Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Bijna gratis kinderopvang zou echt gratis moeten zijn


Daglichtlamp schreef op 16-11-2022 om 15:21:

[..]

Scholen dan ook maar betaald maken om het lerarentekort op te lossen?

Scholing is noodzakelijk. Geen enkel kind kan zonder scholing. Wel zonder kinderopvang.

Metallover schreef op 16-11-2022 om 14:56:

Waarom zou ik als iemand die bewust geen kinderen wil mee moeten betalen aan de opvang van jouw koters? Jij hebt ervoor gekozen dus dan neem ik ook aan dat je vooraf hebt nagedacht over de kosten ervan. Belachelijk om maar te verwachten dat de maatschappij hier voor opdraait.

Volgens mij las ik ergens dat het juist in het maatschappelijk belang is dat de lage-inkomens-gezinnen gebruik maken van opvang. Deze kinderen hebben meer kans op leerachterstanden en hoe vroeger je hen in een stimulerende omgeving brengt, hoe meer kans je hebt om op latere leeftijd niet fors te moeten investeren als samenleving.

Idem voor het zo aantrekkelijk mogelijk maken van werk: armoede is een enorme stressfactor voor gezinnen en brengt een groot risico met zich mee voor de psychische gezondheid van kinderen. Door opvang gratis te maken, stimuleer je het (meer) aan het werk gaan en dring je armoede terug. Dit zou dan uiteindelijk ook een groot belang voor de samenleving dienen (bijv. minder kosten aan latere hulpverlening), zowel voor de mensen die wel kinderen hebben als zij die (bewust) geen kinderen hebben.

Of deze effecten met het huidige plan (96% vergoeding) ook worden behaald, wordt betwijfeld door experts las ik. Die 96% vergoeding hebben die gezinnen nu ook, dus er verandert voor hen feitelijk niks (behalve wachtlijsten). En als ik dan lees dat de wachtlijsten ontzettend zullen oplopen en er allerlei plannen zijn rondom het aannemen van ongeschoold personeel, denk ik dat je dat niet moet willen.

Metallover schreef op 16-11-2022 om 14:56:

Waarom zou ik als iemand die bewust geen kinderen wil mee moeten betalen aan de opvang van jouw koters? Jij hebt ervoor gekozen dus dan neem ik ook aan dat je vooraf hebt nagedacht over de kosten ervan. Belachelijk om maar te verwachten dat de maatschappij hier voor opdraait.

Euh, het solidariteitsprincipe wellicht? We betalen met z’n allen voor iedereen. Ook als je het zelf niet afneemt. Dat verwachten we als maatschappij van elkaar. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-11-2022 om 15:25 Topicstarter

alhambra schreef op 16-11-2022 om 14:47:

Gratis is alleen een goed idee als de kinderopvang wordt uitgevoerd door overheidsorganisaties.

Nu zijn het (grote) bedrijven die kinderopvang aanbieden. Zij hebben een winstoogmerk.

Een overheid die alles betaalt i.c.m bedrijven vind ik geen prettige combi.
Net zoals het nu gaat met het energieplafond en energiebedrijven met grote winsten. We spekken dan met belastinggeld bedrijven extra.

Dat doen we met scholen ook niet. Naast openbare scholen van de overheid zijn er ook bijzondere scholen die onder een stichting o.i.d. vallen. Maar als de overheid betaalt vind ik dat de organisaties die de opvang regelen daar niet ook nog eens bedrag bovenop mogen doen voor rekening van de ouders, bovenop het  tarief dat de overheid betaald. Zoals het voorstel er nu ligt is het inderdaad vooral sponseren van commerciële organisaties, zonder dat de overheid daar grip op heeft. Ik denk dat je dat oplost door te verbieden om meer te vragen aan de ouders gecombineerd met eisen aan de kwaliteit van de opvang.  (weer vergelijk met scholen, als scholen zich niet aan de kwaliteitseisen uit de wet houden, dan kunnen ze hun bekostiging verliezen).

PinkFlower schreef op 16-11-2022 om 15:23:

[..]

Scholing is noodzakelijk. Geen enkel kind kan zonder scholing. Wel zonder kinderopvang.

Bedankt, scheelt mij weer typen.

PinkFlower schreef op 16-11-2022 om 15:23:

[..]

Scholing is noodzakelijk. Geen enkel kind kan zonder scholing. Wel zonder kinderopvang.

Ja? Waar moeten ze dan blijven als ouders allebei werken? (wat de overheid heel erg stimuleert i.v.m. de grote personeelstekorten en de emancipatie)

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 15:28:

[..]

Ja? Waar moeten ze dan blijven als ouders allebei werken? (wat de overheid heel erg stimuleert i.v.m. de grote personeelstekorten en de emancipatie)

In dat geval heeft dit kind dus wel opvang nodig. Dat kan een kinderdagverblijf zijn, opa en oma, opas, buurvrouw, gast ouder enz. Maar scholing heeft echt elk persoon nodig. Mag aannemen dat je zelf het verschil wel ziet toch?

PinkFlower schreef op 16-11-2022 om 15:32:

[..]

In dat geval heeft dit kind dus wel opvang nodig. Dat kan een kinderdagverblijf zijn, opa en oma, opas, buurvrouw, gast ouder enz. Maar scholing heeft echt elk persoon nodig. Mag aannemen dat je zelf het verschil wel ziet toch?

Ik zie het verschil best maar ik zie ook de noodzaak van kinderopvang. Het is gewoon noodzakelijk om de maatschappij goed draaiende te houden.

ik vind de gedachte achter het toeslagen systeem helemaal niet zo gek. Als je weinig verdient krijg je veel steun en als je veel verdient kun je veel zelf betalen. De uitvoering is een drama natuurlijk maar het idee er achter vind ik prima. Ik betaal als kinderloze zonder al te veel bezwaar mee aan de opvang van kinderen uit arme gezinnen. Maar ik voel me een stuk minder geroepen om mee te betalen aan de opvang van de kinderen van de ceo van shell ofzo... 

PinkFlower schreef op 16-11-2022 om 14:24:

Ik werk bij een natuur en buiten BSO. Wij bieden veel extra dingen aan, koken bv veel met de kinderen op vuur. Gaan lekker erop uit. Houtbewerken en andere activiteiten. Veel die op andere BSO's niet aangeboden worden, weet ik uit eigen ervaring. Biologisch eten bieden we aan. Onze uurprijs zit ruim boven de vergoeding van de overheid. Als we dat gelijk zouden trekken kan de deur wel dicht.

Waarom zou het überhaupt gratis moeten zijn? Je betaald gewoon voor een dienst. En in 99% van de gevallen loont werken + kinderopvang nog altijd boven niet werken.

Die vergoeding boven het maximum tarief betalen ouders nu toch ook? De kot is ook niet oneindig, maar gaat ook over een maximumtarief. 

96% wordt betaald, dus bijna alles. Dan vind ik dat ouders echt die 4% mogen opbrengen. Het is al bijna gratis immers. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-11-2022 om 15:56 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 15:51:

[..]

Die vergoeding boven het maximum tarief betalen ouders nu toch ook? De kot is ook niet oneindig, maar gaat ook over een maximumtarief.

En dat levert nu ook al verdringing op van de mensen met lage inkomens. Hogere inkomens kunnen het bedrag dat kinderopvangorganisaties vragen boven  op het maximum tarief nog wel opbrengen. Voor lagere inkomens wordt dat steeds lastiger. Het is goed voor te stellen dat de huidige voorstellen zullen leiden tot een snellere stijging van de kinderopvangtarieven. Gemiddeld genomen krijgen ouders  straks immers een groter deel van het maximumtarief vergoed dan nu, dus is het minder een probleem dat er meer voor eigen rekening komt. De kinderopvang zal straks nog steeds vol zijn, maar veel meer met kinderen van relatief rijke ouders dan nu.

Als je dat wilt voorkomen kan dat alleen maar maar door financiering van de overheid alleen te doen voor die organisaties die niet meer vragen dan het maximum tarief.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-11-2022 om 15:57 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 16-11-2022 om 15:52:

96% wordt betaald, dus bijna alles. Dan vind ik dat ouders echt die 4% mogen opbrengen. Het is al bijna gratis immers.

Laat ik mijn voorstel dan anders formuleren: de overheid zou alleen 96  % moeten meebetalen voor opvang die niet meer vraagt dan het maximum tarief.

je mag toch best zelf wat betalen voor de kinderopvang? Er zijn genoeg andere problemen, die we met zijn allen moeten betalen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-11-2022 om 16:28

Daglichtlamp schreef op 16-11-2022 om 15:57:

[..]

Laat ik mijn voorstel dan anders formuleren: de overheid zou alleen 96 % moeten meebetalen voor opvang die niet meer vraagt dan het maximum tarief.

Wordt er dan nog onderscheid gemaakt tussen ouders die werken en niet werken? Stel een gezin heeft ruime financiële middelen, één van de ouders is thuis om voor de kinderen te zorgen maar wil ook wel 3 dagen lekker relaxen en wat doen met vrienden/vriendinnen, krijgen die mensen dan ook gratis kinderopvang? En dan heb ik het niet over bso, want die kinderen zitten al op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.