Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Daglichtlamp
06-10-2026 om 19:38
Bezuinigen op onderwijs zodat miljonairs minder belasting over hun vermogen hoeven te betalen zoals rechts lijkt te willen lijkt me al helemaal geen goed idee. Straks kan er helemaal niemand meer spellen. (of logische verbanden leggen)
Joszy
06-10-2026 om 19:46
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2026 om 19:14:
Een ruimere WW tijd dus 2 jaar wat links wilt is te dom voor woorden, geen werkgever gaat weer iemand meer aannemen die een grotere kans heeft om ziek te worden want de werkgever moet dan betalen, ik zou als werkgever dan ook 3x nadenken voor iemand aan te nemen.
Sorry deze snap ik niet. De ww is nu ook twee jaar dus het is geen verruiming. En ik weet niet wat de link is tussen ww en mensen aannemen die ziek kunnen worden. Ik mis vast iets, ik ben geen werkgever. Dus welke link zit hier tussen?
Muurbloem1985
06-10-2026 om 20:25
Joszy schreef op 06-10-2026 om 19:46:
[..]
Sorry deze snap ik niet. De ww is nu ook twee jaar dus het is geen verruiming. En ik weet niet wat de link is tussen ww en mensen aannemen die ziek kunnen worden. Ik mis vast iets, ik ben geen werkgever. Dus welke link zit hier tussen?
De plannen waren toch om het naar 1 jaar te verzetten, wat ik probeer te zeggen is dat een werkgever wel 3x zal nadenken voordat die iemand zal aannemen als die 2 jaar moet doorbetalen bij ziekte, dat klinkt heel nobel maar voor de werkgever is dat een groot nadeel. Zeker mensen die wat grote kans hebben om ziek te worden (Ouderen, mensen met een geschiedenis van ziekte) zullen dan moeilijker aan een baan komen verwacht ik.
Joszy
06-10-2026 om 20:27
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2026 om 20:25:
[..]
De plannen waren toch om het naar 1 jaar te verzetten, wat ik probeer te zeggen is dat een werkgever wel 3x zal nadenken voordat die iemand zal aannemen als die 2 jaar moet doorbetalen bij ziekte, dat klinkt heel nobel maar voor de werkgever is dat een groot nadeel. Zeker mensen die wat grote kans hebben om ziek te worden (Ouderen, mensen met een geschiedenis van ziekte) zullen dan moeilijker aan een baan komen verwacht ik.
Maar ww heeft toch niks met ziekte te maken? Ww is werkloosheid...
Miraval
06-10-2026 om 20:53
Het punt is naar mijn idee dat "links" en "rechts" beiden niet naar elkaar willen bewegen.
Een miljonairsbelasting vind ik niks mis mee, vermogensbelasting ook niet. Maar wel het heffingsvrije bedrag, zorg dan dat je daarmee de echt rijken belast en de kleine spaarder/belegger, oudere of zelfstandige niet hard treft.
Het minimumdagloon verlagen wil links weer niet, terwijl je naar mijn idee daarmee de hogere inkomens treft, waarvan je zou moeten verwachten dat zij de eventuele inkomensval kunnen dragen of zelf via een private AOV kunnen verzekeren.
De WW verkorten van 2 jaar naar 1 jaar is rigoreus, maar je kan het ook met 6 maanden verkorten. Ook daar kunnen links en rechts naar elkaar toe bewegen.
Dus in mijn ogen ligt het aan beide kampen, om het maar zo te zeggen, want links en rechts staat mij ook niet aan om het zo te framen.
Neweve
06-10-2026 om 22:29
Ik verbaas me ondertussen ook over de nieuwe onderhandelingen. Het lijkt of het kabinet mensen telkens koekjes toewerpt zodat ze mee stemmen, om vervolgens als iemand zegt: "maar wie betaalt de koekjes" te doen oja: "random andere bezuinig". Vandaag weer de belasting op papieren schenkingen. (In mijn ogen wel beter dan bezuinigingen op onderwijs).
Daglichtlamp
07-10-2026 om 08:25
Mona Keijzer naar NSC? Het zal toch niet. https://www.ad.nl/politiek/europarlementarier-nsc-zegt-lidmaatschap-op-om-gastoptreden-mona-keijzer-dit-is-niet-mijn-koers~a775b2d4/
Het is waarschijnlijk wel de simpelste manier voor haar om mee te kunnen doen met een partij aan de provinciale statenverkiezingen komend jaar. Die natuurlijk de samenstelling van de Eerste Kamer gaan bepalen. (en die samenstelling is nu met een minderheidskabinet extra belangrijk). (Al heeft ze nog tot 21 december om zelf een partijnaam te registreren).
Poezenmeisje
07-10-2026 om 10:32
Ik denk dat dat een domme zet van haar zou zijn, NSC is uitgescheten...
Beter heft NAC zichzelf op en sluiten ze zich aan bij Keijzer.
Sparkle
07-10-2026 om 11:20
Miraval schreef op 06-10-2026 om 20:53:
Het punt is naar mijn idee dat "links" en "rechts" beiden niet naar elkaar willen bewegen.
Een miljonairsbelasting vind ik niks mis mee, vermogensbelasting ook niet. Maar wel het heffingsvrije bedrag, zorg dan dat je daarmee de echt rijken belast en de kleine spaarder/belegger, oudere of zelfstandige niet hard treft.
Het minimumdagloon verlagen wil links weer niet, terwijl je naar mijn idee daarmee de hogere inkomens treft, waarvan je zou moeten verwachten dat zij de eventuele inkomensval kunnen dragen of zelf via een private AOV kunnen verzekeren.
De WW verkorten van 2 jaar naar 1 jaar is rigoreus, maar je kan het ook met 6 maanden verkorten. Ook daar kunnen links en rechts naar elkaar toe bewegen.
Dus in mijn ogen ligt het aan beide kampen, om het maar zo te zeggen, want links en rechts staat mij ook niet aan om het zo te framen.
Het kabinet is de grip op het fiscale stelsel helemaal kwijt. Wat nodig is, is een stabiele hervorming van box 3. Maar door de opeenstapeling van snelle ad-hoc besluiten, is dit hele proces veranderd in chaos.
Eerst kwam het kabinet met het onzalige plan om box 3 te belasten met winstaanwasbelasting, daarna toch naar winstbelasting, waarna het nieuwe gat in de begroting gedicht moest worden door verlaging van heffingsvrij vermogen. Waardoor onverwacht veel kleine spaarders belast zouden worden. En o ja, huizenbezitters in box 3 kregen te maken met een verdubbeling van hun box 3-belasting. En nu is er weer discussie over papieren schenkingen.
Dit is geen visie meer, dit is reageren vanuit paniek. Het kabinet richt zich enkel op het dichten van de begroting, met bizarre voorstellen tot gevolg. Wijzigingen worden te snel en zonder goed door te berekenen en te overzien over de schutting gegooid.
Echt, hoe incompetent is dit. Wat mij betreft kunnen ze beter de stekker eruit trekken. Dit wordt niets meer.
Miraval
07-10-2026 om 11:31
Sparkle schreef op 07-10-2026 om 11:20:
[..]
Het kabinet is de grip op het fiscale stelsel helemaal kwijt. Wat nodig is, is een stabiele hervorming van box 3. Maar door de opeenstapeling van snelle ad-hoc besluiten, is dit hele proces veranderd in chaos.
Eerst kwam het kabinet met het onzalige plan om box 3 te belasten met winstaanwasbelasting, daarna toch naar winstbelasting, waarna het nieuwe gat in de begroting gedicht moest worden door verlaging van heffingsvrij vermogen. Waardoor onverwacht veel kleine spaarders belast zouden worden. En o ja, huizenbezitters in box 3 kregen te maken met een verdubbeling van hun box 3-belasting. En nu is er weer discussie over papieren schenkingen.
Dit is geen visie meer, dit is reageren vanuit paniek. Het kabinet richt zich enkel op het dichten van de begroting, met bizarre voorstellen tot gevolg. Wijzigingen worden te snel en zonder goed door te berekenen en te overzien over de schutting gegooid.Echt, hoe incompetent is dit. Wat mij betreft kunnen ze beter de stekker eruit trekken. Dit wordt niets meer.
Helemaal eens!
Het is paniekvoetbal om een gat in de begroting te dichten zonder langetermijn visie en om maar te voorkomen dat er bezuinigd moet worden. Dat laatste lijkt me onoverkomelijk, op deze manier is het allemaal niet meer houdbaar.
Ik vind het een soepzooitje.
Rozi
07-10-2026 om 11:45
Ik kan het ook niet meer volgen eerlijk gezegd. Wat ze vandaag als idee hebben is volgende week al niet meer van toepassing. Nu weer las ik dat ze een hybride warmtepomp willen gaan verplichten
Sparkle
07-10-2026 om 12:05
Rozi schreef op 07-10-2026 om 11:45:
Ik kan het ook niet meer volgen eerlijk gezegd. Wat ze vandaag als idee hebben is volgende week al niet meer van toepassing. Nu weer las ik dat ze een hybride warmtepomp willen gaan verplichten
Ja, dat hoorde ik ook.
De energierekeningen zijn al torenhoog en dan zou deze verplichting er ook nog bijkomen, zodra je de cv-ketel moet vervangen. Dat kost dan ongeveer € 8.000. Na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000. Alsof het allemaal niets kost.
Amber82
07-10-2026 om 12:34
Miraval schreef op 07-10-2026 om 11:31:
[..]
Helemaal eens!
Het is paniekvoetbal om een gat in de begroting te dichten zonder langetermijn visie en om maar te voorkomen dat er bezuinigd moet worden. Dat laatste lijkt me onoverkomelijk, op deze manier is het allemaal niet meer houdbaar.
Ik vind het een soepzooitje.
Ik neem jouw reactie even als qoute, maar is niet specifiek naar jou bedoeld.
Allereerst wil ik niet zeggen dat het huidige kabinet lekker bezig is met dit stuk. Maar is het ontbreken van een langetermijn visie niet iets wat het gevolg is van de voorgaande kabinetten? Geen enkel kabinet de afgelopen 12/15 (?) jaar durfde volgens mij echt zijn handen er aan te branden of deed dat ook iets met een korte termijn visie, met als gevolg een nog complexer systeem. Dus welk kabinet (links, rechts, midden) dan ook die dat nu wel durft is de gebeten hond, want door aanpassingen zullen er altijd mensen/doelgroepen er nadelen aan ondervinden.
Even los van de inhoud dus, mijn kennis is daar niet goed genoeg van over al die boxen.
Rozi
07-10-2026 om 12:45
Sparkle schreef op 07-10-2026 om 12:05:
[..]
Ja, dat hoorde ik ook.
De energierekeningen zijn al torenhoog en dan zou deze verplichting er ook nog bijkomen, zodra je de cv-ketel moet vervangen. Dat kost dan ongeveer € 8.000. Na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000. Alsof het allemaal niets kost.
Dat plan van die verplichte warmtepomp destijds was toch afgeschoten omdat er niet genoeg monteurs enz waren.
Er worden lukraak dingen geroepen elke keer, er ontbreekt een visie. Ergens hoop ik dat het kabinet valt, dit gaat zo ook niet werken. Maarja wie dan?
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/veel-huiseigenaren-hebben-problemen-met-onderhoud-warmtepomp
Het lijkt me geen optie eerlijk gezegd. Het kost ook veel geld.
Loeki72
07-10-2026 om 13:00
Rozi schreef op 07-10-2026 om 12:45:
[..]
Dat plan van die verplichte warmtepomp destijds was toch afgeschoten omdat er niet genoeg monteurs enz waren.
Er worden lukraak dingen geroepen elke keer, er ontbreekt een visie. Ergens hoop ik dat het kabinet valt, dit gaat zo ook niet werken. Maarja wie dan?
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/veel-huiseigenaren-hebben-problemen-met-onderhoud-warmtepompHet lijkt me geen optie eerlijk gezegd. Het kost ook veel geld.
Met zoveel populistische partijen gaat er de komende 10 jaar sowieso niet doorgepakt worden. Veel mensen willen de broodnodige veranderingen niet en krijg je geen meerderheid van partijen die dat wel willen.