Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 20:02:

[..]

Toch waren het allemaal Bulgaren die hier de sleuven gingen graven voor de aanleg van snel internet.

Het snelle internet hebben we nog steeds niet, maar de gekleurde sprieten die uit de stoep steken wel.

En de stoepen die nu schots en scheef lagen en opnieuw moesten worden gelegd.

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 20:02:

[..]

Toch waren het allemaal Bulgaren die hier de sleuven gingen graven voor de aanleg van snel internet.

Het snelle internet hebben we nog steeds niet, maar de gekleurde sprieten die uit de stoep steken wel.

Die sleuven worden al een paar decennia gegraven met een kleine Caterpillar of Bobcat, door de betrokkenen zelf ook wel liefkozend "kraantje" genoemd.

Nope.
Groepjes van vier tot zes Bulgaren. 
Handwerk.

De stoepen liggen overvol met kabels, daar kun je niet omheen bobcatten.

Ik heb het op mijn werk wel meegemaakt. Kabels verderop stuk getrokken.  Tsja, want doe je als Rabobank zijnde?

Je legt een voorraadje contanten bij de balie en haalt uit het rommelhok oude overschrijvingsformulieren met een doorslag.

Dan maar iedereen vertrouwen of hij/zij voldoende saldo heeft en later alles bijwerken in het systeem. 
De microfichesapparatuur werkte ook niet, dus konden we niets nakijken. 

(Ja kindertjes, ik ben OUD).

Het gaat de goede kant op in de Tweede Kamer. Actieve bijbelstudie.

https://youtube.com/watch?v=eBcK3x7XHKI&is=igB0q3Vznph_PRt8

Het lijkt erop dat Klaver de discussie niet wil aangaan. Hij wil niet komen praten en kiest er blijkbaar voor om net als in 2017 af te haken. Ook nu blijft hij weer star volhouden, wil dat alle bezuinigingen van tafel gaan, terwijl deze al gehalveerd zijn. 
Ik denk dat Klaver liever aan de zijlijn commentaar blijft geven. Of denkt onschendbaar te zijn en uit is op de val van het kabinet. 

Discussie over bezuinigingen op sociale zekerheid nog steeds muurvast
Jetten en Klaver zijn het al maanden niet eens over de bezuinigingen op de sociale zekerheid en worden dat ook niet tijdens dit debat. Er stond voor ruim 6 miljard euro aan bezuinigingen in de boeken. Dat bedrag is in de miljoenennota teruggeschroefd tot 3 miljard.

Daar zit ook een deel uitstel bij. "We hebben een pas op de plaats gemaakt", zegt Jetten. Hij meent dat de verschillen met PRO over het hervormen van de uitkeringen voor werkloosheid en de arbeidsongeschiktheid niet zo groot zijn.

Maar Klaver wil niet komen praten zolang er überhaupt nog bezuinigingen op tafel liggen, ook al zijn dat er minder dan eerst. "No way", zegt Klaver daarover. "De fractie van PRO gaat niet bewegen." Zo zit de discussie nog steeds muurvast.

Live politiek | Klaver waarschuwt: PRO gaat niet bewegen op sociale zekerheid - NU.nl

Lokale politici GroenLinks achter afhaken Klaver bij formatie

Ik geef Klaver wel gelijk in hoe hij reageerde op Paternotte over samenwerking zoeken met JA21... was natuurlijk ook een hele gekke uitspraak. 

Waar JA21 nog bereid is te kijken naar welke maatregelen ze kunnen en willen steunen, zegt Klaver ronduit dat wanneer het kabinet een deal op een bepaald onderwerp sluit met Eerdmans, PRO helemaal niks meer zal steunen. Dan zet je wat mij betreft ook je hakken muurvast in het zand, ik denk dat het dan heel lastig gaat worden voor deze begroting.

Overigens is het wel een probleem aan het worden met de betaalbaarheid van het sociale stelsel, dus daar moet zeker wat aan gedaan worden. Op 10 miljoen mensen die kunnen werken in Nederland en bijna 1 miljoen die dat niet kunnen of doen is natuurlijk een onhoudbare situatie. Dat los je niet op met de rijken veel meer belasten, dit systeem piept en kraakt aan alle kanten. Ik snap wel dat dit kabinet dan ook denkt aan bezuinigingen daarin. En bijvoorbeeld het verkorten van de WW duur heb ik geen problemen mee, het korten op dagloon ook niet. De hoogste inkomens kunnen met hun salaris best een private AOV aanvulling afsluiten voor het inkomen wat ze bij langdurige arbeidsongeschiktheid kwijt raken. 

Tevens zou ik het toejuichen dat de eigen bijdrage in langdurige zorg omhoog gaat. Uiteraard naar inkomen en afhankelijk van of je een partner hebt die nog thuis woont. Kennis van ons heeft nog een eigen woning en houdt die dus bewust aan (huis staat nu al meer dan 1 jaar leeg) omdat die anders dus een hogere eigen bijdrage moet betalen. Zoiets zou naar mijn mening dus echt niet moeten kunnen.

Yumi schreef op 17-09-2026 om 18:23:

Het lijkt erop dat Klaver de discussie niet wil aangaan. Hij wil niet komen praten en kiest er blijkbaar voor om net als in 2017 af te haken. Ook nu blijft hij weer star volhouden, wil dat alle bezuinigingen van tafel gaan, terwijl deze al gehalveerd zijn.
Ik denk dat Klaver liever aan de zijlijn commentaar blijft geven. Of denkt onschendbaar te zijn en uit is op de val van het kabinet.

Discussie over bezuinigingen op sociale zekerheid nog steeds muurvast
Jetten en Klaver zijn het al maanden niet eens over de bezuinigingen op de sociale zekerheid en worden dat ook niet tijdens dit debat. Er stond voor ruim 6 miljard euro aan bezuinigingen in de boeken. Dat bedrag is in de miljoenennota teruggeschroefd tot 3 miljard.

Daar zit ook een deel uitstel bij. "We hebben een pas op de plaats gemaakt", zegt Jetten. Hij meent dat de verschillen met PRO over het hervormen van de uitkeringen voor werkloosheid en de arbeidsongeschiktheid niet zo groot zijn.

Maar Klaver wil niet komen praten zolang er überhaupt nog bezuinigingen op tafel liggen, ook al zijn dat er minder dan eerst. "No way", zegt Klaver daarover. "De fractie van PRO gaat niet bewegen." Zo zit de discussie nog steeds muurvast.

Live politiek | Klaver waarschuwt: PRO gaat niet bewegen op sociale zekerheid - NU.nl

Lokale politici GroenLinks achter afhaken Klaver bij formatie

Tja, tijdens de formatie heeft met name de VVD zeer duidelijk de deur dichtgegooid voor Pro. En dan nu huilen dat men niet bij 't kruisje wil tekenen?

Emel schreef op 17-09-2026 om 19:40:

[..]

Tja, tijdens de formatie heeft met name de VVD zeer duidelijk de deur dichtgegooid voor Pro. En dan nu huilen dat men niet bij 't kruisje wil tekenen?

En wat begrijp je daar niet aan?

Miraval schreef op 17-09-2026 om 19:30:

Ik geef Klaver wel gelijk in hoe hij reageerde op Paternotte over samenwerking zoeken met JA21... was natuurlijk ook een hele gekke uitspraak.

Waar JA21 nog bereid is te kijken naar welke maatregelen ze kunnen en willen steunen, zegt Klaver ronduit dat wanneer het kabinet een deal op een bepaald onderwerp sluit met Eerdmans, PRO helemaal niks meer zal steunen. Dan zet je wat mij betreft ook je hakken muurvast in het zand, ik denk dat het dan heel lastig gaat worden voor deze begroting.

Overigens is het wel een probleem aan het worden met de betaalbaarheid van het sociale stelsel, dus daar moet zeker wat aan gedaan worden. Op 10 miljoen mensen die kunnen werken in Nederland en bijna 1 miljoen die dat niet kunnen of doen is natuurlijk een onhoudbare situatie. Dat los je niet op met de rijken veel meer belasten, dit systeem piept en kraakt aan alle kanten. Ik snap wel dat dit kabinet dan ook denkt aan bezuinigingen daarin. En bijvoorbeeld het verkorten van de WW duur heb ik geen problemen mee, het korten op dagloon ook niet. De hoogste inkomens kunnen met hun salaris best een private AOV aanvulling afsluiten voor het inkomen wat ze bij langdurige arbeidsongeschiktheid kwijt raken.

Tevens zou ik het toejuichen dat de eigen bijdrage in langdurige zorg omhoog gaat. Uiteraard naar inkomen en afhankelijk van of je een partner hebt die nog thuis woont. Kennis van ons heeft nog een eigen woning en houdt die dus bewust aan (huis staat nu al meer dan 1 jaar leeg) omdat die anders dus een hogere eigen bijdrage moet betalen. Zoiets zou naar mijn mening dus echt niet moeten kunnen.

Ik vind de inperking van de WW helemaal geen goed idee. We hebben te maken met een arbeidsmarkt waarin weliswaar veel aanbod is, maar waarin vraag vaak niet overeenkomt met het aanbod en waarbij het aanbod steeds meer beperkingen kent. Een groot deel van werkzoekenden kunnen niet rechtstreeks de arbeidsmarkt op. Die hebben ondersteuning nodig dmv training, bemiddeling, reintegratie. Dat kost tijd. Tijd is kostbaar…ik weet het…maar soms (lees steeds vaker) dus wel noodzakelijk.

Emel schreef op 17-09-2026 om 19:40:

[..]

Maar ja, je kunt ook zeggen dat D66 liever niet in een kabinet wilde met JA21. 

Linksom of rechtsom is deze verdeling, met te weinig echte middenpartijen om een kabinet te vormen, wel het resultaat van de verkiezingsuitslag.

Ze kunnen dan twee dingen doen nu: in het belang van Nederland standpunten met links en rechts uitruilen of vastlopen. Prima als de oppositie dat laatste wil, maar Nederland is er niet mee geholpen.

Yumi schreef op 17-09-2026 om 19:46:

[..]

En wat begrijp je daar niet aan?

Waarom.verwijt je Klaver iets wat de VVD constant doet? Partijen op voorhand uitsluiten?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-09-2026 om 20:11 Topicstarter

Klaver heeft wel toegezegd het stikstofplan te steunen, ook al vind PRO dat plan eigenlijk ook niet ver genoeg gaan. Dus kom niet met dat PRO geen concessies doet. 
Als ze de concessies van PRO hadden willen hebben, dan hadden ze in de formatie met hun moeten onderhandelen. 
Klaver's positie is sterk, want JA21 wil dacht ik aanpassingen aan het stikstofplan om de begroting te steunen (en dan nog is de meerderheid in de Eerste Kamer niet zeker). Dus groot gelijk dat Klaver voor zijn eigen achterban opkomt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-09-2026 om 20:49 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/de-ontgroening-van-rob-jetten-een-cruciale-fout-rond-de-prinsjesdagbegroting~ac3259cf/
Ik vond dit wel een opmerkelijk artikel. Als hier inderdaad collega-ministers anoniem aan hebben meegewerkt, dan gaat dat iets doen aan het onderlinge vertrouwen in het kabinet verwacht ik. Ik vind dat geen goed teken.

En er wordt meer intern gemopperd. Want zo veel regie als de premier neemt bij inhoudelijke overleggen en het meesturen op oplossingen, zo weinig regie neemt hij volgens sommigen bij het vraagstuk dat daarop volgt: hoe gaan we dit als minderheidskabinet voor elkaar krijgen?

------------------------

Een verwijt binnen het kabinet: Jetten wist van het plan van Sjoerdsma, maar deed niets. Zoals een minister het zegt: „Er zit gewoon geen natuurlijk leiderschap in Rob. Hij pakt geen regie, zet geen lijnen uit.” En verwijzend naar de vele filmpjes op sociale media van Jetten: „De enige regie die Rob pakt, is de beeldregie.”

-----------------

Een minister had meer gewild van Jetten: ,,Hij staat vooraan als het goed gaat, achteraan als het moeilijk wordt.”

------------

Het is wel een gebrek aan strategie, valt te horen bij VVD- CDA- én D66-ministers. „Als hij een uur met iemand zit die A zegt, dan is hij het helemaal met diegene eens. Die persoon loopt naar buiten en denkt: Rob en ik zitten op één lijn”, zegt een bewindspersoon.

„Maar als daarna iemand komt die het tegendeel beweert, gebeurt precies hetzelfde. Hij is het eens met elke tafel waar hij aanschuift. Dat zou heel slim zijn als het ergens toe zou leiden, maar nu botst het vaak achteraf, omdat Rob het allemaal op z’n beloop heeft gelaten.”

Een ander: ,,Hij is aan het overleven. Als er vijftien dingen op een dag gebeuren, dan is hij toch met die vijftien dingen bezig. Niet met de dag erna.” Een betrokkene zegt dat Jetten ‘goed scherp heeft waar hij begint’. ,,Maar niet waar hij eindigt.”

Als de cowboykantoortjes die zorgfraude plegen worden verboden, dan levert dat miljarden op. 
Maar ja, alles moet commercieel en concurrerend want daar wordt alles goedkoper van...

Gewoon terug naar het Groene Kruis en de wijkzusters. 

https://www.wyniasweek.nl/zorgfraude-kost-miljarden-en-justitie-en-gemeenten-blijven-in-gebreke-bij-de-bestrijding-ervan/

...
Miljarden euro’s aan zorguitgaven verdwijnen ieder jaar in de zakken van criminelen. Zorgfraude is van alle tijden, maar krijgt pas sinds kort landelijke aandacht. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is zorgfraude zelfs zo dominant dat 10 procent van de zorguitgaven ieder jaar in handen van criminelen komt. Daarmee vangen zorgfraudeurs meer geld dan de ondergrondse cocaïnehandel. Maatregelen worden wel genomen, maar zijn volstrekt onvoldoende.
...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.