Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Daglichtlamp schreef op 13-05-2026 om 21:51:

Dirk (78) brengt chocola naar asielzoekers Loosdrecht: 'Misdadig wat hier gebeurde': https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5601137/tegengeluid-protesten-loosdrecht-brand

Mooi deze tegengeluiden

"Je zal er maar zitten als vluchteling en dat gerel horen", zegt Dirk. "Buiten brand, een hoop ontploffingen en dan ook nog de brandweer die wordt tegengehouden terwijl er mensen in het gebouw zitten." Hij voegt eraan toe: "Verdorie, ze zijn tegen misdaad en ze plegen het zelf. Ik schaam me ervoor", zegt hij over de manier waarop met asielzoekers wordt omgegaan

Dat geeft deze 'bezorgde burger' weer moed.

NRC had een goed stuk over dergelijke vergelijkingen. 
https://archive.is/AiEZX
Want twee weken later vraag ik me af wat er moet gebeuren voordat er niet langer routineus naar klimaatdemonstraties wordt gewezen als het over extreemrechts geweld gaat. Hakenkruizen? Een vernield gemeentehuis? Gewonde agenten? Ingegooide ruiten bij het D66-kantoor? Een bom in het D66-kantoor?
--------
Je stelt geweldloos protest waarmee een overheid wordt opgeroepen zich aan de eigen wetten te houden gelijk aan geweld en intimidatie tegen specifieke lokale overheden om ze zo te dwingen zich niet aan wetten te houden. De ene groep is soms best irritant, de andere groep wil inderdaad de democratie terzijde schuiven.
De acties van Extinction Rebellion zeggen niets over de ernst van het extreemrechtse geweld. Misschien moeten we maar een naampje verzinnen voor zo’n valse vergelijking, zoals je met andere drogredenen ook doet. Ik dacht aan reductio ad Extinction Rebellionem, maar ik sta open voor suggesties.

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de acties van XR ook maar in de buurt komen van de rellen die nu gaande zijn door extreemrechtse groeperingen alleen al qua geweld? Dat is spijkers op laag water zoeken.

Alice12 schreef op 13-05-2026 om 15:40:

Ik lees dat de asielzoekers vanachter de ramen een " ik snij je hoofd eraf" gebaar maakten . Toen sloeg de vlam in de pan. Ook niet handig natuurlijk. En behoorlijk provocerend.

Bron?

Handschoenvrouw schreef op 14-05-2026 om 02:09:

[..]

Bron?

Het is gister in nieuwsuur voorbij gekomen. Daar gaf een man aan dat iemand van achter het raam dat gebaar maakte. Hij zei niet dat hij het zelf had gezien, dus het was van horen zeggen. Nieuwsuur gaf aan geen beelden hiervan te hebben gezien en het dus niet te kunnen verifieren. De medewerkers van het coa in het gebouw hebben ook aangegeven het niet te hebben gezien, maar ook niet iedere minuut alle mensen in beeld hadden. Ze gaven wel aan dat de mensen in het gebouw vooral angstig waren.

De asielzoekers die in het gebouw zitten zijn mensen die zijn gevlucht uit Sudan.

felija schreef op 13-05-2026 om 23:57:

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de acties van XR ook maar in de buurt komen van de rellen die nu gaande zijn door extreemrechtse groeperingen alleen al qua geweld? Dat is spijkers op laag water zoeken.

Ik ben het er mee eens dat je het niet kan vergelijken qua uit de hand lopen en geweld richting mensen. Maar XR zoekt ook de grenzen op natuurlijk en gaat er wel eens overheen. Ook een groep die mogelijk steeds weer een stapje verder gaat en ook niet altijd de normale communicatie opzoekt. Laten we deze groep nou ook niet heilig verklaren.

Amber82 schreef op 14-05-2026 om 08:14:

[..]

Het is gister in nieuwsuur voorbij gekomen. Daar gaf een man aan dat iemand van achter het raam dat gebaar maakte. Hij zei niet dat hij het zelf had gezien, dus het was van horen zeggen. Nieuwsuur gaf aan geen beelden hiervan te hebben gezien en het dus niet te kunnen verifieren. De medewerkers van het coa in het gebouw hebben ook aangegeven het niet te hebben gezien, maar ook niet iedere minuut alle mensen in beeld hadden. Ze gaven wel aan dat de mensen in het gebouw vooral angstig waren.

De asielzoekers die in het gebouw zitten zijn mensen die zijn gevlucht uit Sudan.

Dus áls die man dat echt gehoord heeft, én degene die hem dat vertelde de waarheid sprak.

En zelfs dan kan het gebaar nog verkeerd zijn uitgelegd, misschien maakte die asielzoeker het "alaaf" gebaar om te laten zien dat hij wel iets van de Nederlandse cultuur kent.

Amber82 schreef op 14-05-2026 om 08:17:

[..]

Ik ben het er mee eens dat je het niet kan vergelijken qua uit de hand lopen en geweld richting mensen. Maar XR zoekt ook de grenzen op natuurlijk en gaat er wel eens overheen. Ook een groep die mogelijk steeds weer een stapje verder gaat en ook niet altijd de normale communicatie opzoekt. Laten we deze groep nou ook niet heilig verklaren.

Heb je het door mij geciteerde artikel gelezen. Niemand verklaard XR heilig. Maar er zit een groot verschil in achtergrond. Uiteindelijk wil XR dat Nederland zich aan zijn eigen wetten en ondertekende verdragen houdt. De defend en vergelijkbare groepen willen juist dat de overheden zich niet aan de wet houden en proberen dat te bereiken met geweld o.a. tegen de politie, tegen raadsvergaderingen, door volksvertegenwoordigers te intimideren. 

Verwijzen naar "anderen doen het ook" / anderen zijn erger is een drog-reden. In plaats van inhoudelijk de discussie aan te gaan wordt naar anderen verwezen. 

Het gekke is, als een ander het ook/erger doet maakt het dit gerel nog niet goed. 

Beide zijn fout. Deze discussie gaat niet over XR (maak daar maar een eigen topic over aan) maar over de azc protesten. Kortom wat is daar je mening over? Hoe gaan we voorkomen dat er in deze situatie geweld wordt gebruikt? 

Neweve schreef op 14-05-2026 om 09:19:

Verwijzen naar "anderen doen het ook" / anderen zijn erger is een drog-reden. In plaats van inhoudelijk de discussie aan te gaan wordt naar anderen verwezen.

Het gekke is, als een ander het ook/erger doet maakt het dit gerel nog niet goed.

Beide zijn fout. Deze discussie gaat niet over XR (maak daar maar een eigen topic over aan) maar over de azc protesten. Kortom wat is daar je mening over? Hoe gaan we voorkomen dat er in deze situatie geweld wordt gebruikt?

Veel meer inspraak van omwonenden,  raddraaiers eindelijk gewoon echt uit dit land en veilige landers meteen uit Nederland. En ook graag binnen 4 weken duidelijkheid. Daarnaast alleen nog  tijdelijk asiel voor mensen die echt uit een oorlogsgeweld komen. Is de oorlog voorbij, dan ga je weer. Ook als er kinderen in het spel zijn. Zo hebben wij weer plek voor anderen die in nood zijn.

Daglichtlamp schreef op 14-05-2026 om 09:11:

[..]

Heb je het door mij geciteerde artikel gelezen. Niemand verklaard XR heilig. Maar er zit een groot verschil in achtergrond. Uiteindelijk wil XR dat Nederland zich aan zijn eigen wetten en ondertekende verdragen houdt. De defend en vergelijkbare groepen willen juist dat de overheden zich niet aan de wet houden en proberen dat te bereiken met geweld o.a. tegen de politie, tegen raadsvergaderingen, door volksvertegenwoordigers te intimideren.

Dat snap ik, zit een heel ander doel achter de protesten en dan is die van XR zeker terechter en vanuit een goed gedachtegoed. Maar daar heb ik het niet over.

Ik had het over de uitvoering van de protesten. Ook XR zoekt de grenzen op en gaat steeds verder. Doet het ook op manieren die mensen in gevaar kunnen brengen. 

Dus al ben je het eens met de motieven van XR, kan je je wel je vraagtekens hebben over de uitvoering.

Alice12 schreef op 14-05-2026 om 09:24:

[..]

Veel meer inspraak van omwonenden, raddraaiers eindelijk gewoon echt uit dit land en veilige landers meteen uit Nederland. En ook graag binnen 4 weken duidelijkheid. Daarnaast alleen nog tijdelijk asiel voor mensen die echt uit een oorlogsgeweld komen. Is de oorlog voorbij, dan ga je weer. Ook als er kinderen in het spel zijn. Zo hebben wij weer plek voor anderen die in nood zijn.

Maar sommigen dingen moeten gewoon, zijn wettelijk zo geregeld. Kan je eindeloos communiceren, maar het veranderd de uitkomst niet (als het goed is). De felle tegenstanders zeggen inspraak te willen, maar staan ze echt open voor de andere kant? Of willen ze alleen dat gebeurd wat zij willen.

Neweve schreef op 14-05-2026 om 09:19:

Je hebt gelijk, ik zal stoppen over XR.

Amber82 schreef op 14-05-2026 om 10:07:

[..]

Maar sommigen dingen moeten gewoon, zijn wettelijk zo geregeld. Kan je eindeloos communiceren, maar het veranderd de uitkomst niet (als het goed is). De felle tegenstanders zeggen inspraak te willen, maar staan ze echt open voor de andere kant? Of willen ze alleen dat gebeurd wat zij willen.

Dan wordt het tijd dat die wet eens verandert. Die wet stamt uit het jaar 0. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.