Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Bijna gratis kinderopvang zou echt gratis moeten zijn


Tickel schreef op 16-11-2022 om 16:28:

[..]

Wordt er dan nog onderscheid gemaakt tussen ouders die werken en niet werken? Stel een gezin heeft ruime financiële middelen, één van de ouders is thuis om voor de kinderen te zorgen maar wil ook wel 3 dagen lekker relaxen en wat doen met vrienden/vriendinnen, krijgen die mensen dan ook gratis kinderopvang? En dan heb ik het niet over bso, want die kinderen zitten al op school.

Nee dat vind ik niet fair. Alleen ouders die het nodig hebben i.v.m. werk.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-11-2022 om 16:34 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 16:30:

[..]

Nee dat vind ik niet fair. Alleen ouders die het nodig hebben i.v.m. werk.

Voor ouders die niet werken zou er wel iets vergelijkbaars moeten zijn aan de huidige peuterspeelzaal. Dus minder dagen en uren dan voor ouders die wel werken, maar vanaf de peuterleeftijd wel iets.

Daglichtlamp schreef op 16-11-2022 om 16:34:

[..]

Voor ouders die niet werken zou er wel iets vergelijkbaars moeten zijn aan de huidige peuterspeelzaal. Dus minder dagen en uren dan voor ouders die wel werken, maar vanaf de peuterleeftijd wel iets.

Dat wordt nu door de gemeentes opgevangen. Toen mijn kinderen klein waren werkte ik niet. Op de leeftijd dat het goed voor ze was gingen ze naar de peuterspeelzaal. Die kosten werden door de gemeente betaald (want geen recht op kinderopvangtoeslag omdat ik niet werkte) en wij betaalden een eigen bijdrage. 

Metallover schreef op 16-11-2022 om 14:56:

Waarom zou ik als iemand die bewust geen kinderen wil mee moeten betalen aan de opvang van jouw koters? Jij hebt ervoor gekozen dus dan neem ik ook aan dat je vooraf hebt nagedacht over de kosten ervan. Belachelijk om maar te verwachten dat de maatschappij hier voor opdraait.

Omdat jij profiteert van het feit dat onze kinderen straks in jouw winkels werken, machinist zijn van jouw trein, je zonnepanelen repareren en je dokter zijn. 

Je zou een inktzwarte toekomst en oude dag tegemoet gaan als niemand meer de moeite nam om kinderen op te voeden. Heb je je wel eens een voorstelling gemaakt van hoe dat eruit zou zien? 

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 15:28:

[..]

Ja? Waar moeten ze dan blijven als ouders allebei werken? (wat de overheid heel erg stimuleert i.v.m. de grote personeelstekorten en de emancipatie)

Gewoon beide ouders parttime werken en/of naar de opvang die de ouders dus zelf betalen.

Vrijevlinder schreef op 16-11-2022 om 15:52:

96% wordt betaald, dus bijna alles. Dan vind ik dat ouders echt die 4% mogen opbrengen. Het is al bijna gratis immers.

Alleen gaat het zo niet werken. Veel Kinderopvangorganisaties vragen nu al een hogere prijs dan de maximaal te vergoeden uurprijs. Als rijke ouders veel minder zelf hoeven te te betalen, hebben die geld over. En dus zullen kinderopvangorganisaties zichzelf in de markt gaan zetten met allerlei extra’s en bijzonderheden, natuurlijk tegen een hogere prijs. Maar mensen met de laagste inkomens, die nu al 96% vergoed krijgen, zijn dan dus duurder uit dan nu of kunnen hun kinderen alleen naar de aanbieders met het karigste aanbod sturen. Dit gaat dus de kansenongelijkheid vergroten in plaats van verkleinen. 

Volgens mij is het een heel slecht plan. Het idee is leuk maar de uitwerking wordt rampzalig. 

https://nos.nl/artikel/2452637-kamerdebat-over-bijna-gratis-kinderopvang-in-2025-experts-zien-grote-bezwaren

Mija schreef op 16-11-2022 om 17:13:

[..]

Omdat jij profiteert van het feit dat onze kinderen straks in jouw winkels werken, machinist zijn van jouw trein, je zonnepanelen repareren en je dokter zijn.

Je zou een inktzwarte toekomst en oude dag tegemoet gaan als niemand meer de moeite nam om kinderen op te voeden. Heb je je wel eens een voorstelling gemaakt van hoe dat eruit zou zien?

Alsjeblieft zeg. Gisteren is de 8-biljoenste persoon geboren op deze aarde… Dat was 10 jaar geleden 7 biljoen.
In de jaren ‘50 waren er ‘slechts’ 2,5 biljoen mensen op aarde en toen leefde men ook gewoon hun leven.
Dit kan niet zo door blijven gaan. 

Metallover schreef op 16-11-2022 om 17:28:

[..]

Alsjeblieft zeg. Gisteren is de 8-biljoenste persoon geboren op deze aarde… Dat was 10 jaar geleden 7 biljoen.
In de jaren ‘50 waren er ‘slechts’ 2,5 biljoen mensen op aarde en toen leefde men ook gewoon hun leven.
Dit kan niet zo door blijven gaan.

Oké, nou snap ik het. Dat verandert het probleem inderdaad. Wij hebben allemaal ‘kinderen’ nodig om straks in onze behoeften te voorzien, namelijk om het werk te doen en belasting te betalen. Stel je dan voor om hier allemaal geen kinderen te krijgen en dan volwassenen te importeren uit andere landen? Ga je daar dan wel aan meebetalen? 

Metallover schreef op 16-11-2022 om 14:56:

Waarom zou ik als iemand die bewust geen kinderen wil mee moeten betalen aan de opvang van jouw koters? Jij hebt ervoor gekozen dus dan neem ik ook aan dat je vooraf hebt nagedacht over de kosten ervan. Belachelijk om maar te verwachten dat de maatschappij hier voor opdraait.

Ben ik het wel mee eens, als kinderloze betaal je al aan zoveel toeslagen mee als het om kinderen gaat. Voor een deel vind ik dat prima, maar er zijn ook grenzen. Als je serieus aan alle kanten ‘geholpen’ moet worden om je kinderen op te voeden, misschien eerst maar eens goed nadenken of je het wel kunt betalen voordat je besluit (nog) een kind te krijgen!

Mija schreef op 16-11-2022 om 17:33:

[..]

Oké, nou snap ik het. Dat verandert het probleem inderdaad. Wij hebben allemaal ‘kinderen’ nodig om straks in onze behoeften te voorzien, namelijk om het werk te doen en belasting te betalen. Stel je dan voor om hier allemaal geen kinderen te krijgen en dan volwassenen te importeren uit andere landen? Ga je daar dan wel aan meebetalen?

Waarom het zo uit zn verband rukken, je begrijpt volgens mij best wat Metallover bedoelde te zeggen.

RoodVruchtje schreef op 16-11-2022 om 17:40:

[..]

Waarom het zo uit zn verband rukken, je begrijpt volgens mij best wat Metallover bedoelde te zeggen.

Dat begrijp ik heus. Maar de realiteit is dat we allemaal enorm afhankelijk zijn van andermans kinderen. Die ‘koters’ worden nu opgevoed en opgeleid om straks het werk te doen voor ons allemaal: arbeidskrachten. Daar hebben we dus allemaal profijt van. Daarom is het dus helemaal niet gek om als collectief te investeren in kinderen. En jij kunt vinden dat ik het uit zijn verband trek maar is het is gewoon waar dat, als er niet genoeg kinderen worden geboren, er andere oplossingen gevonden moeten worden voor het noodzakelijke werk, bijvoorbeeld arbeidskrachten uit het buitenland halen. En het is dan ook zo dat bepaalde voorzieningen dan verschralen. Dat zie je nu al gebeuren. 

Je kunt echt alleen maar denken dat (geen) kinderen krijgen een puur individuele keuze is als je blind bent voor de maatschappelijke gevolgen als niemand meer kinderen zou willen krijgen. 

Mija schreef op 16-11-2022 om 17:53:

[..]

Dat begrijp ik heus. Maar de realiteit is dat we allemaal enorm afhankelijk zijn van andermans kinderen. Die kinderen worden nu opgevoed en opgeleid om straks het werk te doen voor ons allemaal: arbeidskrachten. Daar hebben we dus allemaal profijt van. Daarom is het dus helemaal niet gek om als collectief te investeren in kinderen. En jij kunt vinden dat ik het uit zijn verband trek maar is het is gewoon waar dat, als er niet genoeg kinderen worden geboren, er andere oplossingen gevonden moeten worden voor het noodzakelijke werk. En het is dan ook zo dat bepaalde voorzieningen dan verschralen. Dat zie je nu al gebeuren.

Je kunt echt alleen maar denken dat (geen) kinderen krijgen een puur individuele keuze is als je blind bent voor de maatschappelijke gevolgen als niemand meer kinderen zou willen krijgen.

En dit is ook precies een van de reden waarom de overheid investeert in onder andere kinderopvang (bredere inzetbaarheid van beide ouders bv is een andere, dat levert de staat gewoon geld op). 

Mija schreef op 16-11-2022 om 17:53:

[..]

Dat begrijp ik heus. Maar de realiteit is dat we allemaal enorm afhankelijk zijn van andermans kinderen. Die ‘koters’ worden nu opgevoed en opgeleid om straks het werk te doen voor ons allemaal: arbeidskrachten. Daar hebben we dus allemaal profijt van. Daarom is het dus helemaal niet gek om als collectief te investeren in kinderen. En jij kunt vinden dat ik het uit zijn verband trek maar is het is gewoon waar dat, als er niet genoeg kinderen worden geboren, er andere oplossingen gevonden moeten worden voor het noodzakelijke werk, bijvoorbeeld arbeidskrachten uit het buitenland halen. En het is dan ook zo dat bepaalde voorzieningen dan verschralen. Dat zie je nu al gebeuren.

Je kunt echt alleen maar denken dat (geen) kinderen krijgen een puur individuele keuze is als je blind bent voor de maatschappelijke gevolgen als niemand meer kinderen zou willen krijgen.

maar 4 kinderen, moeten mss wel weer 5 tegen overstaan, om de boel weer te verzorgen/werken enz. Dan van die 5 moeten er ook weer 6 kinderen zijn, die die 5 weer verzorgen, in de winkel staan. Gaat hem niet worden he? 

Ik zag gisteren op het rtl-nieuws dat gezinnen in (volgens mij Nigeria) erg grote gezinnen willen, want ja, die zorgen voor ons. Hadden al 8 kinderen, maar was nog niet genoeg. Euhh, hoe wil je dat hebben daar dan? 

Friezinnetje schreef op 16-11-2022 om 18:00:

[..]

maar 4 kinderen, moeten mss wel weer 5 tegen overstaan, om de boel weer te verzorgen/werken enz. Dan van die 5 moeten er ook weer 6 kinderen zijn, die die 5 weer verzorgen, in de winkel staan. Gaat hem niet worden he?

Ik zag gisteren op het rtl-nieuws dat gezinnen in (volgens mij Nigeria) erg grote gezinnen willen, want ja, die zorgen voor ons. Hadden al 8 kinderen, maar was nog niet genoeg. Euhh, hoe wil je dat hebben daar dan?

Maar we gaan ook niet de kinderopvang in Nigeria gratis maken, toch? Hoewel dat ook niet per se gek zou zijn want stijgend opleidingsniveau = dalend kindertal. 

Wij krijgen hier nu ‘te weinig’ kinderen om de groeiende groep ouderen te ‘verzorgen’. Je ziet nu al dat er te weinig mensen zijn om het werk te doen. Misschien dat het weer meevalt als artificial intelligence en robotisering een grote vlucht neemt? Maar ook in dat geval heb je als samenleving goed toegeruste en opgeleide mensen nodig om in die markt mee te blijven doen. En we blijven mensen in verzorgende beroepen nodig hebben. En niet te vergeten mensen die belasting betalen. 

En het is ook serieus dat je best kan overwegen om de nu al te grote wereldbevolking over de wereld te herverdelen om deze problemen (deels) te ondervangen. Maar dat brengt weer heel eigen, heel grote, problemen met zich mee! Ik weet niet of dat minder weerstand zou oproepen dan meebetalen aan goedkope kinderopvang. Zeg ik heel eufemistisch.

Mija schreef op 16-11-2022 om 17:53:

[..]


Je kunt echt alleen maar denken dat (geen) kinderen krijgen een puur individuele keuze is als je blind bent voor de maatschappelijke gevolgen als niemand meer kinderen zou willen krijgen.

Daar ben ik heus niet blind voor, maar zoals ik in een post eerder al schreef zijn er ook grenzen. Daarnaast vind ik het onderhand wel een dooddoener worden dat wij ‘die kinderen’ straks nodig hebben, wordt een beetje afgezaagd en om een discussie dood te slaan.
Nog even en dan zijn de kinderlozen de oorzaak vh feit dat er te weinig mensen zijn om de ouderen te verzorgen. 

Offtopic: Zo las ik in een ander draadje al dat het verschil tussen arm/rijk steeds groter wordt door zij die koophuizen hebben en dat geld straks weer doorgeven aan hun kinderen als erfenis en mensen die huren niets hebben om aan hun kinderen door te geven! Serieus?! Het leven bestaat uit keuzes maken. Misschien had je ook een huis kunnen kopen als je de keuze had gemaakt voor bijv 1 kind ipv 2 of 3. En diezelfde klagers vinden het ook maar heel normaal dat de hele gemeenschap voor hun kinderen betaald. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.