Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Als we toch nog erovr bezig zijn. Ik zag een hele mooie gepaste reactie van Mirjam Bikker op Facebook. Helaas vonden veel mensen het nodig om te zeggen dat ze toch wel de toestand in Gaze had moeten benoemen. Zo jammer weer. Even geen Gaza. Hoe moeilijk is het? Een dag geen Gaza is een dag niet geleefd lijkt het wel.

Miraval schreef op 07-10-2026 om 20:54:

[..]

Mwah onder een steen liggend vind ik wel denigrerend gedacht, aangezien ik toch wel steeds meer hoor dat mensen Hamas niet meer als terreurorganisatie zien maar verzetsgroep. En politici als Van Baarle helpen niet echt mee daarin, of die vrouw van PRO (weet haar naam even niet meer) die het nodig vond de nieuwsberichten omtrent de bijna-vliegtuigkaping te bagatelliseren want de Palestijnen.

En ook die laatste zin weer, waarom? Daarmee maak je imo toch echt een verkapte sneer alsof ik uit een ei kom. Onnodig belerend/kleinerend van je.

Het is niet bedoeld als sneer. Ik bedoelde het oprecht en niet als terechtwijzing.

En het spijt me dat je zoveel mensen treft met dat soort ideeën. Ik niet, en met die mensen ga ik het ook niet eens worden. 

Sterker nog, ik kan me niet herinneren hier ooit gelezen te hebben dat iemand niet vond dat Hamas een verschrikkelijke terreurgroep is.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2026 om 20:55:

Het valt me gewoon van je tegen Miraval, want in deze uitzending worden heel duidelijk de gruwelijke misdaden van Hamas benoemd. Terwijl je in bericht de indruk wekt dat dat niet het geval is.

Ik zei alleen dat er gezegd werd Groep Hamas. En ja, het kan dat terreurgroep een te moeilijk woord is voor dat programma, maar hou het dan gewoon bij Hamas. Sorry maar ik vind Groep Hamas, in welke context of programma dan ook, en zeker vandaag, ongepast. 

Mag ik vinden toch? Ook al worden de daden wel benoemd later in de uitzending. 

Het viel mij gewoon op, samen met dat stomme eenzijdige filmpje van Van Baarle. Groep Hamas, dat blijft bij mij hangen ja. 

Kan er geen apart Israël-Palestijnen-Hamas-topic worden aangemaakt voor wie de behoefte voelt om dat weer aan te gaan? Ik ben dit soort ellendige discussies juist bewust ontvlucht. 

- knip -

Pro-Palestijn en pro-Hamas kunnen wat mij betreft nooit samen gaan in een demonstratie, laat staan compleet identiek zijn aan elkaar. Hamas is een terroristische organisatie, daar kun je niet voor zijn. 

Yumi schreef op 07-10-2026 om 23:12:

Op een herdenking met 'n spandoeken je steun geven aan een terroristische organisatie,
walgelijke lui zijn het!

Politie grijpt in bij pro-Palestijnse demonstratie in Amsterdam
Video | 7 okt 2026 om 22:04

Bij de demonstratie was een spandoek met de tekst "wij steunen Hamas" te zien.

Politie grijpt in bij pro-Palestijnse demonstratie in Amsterdam | NU.nl

Zo'n spandoek kan echt niet.

Zorroo schreef op 07-10-2026 om 21:34:

Kan er geen apart Israël-Palestijnen-Hamas-topic worden aangemaakt voor wie de behoefte voelt om dat weer aan te gaan? Ik ben dit soort ellendige discussies juist bewust ontvlucht.

Sorry, je hebt gelijk, mocht er al een dergelijk topic komen, dan ga ik niet reageren. 

felija schreef op 07-10-2026 om 23:24:

[..]

Zo'n spandoek kan echt niet.

Dat hangt er van af welke burgemeester dat je hebt...

Volgens Femke kan er niets tegen gedaan worden. Volgens Eberhard kon dat wel...

https://www.gemeente.nu/veiligheid/openbare-orde/amsterdamse-driehoek-alert-tijdens-gaza-demonstratie/

Zorroo schreef op 07-10-2026 om 21:34:

Vroeger hadden we het Israël nieuwe oorlog draadje en daar liepen de gemoederen zo hoog op dat er een slotje op is gegaan en dat gebeurt niet snel op Viafora. Ik ben er helemaal mee eens dat als mensen behoefte hebben om hier over te discussiëren men maar een nieuw draadje moet aanmaken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-10-2026 om 11:23 Topicstarter

Het is zo overduidelijk dat die vermogenswinstbelasting niet gaat werken, torenhoge uitvoeringskosten gaat krijgen en heel gemakkelijk te ontduiken is.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5657397/heinen-box-3-plan-belegger-moet-eigen-winst-bijhouden
Keer terug op jullie schreden, ga terug naar gewoon een heffing op vermogen, met een vrijstelling voor kleine vermogens. 

Poezenmeisje schreef op 08-10-2026 om 10:37:

[..]

Dat hangt er van af welke burgemeester dat je hebt...

Volgens Femke kan er niets tegen gedaan worden. Volgens Eberhard kon dat wel...

https://www.gemeente.nu/veiligheid/openbare-orde/amsterdamse-driehoek-alert-tijdens-gaza-demonstratie/

Alleen als het de supporters van de tegenpartij van Ajax zijn. Dan kan er ineens van alles wel. Misschien moeten die dan ook maar van die sjaals gaan dragen en hun gezichten bedekken. Dan is het gewoon een demonstratie en kan er niets tegen gedaan worden.

Daglichtlamp schreef op 08-10-2026 om 11:23:

Het is zo overduidelijk dat die vermogenswinstbelasting niet gaat werken, torenhoge uitvoeringskosten gaat krijgen en heel gemakkelijk te ontduiken is.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5657397/heinen-box-3-plan-belegger-moet-eigen-winst-bijhouden
Keer terug op jullie schreden, ga terug naar gewoon een heffing op vermogen, met een vrijstelling voor kleine vermogens.

Dat het niet werkt wordt niet perse gezegd toch? Maar de banken hebben meer dan 1 jaar nodig om het geautomatiseerd te kunnen registreren. Dus moet je als burger met een winst op vermogen zelf het bijhouden (en is het makkelijker te ontwijken). 

Kortom ik zou zeggen voer in 2028 het huidige beleid door en neem wat meer tijd in het in een keer goed in te voeren 

Rozi schreef op 07-10-2026 om 12:45:

[..]

Dat plan van die verplichte warmtepomp destijds was toch afgeschoten omdat er niet genoeg monteurs enz waren.
Er worden lukraak dingen geroepen elke keer, er ontbreekt een visie. Ergens hoop ik dat het kabinet valt, dit gaat zo ook niet werken. Maarja wie dan?
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/veel-huiseigenaren-hebben-problemen-met-onderhoud-warmtepomp

Het lijkt me geen optie eerlijk gezegd. Het kost ook veel geld.

Het kost ontzettend veel geld inderdaad.

Ik moest ook even terugdenken aan vroeger, aan de transitie naar het gas toe. Ik was toen nog klein, maar toch kan ik het me nog goed herinneren. Iedereen was blij met de verandering, met de gaskachel, met een schoner huis en met de warmte. Geen gesjouw met kolen meer, of met gasflessen bij het douchen. En lekker goedkoop gas. Een vooruitgang waar iedereen heel blij mee was, op misschien een enkeling na. Ik denk daar met weemoed aan terug.

Hoe anders is het nu, nu we gepusht worden om van het gas af te gaan. Alleen die verplichting al. Terwijl de techniek er misschien nog niet helemaal klaar voor is, het stroomnet het straks nog niet aan kan, we in de koude wintermaanden toch nog de gas- of kolencentrales nodig blijven hebben. En dat terwijl er ook mensen zijn die het geld er gewoonweg niet voor hebben, waardoor zij een lening moeten afsluiten. Terwijl de energierekening onveranderd hoog blijft.

Destijds was de verplichting er niet. Het stadsgas werd afgesloten, maar deze ombouw kostte (bijna)niets. De algemene tendens was blijheid. Men ging er op vooruit en dat mis ik bij deze verandering. Ja, het moet, om de klimaatdoelen te halen en om minder afhankelijk te zijn. Maar daar kun je ook weer van alles van vinden. het uiteindelijke effect van alle Nederlandse warmtepompen samen op de wereldwijde CO₂-uitstoot komt immers uit op een heleboel nullen achter de komma.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.