Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom

lientje69 schreef op 24-11-2025 om 18:39:

[..]

Ik ook vrees ik. Maar wellicht red ik het op wat er nog in mijn tank zit dan. Heb een zuinig autootje.

Jullie hoeven niet helemaal naar mijn provincie.  Ik denk dat Lientje69 dichterbij woont dan Auwereel.  Maar Auwereel,  jij bent toch iemand die wel hele stukken fietst? En die cavia's kunnen hier ook wel. Boerenkool genoeg in de tuin.  Om maar even wat van hun menu te melden.  

Auwereel

Auwereel

24-11-2025 om 19:19 Topicstarter

Boerenkool, whiep, whiep! Ik denk dat ze gelijk wel willen komen, want dat heb ik nu niet in huis!

bedenk me net dat ik qua eten wel een probleem zou hebben als het gebeurt op mijn boodschappen bezorgdag, want dan ben ik vaak wel door veel heen en red ik het misschien nog één of twee dagen en dan heb ik verder vooral nog wat muesli en noten in huis. Maar dan zou ik gewoon een nood bericht naar mijn familie sturen. Die hebben vast wat op voorraad dat ze me kunnen brengen😂

Dorestad schreef op 24-11-2025 om 15:40:

wij houden het waarschijnlijk weken vol. Mijn moeder, mijn brus met gezin en wij: samen hebben we 5 bronnen op eigen terrein. Handmatig water oppompen kan prima. Verder kunnen we dagen eten van de inhoud van ontdooiende vriezers (8 grote vriezers). Veel producten uit die diepvriezers kunnen we bereiden op diverse skottelbraais. Er zijn meer dan 15 hele grote gasflessen bomvol propaan en butaan, dat spul. Brus heeft een stuk of 20 m3 hout voor de kachels. Daarnaast ook nog eigen bos. Eten kunnen we vervolgens wecken. Ik weet dat er paar honderd potten zijn. We hebben sowieso voorraad weckspul. Daarnaast allerlei peulvruchten zowel in blik als gedroogd. In de tuinen staat nog diverse groenten. We zouden handmatig kunnen snoeien in de tuin. Poetsen in huis kan ook. We zouden ons bij daglicht prima vermaken met wandelen, wat krachttraining, lezen, koken, spelletjes doen. Wassen met washandje. Op tijd naar bed gaan. Qua werk wat iedereen normaal gesproken doet wordt wel lastiger. Daar heb ik géén oplossing voor. Cash geld is in de familie voldoende aanwezig om enkele jaren vooruit te kunnen.

Wij hebben hier ook een put (twee eigenlijk, maar de tweede heeft zich goed verstopt), maar hoe pomp je dat water handmatig op? Bij ons zit daar een elektrische pomp op, valt niks handmatigs mee te doen 😬

Lollypopje schreef op 24-11-2025 om 20:04:

bedenk me net dat ik qua eten wel een probleem zou hebben als het gebeurt op mijn boodschappen bezorgdag, want dan ben ik vaak wel door veel heen en red ik het misschien nog één of twee dagen en dan heb ik verder vooral nog wat muesli en noten in huis. Maar dan zou ik gewoon een nood bericht naar mijn familie sturen. Die hebben vast wat op voorraad dat ze me kunnen brengen😂

Maar hoe verstuur je dan een noodbericht als er geen elektriciteit/netwerk is? Of wonen ze in de buurt?
Ik zou zelf niet weten hoe ik mensen zou kunnen bereiken en dat vind ik wel een heel vervelend idee.

Misschien ga ik toch maar wat potjes groente halen deze week, voor de zekerheid 😇

Mijn  kinderen zeggen wel eens, qua voorraad  kunnen we rustig 3 weken insneeuwen  
Ze zijn nu beide de deur uit, maar dochter woont achter ons en kan zelfs binnendoor naar ons huis. Dus die komt hier de kasten wel plunderen dan.

Oh, en met 72 uur zonder stroom heb ik eindelijk tijd om mijn moestuin te verplaatsen! Maar laat verder maar zitten hoor, die stroomuitval. Ik neem wel een paar dagen vakantie voor dat doel, lijkt me praktischer.

Ik heb een aantal jaar in Afrikaanse landen gewoond waar we regelmatig dagenlang zonder stroom zaten. Maar daar was ik wel beter voorbereid voor mijn gevoel. Goede powerbanks, extra batterijen voor de laptop, solar lampen, koken op gasflessen en op mijn werk (waar ik lopend heen kon) wel een aggregaat zodat ik wel mijn telefoon kon opladen. 
De avonden duurden wel lang, rond 19u was het donker en met alleen een solar lampje kun je niet zoveel. Dus je gaat leven met de zon, vroeg slapen en vroeg opstaan. Ik vond het opvallend hoe snel dat wende.
Dagen zonder water zitten wende nooit voor mijn gevoel. Ondanks dat ik allerlei jerrycans met water had en regelmatig om 3u s nachts met de solar lamp in mij pyjama de jerrycans en emmers stond te vullen zodat ik er weer even tegen kon.

Ik denk dat je vooral veel bezig met bent eten maken, je warm houden, radio luisteren of er al nieuws is. Bij je buren langs. Naar familie toe om te kijken hoe het daar gaat (desnoods op de fiets). In ons geval naar de caravanstalling om daar nog handige dingen uit de caravan te halen. Misschien langs de boer voor melk ofzo. 

Wieder schreef op 24-11-2025 om 20:43:

[..]

Wij hebben hier ook een put (twee eigenlijk, maar de tweede heeft zich goed verstopt), maar hoe pomp je dat water handmatig op? Bij ons zit daar een elektrische pomp op, valt niks handmatigs mee te doen 😬

Daar heeft mijn vader destijds iets voor gemaakt en dat werkt. Bij 1 bron niet want die zit 3x zo diep.  De details kan ik je niet vertellen,  dat bronnengedoe heb ik altijd aan de anderen overgelaten.  Ik piep alleen wanneer de watervaten leeg zijn. Zeldzaam onzelfstandig weet ik..

Kampeerspullen en dekens genoeg in huis. Zoon heeft nu een appartementje op de tweede verdieping, die houdt het langer droog dan wij. Dan moeten we daar de spullen maar naartoe brengen voordat we helemaal onder water lopen dankzij geïnduceerde aardbevingen en scheurende dijken.

Dan zijn er ook nog wat slimme mensen die hier een Fukushima deel 2 willen neerzetten...

Ruime voorraad pasta en blikvoer.

Volle vriezer (vier laden). Zolang je die dicht kunt houden blijft dat wel drie dagen goed. 

Ik vries graag soep en basisprutjes in, maar ik kan ze beter gaan wecken. Dat is de rest van je leven plus één dag houdbaar.

Voor het koken kun je energie besparen met een hooikist, een hooimadam of dekbedden in een doos waar je je pannen in zet. 's Morgens aan de kook brengen, wegzetten en 's avonds eten.

Wieder schreef op 24-11-2025 om 20:43:

[..]

Wij hebben om die reden een nood aggregaat op benzine aangeschaft. Hij kan grondwater omhoog pompen. In het voorjaar getest. 

De opwindradio (met kleine zonnecellen) annex zaklamp annex telefoonoplader staat afgestemd op Radio Noord.

Die zit in een opvallende doos, samen met visgerei, ehbo tasje, draadzaag, waterfilters, voetbalfluitjes...

Altijd een gesloten blik melkpoeder op voorraad. We gebruiken één blik en kopen eentje bij als het gesloten blik bijna opengemaakt gaat worden.

DeeDee76tk schreef op 24-11-2025 om 21:25:

[..]

Wij hebben om die reden een nood aggregaat op benzine aangeschaft. Hij kan grondwater omhoog pompen. In het voorjaar getest.

Ik heb nagevraagd.  Inderdaad.  Nood aggregaten.  Door mijn vader zelf gemaakt.  Meerdere. Ze werken allemaal.  Deed hij puur als hobby  dat soort geknutsel 

Een beetje lezen, wandelen, puzzelen, uit het raam staren. En vroeg naar bed. Ik heb altijd wel genoeg brood in huis. Dus ik zal geen honger lijden. Radio kan ik luisteren in mijn auto. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.