Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 15:16:

Zo te lezen is er inderdaad een betere manier om de staatskas te spekken dan door het belasten van spaargeld.

Als ambtenaren in schaal 7 écht zo dik verdienen als jij hier beweert dan moet daar eerst eens flink de kettingzaag in.

Neem het met een korreltje zout (of een potje). Bruto zit schaal 7 rijksoverheid tussen de ongeveer 3100 en 3950 in. 

Netto zal dat maximaal zn 2800 euro zijn. Dat is onder modaal, wat dat ligt momenteel op ongeveer 3100 euro. 

klote die plannen om het heffingsvrije bedrag naar 1000 euro te verlagen. Het is schandalig.

Dus mijn gespaarde pensioen, daar mag de winst dus met dik 1/3 van belast worden. Hoeveel moet 1 verdiende euro belast worden? En het is "teveel" want met deze maatregelen blijft er een half miljard euro over dus had de vrije voet gewoon op 1800 euro gehouden.

Wat een klotezooi zeg. Ik heb nog niet 1 maatregel gelezen die voor mij positief uitvalt volgens mij. Mijn koopkrachtverlies zit in zowat de hoogste schatting, gezin zonder kinderen en zelfstandig met eigen woning. 

Mijn stem gaat naar JA21 volgende keer denk ik.

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 15:16:

Zo te lezen is er inderdaad een betere manier om de staatskas te spekken dan door het belasten van spaargeld.

Als ambtenaren in schaal 7 écht zo dik verdienen als jij hier beweert dan moet daar eerst eens flink de kettingzaag in.

Ik zeg niet dat we dik verdienen.

Ik zeg dat we nog steeds het bestedingspatroon van 1x schaal 5 hebben. 

Je gaat niet ineens een Porsche kopen als een Fiat ook volstaat.

Je koopt niet ineens onderbroeken van Prima Donna als de Mady van de Zeeman lekker zit.

Dan houd je inderdaad meer over.

We kopen nog steeds cheap ass mobieltjes die we gebruiken tot ze echt op zijn. Niet elk jaar een nieuwer model want 'gratis' bij een duur abonnement.

Al die kleine beetjes maken een grote.

Miraval schreef op 29-09-2026 om 15:32:

klote die plannen om het heffingsvrije bedrag naar 1000 euro te verlagen. Het is schandalig.

Dus mijn gespaarde pensioen, daar mag de winst dus met dik 1/3 van belast worden.
Hoeveel moet 1 verdiende euro belast worden? En het is "teveel" want met deze maatregelen blijft er een half miljard euro over dus had de vrije voet gewoon op 1800 euro gehouden.

Wat een klotezooi zeg. Ik heb nog niet 1 maatregel gelezen die voor mij positief uitvalt volgens mij. Mijn koopkrachtverlies zit in zowat de hoogste schatting, gezin zonder kinderen en zelfstandig met eigen woning.

Mijn stem gaat naar JA21 volgende keer denk ik.

Deze maatregel is juist een langgekoesterde wens van JA21. Maar laat je door mij vooral niet van een stem op Joost Eerdmans en Annabel Nanninga afhouden.

"JA21 wil een vermogenswinstbelasting ter vervanging van het huidige box 3. Het tarief wordt 34% en er geldt een vrijstelling van 1000 euro."

https://www.meijburg.nl/sites/default/files/2023-11/fiscale-standpunten-verkiezingsprogrammas-cpb_0.pdf

Poezenmeisje schreef op 29-09-2026 om 15:38:

[..]

Ik zeg niet dat we dik verdienen.

Wat jij niet schrijft, kan ik niet lezen. Je schepte behoorlijk op over je materiële welvaart en vliegvakanties op basis van anderhalve baan, daar reageerde ik op.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2026 om 16:15 Topicstarter

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 15:43:

[..]

Deze maatregel is juist een langgekoesterde wens van JA21. Maar laat je door mij vooral niet van een stem op Joost Eerdmans en Annabel Nanninga afhouden.

"JA21 wil een vermogenswinstbelasting ter vervanging van het huidige box 3. Het tarief wordt 34% en er geldt een vrijstelling van 1000 euro."

https://www.meijburg.nl/sites/default/files/2023-11/fiscale-standpunten-verkiezingsprogrammas-cpb_0.pdf

Maar dat is typisch JA21. Zodra voorstellen die eigenlijk van hun komen ophef veroorzaken, waren ze altijd al tegen.

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 15:43:

[..]

"JA21 wil een vermogenswinstbelasting ter vervanging van het huidige box 3. Het tarief wordt 34% en er geldt een vrijstelling van 1000 euro."

Ik heb geen idee wat je met die link wil bewijzen?

JA21 wil die vermogenswinstbelasting ipv vermogensaanwasbelasting, en het huidige stelsel op basis van fictief rendement mocht niet van de Hoge Raad. Het verlagen van de vrije voet naar 10.00 euro komt zeer zeker niet vanuit JA21 maar het kabinet. 

En dus 34% en geen 36% zoals het nu is, dus juist een verlaging.

Je weet het verschil toch wel tussen de vermogenswinstbelasting en vermogensaanwasbelasting? Want PRO was akkoord met het laatste, al dan niet als tijdelijke maatregel. De rechtse partijen waren hier vooral op tegen.  

Dus nogmaals, wat wil je zeggen met bovenstaande post?

Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 16:15:

[..]

Maar dat is typisch JA21. Zodra voorstellen die eigenlijk van hun komen ophef veroorzaken, waren ze altijd al tegen.

Jeetje zeg.... lees eens gewoon wat een partij wil en verdiep je in het verschil tussen aanwasbelasting en daadwerkelijke winstbelasting, want daar gaat het om.

En als je dan toch een punt wil maken, JA21 wil het percentage verlagen naar 34%. 

Dus dit is zeer zeker geen voorbeeld van jouw bewering over JA21

Miraval schreef op 29-09-2026 om 16:29:

[..]

Jeetje zeg.... lees eens gewoon wat een partij wil en verdiep je in het verschil tussen aanwasbelasting en daadwerkelijke winstbelasting, want daar gaat het om.

En als je dan toch een punt wil maken, JA21 wil het percentage verlagen naar 34%.

Dus dit is zeer zeker geen voorbeeld van jouw bewering over JA21

Overigens is de financiering van het programma van JA21 ook nogal een vraagteken. 

In tegenstelling tot de programma's van de partijen in het kabinet is het programma van JA21 niet volledig doorgerekend.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/14005/artikel/2586491-ja21-veranderde-onvermeld-verkiezingsbeloftes-voor-doorrekening

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2026 om 16:40 Topicstarter

JA21 wilde die grens dat al belast wordt vanaf 1000 euro. 

Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 16:40:

JA21 wilde die grens dat al belast wordt vanaf 1000 euro.

Excuus dat lees ik ook, met een percentage van 34%. Maar ook de mogelijkheid om verlies te verrekenen. En (naar mijn weten) is dat laatste iets wat niet in de plannen staat. 

Miraval,  ik snap je frustratie helemaal. Als ondernemers zijn wij onzichtbaar en blijkbaar een non-stop bron om geld uit te knijpen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd, het gaat toch niet veranderen. 

Overigens zal ik nooit ook maar 1 seconde overwegen om op Ja21 te gaan stemmen. In mijn ogen is dat een fundamenteel foute club.

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 16:40:

[..]

Overigens is de financiering van het programma van JA21 ook nogal een vraagteken.

In tegenstelling tot de programma's van de partijen in het kabinet is het programma van JA21 niet volledig doorgerekend.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/14005/artikel/2586491-ja21-veranderde-onvermeld-verkiezingsbeloftes-voor-doorrekening

Daar is de doorrekening weer... 

Echt, ik benoem 1x dat ik denk aan JA21 voor mijn stem, en ineens gaat het over wat allemaal niet deugt aan die partij.

En ik zal vast niet de enige zijn hoor.

Beter is het om op de inhoud van mijn post te reageren en de gevolgen (financieel) voor mensen zoals ik. Ipv de partijvoorkeur.

Ik stem al mijn leven lang VVD, dat is klaar nu kan ik zeggen. En als zelfstandige zie ik weinig positieve dingen in de programma's van linkse partijen.  Dan blijft over JA21, BBB en FvD. Die 2 laatsten zeker niet, dan is JA21 de minst kwaaie.

Tenzij iemand hier mij kan overtuigen een linkse partij te kiezen die met name het MKB en dus ook zelfstandigen niet zwaarder wil belasten maar pleit voor juist een gezond ondernemersklimaat. Want ik heb echt gezocht, ik heb me verdiept in de programma's destijds, en ik kon er geen vinden....

Zorroo schreef op 29-09-2026 om 16:48:

Overigens zal ik nooit ook maar 1 seconde overwegen om op Ja21 te gaan stemmen. In mijn ogen is dat een fundamenteel foute club.

Nee dat is dus ook wat mij tegenstaat, maar ik zie momenteel weinig alternatieven wanneer het om mijn koopkracht gaat. En ik ben een beetje klaar ermee om steeds in die groep te zitten waar geen enkele echt om lijkt te geven. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.