Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
felija
01-08-2026 om 11:50
Joszy schreef op 01-08-2026 om 11:42:
Ik vind het een beetje een storm en een glas water. Voor de mensen in Ceuta is het vreselijk, ik kan me voorstellen dat het heel beangstigend is om met 80.000 inwoners 50.000 jonge mannen op je af te zien komen. Terecht dat zij van hún regering maatregelen eisen.
Maar wat moet Nederland hiervan vinden? Bijna iedereen is terug naar Marokko, vanaf Ceuta pak je echt niet even illegaal de trein naar Amsterdam, er is paspoort controle op de boot naar Spanje, zwemmen is te ver en teveel stroming.
Laat onze regering zich bezighouden met ónze problemen. En dit bij de Spaanse regering neerleggen, waar het thuishoort.
Ik hoop dat onze regering gaat zorgen voor huizen, stikstof, wachttijden un de zorg en andere Nederlandse problemen. En dan bij voorkeur een echte oplossing en niet alleen oneliners op X
Poezenmeisje
01-08-2026 om 11:59
TwinkleTwinkle schreef op 01-08-2026 om 11:03:
[..]
Waar haal je deze info vandaan? Ik heb in de vele Ceuta-berichtgeving door binnen- en buitenlandse media niet één keer jouw 'home-invaders‘ voorbij zien komen.
Ik wel.
Daglichtlamp
01-08-2026 om 12:01
Handschoenvrouw schreef op 01-08-2026 om 11:32:
[..]
Dat betekent nog niet dat het waar is. X wordt volgeplempt met oude filmpjes met een nieuw onderschrift erbij als "bewijs" voor bepaalde huidige gebeurtenissen. Heb je ook bronnen uit reguliere media met een redactie (serieuze vraag)?
Zoals al eerder gezegd: een filmpje op x is geen bewijs.
Poezenmeisje
01-08-2026 om 12:03
Zodra ik weer bij een openbare bibliotheek ben (lastig in de vakantie) zal ik op de PressReadeer app Spaanse kranten bekijken.
Weronika
01-08-2026 om 12:40
Handschoenvrouw schreef op 01-08-2026 om 11:32:
[..]
Dat betekent nog niet dat het waar is. X wordt volgeplempt met oude filmpjes met een nieuw onderschrift erbij als "bewijs" voor bepaalde huidige gebeurtenissen. Heb je ook bronnen uit reguliere media met een redactie (serieuze vraag)?
Zeg ik dat? Ik wijs alleen waar de geruchten vandaan komen. Op X dus.
Van die troep en stenen gooien vanaf de begraafplaats is wel echt, overigens, en nee ik ga die filmpje niet voor je verzamelen en opzoeken. Ze zijn makkelijk te vinden op internet, op datum, op plaatsnaam.
Poezenmeisje
01-08-2026 om 13:19
Dat zag ik ook.
Afschuwelijk, je blijft met je gore rotpoten van graven af.
😡
Thora
03-08-2026 om 12:44
Weronika schreef op 01-08-2026 om 11:22:
[..]
Daarvan zijn er filmpjes op X te zien. Voor de inwoners van Ceuta kan ik mij voorstellen dat het een beangstigende situatie is. Ik snap ook niet waarom dat gedownplayed wordt.
Er is een hoop troep achtergelaten, er is met stenen gegooid vanaf een begraafplaats en de politie werd belaagd. Al met al geen vredige situatie.
Ja maar dat telt niet he. Als het niet op TV is geweest bij de NPO is het geen betrouwbare bron. Ooggetuigen ter plaatste evenmin. Een man werkend onder de naam Dutch Travel Maniac gaat naar de plaatsen die in het nieuws zijn om te kijken wat er gebeurt en spreekt daar met mensen. Zowel met asielzoekers, als met omwonenden om een eerlijk beeld te krijgen wat er gaande is. Maar denk maar niet dat dit serieus genomen wordt. Past niet in het plaatje. Ook niet als het positief uitpakt voor de asielzoekers want ook die filmpjes zijn er.
Handschoenvrouw
03-08-2026 om 13:21
Thora schreef op 03-08-2026 om 12:44:
[..]
Ja maar dat telt niet he. Als het niet op TV is geweest bij de NPO is het geen betrouwbare bron. Ooggetuigen ter plaatste evenmin. Een man werkend onder de naam Dutch Travel Maniac gaat naar de plaatsen die in het nieuws zijn om te kijken wat er gebeurt en spreekt daar met mensen. Zowel met asielzoekers, als met omwonenden om een eerlijk beeld te krijgen wat er gaande is. Maar denk maar niet dat dit serieus genomen wordt. Past niet in het plaatje. Ook niet als het positief uitpakt voor de asielzoekers want ook die filmpjes zijn er.
Kom op, als je mensen de kant van "ragebait" op wilt sturen wees dan gewoon eerlijk.
Deze man heet gewoon Tom van den Heuvel, Limbo en voormalig Ajax-hooligan die na het over de kop gaan van z'n bedrijfje in zonnepanelen een vlog begon.
Zijn vlogs zijn helemaal niet onbevooroordeeld. Hij verkoopt ze als "reisvlogs" maar loopt in de praktijk vooral in de mindere buurten om mensen te sarren en provoceren om vervolgens de confrontatie aan te kunnen gaan. Zijn teksten richting voorbijgangers geven heel duidelijk zijn politieke voorkeur weer. Heeft geen bal met verslaggeving te maken maar hé, hij verdient er wel bakken met geld mee.
PensioNada
03-08-2026 om 13:56
Weronika schreef op 01-08-2026 om 12:40:
[..]
Zeg ik dat? Ik wijs alleen waar de geruchten vandaan komen. Op X dus.
Van die troep en stenen gooien vanaf de begraafplaats is wel echt, overigens, en nee ik ga die filmpje niet voor je verzamelen en opzoeken. Ze zijn makkelijk te vinden op internet, op datum, op plaatsnaam.
Er zijn ook filmpjes te vinden waarop migranten klagen met stenen bekogeld te zijn, geslagen met stokken en weggejaagd met honden. En natuurlijk was dit voor de inwoners van Cueta een bedreigende ervaring en er is vast wel wat gebeurd richting inwoners, maar doen alsof het één grote rellende en stelende menigte was die Cueta was binnen gedrongen is framing.
Thora
03-08-2026 om 14:04
Handschoenvrouw schreef op 03-08-2026 om 13:21:
[..]
Kom op, als je mensen de kant van "ragebait" op wilt sturen wees dan gewoon eerlijk.
Deze man heet gewoon Tom van den Heuvel, Limbo en voormalig Ajax-hooligan die na het over de kop gaan van z'n bedrijfje in zonnepanelen een vlog begon.
Zijn vlogs zijn helemaal niet onbevooroordeeld. Hij verkoopt ze als "reisvlogs" maar loopt in de praktijk vooral in de mindere buurten om mensen te sarren en provoceren om vervolgens de confrontatie aan te kunnen gaan. Zijn teksten richting voorbijgangers geven heel duidelijk zijn politieke voorkeur weer. Heeft geen bal met verslaggeving te maken maar hé, hij verdient er wel bakken met geld mee.
Je bevestigt precies wat ik bedoel.
Euphoria
03-08-2026 om 15:47
Thora schreef op 03-08-2026 om 14:04:
[..]
Je bevestigt precies wat ik bedoel.
Maar wel met “fluwelen” handschoen.
felija
03-08-2026 om 17:45
Wel schokkend dat zoveel mensen niet meer lijken te weten wat gedegen professionele journalistiek precies inhoudt. Waarom je daarvoor een vierjarige HBO-opleiding moet doen, waarom je als verslaggever niet meteen je item kunt plaatsen, maar het getoetst en gecheckt wordt door een eindredactie op betrouwbaarheid. En ja, dat doen de NPO en kwaliteitskranten uit en te na. Juist om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. En dan nog worden er fouten gemaakt.
In tegenstelling tot alle filmpjes op X, youtube, geplaatst door vloggers of bloggers, die in groten getale op de socials worden geplempt. Geknipt, geplakt, een vooringenomen insteek, oude beelden van een hele andere gebeurtenis gebruiken, het is aan de orde van de dag en mensen geloven het.
Het is of heel arrogant om te denken dat je de waarheid er zelf wel uit kunt destilleren of ongelofelijk naief om te denken dat zo'n persoon evenveel kwaliteit en waarheidsvinding levert als professionele media. Meer smaken zijn er niet, beide opties stemmen me treurig en doen afbreuk aan de feiten zoals ze echt zijn gebeurd.
Sparkle
05-08-2026 om 11:41
Joszy schreef op 01-08-2026 om 11:42:
Ik vind het een beetje een storm in een glas water. Voor de mensen in Ceuta is het vreselijk, ik kan me voorstellen dat het heel beangstigend is om met 80.000 inwoners 50.000 jonge mannen op je af te zien komen. Terecht dat zij van hún regering maatregelen eisen.
Maar wat moet Nederland hiervan vinden? Bijna iedereen is terug naar Marokko, vanaf Ceuta pak je echt niet even illegaal de trein naar Amsterdam, er is paspoort controle op de boot naar Spanje, zwemmen is te ver en teveel stroming.
Laat onze regering zich bezighouden met ónze problemen. En dit bij de Spaanse regering neerleggen, waar het thuishoort.
Ik hoop dat onze regering gaat zorgen voor huizen, stikstof, wachttijden in de zorg gaat oplossen en andere Nederlandse problemen. En dan bij voorkeur een echte oplossing en niet alleen oneliners op X
De meeste migranten zijn inderdaad teruggekeerd, maar ik vind het zeker geen storm in een glas water.
Het probleem op dit moment is dat er nog duizenden migranten in Ceuta zijn achtergebleven, waaronder een groot deel minderjarigen. Volgens de wet en allerlei verdragen mag Spanje deze kinderen niet zomaar terugsturen en moeten ze eerst verplicht worden opgenomen in de jeugdzorg.
Bovendien heeft de Spaanse rechter onlangs bepaald dat iedereen die zwemmend de grens oversteekt, recht heeft op een asielprocedure.
Er zijn dan wel mensen vrijwillig teruggegaan, maar Spanje heeft ook onder fysieke druk mensen teruggedreven. En dat is juridisch gezien feitelijk tegen de regels.
Op Ceuta is geen ruimte om al deze mensen op te vangen, dus dat zou kunnen betekenen dat deze duizenden migranten wettelijk gezien moeten worden overgebracht naar het Spaanse vasteland. En zodra ze daar zijn, ligt de weg naar Noord-Europa open. En dat maakt het wel degelijk ook een Nederlands probleem.
Het probleem op de langere termijn is dat zo'n invasie wellicht opnieuw kan gebeuren, waardoor het een structureel Europees probleem is geworden. Waar ook onze regering zich mee moet bemoeien.
PensioNada
05-08-2026 om 14:40
Sparkle schreef op 05-08-2026 om 11:41:
[..]
De meeste migranten zijn inderdaad teruggekeerd, maar ik vind het zeker geen storm in een glas water.
Het probleem op dit moment is dat er nog duizenden migranten in Ceuta zijn achtergebleven, waaronder een groot deel minderjarigen. Volgens de wet en allerlei verdragen mag Spanje deze kinderen niet zomaar terugsturen en moeten ze eerst verplicht worden opgenomen in de jeugdzorg.
Bovendien heeft de Spaanse rechter onlangs bepaald dat iedereen die zwemmend de grens oversteekt, recht heeft op een asielprocedure.Er zijn dan wel mensen vrijwillig teruggegaan, maar Spanje heeft ook onder fysieke druk mensen teruggedreven. En dat is juridisch gezien feitelijk tegen de regels.
Op Ceuta is geen ruimte om al deze mensen op te vangen, dus dat zou kunnen betekenen dat deze duizenden migranten wettelijk gezien moeten worden overgebracht naar het Spaanse vasteland. En zodra ze daar zijn, ligt de weg naar Noord-Europa open. En dat maakt het wel degelijk ook een Nederlands probleem.
Het probleem op de langere termijn is dat zo'n invasie wellicht opnieuw kan gebeuren, waardoor het een structureel Europees probleem is geworden. Waar ook onze regering zich mee moet bemoeien.
Er zijn twee groepen die nog in Cueta zijn. Groep 1 zijn Marokkanen die niet willen opgeven. Deze vallen onder de grensprocedure en zij zijn niet vrij om door te reizen als ze in de procedure zitten. Groep 2 is de groep 3e Landers die Marokko niet terug wil en uit andere delen van Afrika komen, deze zullen de normale asielprocedure ingaan. Als de administratie op orde is mogen ze niet "ook" asiel aanvragen in Nederland. Wel kunnen ze later "herverdeeld" worden naar Nederland.
PensioNada
05-08-2026 om 14:43
Overigens toont Cueta aan hoe verrot het asielsysteem is. Zeker mensen die graag in Europa zouden willen werken, zouden er baat bij hebben als die mogelijkheden worden geboden, maar niet zonder eisen stellen aan die mensen en aan hun verblijf.