Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
felija
31-07-2026 om 22:16
Daglichtlamp schreef op 31-07-2026 om 21:41:
Ik ben heel recent de grens naar Duitsland overgestoken met het OV vanuit twee verschillende landen, geen douane gezien.
Puur symboolpolitiek, voor de bühne.
felija
31-07-2026 om 22:21
Daglichtlamp schreef op 31-07-2026 om 21:31:
Geert Wilders wil er spoeddebat over Ceuta. Geen idee wat de Kamer daar aan zou kunnen doen, maar hij heeft inmiddels steun van FvD, JA21, BBB, groep Markuszower, Keijzer, SGP en de VVD (samen 71 zetels). Als twee kleine partijen ook nog steunen mag iedereen terug komen van reces.
Nu vind ik Jetten wel heel erg onzichtbaar deze zomer, met alleen een Twitter reactie op de aanslag op de pride, maar hiervoor iedereen terugroepen van vakantie, alsof de Kamer of de regering hier invloed op heeft vind ik niet zinvol.
Lekker met reces blijven, van de NOS:
"Na amper een dag zijn ze weer terug in Marokko
Zo snel als de tienduizenden migranten de Spaanse exclave binnendrongen, zo snel zijn de meesten ook weer vertrokken."
Mick87
01-08-2026 om 00:06
Wilders wil weer roeptoeteren en polariseren. Er is weer een gebeurtenis omtrent islamitische migranten en hij haalt zijn stokpaardje weer van stal. Lachwekkend is het.
Emel
01-08-2026 om 04:57
Als ze dan toch terug moeten komen, laat ze dan ook meteen maar debatteren overdie kansloze figuren die in Engelen onschuldige burgers terroriseren. Heeft Wilders - of Jetten - daar eigenlijk al iets over getwitterd?
Daglichtlamp
01-08-2026 om 07:58
Emel schreef op 01-08-2026 om 04:57:
Als ze dan toch terug moeten komen, laat ze dan ook meteen maar debatteren overdie kansloze figuren die in Engelen onschuldige burgers terroriseren. Heeft Wilders - of Jetten - daar eigenlijk al iets over getwitterd?
Jetten wel, Wilders natuurlijk niet. Wilders had wel tijd om met een tweet de herdenking tijdends de pride van Amsterdam van de aanslag belachelijk te maken.
Miraval
01-08-2026 om 09:13
Grappig.... Klaver heeft ook niks gezegd over wat speelt in Ceuta, wel over Engelen. Die is net zo selectief in zijn reacties.
Van Baarle noemt de massale stroom van Marokkanen naar Ceuta: mensen die op zoek zijn naar een beter leven...
Ik snap die obsessie met Wilders niet zo goed meer, die man is toch uitgerangeerd? Ik denk dat FvD veel eerder een partij is om in de gaten te houden.
Daglichtlamp
01-08-2026 om 09:51
Miraval schreef op 01-08-2026 om 09:13:
Grappig.... Klaver heeft ook niks gezegd over wat speelt in Ceuta, wel over Engelen. Die is net zo selectief in zijn reacties.
Van Baarle noemt de massale stroom van Marokkanen naar Ceuta: mensen die op zoek zijn naar een beter leven...
Ik snap die obsessie met Wilders niet zo goed meer, die man is toch uitgerangeerd? Ik denk dat FvD veel eerder een partij is om in de gaten te houden.
Tja wat had hij er dan over moeten zeggen? FvD tweet dat die mensen in Ceuta straks zo doorlopen naar Nederland. Blijkbaar verwachten ze daar een tweede Mozes die de zee droog gaat leggen.
Miraval
01-08-2026 om 10:26
Daglichtlamp schreef op 01-08-2026 om 09:51:
[..]
Tja wat had hij er dan over moeten zeggen? FvD tweet dat die mensen in Ceuta straks zo doorlopen naar Nederland. Blijkbaar verwachten ze daar een tweede Mozes die de zee droog gaat leggen.
Tja... waarom zegt hij er niks over terwijl het toch behoorlijk in het nieuws was... tis toch ook bijzonder 44.000 mensen in een aantal dagen die een enclave overspoelen en de huizen van inwoners binnendringen? Binnen de grenzen van de EU? Ik vind dat er zeker wel naar Marokko gekeken moet worden en dat Spanje hulp verdient van de EU om de buitengrenzen te bewaken.
Dit is geen kleinigheidje natuurlijk. En met de open grenzen binnen het Schengengebied mag hier best aandacht voor zijn in onze eigen regering. Heeft niks met stemmingmakerij te maken.
Maar ik wil alleen maar zeggen dat politici benoemen wat in hun politieke straatje past. Dat is niet voorbehouden aan enkel rechtse politici.
Daglichtlamp
01-08-2026 om 10:58
Jetten is vandaag bij de pride. Dat is belangrijk juist in deze tijd.
https://www.ad.nl/binnenland/premier-jetten-aanwezig-bij-canal-parade-in-amsterdam~a966b882/
TwinkleTwinkle
01-08-2026 om 11:03
Miraval schreef op 01-08-2026 om 10:26:
[..]
Tja... waarom zegt hij er niks over terwijl het toch behoorlijk in het nieuws was... tis toch ook bijzonder 44.000 mensen in een aantal dagen die een enclave overspoelen en de huizen van inwoners binnendringen? Binnen de grenzen van de EU?
Waar haal je deze info vandaan? Ik heb in de vele Ceuta-berichtgeving door binnen- en buitenlandse media niet één keer jouw 'home-invaders‘ voorbij zien komen.
Weronika
01-08-2026 om 11:22
TwinkleTwinkle schreef op 01-08-2026 om 11:03:
[..]
Waar haal je deze info vandaan? Ik heb in de vele Ceuta-berichtgeving door binnen- en buitenlandse media niet één keer jouw 'home-invaders‘ voorbij zien komen.
Daarvan zijn er filmpjes op X te zien. Voor de inwoners van Ceuta kan ik mij voorstellen dat het een beangstigende situatie is. Ik snap ook niet waarom dat gedownplayed wordt.
Er is een hoop troep achtergelaten, er is met stenen gegooid vanaf een begraafplaats en de politie werd belaagd. Al met al geen vredige situatie.
Handschoenvrouw
01-08-2026 om 11:32
Weronika schreef op 01-08-2026 om 11:22:
[..]
Daarvan zijn er filmpjes op X te zien. Voor de inwoners van Ceuta kan ik mij voorstellen dat het een beangstigende situatie is. Ik snap ook niet waarom dat gedownplayed wordt.
Er is een hoop troep achtergelaten, er is met stenen gegooid vanaf een begraafplaats en de politie werd belaagd. Al met al geen vredige situatie.
Dat betekent nog niet dat het waar is. X wordt volgeplempt met oude filmpjes met een nieuw onderschrift erbij als "bewijs" voor bepaalde huidige gebeurtenissen. Heb je ook bronnen uit reguliere media met een redactie (serieuze vraag)?
Daglichtlamp
01-08-2026 om 11:38
De crisis in Ceuta stelt onze eigen asielcrisis wel in een ander licht. Daar kwamen in 1 dag meer mensen aan dan het aantal asielzoekers + nareizigers dat in heel 2025 naar Nederland kwam.
Joszy
01-08-2026 om 11:42
Ik vind het een beetje een storm in een glas water. Voor de mensen in Ceuta is het vreselijk, ik kan me voorstellen dat het heel beangstigend is om met 80.000 inwoners 50.000 jonge mannen op je af te zien komen. Terecht dat zij van hún regering maatregelen eisen.
Maar wat moet Nederland hiervan vinden? Bijna iedereen is terug naar Marokko, vanaf Ceuta pak je echt niet even illegaal de trein naar Amsterdam, er is paspoort controle op de boot naar Spanje, zwemmen is te ver en teveel stroming.
Laat onze regering zich bezighouden met ónze problemen. En dit bij de Spaanse regering neerleggen, waar het thuishoort.
Ik hoop dat onze regering gaat zorgen voor huizen, stikstof, wachttijden in de zorg gaat oplossen en andere Nederlandse problemen. En dan bij voorkeur een echte oplossing en niet alleen oneliners op X