Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Thora schreef op 19-09-2026 om 00:06:

[..]

Ik weet dat tinnitus heel erg is. Ook weet ik dat Long Covid vreselijk is. Maar ik weet ook dat mensen met Long Covid met heel veel moeite 50% afgekeurd worden. Ook al hebben ze bijvoorbeeld 40 jaar fulltime in de zorg gewerkt.

Dan weet ik ook dat burn out veel voorkomt onder jonge mensen. En dat vind ik dan weer heul bijzonder. En geen reden tot afkeuring. Toch gebeurt het wel.

Maar dan nog is dat geen grote instroom.

Op de site van het UWV een artikel over de WIA instroom.

Na het recordjaar 2024 lijkt de WIA-instroom in 2025 verder door te stijgen. Maar schijn bedriegt: een correctie voor administratieve voorschotten laat zien dat de instroom juist licht daalde. Voor 2026 voorspelt UWV wél een scherpe toename. Kennisadviseur Menno de Vries duidt de cijfers uit het nieuwe rapport Volumeontwikkelingen voorjaar 2026.

WIA-instroom onder de loep: wat de cijfers van 2025 en 2026 ons vertellen | UWV

Thora schreef op 19-09-2026 om 00:06:

[..]

Ik weet dat tinnitus heel erg is. Ook weet ik dat Long Covid vreselijk is. Maar ik weet ook dat mensen met Long Covid met heel veel moeite 50% afgekeurd worden. Ook al hebben ze bijvoorbeeld 40 jaar fulltime in de zorg gewerkt.

Dan weet ik ook dat burn out veel voorkomt onder jonge mensen. En dat vind ik dan weer heul bijzonder. En geen reden tot afkeuring. Toch gebeurt het wel.

Maar dan nog is dat geen grote instroom.

Een heleboel verschillende kleine beetjes maken één grote.

Ik ken longcovid patiënte die een echte fitgirl was.

Nu woont ze als dertiger bij haar moeder in, zit ze in een rolstoel en moet ze twee dagen bijkomen van een familiebezoekje of boodschappen doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2026 om 18:41 Topicstarter

Extreem rechts ging weer tekeer in Den Haag. Gelukkig van onze regering deze keer een zeer duidelijke veroordeling.
https://www.ad.nl/binnenland/nog-voordat-de-mars-start-regent-het-voorwerpen-naar-de-politie-bij-extreemrechts-protest-op-malieveld~a97778f5/

demonstranten-gooien-met-verkeersborden-tijdens-een-protest-onder-de-noemer-wij-zijn-het-volk-op-het-malieveld

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2026 om 19:43 Topicstarter

Het hullie doen het ook argument. Als je dat gebruikt, realiseer je je dan dat het vandaag bepaald geen gelijksoortige demonstraties waren. Natuurlijk XR was hartstikke irritant. Ook is het blokkeren van een snelweg gevaarlijk. Dus wat mij betreft mogen daar stevige boetes en intrekkingen van rijbewijzen op volgen.  Maar dat is wat anders dan vechten met de politie met vuurwerk en met uit de grond gerukte verkeersborden.

klimaatactivisten-van-extinction-rebellion-tijdens-een-blokkade-van-de-snelweg-a12

Daglichtlamp schreef op 19-09-2026 om 19:43:

Het hullie doen het ook argument. Als je dat gebruikt, realiseer je je dan dat het vandaag bepaald geen gelijksoortige demonstraties waren. Natuurlijk XR was hartstikke irritant. Ook is het blokkeren van een snelweg gevaarlijk. Dus wat mij betreft mogen daar stevige boetes en intrekkingen van rijbewijzen op volgen. Maar dat is wat anders dan vechten met de politie met vuurwerk en met uit de grond gerukte verkeersborden.

klimaatactivisten-van-extinction-rebellion-tijdens-een-blokkade-van-de-snelweg-a12

Zijn ze weer met die terroristenvlag en hamas verheerlijking, als je het toch over links en slopen hebt:

UvA schat schade pro-Palestijnse protesten op 4,1 miljoen euro - Advalvas

Maar dan houd je je handen wel voor je oren zeker.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2026 om 19:54 Topicstarter

Zeker niet, ik heb de zinloze vernielingen van gebouwen net zo goed veroordeeld. Maar dat kun je niet vergelijken met geweldloze XR demonstraties. Waar blijft jouw veroordeling van het extreemrechtse geweld?

Extreem recht heeft ook idioten, dat klopt maar extreem links vind ik extreem irritant met hun Palestijnen obsessie. 

Muurbloem1985 schreef op 19-09-2026 om 19:46:

[..]

Zijn ze weer met die terroristenvlag en hamas verheerlijking, als je het toch over links en slopen hebt

Ehm, welke "terroristenvlag" bedoel je? 

Op t malieveld waren behoorlijk wat prinsenvlaggen te zien. Ken je daar de betekenis van? Er werden daar ook akelige antisemitische leuzen gescandeerd.

Emel schreef op 19-09-2026 om 21:20:

[..]

Ehm, welke "terroristenvlag" bedoel je?

Op t malieveld waren behoorlijk wat prinsenvlaggen te zien. Ken je daar de betekenis van? Er werden daar ook akelige antisemitische leuzen gescandeerd.

Je hoeft niet altijd te wijzen he, ik heb het over de pallie vlag ja dat staat voor mij gelijk aan een terroristen vlag, de linkse kliek kent geen schaamte meer en zijn helemaal gek van Hamas.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2026 om 21:29 Topicstarter

Je moet gewoon je kennis wat opfrissen. De vlag van Hamas ziet er heel anders uit. En ja Hamas verheerlijking tijden een demonstratie daar vind ik ook wel wat van. Zo werd er vanmiddag in Den Haag door ultra rechts geroepen: 'Hamas, Hamas, alle joden aan het gas'. Dan is zo'n Palestijnse vlag toch vrij onschuldig.

Daglichtlamp schreef op 19-09-2026 om 21:29:

Je moet gewoon je kennis wat opfrissen. De vlag van Hamas ziet er heel anders uit. En ja Hamas verheerlijking tijden een demonstratie daar vind ik ook wel wat van. Zo werd er vanmiddag in Den Haag door ultra rechts geroepen: 'Hamas, Hamas, alle joden aan het gas'. Dan is zo'n Palestijnse vlag toch vrij onschuldig.

O ja net als de banner "hup Hamas"  van links zeker, ook zo onschuldig??

Muurbloem1985 schreef op 19-09-2026 om 21:25:

[..]

Je hoeft niet altijd te wijzen he, ik heb het over de pallie vlag ja dat staat voor mij gelijk aan een terroristen vlag, de linkse kliek kent geen schaamte meer en zijn helemaal gek van Hamas.

Wat vind je van het antisemitisme bij extreemrechts? 

Daglichtlamp schreef op 19-09-2026 om 21:29:

Zo een palestijnen vlag is niet onschuldig, ze geven niks om palestijnen maar doen dit om joden te pesten.

felija schreef op 19-09-2026 om 21:35:

[..]

Wat vind je van het antisemitisme bij extreemrechts?

Dat zeg ik toch net even dom

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.