Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Nose schreef op 26-07-2021 om 10:15:

Ik lees mee en eigenlijk kom ik tot de conclusie dat we beter gescheiden hadden kunnen leven. Dat is niet de realiteit maar multiculturele samenleving is verder weg dan we denken. En idd dat de term racisme snel word geroepen daar ben ik het mee eens. Jammer dat we niet naast elkaar kunnen leven en dat het eigenlijk alleen maar voor verwijdering zorgt.

Gescheiden vind ik ook weer zo wat. Maar dat diversiteit moeilijker is dan we zouden willen, is voor mij ook duidelijk. Mensen (álle mensen) vinden het moeilijk om om te gaan met verschillen. Je redt dat niet met goede bedoelingen en #doeslief alleen. En tegelijkertijd vind ik: we leven nou eenmaal op deze manier samen en dan zet je je beste beentje voor. Voor mij is het belangrijkste om te accepteren dat verschillen een lastig issue zijn en me actief in te zetten om constructief met die verschillen om te gaan, in plaats van direct in de kramp te schieten dat anders raar en verkeerd is. 

Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 14:50:

[..]

Vind jij Bij1 eigenlijk ook racistisch?

niet in deze definitie:

Racisme is de opvatting dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen.

Bij1 geeft niets aan over de superieuriteit van het eigen ras (volgens mij hebben ze het niet eens over een ras, maar over minderheden van waar dan ook). ze willen "alleen" dat alle minderheden een hoofdrol krijgen en voorgetrokken worden en dat niet-minderheden helemaal niks meer mogen.

nu is alles op diverse manieren uit te leggen natuurlijk, welke term je er ook aan hangt. ik vind iedereen die verschillen extreem benadrukt niet ok. en dus vind ik Bij1 niet ok. of het racisme is of niet maakt me dan niet uit. 

Ik lees mee en eigenlijk kom ik tot de conclusie dat we beter gescheiden hadden kunnen leven. Dat is niet de realiteit maar multiculturele samenleving is verder weg dan we denken. En idd dat de term racisme snel word geroepen daar ben ik het mee eens. Jammer dat we niet naast elkaar kunnen leven en dat het eigenlijk alleen maar voor verwijdering zorgt.

Japan is zo gek nog niet! Denk dat landen die er zo in staan de grote survivors worden aan 't eind van de rit. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-07-2021 om 10:56

Mija schreef op 26-07-2021 om 10:51:

[..]

Gescheiden vind ik ook weer zo wat. Maar dat diversiteit moeilijker is dan we zouden willen, is voor mij ook duidelijk. Mensen (álle mensen) vinden het moeilijk om om te gaan met verschillen. Je redt dat niet met goede bedoelingen en #doeslief alleen. En tegelijkertijd vind ik: we leven nou eenmaal op deze manier samen en dan zet je je beste beentje voor. Voor mij is het belangrijkste om te accepteren dat verschillen een lastig issue zijn en me actief in te zetten om constructief met die verschillen om te gaan, in plaats van direct in de kramp te schieten dat anders raar en verkeerd is.

Gescheiden was misschien wat onhandig gekozen maar soms denk ik weleens met alle ellende en gedoe  dat het makkelijker was geweest. Ik was juist altijd voor een multiculturele samenleving en het resultaat zoals ik het nu ervaar en zie is dat ik me moet schamen om mijn witte voordelen. Juist deze hele ontwikkeling maakt voor mij dat ik me er niet meer voor inzet en me er uit terug trek. 

Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 23:51:

[..]

Dat is ook het kromme. In plaats van te streven naar gelijkheid wordt er juist steeds de nadruk gelegd op huidskleur en ras. En vandaar ook dat ik eerder vroeg of een partij als bij1 dan bijvoorbeeld ook als racistisch wordt gezien.

Even een stukje uit het NRC over een motie die ingediend was waarin stond dat de overheid verantwoordelijk was voor 30.000 corona doden.
Link verwijderd ivm huisregels

”Rutte keek getergd en zei: „Woorden kunnen kwetsen. Wij zijn echt emotioneel geraakt door deze motie.” Rutte zei dat Simons „stoer” zat te doen, en dat „fatsoenlijke mensen” geen „onbeschaafde” moties indienen.

Enkele dagen later zegt Sylvana Simons in een gesprek: „Dit overkomt vrouwen al snel, en zwarte vrouwen nog meer. Het is racistisch mij een gebrek aan beschaving toe te wuiven. Hij weet als witte man wat beschaving is, en ik als zwarte vrouw mag het lef niet hebben hem tegen te spreken.”

Op deze manier is het toch amper mogelijk om inhoudelijk over iets te praten. Racisme moet aangepakt worden. Continue mensen vals beschuldigen van racisme zou ook consequenties moeten hebben, het over één kam scheren van alle witte mensen met dingen als erfzondes is net zo goed racisme.

Bij deze uitspraak van Rutte had ik wel even kromme tenen hoor. Wetende dat het excuus voor de kolonisatie in de 19e eeuw ‘het brengen van beschaving naar onderontwikkelde gebieden zoals Suriname’ was, is het op z’n minst erg onhandig om als witte man tegen een vrouw van Surinaamse afkomst te zeggen dat ze iets onbeschaafds doet wat fatsoenlijke mensen niet zouden doen. Dan mag je als premier van Nederland best weten dat dat gevoelig ligt. 

Nose schreef op 26-07-2021 om 10:56:

[..]

Gescheiden was misschien wat onhandig gekozen maar soms denk ik weleens met alle ellende en gedoe dat het makkelijker was geweest. Ik was juist altijd voor een multiculturele samenleving en het resultaat zoals ik het nu ervaar en zie is dat ik me moet schamen om mijn witte voordelen. Juist deze hele ontwikkeling maakt voor mij dat ik me er niet meer voor inzet en me er uit terug trek.

Ik zie het maar als in een gezin: je leeft met de verschillen. Je leeft onder hetzelfde dak, deelt zo eerlijk mogelijk, creëert geen wij-zij in je huishouden. En tegelijkertijd: wat afstand houden, elkaar ruimte geven, kan ook een goede manier zijn om met verschillen om te gaan. 

Ik denk dat het een utopie is om te denken dat alle culturen samen kunnen leven. Maar ik denk ook niet dat de multi-culturele samenleving helemaal mislukt is. Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn Syrische buren dan hebben we over het algemeen een zelfde soort band met ze als met onze andere van origine Nederlandse buren. We lopen de deur niet bij elkaar plat maar lenen regelmatig iets aan elkaar uit en brengen bijvoorbeeld over en weer weleens iets lekkers langs. Maar ik merk wel dat echt integreren voor deze familie toch lastig is. Dat heeft deels tijd nodig, maar deels heeft het ook te maken met conflicterende opvattingen, geloven, normen en waarden. Zij leven een leven waar ik helemaal niets mee heb en mij niet in kan verplaatsen, en dat zal de andere kant op ook zo zijn. Dat is vanuit beide kanten geen onwil maar wel een compleet andere achtergrond qua normen, waarden, rechten, opvattingen, rol van religie in de samenleving, vrijheid. Als buren leven we prima samen, maar in andere rollen zullen de verschillende culturen en levens niet verenigbaar zijn.

Er worden hier nu voorbeelden genoemd waar inderdaad onterecht gesproken werd van racisme. Maar zoals eerder ook al gezegd werd, snap ik ook dat als het heel vaak wél gebeurt, dat je misschien wat overgevoelig reageert. Maar ik begrijp ook dat deze voorbeelden het echte probleem vertroebelen.

Ik heb wel een mooi voorbeeld van hedendaags racisme. Een Antilliaanse vriend van mij is werkzaam als senior projectleider, en ging solliciteren op een nieuwe functie bij een bedrijf dat auto's produceert. Hij meldde zich bij de balie en zei dat hij kwam solliciteren. De receptionist wees hem een deur verder. Daar aangekomen stond hij opeens in de werkplaats. Wat bleek, de receptionist had puur op zijn uiterlijk de conclusie getrokken dat hij vast kwam voor een functie op de werkplaats, en niet voor een managerspositie op kantoor.

Zoals dit voorbeeld illustreert, is dat racisme lang niet altijd vanuit agressie of haat voortkomt. De receptionist had absoluut geen kwaad in de zin. Het probleem is dat mensen van kleur onbewust continu lager, dommer, slechter, minder succesvol, crimineler etc worden ingedeeld in ons brein. Om hier iets tegen te doen, moeten we ons eerst bewust worden van dit automatisme. 

Piratenkoningin schreef op 26-07-2021 om 11:07:

[..]

Bij deze uitspraak van Rutte had ik wel even kromme tenen hoor. Wetende dat het excuus voor de kolonisatie in de 19e eeuw ‘het brengen van beschaving naar onderontwikkelde gebieden zoals Suriname’ was, is het op z’n minst erg onhandig om als witte man tegen een vrouw van Surinaamse afkomst te zeggen dat ze iets onbeschaafds doet wat fatsoenlijke mensen niet zouden doen. Dan mag je als premier van Nederland best weten dat dat gevoelig ligt.

Dus je mag tegen een Surinamer niet zeggen dat ze iets onbeschaafds doen, maar tegen een Nederlander wel? Ben ik het niet mee eens.

Mija schreef op 26-07-2021 om 11:09:

[..]

Ik zie het maar als in een gezin: je leeft met de verschillen. Je leeft onder hetzelfde dak, deelt zo eerlijk mogelijk, creëert geen wij-zij in je huishouden. En tegelijkertijd: wat afstand houden, elkaar ruimte geven, kan ook een goede manier zijn om met verschillen om te gaan.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Op korte termijn is dit inderdaad een goede manier om conflicten te voorkomen. Op lange termijn zorgt het echt echter wel voor een hele andere samenleving. Juist sociale cohesie zorgt voor solidariteit, zonder cohesie wordt een samenleving los zand.

Rockstar schreef op 26-07-2021 om 11:18:

[..]

Dus je mag tegen een Surinamer niet zeggen dat ze iets onbeschaafds doen, maar tegen een Nederlander wel? Ben ik het niet mee eens.

Om daar nog een laag aan toe te voegen. Mag een Surinamer wel tegen een Surinamer zeggen dat ze iets onbeschaafds doet? 

Rockstar schreef op 26-07-2021 om 11:18:

[..]

Dat schreef ik niet. Ik vind zeggen dat iemand iets onbeschaafds doet wat een fatsoenlijk mens niet zou doen sowieso nogal arrogant vanuit de spreker en vernederend voor de aangesprokene. Bij iemand van Surinaamse afkomst komt daar nog eens deze geschiedenis bij, waardoor ik vind dat je dan (en los daarvan eigenlijk altijd) andere woorden moet kiezen, zonder die lading. Dat inzicht mag je van een premier wel verwachten wat mij betreft.

Millie91 schreef op 26-07-2021 om 11:16:

Ik heb wel een mooi voorbeeld van hedendaags racisme. Een Antilliaanse vriend van mij is werkzaam als senior projectleider, en ging solliciteren op een nieuwe functie bij een bedrijf dat auto's produceert. Hij meldde zich bij de balie en zei dat hij kwam solliciteren. De receptionist wees hem een deur verder. Daar aangekomen stond hij opeens in de werkplaats. Wat bleek, de receptionist had puur op zijn uiterlijk de conclusie getrokken dat hij vast kwam voor een functie op de werkplaats, en niet voor een managerspositie op kantoor.

Ik kwam als blanke Nederlandse vrouw solliciteren op een jachtwerf. Ik werd doorgestuurd naar kantoor terwijl ik kwam solliciteren voor de functie van jachtschilder en dus in de werkplaats moest zijn.

Heeft niets met discriminatie te maken maar met vooroordelen.

En toch kan jou Antilliaanse vriend de racisme kaart trekken en ik niet.

Piratenkoningin schreef op 26-07-2021 om 11:34:

[..]

Dat schreef ik niet. Ik vind zeggen dat iemand iets onbeschaafds doet wat een fatsoenlijk mens niet zou doen sowieso nogal arrogant vanuit de spreker en vernederend voor de aangesprokene. Bij iemand van Surinaamse afkomst komt daar nog eens deze geschiedenis bij, waardoor ik vind dat je dan (en los daarvan eigenlijk altijd) andere woorden moet kiezen, zonder die lading. Dat inzicht mag je van een premier wel verwachten wat mij betreft.

Het komt inderdaad arrogant/vernederend over, maar als de persoon in kwestie daadwerkelijk iets doet wat je als onbeschaafd kan beschouwen, vind ik daar niks mis mee. Wat je in het dik gedrukte zegt is als volgt: Eeen Nederlander mag wel onbeschaafd zijn en een Surinamer niet. Wat mag de Surinamer dan wel zijn? Ongemanierd, ongeciviliceerd, onopgevoed?

Granny71 schreef op 26-07-2021 om 11:39:

[..]

Ik kwam als blanke Nederlandse vrouw solliciteren op een jachtwerf. Ik werd doorgestuurd naar kantoor terwijl ik kwam solliciteren voor de functie van jachtschilder en dus in de werkplaats moest zijn.

Heeft niets met discriminatie te maken maar met vooroordelen.

En toch kan jou Antilliaanse vriend de racisme kaart trekken en ik niet.

Jammer van die laatste opmerking. Daarmee ontkracht je de strekking van je bericht, en trek je ~ondanks dat je aangeeft dat jij dat niet kunt~ ook de racisme kaart. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.