Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

felija schreef op 28-09-2026 om 19:36:

[..]

Daar hoor je dan weer helemaal niks over inderdaad. Alleen maar weer de vorm ipv de inhoud.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die groepen adoreert. 

best hypocriet toen baudet (en nee daar ben ik geen fan van) het had over iemand op zn bek slaan werd iedereen gek en liep weg nu doet Jetten hetzelfde en is vooral links weer stil. 

Muurbloem1985 schreef op 29-09-2026 om 07:09:

best hypocriet toen baudet (en nee daar ben ik geen fan van) het had over iemand op zn bek slaan werd iedereen gek en liep weg nu doet Jetten hetzelfde en is vooral links weer stil.

Een specifiek persoon (die naast je in het debat staat) op z'n bek willen slaan vind ik significant iets anders dan "die organisaties. 

Al vind ik het nog steeds een niet handige niet premier waardige uitspraak van Jetten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2026 om 07:56 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 29-09-2026 om 07:09:

Heeft Baudet ook al excuses gemaakt? Jetten gelukkig wel. Het was een premier onwaardig, maar misschien kunnen we nu weer terug naar de inhoud? 

Euphoria schreef op 28-09-2026 om 20:19:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die groepen adoreert.

Dat is volgens de AIVD ook niet het probleem: 

"Bij rechts-extremisme staan ongelijkwaardigheid op basis van huidskleur en de overtuiging van witte superioriteit centraal. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) constateren in een gezamenlijke analyse dat rechts-extremisten proberen om dit gedachtegoed te normaliseren. Dit doen zij door het strategisch beïnvloeden van maatschappelijke domeinen en de discussies die daar worden gevoerd.". 

https://www.aivd.nl/documenten/2026/09/22/achter-de-facade-strategische-normalisering-vanuit-de-rechts-extremistische-beweging

Ik hoor/lees dus dat de grens voor Box 3 misschien al komt te liggen op 1000 euro rendement ipv 1800 euro om dat gat op te vangen. Ik hoop dat dit slechts geruchten zijn.

Kom op zeg daarmee belast je niet de groep allerrijksten maar de kleine belegger/spaarder, zelfstandige met eigen pensioen en de ouderen met spaargeld. Wat een idioterie dit! Echt ik kan hier pislink van worden! 

Dit kabinet laat alle plannen van het akkoord los lijkt het wel, en gaan helemaal mee met linkse partijen en rechts heeft voor mijn gevoel het nakijken. 

Wel wordt nog gekeken naar Box 2, ik ben benieuwd.

Ik vind het helemaal niks. Het zuur ligt vnml bij ondernemers en middeninkomens en werkenden. Bah. Voor mij gaat mijn voorkeur steeds meer richting JA21, de VVD verloochend zijn kiezers op deze manier. Ik ben benieuwd naar de reacties van de achterban. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2026 om 09:46 Topicstarter

Miraval schreef op 29-09-2026 om 09:18:

Ik hoor/lees dus dat de grens voor Box 3 misschien al komt te liggen op 1000 euro rendement ipv 1800 euro om dat gat op te vangen. Ik hoop dat dit slechts geruchten zijn.

Kom op zeg daarmee belast je niet de groep allerrijksten maar de kleine belegger/spaarder, zelfstandige met eigen pensioen en de ouderen met spaargeld. Wat een idioterie dit! Echt ik kan hier pislink van worden!

Knieval voor rechts. Je denkt toch niet dat links wil dat die grens omlaag gaat? Maar rechts wil liever niet dat het tarief omhoog gaat, dus moet je op andere manieren meer geld binnen halen.

Miraval schreef op 29-09-2026 om 09:18:

Dit kabinet laat alle plannen van het akkoord los lijkt het wel, en gaan helemaal mee met linkse partijen en rechts heeft voor mijn gevoel het nakijken.

Wel wordt nog gekeken naar Box 2, ik ben benieuwd.

Ik vind het helemaal niks. Het zuur ligt vnml bij ondernemers en middeninkomens en werkenden. Bah. Voor mij gaat mijn voorkeur steeds meer richting JA21, de VVD verloochend zijn kiezers op deze manier. Ik ben benieuwd naar de reacties van de achterban.

Juist de achterban van PRO heeft het nakijken, want voor de kleinste beleggers is die vrijstelling belangrijker dan de echte middenstand. 

Een betrouwbare overheid...

Maar ondertussen de enige medicinale wietteler van Nederland financieel laten bungelen 'omdat je er als overheid nog niet uit bent wat de regels kunnen gaan worden'.

Als deze gecertificeerde officiële kweker moet stoppen, bij wie kun je dan terecht als mens en wat wordt er nog gecontroleerd op de productie en kwaliteit?

Deze leveringen gaan via de huisarts en apotheek.

https://www.rtvnoord.nl/economie/1440734/medicinale-wietteler-bedrocan-uit-veendam-in-financiele-problemen

...
De oorzaak van de moeilijkheden ligt volgens het bedrijf zelf in veranderingen in de regels voor teelt van medicinale cannabis van de Nederlandse overheid. Het kabinet wilde producenten van medicinale cannabis meer de ruimte geven om hun product te verhandelen.De rol voor het Bureau Medicinale Cannabis (BMC) zou daarmee verdwijnen. BMC heeft het handelsmonopolie op medicinale cannabis en is nu nog verantwoordelijk voor de productie, handel en export van Nederlandse cannabis.
...
De huidige situatie kan ook de ongeveer 7.000 patiënten duperen die gebruik maken van medicinale cannabis op recept van een arts. Dan gaat het om bijvoorbeeld mensen die lijden aan epilepsie, chronische pijn of MS. Als de productie in Nederland wegvalt en een nieuwe regeling pas in 2028 of later zal een gat in de levering ontstaan, waarschuwt Starrenburg.Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft met Bedrocan afgesproken dat het bedrijf een voorraad aanlegt, maar wat Bedrocan nu aan cannabis produceert is ongeveer een jaar houdbaar. Patiëntenorganisaties en de sectororganisatie Hollandbio hebben hun zorg over eventuele tekorten inmiddels aangekaart bij de politiek in Den Haag.
...

Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 09:46:

[..]

Knieval voor rechts. Je denkt toch niet dat links wil dat die grens omlaag gaat? Maar rechts wil liever niet dat het tarief omhoog gaat, dus moet je op andere manieren meer geld binnen halen.

Ik zie veel meer knieval voor links dan rechts, de enige knieval is het belasten van winst ipv aanwas versnelt invoeren, het eventueel verlagen van de vrijstelling is iets wat (ik lees dan toch) de VVD liever niet wil. Maar de VVD lijkt zijn voorgenomen instelling niets met PRO te willen volledig overboord te hebben gegooid.

En vergeet niet dat er ook in Box 2 wat gaat veranderen, de belasting op winst uit onderneming gaat tijdelijk iets omlaag om mensen te stimuleren dat geld op te nemen om het gat op te vangen, maar lenen uit je BV wordt aan banden gelegd. 

Links had liever de vermogensaanwasbelasting gezien om een gat van 23 miljard op te vangen, dat is eigenlijk nog erger. Het idee is dat de belasting op arbeid omlaag kan wanneer belasting op vermogen omhoog gaat, maar wie gaat nog in Box 3 vermogen opbouwen wat dus nodig is om die inkomsten te genereren. De echt rijken hebben hun constructies dus die worden niet getroffen. 

Werknemers hebben hun vermogen voornamelijk in hun eigen woning of pensioenfonds zitten. Misschien hier en daar wat kleine spaarders/beleggers, maar het gros van het vermogen in Box 3 zit vooral bij ouderen, mensen met een erfenis en de zelfstandigen. 

Ik vind het sterk belasten van spaargeld gewoon een enorm slecht idee. Geld wat je zelf hebt verdiend en al belasting over hebt betaald, mag je meer dan 1/3 van de winst die je daarop hebt lekker naar de fiscus brengen. Dat zijn geen kleine percentages he? 

En alle geplande bezuinigingen op het sociale stelsel zijn ineens van tafel, terwijl we allemaal weten dat het op deze manier gewoon niet vol te houden is. 

De energiekosten gaan enorm toenemen voor huishoudens maar belasting op energie gaat niet omlaag, accijnzen op brandstof worden niet verlaagd, dit treft direct alle gezinnen in Nederland. En die worden op geen enkele manier gecompenseerd door de overheid, behalve de laagste inkomens en mss werknemers via de werkgever omdat ze dit af kunnen dwingen middels de vakbonden. De adviesprijs voor benzine 2.73 euro, dat is toch gewoon niet meer te betalen? Daar moet toch iets aan gedaan kunnen worden? 

Ik vraag me soms weleens af of ik niet beter "lekker" in loondienst kan gaan werken 4 dagen per week ipv ondernemen en op het vinkentouw zitten op alle vlakken. Ik denk dat ik netto (in een andere sector) hetzelfde overhoud als nu, maar zonder zorgen en 2 dagen minder werken. En bedenk eens wat als alle kleine ondernemers zo zouden denken en handelen? (Ja ik weet het dat is mijn stokpaardje, maar "we" zijn gewoon een vergeten groep in de politiek lijkt het wel, en daar word ik wel boos om.)

En, ik verwacht zomaar, dat JA21 hier in de toekomst best eens van kan gaan profiteren. 

Je kunt niet steeds de rekening bij 1 groep neerleggen en de andere groep blijvend ontzien. Dat gaat een keer wringen.  En dan zijn het voornamelijk de zelfstandigen, de middeninkomens en de gezinnen zonder kinderen die steeds de dupe zijn. 

Ik had graag gezien dat er ook bezuinigingen op het sociale stelsel waren geweest, en dan niet zo groot als was voorgenomen maar compleet van tafel vind ik wel het andere uiterste. 

Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 10:07:

[..]

Juist de achterban van PRO heeft het nakijken, want voor de kleinste beleggers is die vrijstelling belangrijker dan de echte middenstand.

De grootste groep in Box 3 zijn de ouderen en zelfstandigen voor pensioen, Box 3 vermogen is maar een heel klein deel van het totale vermogen in Nederland. Werknemers hebben hun vermogen vooral in eigen woning en pensioenfonds (box 1) en de echt rijken in Box 2.

En als PRO dat daadwerkelijk zo belangrijk had gevonden waren ze toch zeker tegen de vermogensaanwasbelasting geweest, maar dat was niet het geval. Dit is een tegemoetkoming naar rechts, als het aan PRO had gelegen was dit gewoon ingevoerd, al dan niet tijdelijk. Want de grootste achterban van PRO heeft zijn vermogen in Box 1. 

Miraval schreef op 29-09-2026 om 10:38:

[..]

De grootste groep in Box 3 zijn de ouderen en zelfstandigen voor pensioen, Box 3 vermogen is maar een heel klein deel van het totale vermogen in Nederland. Werknemers hebben hun vermogen vooral in eigen woning en pensioenfonds (box 1) en de echt rijken in Box 2.

En als PRO dat daadwerkelijk zo belangrijk had gevonden waren ze toch zeker tegen de vermogensaanwasbelasting geweest, maar dat was niet het geval. Dit is een tegemoetkoming naar rechts, als het aan PRO had gelegen was dit gewoon ingevoerd, al dan niet tijdelijk. Want de grootste achterban van PRO heeft zijn vermogen in Box 1.

PRO wil in zijn algemeenheid vermogen zwaarder belasten dan arbeid, en de vermogensaanwasbelasting is niet noodzakelijk strijdig met dat uitgangspunt. 

Heb je cijfers van de beweringen in de eerste alinea?

Het kabinet eist samen met Duitsland en een aantal andere landen dat de EU-begroting met honderden miljarden wordt verlaagd. Rechts wordt op zijn wenken bediend.

Nederland en vijf andere landen eisen veel lagere EU-begroting - https://nos.nl/l/2632973

Het misselijke van spaargeld belasten, vind ik dat ik blijkbaar niet mag sparen voor een sabbatical ofzo.

Wij zijn anderhalve ambtenaar schaal 7. 

In de afgelopen jaren hebben we flink afgelost op de aflossingsvrije hypotheek. 

Ons huis is vol, 1 iets door de voordeur naar binnen zou moeten betekenen 5 ietsen naar buiten door de achterdeur. 

Ik kan niet méér onderbroeken aantrekken dan dat ik nodig heb en elke week uit eten gaan vind ik niet nodig. We hebben dit jaar al meerdere (vlieg)vakanties gedaan. 

Toch leven we blijkbaar nog steeds naar de tijd dat we 1 salaris in schaal 5 hadden.

We kunnen sparen. Foei!! 
Hoe dúrven we te sparen, als we ons geld in de economie moeten steken? 

Ga dan naar de AH i.p.v. de Lidl. 
Koop een tweede auto i.p.v. op de elektrische fiets te stappen.

Het is toch van de zotte dat je bestraft wordt op het moment dat je niet weet waar je je geld nog aan wilt uitgeven en besluit om het lekker niet uit te geven?

Zo te lezen is er inderdaad een betere manier om de staatskas te spekken dan door het belasten van spaargeld.

Als ambtenaren in schaal 7 écht zo dik verdienen als jij hier beweert dan moet daar eerst eens flink de kettingzaag in. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.