Nieuws en actueel
PensioNada
29-04-2026 om 22:23
AZC weg er mee
Omdat ik zowel van links als rechts filmpjes kijk op YouTube over de asielcrisis, krijg ik tegenwoordig wel eens filmpjes van PowNews voorgeschoteld. Vandaag over een demonstratie in Apeldoorn waar de paar tegendemonstranten dusdanig werden bedreigd dat ze uiteindelijk door de politie in veiligheid moesten worden gebracht. Een aantal demonstranten tegen AZC's waren volledig hysterisch en hadden echt het idee dat elke mannelijke asielzoeker een potentiële moordenaar en verkrachter is. Hoe kan de overheid dit beter regelen. Alle asielzoekers het land uit is geen antwoord, want dat kan niet. Maar wat dan wel?
Amber82
14-05-2026 om 10:40
Alice12 schreef op 14-05-2026 om 10:31:
[..]
Dan wordt het tijd dat die wet eens verandert. Die wet stamt uit het jaar 0.
Dus je vind het beter dat asielzoekers allemaal op 1 plek worden opgevangen?
Of nee vertel hoe vind jij dat het beter kan?
felija
14-05-2026 om 10:52
Amber82 schreef op 14-05-2026 om 08:17:
[..]
Ik ben het er mee eens dat je het niet kan vergelijken qua uit de hand lopen en geweld richting mensen. Maar XR zoekt ook de grenzen op natuurlijk en gaat er wel eens overheen. Ook een groep die mogelijk steeds weer een stapje verder gaat en ook niet altijd de normale communicatie opzoekt. Laten we deze groep nou ook niet heilig verklaren.
O nee, ik ben geen fan en vind ze ook verre van heilig, maar qua geweld vind ik defend en consorten toch wel enkele gradaties erger.
Amber82
14-05-2026 om 10:54
felija schreef op 14-05-2026 om 10:52:
[..]
O nee, ik ben geen fan en vind ze ook verre van heilig, maar qua geweld vind ik defend en consorten toch wel enkele gradaties erger.
Ook dat vind ik, maar je ziet XR ook steeds verder gaan. (Heb ik het toch nog over ze
)
Alice12
14-05-2026 om 10:56
Amber82 schreef op 14-05-2026 om 10:40:
[..]
Dus je vind het beter dat asielzoekers allemaal op 1 plek worden opgevangen?
Of nee vertel hoe vind jij dat het beter kan?
Volgens mij heb ik dat net gedaan. Op 1 of meerdere plekken opvangen maakt mij niet zo uit. Als op meerdere plekken opvangen betekent dat we er nog meer gaan opvangen liever op 1 plek opvangen.
Zilver_gray
14-05-2026 om 10:59
Het uitgangspunt van XR is toch niet te vergelijken met die rechtse raddraaiers die nu lopen te rellen??
Evaluna
14-05-2026 om 11:07
Verschrikkelijk hoe bepaalde mensen elkaar opfokken en steeds meer geweld gebruiken. Wat een voorbeeld stel je dan voor anderen, voor je kinderen?
Gister ook weer een collega. We wonen in een ontzettend wit dorp. Komt er een islamitisch meisje stage lopen. Wordt direct belachelijk gemaakt. Waarom dan?
Een beetje compassie zou ons sieren.
felija
14-05-2026 om 11:21
Amber82 schreef op 14-05-2026 om 10:08:
[..]
Je hebt gelijk, ik zal stoppen over XR.
Volgens mij was haar post trouwens niet tegen jou gericht, maar tegen het opvoeren van XR in dit topic.
rionyriony
14-05-2026 om 11:58
Ik weet niet of dit al hier vermeld is maar dit vind ik een heel mooie, waardige demonstratie. Vanaf 04.00 minuten: https://npo.nl/start/afspelen/ongehoord-nieuws_565
@Evaluna: door jouw bericht begrijp ik hoe je er tegenaan kijkt. Eén meisje in je buurt en er komt bezwaar, dat is overdreven, maar hopelijk heb je ook begrip voor mensen die nooit meer Nederlands om zich heen horen praten. Er zou de helft uitgeruild moeten worden eigenlijk. Jouw wijk heeft waarschijnlijk nog ruimte, en de mijne heeft zijn eigenheid verloren. Jij hebt dus ruimte, en wij de mensen die jouw leven komen verrijken, op zijn minst door je compassie maar misschien ook cultureel. Win-win.
Euphoria
14-05-2026 om 13:00
Evaluna schreef op 14-05-2026 om 11:07:
Verschrikkelijk hoe bepaalde mensen elkaar opfokken en steeds meer geweld gebruiken. Wat een voorbeeld stel je dan voor anderen, voor je kinderen?
Gister ook weer een collega. We wonen in een ontzettend wit dorp. Komt er een islamitisch meisje stage lopen. Wordt direct belachelijk gemaakt. Waarom dan?
Een beetje compassie zou ons sieren.
Compassie…waarmee?
omdat ze islamitisch is? Omdat ze hoofddoekje draagt? Omdat ze vrouw is?
Amber82
14-05-2026 om 13:17
Euphoria schreef op 14-05-2026 om 13:00:
[..]
Compassie…waarmee?
omdat ze islamitisch is? Omdat ze hoofddoekje draagt? Omdat ze vrouw is?
Misschien omdat het gewoon een mens is?
Je kan toch gewoon normaal doen tegen een nieuwe stagiaire.
Euphoria
14-05-2026 om 13:52
Amber82 schreef op 14-05-2026 om 13:17:
[..]
Misschien omdat het gewoon een mens is?
Je kan toch gewoon normaal doen tegen een nieuwe stagiaire.
Ik begrijp het woord compassie gewoonweg niet in deze context. Een islamitisch meisje komt stage lopen. Ja? En?
belachelijk maken is not done!
Maar waarmee compassie?
Is elke islamiet een vluchteling? Een AZC bewoner?
Zilver_gray
14-05-2026 om 13:55
Euphoria schreef op 14-05-2026 om 13:52:
[..]
Ik begrijp het woord compassie gewoonweg niet in deze context. Een islamitisch meisje komt stage lopen. Ja? En?
belachelijk maken is not done!Maar waarmee compassie?
Is elke islamiet een vluchteling? Een AZC bewoner?
Waarom maak jij je zo druk of dit meisje wel of geen compassie verdient? Dat begrijp ik dan weer niet.
Euphoria
14-05-2026 om 13:57
Zilver_gray schreef op 14-05-2026 om 13:55:
[..]
Waarom maak jij je zo druk of dit meisje wel of geen compassie verdient? Dat begrijp ik dan weer niet.
Nee joh, je interpreteert mijn bericht echt compleet verkeerd.
Het gaat niet compassie wel of niet verdienen. Ik begrijp dat woord gewoonweg niet in deze.
Amber82
14-05-2026 om 14:03
Het oorspronkelijke bericht was niet van mij, maar misschien is compassie niet het juist gekozen woord. Maar het ging erom dat de nieuwe stagiaire belachelijk werd gemaakt omdat ze van islamitische afkomst is. En sorry dat slaat gewoon nergens op, kan ik ook geen enkel excuus voor bedenken dat je dat kan goedkeuren.
Euphoria
14-05-2026 om 14:06
Amber82 schreef op 14-05-2026 om 14:03:
Het oorspronkelijke bericht was niet van mij, maar misschien is compassie niet het juist gekozen woord. Maar het ging erom dat de nieuwe stagiaire belachelijk werd gemaakt omdat ze van islamitische afkomst is. En sorry dat slaat gewoon nergens op, kan ik ook geen enkel excuus voor bedenken dat je dat kan goedkeuren.
Ik ook niet hoor.
Ik heb islamitische collega’s, mannelijk en vrouwelijk. Met hoofddoekjes en zonder. Die worden niet belachelijk gemaakt.