Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Handschoenvrouw
24-09-2026 om 17:20
Alice12 schreef op 24-09-2026 om 17:15:
[..]
Hou toch op! Jij en Jetten en iedereen weet dat je met dit soort griezels geen enkele afspraak kan maken.
Kijk anders even op de site van het ministerie van Buza, misschien is er nog een baantje voor je vrij als strategisch adviseur. Met dit soort onderbouwingen..
Thora
24-09-2026 om 17:42
Handschoenvrouw schreef op 24-09-2026 om 15:47:
[..]
Oftewel, ze mogen wel homo zijn, maar niet homo doen. Dat komt omdat aardig wat mensen een behoorlijke hekel aan niet-hetero's hebben.
Die feitelijke discriminatie dekken ze af met een laagje flinterdunne argumenten zoals "het uitbundig tonen van je geaardheid is heel erg voor andere, conservatieve mensen met die geaardheid" en "ik vind het echt prima, maar wil er niet mee geconfronteerd worden".
Het enige verschil tussen dit en actieve vervolging is de rechtsstaat en de politie, daar maak ik me geen enkele illusie over.
Is allemaal waar. Maar helaas is het de realiteit. Je kunt er lang en kort over praten. Veel mensen kunnen nog moeilijk omgaan met homoseksualiteit.
Wat het niet hoeven zien betreft is het ook vaak gewoon algemeen. Veel mensen, ik ook, hebben er een hekel aan als mensen elkaar lekker af zitten te lebberen in het volle zicht. Of het nu man en vrouw, man en man of vrouw met vrouw is.
Dat het allemaal nog veel beter kan is een feit. Maar of regenboogvlaggen, prideboten en mensen die persé "hen" genoemd willen worden bijdragen aan de "acceptatie" vraag ik mij ten zeerste af.
Euphoria
24-09-2026 om 17:45
Handschoenvrouw schreef op 24-09-2026 om 15:47:
[..]
Oftewel, ze mogen wel homo zijn, maar niet homo doen. Dat komt omdat aardig wat mensen een behoorlijke hekel aan niet-hetero's hebben.
Die feitelijke discriminatie dekken ze af met een laagje flinterdunne argumenten zoals "het uitbundig tonen van je geaardheid is heel erg voor andere, conservatieve mensen met die geaardheid" en "ik vind het echt prima, maar wil er niet mee geconfronteerd worden".
Het enige verschil tussen dit en actieve vervolging is de rechtsstaat en de politie, daar maak ik me geen enkele illusie over.
En zoals altijd draaf je weer door en leg je een ander jouw mening op.
Er werd toch duidelijk door haar geschreven dat ze geen haat heeft jegens hen. En toch moet jij dan alweer uitgaan van een rampscenario ten koste van haar.
Handschoenvrouw
24-09-2026 om 17:53
Thora schreef op 24-09-2026 om 17:42:
[..]
Is allemaal waar. Maar helaas is het de realiteit. Je kunt er lang en kort over praten. Veel mensen kunnen nog moeilijk omgaan met homoseksualiteit.
Wat het niet hoeven zien betreft is het ook vaak gewoon algemeen. Veel mensen, ik ook, hebben er een hekel aan als mensen elkaar lekker af zitten te lebberen in het volle zicht. Of het nu man en vrouw, man en man of vrouw met vrouw is.
Dat het allemaal nog veel beter kan is een feit. Maar of regenboogvlaggen, prideboten en mensen die persé "hen" genoemd willen worden bijdragen aan de "acceptatie" vraag ik mij ten zeerste af.
Als het zo zou zijn dat er vooral een algemene afkeer van openlijke intimiteit zou zijn, dan zouden volgens de statistieken een slordige 8-9 keer meer heterostellen moeten worden bespuugd en het ziekenhuis ingeslagen dan nu het geval is.
Maar ook hier heb je die dunne argumenten weer die ik eerder al noemde: "we laten gewoon wat minder openlijk homoseksualiteit zien, dan komt er ook minder homohaat".
Daglichtlamp
24-09-2026 om 17:54
Alice12 schreef op 24-09-2026 om 17:15:
[..]
Hou toch op! Jij en Jetten en iedereen weet dat je met dit soort griezels geen enkele afspraak kan maken.
Dus de Syrische vluchtelingen mogen van jou blijven?
Alice12
24-09-2026 om 18:02
Daglichtlamp schreef op 24-09-2026 om 17:54:
[..]
Dus de Syrische vluchtelingen mogen van jou blijven?
Ik.word nou wel heel nieuwsgierig welke deal Jetten voor elkaar heeft gekregen. We gaan het horen.
Alice12
24-09-2026 om 18:04
Handschoenvrouw schreef op 24-09-2026 om 17:20:
[..]
Kijk anders even op de site van het ministerie van Buza, misschien is er nog een baantje voor je vrij als strategisch adviseur. Met dit soort onderbouwingen..
Wat ben je weer gezellig.
felija
24-09-2026 om 19:57
Wat wordt er verstaan onder aflebberen? Als je bij een stel een vorm van genegenheid ziet, dan vind ik dat alleen maar mooi, in welke vorm ook, al is de één pimpelpaars en de ander knaloranje. Als je elkaar lief vindt, vind ik het best.
Maar het is nu niet alsof ik dagelijks hetero- of homostellen tongend in het openbaar zie, veel verder dan elkaars hand vasthouden of een gewone kus komt het niet.
Dus alweer begrijp ik niet waarover men zich zo druk maakt? Aflebberen?
Alice12
24-09-2026 om 20:12
Ik snap ook niet wat er bedoeld wordt met aflebberen. Ik zie dat eigenlijk nooit.
Daglichtlamp
24-09-2026 om 21:21
Jetten en Yeszilgoz spelen blijkbaar nog steeds wie het eerst knippert. Ik ben heel benieuwd hoe dat komende week gaat bij de financiële beschouwingen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/09/24/de-oppositiepartijen-wachten-op-een-uitnodiging-van-het-kabinet-maar-daar-is-het-nog-steeds-ruzie-a4937473
De zes partijleiders die bij Jetten mogen komen, weten deze donderdag nog steeds niet op welke dag hun afspraak is. Er zijn er die op zaterdagochtend in elk geval niet kunnen: dan voetballen hun kinderen en staan zíj langs het veld. Ze weten ook nog niet waar ze worden verwacht. Vorig weekend had een medewerker van Jetten gebeld en mochten het zelf zeggen: waar wilden ze graag praten?
------------------
Iedereen in Den Haag weet hoeveel druk er op de gesprekken staat: volgende week woensdag beginnen de Algemene Financiële Beschouwingen in de Tweede Kamer. Dan moet duidelijk zijn of er genoeg steun is voor de ruim 500 miljard euro die het kabinet wil uitgeven. In oktober volgt dan de behandeling van het Belastingplan, en ook daarvoor geldt dat een meerderheid in de Eerste én Tweede Kamer voor die tijd geregeld moet zijn. Als er geen afspraken over de financiën te maken zijn, wat moet het kabinet dan nog?
-------------------
In de coalitie van D66, VVD en CDA weten ze het óók niet meer. Daar hoor je dat er nog steeds ruzie is, met name tussen D66 en de VVD, en dat dit de reden is dat de uitnodigingen maar niet komen. De afgelopen dagen is er in de top van de coalitie druk telefonisch overleg geweest, ook nu premier Jetten in New York zit.
Thora
25-09-2026 om 11:22
felija schreef op 24-09-2026 om 19:57:
Wat wordt er verstaan onder aflebberen? Als je bij een stel een vorm van genegenheid ziet, dan vind ik dat alleen maar mooi, in welke vorm ook, al is de één pimpelpaars en de ander knaloranje. Als je elkaar lief vindt, vind ik het best.
Maar het is nu niet alsof ik dagelijks hetero- of homostellen tongend in het openbaar zie, veel verder dan elkaars hand vasthouden of een gewone kus komt het niet.
Dus alweer begrijp ik niet waarover men zich zo druk maakt? Aflebberen?
Dat je de tongen langs elkaar ziet glijden zeg maar. Of de hele tijd smakgeluiden. Een kusje tussendoor valt hier wat mij betreft niet onder hoor. En nee, ik zie het ook niet veel meer. Misschien de leeftijd of het is gewoon anders nu.
Maar met mijn opmerking doelde ik op mensen die zeggen dat ze homoseksualiteit prima vinden maar het niet hoeven te zien. Terwijl ik dit zit te tikken denk ik ineens dat dit ook nog over hand in hand lopen kan gaan. In dat geval vind ik een dergelijke opmerking niet terecht maar zeer kleingeestig en intolerant.
Poezenmeisje
25-09-2026 om 14:02
Hand in hand, gearmd, helemaal prima ook op straat. Homo of hetero maakt me niet uit.
Een vriendin en ik begroeten elkaar op de sportclub met een "hoi!"
Bij een avond van de vriendinnengroep met een knuffel.
Dezelfde mensen, andere omstandigheden, andere uiting.
Joszy
25-09-2026 om 14:38
Poezenmeisje schreef op 25-09-2026 om 14:02:
Hand in hand, gearmd, helemaal prima ook op straat. Homo of hetero maakt me niet uit.
Een vriendin en ik begroeten elkaar op de sportclub met een "hoi!"
Bij een avond van de vriendinnengroep met een knuffel.
Dezelfde mensen, andere omstandigheden, andere uiting.
Je noemt het hierboven nog de 'letterbak acceptatie', daar spreekt het respect niet echt uit toch?
Poezenmeisje
25-09-2026 om 17:21
Joszy schreef op 25-09-2026 om 14:38:
[..]
Je noemt het hierboven nog de 'letterbak acceptatie', daar spreekt het respect niet echt uit toch?
De regenboogvlag met -tig toegevoegde hokjes voor elke nieuwe smaak slaat nergens op.
Een regenboog omvat alle kleuren.
Waarom moeten er steeds meer hokjes worden toegevoegd aan de regenboogvlag als we juist UIT het hokjesdenken willen komen?
Of begrijp ik het verkeerd en wil de vrije woke wereld weer terug naar het hokjesdenken?
Yumi
25-09-2026 om 17:40
Poezenmeisje schreef op 25-09-2026 om 17:21:
[..]
De regenboogvlag met -tig toegevoegde hokjes voor elke nieuwe smaak slaat nergens op.
Een regenboog omvat alle kleuren.
Waarom moeten er steeds meer hokjes worden toegevoegd aan de regenboogvlag als we juist UIT het hokjesdenken willen komen?
Of begrijp ik het verkeerd en wil de vrije woke wereld weer terug naar het hokjesdenken?
Hokjes denken, of een eigen coupé?
Bijdrage van Lisanne van Damme
Lisanne van Damme4 w Bewerkt
Eersteklas afschaffen en vrouwencoupés invoeren!
Tijdens mijn reis in Brazilië heb ik nieuwe inspiratie opgedaan! In Rio de Janeiro hebben Daan en ik veelvuldig gebruikgemaakt van het openbaar vervoer. Rio staat bij veel Europeanen niet bekend als de meest veilige stad om met het OV te reizen. Maar onze ervaring was juist heel anders!
In Rio de Janeiro hebben ze zelfs een coupé waar alleen vrouwen gebruik van mogen maken. Dit om ervoor te zorgen dat vrouwen veilig en prettig met het OV kunnen reizen. Op het perron staat aangegeven waar deze coupé stopt, waardoor vrouwen gemakkelijk weten waar zij kunnen wachten.
Dit zijn mooie voorbeelden van hoe andere landen en steden het vrouwenperspectief meenemen! In oktober verdedig ik mijn initiatiefvoorstel om ervoor te zorgen dat het vrouwelijkperspectief én de veiligheid van vrouwen worden meegenomen in het provinciale beleid van Zuid-Holland!
D66 Zuid-Holland