Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal naturalisaties verdubbeld


Vorig jaar zijn 49.000 mensen genaturaliseerd tot Nederlander, als gevolg van de vluchtelingencrisis in 2015. Ter vergelijking, ongeveer evenveel als de hele gemeente Harderwijk. Nu zijn dit natuurlijk mensen die hier al een tijd wonen, maar met de huidige crisis in Afghanistan gaat dit nog wel even door met deze aantallen.

Ik gun iedereen het beste, maar het geeft aan de instroom van mensen misschien wel erg groot is voor Nederlandse begrippen. De meeste mensen die het Nederlanderschap ontvingen kwamen dit keer uit Syrië. 

Aantal naturalisaties verdubbeld, duidelijk effect vluchtelingencrisis 2015 | NOS

Is dit een goede ontwikkeling, of komt het een fijn Nederland uiteindelijk niet ten goede?


Topic ontspoord in 3, 2, 1...

Wat bedoel je in je OP met “ik gun iedereen het beste”? Want je beseft hopelijk wel dat alles wat je schrijft gevolgd door een ‘maar’ compleet ontkracht wordt?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

21-09-2021 om 15:32

Dat is erg veel bedenk ik me terwijl ik het lees. Nee het komt niet ten goede aan Nederland. Tenzij deze mensen ingezet gaan worden in de sectoren waar chronisch tekort is. En als er eerder gestart wordt inburgering. Bijvoorbeeld tijdens eerste opvang al. 

willem1959

willem1959

21-09-2021 om 15:34 Topicstarter

Desire schreef op 21-09-2021 om 15:26:

Wat bedoel je in je OP met “ik gun iedereen het beste”? Want je beseft hopelijk wel dat alles wat je schrijft gevolgd door een ‘maar’ compleet ontkracht wordt?

Het beste vanuit zijn huidige situatie.

"Is dit een goede ontwikkeling, of komt het een fijn Nederland uiteindelijk niet ten goede?"

Dit wordt nu neergezet als een tegenstelling maar misschien vind ik het wel een goede ontwikkeling, ook al gaat het ten koste van mijn eigen welvaart. Ik ben vóór de opvang van echte vluchtelingen (dus niet voor gelukszoekers/economische migranten). In dit geval vallen zeker de Afghanen daaronder. Voor vluchtelingen wil ik best wat inleveren zodat ze veilig zijn. En bij langdurig verblijf vind ik dat ze moeten integreren. En mensen die misbruik maken van ons systeem of crimineel worden moeten worden teruggestuurd (even geen zin om het heel genuanceerd te brengen). 

Het komt Nederland beslist niet ten goede. Niet alleen de verstedelijking maar ook de onoverbrugbare cultuurverschillen. 
Hoop dat er ns een kabinet komt die aan de noodrem trekt op dit gebied. 

redbulletje schreef op 21-09-2021 om 15:43:

Het komt Nederland beslist niet ten goede. Niet alleen de verstedelijking maar ook de onoverbrugbare cultuurverschillen.
Hoop dat er ns een kabinet komt die aan de noodrem trekt op dit gebied.

Ben ik met je eens. 

Om te mogen naturaliseren moet je aan een hele hoop eisen voldoen, Nederlands spreken, ingeburgerd zijn, je legt een verklaring van verbondenheid af.

“Ik zweer (verklaar) dat ik de grondwettelijke orde van het Koninkrijk der Nederlanden, haar vrijheden en rechten respecteer en zweer (beloof ) de plichten die het staatsburgerschap met zich meebrengt getrouw te vervullen.”


Ik ben blij met vluchtelingen die zover ge-integreerd zijn dat ze hun oude nationaliteit willen opgeven en Nederlander willen worden.

(en misschien moeten we die verklaring van verbondenheid ook maar verplicht maken voor alle Nederlanders, met een ceremonie op hun achttiende verjaardag of zo, als voorwaarde voor het verkrijgen van kiesrecht).

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsteller 

Het CBS schat dat er 17.544.028 inwoners zijn. 

Dat is dan een bevolkingsaanwas van 0,3%. Ik zie het probleem niet.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

21-09-2021 om 16:18

Zou wat goed is voor Nederland de enige overweging moeten zijn? 

En zo ja, wanneer is iets goed voor Nederland? Hoe wordt dat bepaald en door wie? 

En is het wel mogelijk om de gevolgen van een toename van het aantal naturalisaties volledig en geïsoleerd in kaart te brengen en te wegen? Of zijn die gevolgen zo onlosmakelijk verbonden met de politieke/beleidsmatige keuzes eromheen dat al die zaken nauwelijks uit elkaar te trekken zijn? 

Kortom: een hele complexe (en naar mijn mening moreel twijfelachtige) vraag. Ik hoop dat die hier niet versimpeld zal worden tot een xenofobe, onwetenschappelijke, essentialistische benadering van cultuur/identiteit.

Mlah! schreef op 21-09-2021 om 16:16:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsteller

Het CBS schat dat er 17.544.028 inwoners zijn.

Dat is dan een bevolkingsaanwas van 0,3%. Ik zie het probleem niet.

Die 50.000 maakt inderdaad dan niet zoveel uit.

LoveCats! schreef op 21-09-2021 om 16:18:

[..]

Die 50.000 maakt inderdaad dan niet zoveel uit.

Per jaar! En dan zijn de gezinsherenigingen die daar weer op volgen nog niet meegeteld en de extreem grote gezinnen die ze verwekken ook niet. 

AcidicShark11

AcidicShark11

21-09-2021 om 16:30

Ja krijst, eerst wordt er jarenlang prutswerk geleverd wat betreffend integreren als ik sommigen moet geloven, nu lijkt dat een stuk beter te gaan (zie daglichtlamp's post) is het wéér niet goed.

Vergeet niet dat mensen die voor naturalisatie in aanmerking komen mensen zijn die hier al legaal zijn. Dat ze zich willen naturaliseren betekent dat ze zich meer Nederlander voelen dan het land waar ze oorspronkelijk uit komen. Volgens mij is dat winst. Juist ook voor mensen die zich zorgen maken over veel mensen uit andere culturen die hier naar toe komen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-09-2021 om 16:47

Daglichtlamp schreef op 21-09-2021 om 16:41:

Vergeet niet dat mensen die voor naturalisatie in aanmerking komen mensen zijn die hier al legaal zijn. Dat ze zich willen naturaliseren betekent dat ze zich meer Nederlander voelen dan het land waar ze oorspronkelijk uit komen. Volgens mij is dat winst. Juist ook voor mensen die zich zorgen maken over veel mensen uit andere culturen die hier naar toe komen.

Dit. Als je bang bent dat je overspoelt wordt door andere culturen en normen en waarden, dan is dit nu niet echt de groep om je druk over te maken.

"Gewone" immigranten houden vaak veel meer aan hun oude cultuur en gewoontes vast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.