Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
DanGun
25-07-2021 om 09:40
Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 09:20:
[..]
Hoewel ik het gedeeltelijk met je eens ben en ook vind dat het voor wederzijds begrip belangrijk is iets van elkaar cultuur te weten. Snap ik wat je hierboven schrijft dan weer niet.
Het hele stuk culturele toe-eigening gaat over het overnemen van gebruiken uit iemands cultuur. Het gaat er daarbij dus wel om wat iemands cultuur van oudsher is. Het voorbeeld met de cornrows, die kan je ook al jaren op elke braderie laten zetten. Is dat dan ondertussen ook een onderdeel van de Nederlandse cultuur geworden, en is er dan dus geen issue?
De Nederlandse cultuur van tig jaar geleden is waar de Nederlandse roots liggen, erg belangrijk juist om dat wel te onderwijzen. Veel Nederlandse gebruiken, feestdagen etc. vinden daar hun oorsprong.
Ik heb het over dat lesstof waar het gaat om (geloofs) overtuiging niet enkel gebaseerd moet zijn op de 3 grote zuilen uit de jaren ‘50 omdat de maatschappij er nu heel anders uit ziet.
En een paar lessen over institutioneel racisme etc zijn ook niet overbodig. Ook niet voor hier op t forum.
QuarrelsomeSnail25
25-07-2021 om 09:46
DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:40:
[..]
Ik heb het over dat lesstof waar het gaat om (geloofs) overtuiging niet enkel gebaseerd moet zijn op de 3 grote zuilen uit de jaren ‘50 omdat de maatschappij er nu heel anders uit ziet.
En een paar lessen over institutioneel racisme etc zijn ook niet overbodig. Ook niet voor hier op t forum.
Precies wat ik zeg dus: alles meenemen in onderwijs. (zie mijn berichten een pagina terug)
redbulletje
25-07-2021 om 09:49
Meer respect voor de achtergrond van dit land zou juist prioriteit moeten hebben wat mij betreft. Er heerst een mentaliteit dat zaken uit onze oorspronkelijke cultuur maar opgegeven/ingewisseld moeten worden omdat we er toch niet veel mee doen. Neem de kerkelijke feestdagen bijv. Ook al zijn we niet kerks meer ik vind het belangrijk om de waarde van onze westerse achtergrond te behouden en er meer respect en vaderlandsliefde voor bij te brengen.
DanGun
25-07-2021 om 09:50
Hen74 schreef op 25-07-2021 om 09:46:
[..]
Precies wat ik zeg dus: alles meenemen in onderwijs. (zie mijn berichten een pagina terug)
Yes. Maar wat mij betreft zonder de nadruk op de zgn ‘Joods-Christelijke’ cultuur.
redbulletje
25-07-2021 om 09:52
DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:50:
[..]
Yes. Maar wat mij betreft zonder de nadruk op de zgn ‘Joods-Christelijke’ cultuur.
Dat is nu juist ons nationale erfgoed. Daar is onze huidige westerse samenleving uit voort gekomen.
DanGun
25-07-2021 om 09:58
redbulletje schreef op 25-07-2021 om 09:52:
[..]
Dat is nu juist ons nationale erfgoed. Daar is onze huidige westerse samenleving uit voort gekomen.
Dat is een excuus voor het zieke racisme van PVV en FVD.
QuarrelsomeSnail25
25-07-2021 om 09:58
DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:50:
[..]
Maar zouden de mensen die uit andere landen komen niet juist wél wat meer moeten leren over hoe het hier oorspronkelijk was? Als ik naar China verhuis en geen onderwijs krijg in de Chinese cultuur, zal ik nooit goed kunnen integreren.
redbulletje
25-07-2021 om 10:03
Hen74 schreef op 25-07-2021 om 09:58:
[..]
Maar zouden die uit andere landen komen niet juist wél wat meer moeten leren over hoe het hier oorspronkelijk was? Als ik naar China verhuis en geen onderwijs krijg in de Chinese cultuur, zal ik nooit goed kunnen integreren.
Dit inderdaad. Wij verzuimen dat naar mijn idee enorm.
Madamecannibale
25-07-2021 om 10:09
[..]
Maar zouden de mensen die uit andere landen komen niet juist wél wat meer moeten leren over hoe het hier oorspronkelijk was? Als ik naar China verhuis en geen onderwijs krijg in de Chinese cultuur, zal ik nooit goed kunnen integreren.
Precies, de roots van Nederland liggen in het Christelijk geloof. Dat ontkennen is net zo fout.
Mevrouw75
25-07-2021 om 10:10
DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:58:
[..]
Dat is een excuus voor het zieke racisme van PVV en FVD.
Het jammere is dat die partijen ermee aan de haal zijn gegaan
DanGun
25-07-2021 om 10:10
[..]
Dat kan toch zonder de nadruk op geloof?
redbulletje
25-07-2021 om 10:11
Mevrouw75 schreef op 25-07-2021 om 10:10:
[..]
Nee, het is juist goed dat er partijen zijn die daar nog wél aandacht aan willen schenken.
QuarrelsomeSnail25
Ik schreef 1 of 2 pagina's een stukje als reactie op Appeltje. Het was voor mij een eyeopener. Wellicht kunnen we daar op voortborduren. Stukje ging over gevoeligheid.
DanGun
Mevrouw75 schreef op 25-07-2021 om 10:10:
[..]
Terwijl ze zo antisemitisch zijn dat zelfs de Taliban er wat van kan leren.
Mevrouw75
25-07-2021 om 10:13
DanGun schreef op 25-07-2021 om 10:10:
[..]
Dat kan toch zonder de nadruk op geloof?
Als je kijkt naar de geschiedenis van culturele uitingen zijn die doorspekt met geloofsverhalen. Griekse mythologie ook trouwens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.