Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Agressieve meerderen in het publieke domein ( Van Nieuwkerk, Degeneres, etc)


Verbaast me eerlijk gezegd niets. Beide (Van Nieuwkerk en DeGeneres) werden al jaren door velen de hemel in geprezen. Als je nog geen last van grootheidswaanzin had, krijg je dat dan vanzelf wel, tenzij er iemand is die je met beide benen op de grond houdt. 

Zelf heb ik niets met beiden, kan ze niet uitstaan, omdat ze al langere tijd een air  hadden van "kijk mij eens fantastisch zijn". En als je daar dan ook nog in bevestigd wordt..

Moxxie schreef op 19-11-2022 om 15:15:

[..]

Dat is de crux natuurlijk, dat er niet ingegrepen wordt. Grensoverschrijdend gedrag komt overal voor maar als je belangrijk bent voor de organisatie wordt er negen van de tien keer niets aan gedaan. Er lijkt een ongeschreven regel te bestaan voor mensen op hoge posities die voorschrijft dat ze elkaar altijd de hand boven het hoofd houden en nooit achter de werknemers in lagere functies gaan staan. Het klinkt heel zuur maar ik heb het zo vaak gezien, het is schering en inslag.

Dit ja. Ik heb net dit stuk gelezen, die oud-directeur van de Vara die nu directeur van de NPO is, Frans Klein, die moet echt wegwezen bij de NPO vind ik. Schandalig zoals die man jaar in jaar uit niet heeft ingegrepen terwijl hij gewoon op de hoogte was.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/in-de-succesvolle-tv-machine-van-dwdd-werd-menig-redacteur-vermalen~v605784/

Ik heb ergens gelezen dat Matthijs van Nieuwkerk extreem perfectionistisch is . Zowel voor zichzelf als voor zijn omgeving . Dat zijn geen makkelijke mensen . Soms is perfectionisme  eerder een valkuil dan een kwaliteit blijkt hier maar weer .

Ik denk wel dat in een sterrenkeuken, in een live tv programma of in een operatiezaal veel directer gecommuniceerd zal worden dan in een snoepjes winkel.  Er zal best wel eens gescholden worden als iets belangrijks fout dreigt te gaan. Maar dit mag niet leiden tot systematische psychologische terreur.  Iemand die wel eens flipt, kan ik vergeven als er daarna ook verontschuldigingen volgen en er ook duidelijk van geleerd wordt. Als je alleen kan functioneren door mensen af te zeiken, dan ben je gewoon een eikel.  En als dat gedoogd wordt vanwege het succes van diegene, dan zijn ook de gedogers even fout bezig.

MMcGonagall schreef op 19-11-2022 om 14:21:

Gisteren bij een talkshow zat de baas van omroep Max (ik ben zo slecht met namen) het DWDD-gebeuren gewoon goed te praten. Niet voor niets, het zal op veel grotere schaal gebeuren in die branche.

Dat is niet zo gek. Jan Slagter is namelijk net zo erg. Ook een publiek geheim in Hilversum. 

Poekewiki schreef op 19-11-2022 om 16:07:

Ik denk wel dat in een sterrenkeuken, in een live tv programma of in een operatiezaal veel directer gecommuniceerd zal worden dan in een snoepjes winkel. Er zal best wel eens gescholden worden als iets belangrijks fout dreigt te gaan. Maar dit mag niet leiden tot systematische psychologische terreur. Iemand die wel eens flipt, kan ik vergeven als er daarna ook verontschuldigingen volgen en er ook duidelijk van geleerd wordt. Als je alleen kan functioneren door mensen af te zeiken, dan ben je gewoon een eikel. En als dat gedoogd wordt vanwege het succes van diegene, dan zijn ook de gedogers even fout bezig.

Precies. Het kan voorkomen. Waar mensen onder grote druk werken kan het gebeuren dat mensen uit de bocht vliegen. Er moet dan wel een moment van bezinning komen waardoor de verhoudingen en het vertrouwen hersteld worden.

Soms zijn mannen  mensen bullebakken om hun eigen onvermogen te maskeren. Daar komen ze lang mee weg zolang ze ervoor zorgen dat iedereen bang van ze is.
Nare mensen vind ik dat.

die grootheidswaanzin is het probleem. Dat iemand zichzelf niet meer oprecht kan aankijken in de spiegel. Dat iemand niet meer beseft wat zijn/haar woorden & daden kunnen aanrichten bij medemensen. Elk empatisch vermogen en elke zelfreflectie is verdwenen. Dat is vreselijk. Elke beroemdheid zou een team om zichten moeten hebben dat een kritische spiegel voorhoudt, helpt de voetjes op de vloer te houden. Niemand is van staal. Elk mens is kwetsbaar. 
En op z’n tijd om jezelf lachen is heilzaam. 

fianne schreef op 19-11-2022 om 17:20:

die grootheidswaanzin is het probleem. Dat iemand zichzelf niet meer oprecht kan aankijken in de spiegel. Dat iemand niet meer beseft wat zijn/haar woorden & daden kunnen aanrichten bij medemensen. Elk empatisch vermogen en elke zelfreflectie is verdwenen. Dat is vreselijk. Elke beroemdheid zou een team om zicht heen moeten hebben dat een kritische spiegel voorhoudt, helpt de voetjes op de vloer te houden.

Niemand is van staal. Elk mens is kwetsbaar.
En op z’n tijd om jezelf lachen is heilzaam.

Matthijs van Nieuwkerk is een man met een groot empathisch vermogen, ook het vermogen om mensen heel erg in de spotlights te zetten en ze dat ook te gunnen, maar ook een perfectionist die jaar in jaar uit onder  hoogspanning een dagelijks programma heeft moeten maken.
Ik praat niks goed van wat hij eventueel heeft gedaan maar zie het wel in een bepaalde context. Het verbaast me niks in elk geval.
Ook van Rutte zijn dit soort uitbarstingen bekend, wanneer is die beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag?

MidasWolf schreef op 19-11-2022 om 13:06:

Matthijs lijkt mij wel het type wat overal controle over wil hebben en het moet na mijn idee ook lopen zoals hij dat (in gedachte)wil.

Net als Paul de leeuw houdt hij van zijn georganiseerde chaos, maar als iemand anders op dat moment leuker is, een opmerking plaats of het scenario stuurt kan hij dat vind ik ook minder goed hebben.

Dat laatste is mij in het programma "Chansons" ook wel eens opgevallen (richting Rob Kemps)

Misschien dat ook meespeelt dat agressie/boosheid meer wordt geaccepteerd bij succesvolle mannen dan bij minder succesvolle mannen (en alle vrouwen)?

alhambra schreef op 19-11-2022 om 18:04:

Misschien dat ook meespeelt dat agressie/boosheid meer wordt geaccepteerd bij succesvolle mannen dan bij minder succesvolle mannen (en alle vrouwen)?

Dat denk ik zeker. Matthijs was de kip met de gouden eieren voor de omroep.

Herfstappeltaart schreef op 19-11-2022 om 17:58:

Matthijs van Nieuwkerk is een man met een groot empathisch vermogen, ook het vermogen om mensen heel erg in de spotlights te zetten en ze dat ook te gunnen, maar ook een perfectionist die jaar in jaar uit onder hoogspanning een dagelijks programma heeft moeten maken.
Ik praat niks goed van wat hij eventueel heeft gedaan maar zie het wel in een bepaalde context. Het verbaast me niks in elk geval.
Ook van Rutte zijn dit soort uitbarstingen bekend, wanneer is die beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag?

Ik weet niet of je het artikel in de Volkskrant heb gelezen, zij zijn degenen die al die mensen hebben geïnterviewd. Maar daar komt toch een heel ander beeld naar voren, juist niet empathisch en niet geïnteresseerd in het team en de mensen. Dat empathisch vermogen wat hij op tv laat zien kan ook gespeeld zijn geweest.

En van Rutte is bekend dat hij wel eens boos kan worden, maar ook dat hij indien nodig zijn excuses aanbiedt. Dit klinkt echt als een heel andere situatie.

Ik weet niet of het te lezen is zonder abonnement, maar het is echt een uitgebreid stuk.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/in-de-succesvolle-tv-machine-van-dwdd-werd-menig-redacteur-vermalen~v605784/?utm_medium=app&utm_source=be.persgroep.android.news.mobilevk&utm_campaign=webview

Herfstappeltaart schreef op 19-11-2022 om 17:58:

Matthijs van Nieuwkerk is een man met een groot empathisch vermogen, ook het vermogen om mensen heel erg in de spotlights te zetten en ze dat ook te gunnen, maar ook een perfectionist die jaar in jaar uit onder hoogspanning een dagelijks programma heeft moeten maken.
Ik praat niks goed van wat hij eventueel heeft gedaan maar zie het wel in een bepaalde context. Het verbaast me niks in elk geval.
Ook van Rutte zijn dit soort uitbarstingen bekend, wanneer is die beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag?

Dat empathische heb ik nooit in hem gezien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.