Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

rionyriony schreef op 09-05-2026 om 10:49:

D66 diskwalificeert zichzelf, met behulp van twee geestverwante ook links/regentesk geworden partijen in de coalitie; daar hebben ze geen enkele site voor nodig. Die functioneren alleen maar als uitlaatklep waar ze dankbaar voor zouden moeten zijn. Door mensen hun emoties te laten benoemen, gaat de overdruk eraf en zo de (overtollige) energie. Dan sneuvelen er minder ruiten van partijkantoren.

Eh? Wat staat hier nu? Dat D66 het aan zichzelf te danken heeft dat er aanslagen op hun partijkantoor worden gepleegd?

En VVD en CDA links noemen is ook best bijzonder.

Emel schreef op 09-05-2026 om 16:39:

[..]

Eh? Wat staat hier nu? Dat D66 het aan zichzelf te danken heeft dat er aanslagen op hun partijkantoor worden gepleegd?

Ze raakt het spoor steeds meer bijster.

Emel schreef op 09-05-2026 om 16:39:

[..]

Nou, dat haal ik er totaal niet uit. En dat soort redenering verwerp ik ook ten zeerste.

rionyriony schreef op 11-05-2026 om 15:37:

[..]

Nou, dat haal ik er totaal niet uit. En dat soort redenering verwerp ik ook ten zeerste.

Maar wat wilde je dan wél zeggen?

Er zijn teveel ongekozen machten in Nederland:

PVV-minister Faber wilde in 2024 het

noodrecht invoeren voor het "strengste
asielbeleid ooit" maar maakte zich in
haar poging dat te motiveren volgens
ambtenaren schuldig aan "het graaien
naar argumenten" en "stemmingmakerij".
Dat blijkt uit interne stukken.

Nieuwsuur,dat de stukken via de Woo
verkreeg,meldt dat ambtenaren negatief
bleven adviseren.Fabers motivering was
"niet-toereikend" en zou vermoedelijk
sneuvelen bij de rechter of de Kamer.

Faber voerde problemen in de asielketen
aan maar ook de druk op de samenleving.
Uiteindelijk zag het kabinet af van een
noodwet en werd gekozen voor een route
die via beide Kamers loopt.

rionyriony schreef op 13-05-2026 om 15:09:

Er zijn teveel ongekozen machten in Nederland:

Ambtenaren zijn degene met kennis/jarenlange ervaring op bepaalde onderwerpen. Vind jij dat we die ook moeten kiezen? Of moeten we minder ambtenaren hebben? (Dan wordt er ook minder werk gedaan voor de minister)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-05-2026 om 15:52 Topicstarter

De mogelijke inzet van het staatsnoodrecht was natuurlijk al eerder uitgezocht door deze ambtenaren. Ondanks dat hebben ze hier in opdracht van Faber opnieuw op gestudeerd. De ambtenaren hebben gewoon gedaan wat ze moesten doen.

Ambtenaren zijn gewoonlijk erg links georiënteerd. En zullen gaan dwarsliggen als iets hen niet zint. 

Niet voor niets worden ambtenaren in de VS vervangen als er een andere president komt. Anders gingen ze bij elke gelegenheid dwarsliggen om zo het beleid onmogelijk te maken. In Nederland is dit niet goed geregeld. 

Bekende Engelse komedie: https://en.wikipedia.org/wiki/Yes_Minister

Ambtenarij is nog maar een deel van het probleem.

rionyriony schreef op 13-05-2026 om 18:49:

Ambtenaren zijn gewoonlijk erg links georiënteerd. En zullen gaan dwarsliggen als iets hen niet zint.

Niet voor niets worden ambtenaren in de VS vervangen als er een andere president komt. Anders gingen ze bij elke gelegenheid dwarsliggen om zo het beleid onmogelijk te maken. In Nederland is dit niet goed geregeld.

Bekende Engelse komedie: https://en.wikipedia.org/wiki/Yes_Minister

Ik ben al meer dan 30 jaar een rechts georiënteerde genormaliseerde ambtenaar.

Veel voormalige ambtenaren zijn nu "genormaliseerd" en vallen nu onder een CAO en bijvoorbeeld kantonrechterontslag.

Poezenmeisje schreef op 13-05-2026 om 21:32:

[..]

Ik ben al meer dan 30 jaar een rechts georiënteerde genormaliseerde ambtenaar.

Veel voormalige ambtenaren zijn nu "genormaliseerd" en vallen nu onder een CAO en bijvoorbeeld kantonrechterontslag.

Ik kon weinig vinden over het stemgedrag maar in 2018 was het onder gemeenteambtenaren verdeeld over alle partijen. Ambtenaren zijn dus zowel links als rechts. 

https://www.montesquieu-instituut.nl/column/201802/die-andere-politieke-orientatie-op-het-gemeentehuis-over-stemgedrag-en

rionyriony schreef op 13-05-2026 om 18:49:

Bekende Engelse komedie: https://en.wikipedia.org/wiki/Yes_Minister

Wat is de rest van het probleem?

Ik heb het over de topambtenaren en hun gevolg uiteraard die gaan beslissen wat ze gaan uitvoeren en wat niet. Die zullen niet snel hun eigen afschaffing faciliteren. Die zijn pro-zichzelf. Pro grote publieke sector.

Ik heb het niet over het archief van een dienst of de catering van de kantine ofzo. Je hebt dan de pet op van je functie en denkt daar niet echt over na. Je krijgt daar je geld voor; bullshit baan of niet.

rionyriony schreef op 14-05-2026 om 06:46:

Ik heb het over de topambtenaren en hun gevolg uiteraard die gaan beslissen wat ze gaan uitvoeren en wat niet. Die zullen niet snel hun eigen afschaffing faciliteren. Die zijn pro-zichzelf.

Ik heb het niet over het archief van een dienst of de catering van de kantine ofzo. Je draagt dan de pet op van je functie en denkt daar niet echt over na. Je krijgt daar je geld voor; bullshit baan of niet.

Maar waar haal je die kennis vandaan? Je presenteert het als feit, dan heb je vast een degelijke bron? 

Handschoenvrouw schreef op 14-05-2026 om 06:13:

[..]

Wat is de rest van het probleem?

De bureaucratie van de ambtenarij?

Thora schreef op 14-05-2026 om 11:57:

[..]

De bureaucratie van de ambtenarij?

Kun je je een tijd en plaats in de geschiedenis zonder bureaucratie indenken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.