Nieuws en actueel
Auwereel
24-11-2025 om 15:18
campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom
Een topic naar aanleiding van die overheidscampagne Denk vooruit, en even aannemende dat de stroomuitval het enige problem is, en ook echt niet veel meer dan 72 uur duurt.
Ik heb veel dekens, flessen water in huis en zat eetbare spullen zonder koken om het, denk ik, wel 72 uur uit te houden. Maar wat ga ik verder doen in die 72 uur. Om naar mijn werk te gaan en daar meetings te hebben, of les te geven, dat gaat het niet worden, het wordt al een dingetje om binnen te komen.
Thuiswerken is normaal prima te doen, maar letterlijk alles wat ik doe, gaat met de laptop waarvan de accu na een halve dag werken leeg is. Vroeger las ik verslagen en rapporten op papier, maar als de stroom uitvalt, heb ik het niet op papier en geen printer in huis om het uit te printen. Ik heb nog wel een boek liggen over mijn vakgebied, dat ik kan lezen zolang het licht is, of mijn hand het nog uithoudt met de knijpkat.
Met mijn ereader hou ik mezelf misschien wel al die uren zoet, maar dat zal niet werkgerelateerd zijn! Misschien met stoffer en blik mijn huis nog wat aan kant brengen. Met water poetsen zit er natuurlijk ook niet in. Lekker kletsen en knuffelen met mijn man (maar of ik dat 72 uur uithoud...!
)
Wat zouden jullie in die 72 uur-zonder-stroom doen, kan jij nog wel werk verrichten? Hoe ga je je verveling tegen?
Poezenmeisje
24-11-2025 om 22:26
Grindelwald schreef op 24-11-2025 om 22:16:
Een beetje lezen, wandelen, puzzelen, uit het raam staren. En vroeg naar bed. Ik heb altijd wel genoeg brood in huis. Dus ik zal geen honger lijden. Radio kan ik luisteren in mijn auto.
Wil je daar je accu aan verspillen?
Groentetuin
24-11-2025 om 22:51
Werken hoeft niet meer. Eten en drinken genoeg voor een paar weken( wel wat eentonig na een tijdje)En we duiken de camper in, koken op gas, zonnepanelen we houden t weken vol.
ws moet ik voor de hele buurt koken dus dan is t gas sneller op.
Maar we kunnen ons verplaatsen naar een plek waar we gas kunnen tanken en terugkomen.
Ik wilde een noodpakket , partner zei : hebben we al, die staat onder de carpoort
Ginevra
24-11-2025 om 22:54
Poezenmeisje schreef op 24-11-2025 om 22:26:
[..]
Een radio heb je nodig om actuele informatievoorziening te krijgen. Nieuws over hulpverlening, over wat er gaande is, in welke wijken het water veilig is, waar mensen wel of vooral niet heen moeten gaan.
Niet om de top 2000 te luisteren nee.
Maar afgezien daarvan lijkt een noodradio me wel handiger dan aangewezen te zijn op je autoradio.
Auwereel
24-11-2025 om 23:24
Vanavond fietste ik door een stuk straat waar de straatverlichting was uitgevallen. Wat was het daar donker zeg! En dan was er nog licht van nabijgelegen flats.
Ik ben benieuwd hoe gemakkelijk het is om dan naar huis te fietsen als alle verlichting uitvalt, behalve mijn fietslampjes, uiteraard.
Poezenmeisje
25-11-2025 om 00:05
Een extra fietslamp meenemen, zo eentje die je kunt opladen en honderden meters ver schijnt.
Ja, dat ding is asociaal, maar wel bruikbaar in de steppen van Noordgroningen waar ook de 'fietssnelweg' onverlicht is, één straat al een paar weken geen lantaarnpalen aan heeft en een nieuw obstakel in de autoweg, direct na een bocht, onverlicht is. Daar doen de lantaarnpalen het ook niet...
Marty1984
25-11-2025 om 02:58
Ik ga maar een potje mij zat zuipen én slapen 3 dagen lang.
Er is toch geen bruikbaar eten en alleen alcohol - en misschien 1 verloren fles Coca Zero - om te drinken.
Op mijn werk raak ik niet. De treinen rijden niet. En stel dat ik daar al zou geraken met paard en kar raak ik niet door de voordeur (elektrische toegangsbatch) en is er geen wifi en elektriciteit.
Ik ga ervan uit dat mijn baas mij - en mijn collega's - de dagen verlet kwijtscheldt. Hij raakt zelf immers ook niet op kantoor
.
Maak me dus maar wakker als het over is.
Lollypopje
25-11-2025 om 05:24
Loulou39 schreef op 24-11-2025 om 20:44:
[..]
Maar hoe verstuur je dan een noodbericht als er geen elektriciteit/netwerk is? Of wonen ze in de buurt?
Ik zou zelf niet weten hoe ik mensen zou kunnen bereiken en dat vind ik wel een heel vervelend idee.
Misschien ga ik toch maar wat potjes groente halen deze week, voor de zekerheid 😇
Ahhh geen netwerk, daar stond ik niet bij stil, want ze wonen inderdaad niet in de buurt. Nou ja dat wordt dan drie dagen op dieet of mijn onderbuurvrouw lief aan kijken 
Poezenmeisje
25-11-2025 om 06:23
Ik ben te jong om mij deze sneeuw actief te herinneren, maar mijn man was puber en weet het nog goed.
Communicatie was er amper meer en in de rest van het land hadden ze niet eens door wat er hier aan de hand was.
Dan is een volle kelder wel fijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwstorm_van_14_februari_1979

Netherfield
25-11-2025 om 06:41
Poezenmeisje schreef op 25-11-2025 om 06:23:
Ik ben te jong om mij deze sneeuw actief te herinneren, maar mijn man was puber en weet het nog goed.
Communicatie was er amper meer en in de rest van het land hadden ze niet eens door wat er hier aan de hand was.
Ik kan me de ijzel een aantal jaar later wel herinneren. Toen was het Noorden ook afgesloten van de rest van het land. Stroom was er toen nog wel volgens mij.
Mama-Inge
25-11-2025 om 06:41
Poezenmeisje schreef op 25-11-2025 om 06:23:
Ik was 5 toen en heb het ook niet bewust mee gemaakt. Wel verhalen erover gehoord. Wij woonden in een klein dorp in Friesland.
Ik heb genoeg in huis om een x aantal dagen door te komen. Haal altijd voor een week boodschappen en heb het nodige op voorraad
We wonen niet dichtbij een winkel, dus als je wat vergeten bent, loop je niet even vlug op en neer.
Verder hebben we wel het nodige in huis, maar dat ligt niet bij elkaar op een centrale plek
Wat betreffefd tijdverdrijf, genoeg boeken om te lezen en ook heb ik nog een aantal legpuzzels in de kast liggen en er zijn nog wel klusjes in en om huis te doen
Grindelwald
25-11-2025 om 06:43
Poezenmeisje schreef op 24-11-2025 om 22:26:
[..]
Alleen even het nieuws luisteren. Hooguit 5 minuten. Dat zal de accu wel overleven. En anders ga ik even een stukje rijden.
Joszy
25-11-2025 om 06:43
Poezenmeisje schreef op 24-11-2025 om 21:29:
De opwindradio (met kleine zonnecellen) annex zaklamp annex telefoonoplader staat afgestemd op Radio Noord.
Die zit in een opvallende doos, samen met visgerei, ehbo tasje, draadzaag, waterfilters, voetbalfluitjes...
Altijd een gesloten blik melkpoeder op voorraad. We gebruiken één blik en kopen eentje bij als het gesloten blik bijna opengemaakt gaat worden.
Ik snap het nut van die fluitjes niet zo goed. Ik denk dat die zijn zodat je vanonder een ingestort gebouw aandacht kan trekken. Maar hoe groot is de kans dat je bij die fluitjes kan als je echt onder een ingestort gebouw ligt? Of mis ik het doel nu helemaal?
Herfstappeltaart
25-11-2025 om 07:13
Loulou39 schreef op 24-11-2025 om 20:44:
[..]
Maar hoe verstuur je dan een noodbericht als er geen elektriciteit/netwerk is? Of wonen ze in de buurt?
Ik zou zelf niet weten hoe ik mensen zou kunnen bereiken en dat vind ik wel een heel vervelend idee.
Misschien ga ik toch maar wat potjes groente halen deze week, voor de zekerheid 😇
Dat zou ik zeker doen. Hier staan wat blikken snert, rode kool met appeltjes, worteltjes, pakken knäckebröd, pakken houdbare melk enz. in de voorraadkast. In geval van nood kunnen we onze magen vullen. Desnoods koud.
Ook een stuk of twaalf grote flessen water. Als de datum nadert worden ze vervangen en gebruikt voor thee en koffie.
Toilet doorspoelen kunnen we een tijdje met water uit de regenton. ,
En berichten doorsturen is lastig denk ik, maar op zo'n moment weet iedereen wel wat er aan de hand is. Gelukkig hebben we fijne buren.
yette
25-11-2025 om 07:18
Joszy schreef op 25-11-2025 om 06:43:
[..]
Ik snap het nut van die fluitjes niet zo goed. Ik denk dat die zijn zodat je vanonder een ingestort gebouw aandacht kan trekken. Maar hoe groot is de kans dat je bij die fluitjes kan als je echt onder een ingestort gebouw ligt? Of mis ik het doel nu helemaal?
Wat dacht je van overstromingen? Die reddingsoperaties gaan 24/7 door. Ook in het donker.
yette
25-11-2025 om 07:20
Lollypopje schreef op 25-11-2025 om 05:24:
[..]
Ahhh geen netwerk, daar stond ik niet bij stil, want ze wonen inderdaad niet in de buurt. Nou ja dat wordt dan drie dagen op dieet of mijn onderbuurvrouw lief aan kijken
Ik denk dat ze je wel komen opzoeken, hoor!