Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Ik vind de woordkeuze niet handig. Snap de bedoeling erachter - je moet dan wel de hele context erbij horen, niet alleen deze zin. Maar je ziet hier op het forum al in het klein hoe dat door tegenstanders negatief geframed wordt.

Sparkle schreef op 28-09-2026 om 10:00:

[..]

Die mensen sla je dan maar op de bek?

Hij heeft het niet over mensen. Hij heeft het over goed georganiseerde en gefinancierde organisaties die online haat tegen vrouwen, Lhbti'ers en minderheden aanwakkeren. Die kun je niet eens letterlijk op hun bek slaan.

Handschoenvrouw schreef op 28-09-2026 om 11:03:

[..]

Hij heeft het niet over mensen. Hij heeft het over goed georganiseerde en gefinancierde organisaties die online haat tegen vrouwen, Lhbti'ers en minderheden aanwakkeren. Die kun je niet eens letterlijk op hun bek slaan.

Ik begrijp natuurlijk heus wel dat hij het niet letterlijk bedoelde en dat hij niet oproept tot geweld.  Maar dat neemt niet weg dat het erg dom is, zeker in deze polariserende tijd. 

Hij heeft het niet over online haat, dit is wat hij precies zei: "Wat je ziet is dat het niet meer gaat om incidenten of om een paar schreeuwers. Dit zijn goed georganiseerde en goed gefinancierde organisaties die proberen om stap voor stap onze rechten af te pakken. Ze beginnen bij een kleine, kwetsbare groep, om daarna door te stoten naar de rest om zo hun eigen zakken te vullen en macht te grijpen. Maar dat is het optimisme van D66: we laten die lui niet winnen, we gaan ze vol op hun bek slaan."

Bij mij roept dat de vraag op, over wie heeft hij het?

Emel schreef op 28-09-2026 om 10:49:

Ik vind de woordkeuze niet handig. Snap de bedoeling erachter - je moet dan wel de hele context erbij horen, niet alleen deze zin. Maar je ziet hier op het forum al in het klein hoe dat door tegenstanders negatief geframed wordt.

Eens. 

"Die pakken we hard aan" had al anders geklonken dan "die slaan we op de bek". 

Los van waar het over gaat, vind ik de woordkeus premier onwaardig. Ik houd sowieso niet van dat straattaalgebruik van politici. Je kunt je gewoon beschaafd uitdrukken.

Sparkle schreef op 28-09-2026 om 11:17:

[..]

Ik begrijp natuurlijk heus wel dat hij het niet letterlijk bedoelde en dat hij niet oproept tot geweld. Maar dat neemt niet weg dat het erg dom is, zeker in deze polariserende tijd.

Hij heeft het niet over online haat, dit is wat hij precies zei: "Wat je ziet is dat het niet meer gaat om incidenten of om een paar schreeuwers. Dit zijn goed georganiseerde en goed gefinancierde organisaties die proberen om stap voor stap onze rechten af te pakken. Ze beginnen bij een kleine, kwetsbare groep, om daarna door te stoten naar de rest om zo hun eigen zakken te vullen en macht te grijpen. Maar dat is het optimisme van D66: we laten die lui niet winnen, we gaan ze vol op hun bek slaan."

Er is (letterlijk) deze maand een zeer alarmerend rapport van de AIVD uitgekomen waarin die organisaties bij naam worden genoemd, en het lijkt me qua timing en inhoud dat Jetten daar naar verwijst.

Volgens mij worden o.a. White Lives Matter Nederland, Geuzenbond, Voorpost en de Groot-Nederlandse Studentenvereniging genoemd door de AIVD. Die tikken samen alle vakjes aan qua aanvallen op rechten van vrouwen- Lhbti- en andere minderheden.

Sparkle schreef op 28-09-2026 om 11:17:

[..]

Ik begrijp natuurlijk heus wel dat hij het niet letterlijk bedoelde en dat hij niet oproept tot geweld. Maar dat neemt niet weg dat het erg dom is, zeker in deze polariserende tijd.

Ik zag ergens langskomen dat het excuus van 'de Russen' werd aangevoerd door Jan Paternotte. 

Wel jammer dat een foute woordkeus nu de aandacht weghaalt daar waar het werkelijk om gaat nu namelijk de begroting en gevolgen. 

Ja hij had het zo niet moeten zeggen, en nu weer door.

Emel schreef op 28-09-2026 om 10:49:

Ik heb een tweede linkje geplaatst met zijn hele redevoering.

Poezenmeisje schreef op 28-09-2026 om 12:07:

[..]

Ik zag ergens langskomen dat het excuus van 'de Russen' werd aangevoerd door Jan Paternotte.

Ook een goede mogelijkheid als je kijkt naar de misdrijven die Rusland in Nederland en andere Europese landen pleegt.

https://nos.nl/l/2632555

Sparkle schreef op 28-09-2026 om 10:00:

[..]

Die mensen sla je dan maar op de bek?

Gewoon wat domme,stoere taal van iemand die duidelijk nooit echt een fysieke confrontatie op straat heeft meegemaakt😁. Anders weet je echt wel dat je goed moet uitkijken wat en wanneer je iets zegt op straat tegenwoordig. Onze 'hele stoere' premier vergeet namelijk dat er tegenwoordig op straat hard terug geslagen/gestoken/geschoten wordt.Met vaak geen enkele rem/grens meer erop wat er vroeger vaak nog wel was.Als je geluk hebt nog 1-op-1,als je pech hebt 8 tegen 1. En ja,ken dat uit eigen ervaring(en). Ik denk persoonlijk dat nadat onze 'dappere' premier 1 x heeft uitgehaald,hij heel hard terug rent naar z'n vriendje. Om zich dan net zo 'heldhaftig' achter diens brede rug te verschuilen.                                                                  Maar ok,ik geef het toe,dat is een inschatting.Politiek scoort het natuurlijk wel,zo veilig van achter je buro of in de 2e Kamer. En wie weet...mss hebben we stiekum toch ineens te maken met een nieuwe Rico Verhoeven..😉.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-09-2026 om 17:23 Topicstarter

Miraval schreef op 28-09-2026 om 12:08:

Wel jammer dat een foute woordkeus nu de aandacht weghaalt daar waar het werkelijk om gaat nu namelijk de begroting en gevolgen.

Ja hij had het zo niet moeten zeggen, en nu weer door.

Als je met links en rechts moet onderhandelen over de begroting , mag je ook op je eigen congres wel zorgvuldig zijn met woorden. 

Nighttripper schreef op 28-09-2026 om 17:18:

[..]

Gewoon wat domme,stoere taal van iemand die duidelijk nooit echt een fysieke confrontatie op straat heeft meegemaakt😁. Anders weet je echt wel dat je goed moet uitkijken wat en wanneer je iets zegt op straat tegenwoordig. Onze 'hele stoere' premier vergeet namelijk dat er tegenwoordig op straat hard terug geslagen/gestoken/geschoten wordt.Met vaak geen enkele rem/grens meer erop wat er vroeger vaak nog wel was.Als je geluk hebt nog 1-op-1,als je pech hebt 8 tegen 1. En ja,ken dat uit eigen ervaring(en). Ik denk persoonlijk dat nadat onze 'dappere' premier 1 x heeft uitgehaald,hij heel hard terug rent naar z'n vriendje. Om zich dan net zo 'heldhaftig' achter diens brede rug te verschuilen. Maar ok,ik geef het toe,dat is een inschatting.Politiek scoort het natuurlijk wel,zo veilig van achter je buro of in de 2e Kamer. En wie weet...mss hebben we stiekum toch ineens te maken met een nieuwe Rico Verhoeven..😉.

Rob Jetten doet aan kickboksen.

En even los van de toon, wat vind je van de extremistische, anti-democratische groepen waar hij op doelde?

Handschoenvrouw schreef op 28-09-2026 om 17:44:

[..]

Rob Jetten doet aan kickboksen.

En even los van de toon, wat vind je van de extremistische, anti-democratische groepen waar hij op doelde?

Daar hoor je dan weer helemaal niks over inderdaad. Alleen maar weer de vorm ipv de inhoud.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.