Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Volgens mij gaat dit topic over de AZC's in Nederland en de protesten, ideeën etc daar omheen. Niet over de israel -gaza, en wie zich waaraan schuldig heeft gemaakt.

Alice12 schreef op 13-05-2026 om 11:03:

[..]

Daar ben ik het mee eens. Ik vind dat geweld bij azc's ook heel verschrikkelijk. Maar het komt bij verschillende groeperingen voor. Dat geweld bij de universiteit in Amsterdam bv door die zogenaamde Palestina bewegingen. En de vreselijke vernielingen toen. Dus om alles af te schuiven op rechtsextremisme ( wat ik ook walgelijk vind) is net zo kortzichtig.

Maar daar gaat het hier in het topic toch ook over; geweld naar aanleiding van AZC’s?

Amber82 schreef op 13-05-2026 om 11:05:

Volgens mij gaat dit topic over de AZC's in Nederland en de protesten, ideeën etc daar omheen. Niet over de israel -gaza, en wie zich waaraan schuldig heeft gemaakt.

Je hebt gelijk.

https://nos.nl/artikel/2614087-minister-aivd-doet-onderzoek-naar-organisatie-anti-azc-protesten

"De veiligheidsdienst AIVD doet onderzoek naar de anti-azc-protesten van de afgelopen tijd. Dat zei minister Van den Brink van Asiel en Migratie in een debat in de Tweede Kamer.

Veel wilde de minister niet toelichten over het werk van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, maar wel dat er wordt onderzocht of er "sprake is van georganiseerdheid".

Volgens Van den Brink wordt gekeken "welke patronen er zijn en wat daarachter zit". Of daarbij ook onderzoek wordt gedaan naar buitenlandse bemoeienis, kon hij niet zeggen.

'Patroon van haat en geweld'

De afgelopen tijd klinken geluiden dat het bij de soms gewelddadige protesten niet alleen gaat om bezorgde inwoners uit de betreffende plaats, maar dat er ook (extreemrechtse) organisaties bij betrokken zijn. Onder meer in Apeldoorn en Loosdrecht liepen demonstraties uit op geweld."

Alice12 schreef op 13-05-2026 om 10:38:

[..]

Wat heeft dit te maken met Egypte die geen gazanen wil opvangen?

Alles. Netanyahu had beloofd dat de oorlog niet zou eindigen voor Hamas vernietigd zou zijn. De oorlog is geëindigd. Hamas is dus vernietigd en de angst voor Hamas kan geen reden zijn voor Egypte om geen Gazanen op te vangen.

Dit vind ik een hele nare en enge ontwikkeling:

https://pointer.kro-ncrv.nl/extreemrechts-defend-groeien-steeds-zichtbaarder

"Sinds 20 september 2025 waren Defend-leden bij 21 van de 29 anti-azc- en anti-immigratiedemonstraties aanwezig. Hoewel de groeperingen publiek afstand nemen van het label extreemrechts, wordt er door Defend-leden rechtsextremistische en nazi-symboliek gedeeld.

Spreidingswet

Sinds de intreding van de spreidingswet op 1 februari 2024 zijn gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen. Mede daardoor verschuiven landelijke protesten tegen dit beleid naar lokale demonstraties in gemeenten. Uit een inventarisatie van Pointer en onderzoeksplatform Justice for Prosperity, dat onderzoek doet naar ondermijning van de democratie, blijkt dat er sinds 20 september 2025 in ieder geval 29 demonstraties tegen immigratie en/of de komst van een azc zijn georganiseerd. Bij 21 van die demonstraties zijn aantoonbaar leden van Defend aanwezig, bijvoorbeeld zichtbaar door het dragen van Defend-kleding: op de borst prijken logo’s met namen als Defend Den Haag, Defend Staphorst of Defend Netherlands.

Samen met Justice for Prosperity identificeerde Pointer 35 van deze protestgroepen die vaak met elkaar optrekken en aanwezig zijn bij anti-asielprotesten in alle uithoeken van het land."

felija schreef op 13-05-2026 om 11:21:

Dit vind ik een hele nare en enge ontwikkeling:

https://pointer.kro-ncrv.nl/extreemrechts-defend-groeien-steeds-zichtbaarder

"Sinds 20 september 2025 waren Defend-leden bij 21 van de 29 anti-azc- en anti-immigratiedemonstraties aanwezig. Hoewel de groeperingen publiek afstand nemen van het label extreemrechts, wordt er door Defend-leden rechtsextremistische en nazi-symboliek gedeeld.

Spreidingswet

Sinds de intreding van de spreidingswet op 1 februari 2024 zijn gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen. Mede daardoor verschuiven landelijke protesten tegen dit beleid naar lokale demonstraties in gemeenten. Uit een inventarisatie van Pointer en onderzoeksplatform Justice for Prosperity, dat onderzoek doet naar ondermijning van de democratie, blijkt dat er sinds 20 september 2025 in ieder geval 29 demonstraties tegen immigratie en/of de komst van een azc zijn georganiseerd. Bij 21 van die demonstraties zijn aantoonbaar leden van Defend aanwezig, bijvoorbeeld zichtbaar door het dragen van Defend-kleding: op de borst prijken logo’s met namen als Defend Den Haag, Defend Staphorst of Defend Netherlands.

Samen met Justice for Prosperity identificeerde Pointer 35 van deze protestgroepen die vaak met elkaar optrekken en aanwezig zijn bij anti-asielprotesten in alle uithoeken van het land."

Ik ook! Goed dat ze onderzoek doen!

Handschoenvrouw schreef op 13-05-2026 om 11:21:

[..]

Alles. Netanyahu had beloofd dat de oorlog niet zou eindigen voor Hamas vernietigd zou zijn. De oorlog is geëindigd. Hamas is dus vernietigd en de angst voor Hamas kan geen reden zijn voor Egypte om geen Gazanen op te vangen.

Er zijn behoorlijk wat Hamas aanhangers , die willen ze niet in Egypte.

Zelfs kinderen worden geworven voor extreem rechts onder het motto 'jong geleerd, oud gedaan'. Ik vind het heel erg verontrustend.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/steeds-vaker-focus-op-vrouwen-en-kinderen-bij-azc-protesten-zorgelijk-dat-het-meteen-een-bepaald-tintje-krijgt-163611

PensioNada

PensioNada

13-05-2026 om 13:06 Topicstarter

Deze opmerking komt uit het artikel waar @Daglichtlamp naar linkt: "Ruby Pichel is oud-gemeenteraadslid van Forum voor Democratie in Dordrecht en organiseerde vandaag een soortgelijke mars in Apeldoorn. Ze begrijpt wel waarom vrouwen en kinderen speciaal benoemd worden bij azc-protesten. "Mensen maken zich zorgen, ze voelen een angst. En of die nou gegrond is of niet: die angst is er.""
Dus je wakkert de angst flink aan door te doen alsof al die asielzoekers verkrachters zijn en daarna zeg je: die angst moet serieus genomen worden, want mensen ervaren het zo. Zo lust ik er nog wel een paar.

PensioNada schreef op 13-05-2026 om 13:06:

Deze opmerking komt uit het artikel waar @Daglichtlamp naar linkt: "Ruby Pichel is oud-gemeenteraadslid van Forum voor Democratie in Dordrecht en organiseerde vandaag een soortgelijke mars in Apeldoorn. Ze begrijpt wel waarom vrouwen en kinderen speciaal benoemd worden bij azc-protesten. "Mensen maken zich zorgen, ze voelen een angst. En of die nou gegrond is of niet: die angst is er.""
Dus je wakkert de angst flink aan door te doen alsof al die asielzoekers verkrachters zijn en daarna zeg je: die angst moet serieus genomen worden, want mensen ervaren het zo. Zo lust ik er nog wel een paar.

Dat is nu het hele probleem: "en of die angst gegrond is of niet, die angst is er."

Hoe kun je daarop als overheid beleid maken, op ongegronde angst? Hoe kun je mensen serieus nemen in een angst die onterecht is? Niet door het aanleveren van bronnen waaruit blijkt hoe het werkelijk zit. Dat landt niet.

Hoe kun je aan groeiende groepen als bijvoorbeeld defend een effectief tegengeluid bieden? Groepen die doelbewust desinformatie verspreiden en het wordt meteen geloofd? Terwijl gedegen onderzoek ondergesneeuwd raakt door online haatzaaiend geroeptoeter over minderheidsgroepen? 

PensioNada

PensioNada

13-05-2026 om 14:38 Topicstarter

felija schreef op 13-05-2026 om 14:09:

[..]

Dat is nu het hele probleem: "en of die angst gegrond is of niet, die angst is er."

Hoe kun je daarop als overheid beleid maken, op ongegronde angst? Hoe kun je mensen serieus nemen in een angst die onterecht is? Niet door het aanleveren van bronnen waaruit blijkt hoe het werkelijk zit. Dat landt niet.

Hoe kun je aan groeiende groepen als bijvoorbeeld defend een effectief tegengeluid bieden? Groepen die doelbewust desinformatie verspreiden en het wordt meteen geloofd? Terwijl gedegen onderzoek ondergesneeuwd raakt door online haatzaaiend geroeptoeter over minderheidsgroepen?

Er wordt gezegd dat men de burgers eerder mee moet nemen bij de besluitvorming. Dat kan best een beetje helpen, maar bij de mensen die hysterisch reageren omdat ze bang zijn gemaakt, helpt een vroegtijdige aankondiging niet. En juist die groep (de mensen die bang zijn gemaakt) maken een substantieel van de protestbeweging uit.

Ik zou echt niet weten hoe je hier beter over kan communiceren.

PensioNada schreef op 13-05-2026 om 14:38:

[..]

Er wordt gezegd dat men de burgers eerder mee moet nemen bij de besluitvorming. Dat kan best een beetje helpen, maar bij de mensen die hysterisch reageren omdat ze bang zijn gemaakt, helpt een vroegtijdige aankondiging niet. En juist die groep (de mensen die bang zijn gemaakt) maken een substantieel van de protestbeweging uit.

Ik zou echt niet weten hoe je hier beter over kan communiceren.

Precies ...

Ik lees dat de asielzoekers vanachter de ramen een " ik snij je hoofd eraf" gebaar maakten .  Toen sloeg de vlam in de pan. Ook niet handig natuurlijk. En behoorlijk provocerend.

Ik denk dat je wat minder desinformatie moet lezen Alice. Deze demonstraties lopen avond na avond al uit de hand, en nu opeens zou het zijn vanaf een gebaar van een asielzoeker? Terwijl die er pas sinds gister zijn? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.