Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal inwoners van Nederland blijft groeien


Elaine68 schreef op 19-10-2022 om 16:51:

[..]

Dit is onzin.

Echt geen onzin. Je schrijft zelf "Ik heb al eens eerder geschreven, de buitenlanders die ik hier tegenkom zijn expats, die hebben wij gewoon nodig en die zijn er hier veel. Die wonen in mooie dure grote huizen met mooie grote tuinen."

Dát is een hele andere categorie. Ik ben opgegroeid in een achterstandswijk, plus dat ik nu van vrij dichtbij (gewerkt bij Vluchtelingenwerk en nu wonend in een gemeente net iets verder dat AZC Budel). Met iemand die status krijgt en dus récht op woning is het niet gedaan. Er is gezinshereniging (heel fijn hoor voor hun), maar daar waar bv broer en zus eerst samenwonen, willen zij ineens 2 of nog meer huizen, want er komt nog meer familie. En ook hun kinderen (meestal meer dan de hiervoor genoemde gewenste 2 max) willen ook weer allemaal huizen ...

Ja natuurlijk willen die ook weer huizen maar we hebben ook mensen nodig voor de arbeidsmarkt. En niet alleen de mensen die recht hebben op de 30% regeling. Dus de immigratie blijft, linksom of rechtsom.

Netherfield schreef op 19-10-2022 om 10:11:

Ik denk dat als je veiligelanders binnen een maand weet terug te sturen, het met de nieuwe aanwas uit die landen ook mee gaat vallen. Win-win situatie, veiligelanders sneller weg, want die mogen hier toch al niet blijven. Meer plaats voor asielzoekers die echt op de vlucht zijn (voor oorlog, vervolging). Minder instroom veiligelanders, want dat gaat snel rond dat ze binnen een maand terug zijn. Asielzoekercentra niet overvol. En we voldoen toch aan onze opnameplicht.
Daarnaast vind ik nog steeds dat iedereen maximaal 2 kinderen zou moeten krijgen maar dat is niet echt populair hier.

Dat ben ik met je eens.

Elaine68 schreef op 19-10-2022 om 17:48:

Ja natuurlijk willen die ook weer huizen maar we hebben ook mensen nodig voor de arbeidsmarkt. En niet alleen de mensen die recht hebben op de 30% regeling. Dus de immigratie blijft, linksom of rechtsom.

Ja mensen nodig voor de arbeidsmarkt, maar helaas:

Hoeveel statushouders hebben een uitkering?Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk. Dit blijkt onderzoek van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Chiquita schreef op 19-10-2022 om 17:59:

[..]

Ja mensen nodig voor de arbeidsmarkt, maar helaas:

Hoeveel statushouders hebben een uitkering?Bijna 70% van de sinds 2014 naar Nederland gekomen statushouders zit in de bijstand, wat gaat om een groep van 150.000 en 200.000 mensen. Slechts een kwart van de statushouders met een verblijfsvergunning heeft momenteel betaald werk. Dit blijkt onderzoek van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Ja, heel vervelend, misschien kunnen we daar iets aan doen. We hebben afspraken over wie mogen blijven en wie niet. Laten we degenen die mogen blijven proberen aan het werk te krijgen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-10-2022 om 01:22

Elaine68 schreef op 19-10-2022 om 17:48:

Ja natuurlijk willen die ook weer huizen maar we hebben ook mensen nodig voor de arbeidsmarkt. En niet alleen de mensen die recht hebben op de 30% regeling. Dus de immigratie blijft, linksom of rechtsom.

Je hebt helemaal geen mensen nodig voor de arbeidsmarkt. 
Dat is de fabel van economen die nog steeds vastzitten in het groeimodel en een eindeloze cirkel waarbinnen je steeds moet blijven groeien. 

Valdemar schreef op 20-10-2022 om 01:22:

[..]

Je hebt helemaal geen mensen nodig voor de arbeidsmarkt.
Dat is de fabel van economen die nog steeds vastzitten in het groeimodel en een eindeloze cirkel waarbinnen je steeds moet blijven groeien.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Alles zou anders moeten, maar ik ben bang dat dat een utopie is. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

20-10-2022 om 09:31

Valdemar schreef op 20-10-2022 om 01:22:

[..]

Je hebt helemaal geen mensen nodig voor de arbeidsmarkt.
Dat is de fabel van economen die nog steeds vastzitten in het groeimodel en een eindeloze cirkel waarbinnen je steeds moet blijven groeien.

Er zijn 143 vacatures per 100 werklozen. Of zuigt het CBS dat uit de duim?

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt

Tickel schreef op 20-10-2022 om 09:31:

[..]

Er zijn 143 vacatures per 100 werklozen. Of zuigt het CBS dat uit de duim?

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt

Je kunt wel 144 zorgmedewerkers nodig hebben maar als die 100 daar geen opleiding voor hebben (en er geen interesse voor hebben) dan houdt het op. 

Bovendien lees ik steeds nog dat bedrijven kieskeurig zijn en niet de 50+ers aannemen ook al solliciteren zij met gemotiveerde brief. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

20-10-2022 om 09:38

redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:35:

[..]

Je kunt wel 144 zorgmedewerkers nodig hebben maar als die 100 daar geen opleiding voor hebben (en er geen interesse voor hebben) dan houdt het op.

Bovendien lees ik steeds nog dat bedrijven kieskeurig zijn en niet de 50+ers aannemen ook al solliciteren zij met gemotiveerde brief.

En dus heb je mensen nodig voor de arbeidsmarkt, misschien wel immigranten.

Vorige week zag ik op tv een vrouw die veel arbeidsmigranten gebruikt omdat veel Nederlanders het werk niet willen doen.

Tickel schreef op 20-10-2022 om 09:38:

[..]

En dus heb je mensen nodig voor de arbeidsmarkt, misschien wel immigranten.

Vorige week zag ik op tv een vrouw die veel arbeidsmigranten gebruikt omdat veel Nederlanders het werk niet willen doen.

Voor de zorg heb niet zoveel aan arbeidsmigranten want Nederlands spreken is juist in dat beroep een vereiste. 

Voor fabriekswerk en kassenwerk kun je makkelijker ongeschoolde arbeiders inzetten waarbij taal niet zoveel uit maakt. Maar dat kan dus op arbeidsmigrantenbasis, zodat er geen hele gezinnen hier op de woningmarkt drukken en vanalles nodig hebben (school, zorg etc etc)

Met het wegjagen van bedrijven en kassen kan dat wellicht zelfs grotendeels naar Oost Europa verplaatst worden. Heb je hier minder arbeidsmigranten nodig én minder woningen.

Tickel schreef op 20-10-2022 om 09:38:

[..]

En dus heb je mensen nodig voor de arbeidsmarkt, misschien wel immigranten.

Vorige week zag ik op tv een vrouw die veel arbeidsmigranten gebruikt omdat veel Nederlanders het werk niet willen doen.

Vicieuze cirkel lijkt me. Die immigranten kunnen weliswaar personeelstekorten mee helpen oplossen maar zorgen et wel weer voor dat er ook weer personeelstekorten onstaan. Want die immigranten hebben weer een huisarts nodig, hun kinderen onderwijs en opvang en een woning. En die woning moet dam weer gebouwd worden waar dan weer bouwvakkers voor nodig zijn waar ook weer tekorten zijn. In hun vrije tijd willen ze graag recreëren bijvoorbeeld in de horeca, waar dan ook weer personeelsgebrek is etc.

Mick87 schreef op 20-10-2022 om 11:25:

[..]

Vicieuze cirkel lijkt me. Die immigranten kunnen weliswaar personeelstekorten mee helpen oplossen maar zorgen et wel weer voor dat er ook weer personeelstekorten onstaan. Want die immigranten hebben weer een huisarts nodig, hun kinderen onderwijs en opvang en een woning. En die woning moet dam weer gebouwd worden waar dan weer bouwvakkers voor nodig zijn waar ook weer tekorten zijn. In hun vrije tijd willen ze graag recreëren bijvoorbeeld in de horeca, waar dan ook weer personeelsgebrek is etc.

Precies dit ja. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-10-2022 om 14:24

Tickel schreef op 20-10-2022 om 09:31:

[..]

Er zijn 143 vacatures per 100 werklozen. Of zuigt het CBS dat uit de duim?

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt

Neen, ze zuigen dit niet uit hun duim, maar wat gebeurd er als je nu eens niet al die vacatures wilt invullen? 
Natuurlijk zullen er sommigen zijn die zeggen dat we dit gat moeten opvullen met migranten, maar zoals iemand anders zei: zij geven soelaas op de aanbodzijde maar creëren direct weer een vraag waardoor het groeimodel zichzelf in stand houdt, terwijl iedereen ondertussen al zou moeten weten dat dit nefast is voor onze planeet. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

20-10-2022 om 14:34

Valdemar schreef op 20-10-2022 om 14:24:

[..]

Neen, ze zuigen dit niet uit hun duim, maar wat gebeurd er als je nu eens niet al die vacatures wilt invullen?
Natuurlijk zullen er sommigen zijn die zeggen dat we dit gat moeten opvullen met migranten, maar zoals iemand anders zei: zij geven soelaas op de aanbodzijde maar creëren direct weer een vraag waardoor het groeimodel zichzelf in stand houdt, terwijl iedereen ondertussen al zou moeten weten dat dit nefast is voor onze planeet.

Dus jij vindt het oké dat er zoveel tekorten zijn in de zorg? En dat is niet alleen het ziekenhuis, maar alle zorg. En die tekorten worden alleen maar groter. 

Wat is jouw oplossing dan hiervoor? Ik neem aan dat jij ook wel geholpen wil worden als je iets mankeert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.