Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Alice12
26-08-2026 om 18:59
Daglichtlamp schreef op 26-08-2026 om 18:52:
[..]
Dit gaat echt laten zien of een minderheidskabinet nu wel of geen goed idee was. Mijns inziens moet er nu alsnog gekozen worden of men steun over links of over rechts wil (en dan had dat net zo goed tijdens de formatie al geregeld kunnen worden). Het wordt politiek gezien een interessant najaar.
Maar ik mag hopen dat het kabinet niet valt. Dat zorgt sowieso weer voor 2 verloren jaren.
Ik wil een wetswijziging dat er geen tussentijdse verkiezingen meer komen. Ze doen het er maar mee wat mij betreft. Dan is het ook minder interessant om een kabinet te laten vallen.
Het vertrouwen scoort ondertussen een 3. Zo laag heeft nog nooit een premier gescoord.
felija
26-08-2026 om 19:18
Alice12 schreef op 26-08-2026 om 18:59:
[..]
Het vertrouwen scoort ondertussen een 3. Zo laag heeft nog nooit een premier gescoord.
Waar lees je dat?
Daglichtlamp
26-08-2026 om 19:22
De nieuwe politieke index is weer gepubliceerd: https://politiekeindex.nl/nl/
Het is weer heel duidelijk welke volksvertegenwoordigers hun werk wèl doen.
Alice12
26-08-2026 om 19:26
felija schreef op 26-08-2026 om 19:18:
[..]
Waar lees je dat?
2 juni 2026 bij o.a. Hart van Nederland
Daglichtlamp
26-08-2026 om 19:32
Alice12 schreef op 26-08-2026 om 19:26:
[..]
2 juni 2026 bij o.a. Hart van Nederland
Hart voor Nederland polt onder eigen lezers toch? Al is de waardering voor het kabinet sowieso laag. Ik heb even geen score voor Jetten zelf kunnen vinden.
Alice12
26-08-2026 om 19:38
Daglichtlamp schreef op 26-08-2026 om 19:32:
[..]
Hart voor Nederland polt onder eigen lezers toch? Al is de waardering voor het kabinet sowieso laag. Ik heb even geen score voor Jetten zelf kunnen vinden.
Ja, volgens mij wel. Hoezo?
Ipsos scoort Jetten ook. Tevredenheid is een stuk lager dan onder premier Schoof. Dat zegt ook wel wat, Schoof scoorde al niet hoog.
Daglichtlamp
26-08-2026 om 19:43
Alice12 schreef op 26-08-2026 om 19:38:
[..]
Ja, volgens mij wel. Hoezo?
Ipsos scoort Jetten ook. Tevredenheid is een stuk lager dan onder premier Schoof. Dat zegt ook wel wat, Schoof scoorde al niet hoog.
De lezers van Hart voor Nederland zijn niet representatief. Het laatste IPSOS onderzoek is van voor de zomer voor zover ik kan terugvinden.
Euphoria
26-08-2026 om 19:48
Daglichtlamp schreef op 26-08-2026 om 19:22:
De nieuwe politieke index is weer gepubliceerd: https://politiekeindex.nl/nl/
Het is weer heel duidelijk welke volksvertegenwoordigers hun werk wèl doen.
Ik wil me erin verdiepen. Ik kom helaas niet helemaal wijs er uit hoe ik het moet lezen.
felija
26-08-2026 om 19:48
het kabinet is representatief voor de grote verdeeldheid onder de Nederlandse kiezers. Een minderheidskabinet heeft absoluut niet mijn voorkeur, maar weer naar de stembus waardoor de boel weer tijden stil ligt nog minder.
Daglichtlamp
26-08-2026 om 19:55
Euphoria schreef op 26-08-2026 om 19:48:
[..]
Ik wil me erin verdiepen. Ik kom helaas niet helemaal wijs er uit hoe ik het moet lezen.
https://politiekeindex.nl/nl/hoe-werkt-het
En aan de linkerkant kun je met schuifjes ervoor kiezen hoe zwaar je de verschillende rollen van een Kamerlid mee wilt laten tellen (wetgevende taak, controlerende taak en volksvertegenwoordiging).
Alice12
26-08-2026 om 19:58
Daglichtlamp schreef op 26-08-2026 om 19:43:
[..]
De lezers van Hart voor Nederland zijn niet representatief. Het laatste IPSOS onderzoek is van voor de zomer voor zover ik kan terugvinden.
Ja, van mei. Waarom zijn lezers van Hart voor Nederland niet representatief?
Daglichtlamp
26-08-2026 om 20:18
Alice12 schreef op 26-08-2026 om 19:58:
[..]
Ja, van mei. Waarom zijn lezers van Hart voor Nederland niet representatief?
Zou jij de lezers van de Volkskrant representatief vinden voor de mening van Nederland? (en het laatste ipsos onderzoek was van juli).
Miraval
26-08-2026 om 21:01
felija schreef op 26-08-2026 om 19:48:
het kabinet is representatief voor de grote verdeeldheid onder de Nederlandse kiezers. Een minderheidskabinet heeft absoluut niet mijn voorkeur, maar weer naar de stembus waardoor de boel weer tijden stil ligt nog minder.
Helemaal eens! De kiezers zijn veel te verdeeld en de partijen liggen te ver uit elkaar, dan kom je nooit tot uitwerking van plannen en veranderingen.
Feit is er moet meer geld binnenkomen om de begroting rond te krijgen, en dan moeten zowel linkse als rechtse partijen inschikken en niet hun hakken in het zand zetten. Dus een combinatie van bezuinigen met extra belastingen is het beste, en ja dan moet je ook durven kiezen voor de minder populaire opties voor je achterban. Je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen, hoe hard het ook klinkt.
Ik zou al blij zijn met knopen die doorgehakt worden waar je als burger of ondernemer plannen op kunt maken, niet iedere keer die onzekerheid van wel/niet. Daar word je tuureluurs van, althans, ik wel.
Daglichtlamp
26-08-2026 om 21:09
Miraval schreef op 26-08-2026 om 21:01:
[..]
Helemaal eens! De kiezers zijn veel te verdeeld en de partijen liggen te ver uit elkaar, dan kom je nooit tot uitwerking van plannen en veranderingen.
Feit is er moet meer geld binnenkomen om de begroting rond te krijgen, en dan moeten zowel linkse als rechtse partijen inschikken en niet hun hakken in het zand zetten. Dus een combinatie van bezuinigen met extra belastingen is het beste, en ja dan moet je ook durven kiezen voor de minder populaire opties voor je achterban. Je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen, hoe hard het ook klinkt.
Ik zou al blij zijn met knopen die doorgehakt worden waar je als burger of ondernemer plannen op kunt maken, niet iedere keer die onzekerheid van wel/niet. Daar word je tuureluurs van, althans, ik wel.
Ik ben het met je eens.
felija
26-08-2026 om 21:13
Miraval schreef op 26-08-2026 om 21:01:
[..]
Eens, het vertouwen in de politiek zal alleen maar (terecht) verder afnemen, als er (weer) geen knopen worden doorgehakt.