Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Yumi schreef op 17-04-2026 om 19:42:

[..]

Gemakkelijk bekostigen betekent niet dat je daarmee ruimte kunt creëren voor de opvang. Mensen hebben ruimte nodig om te leven, NL is vol.

Vind je dan ook dat de overheid op zijn minst niet moet stimuleren dat mensen kinderen krijgen? Of maximaal 1 per koppel? 

Euphoria schreef op 17-04-2026 om 16:03:

[..]

Jij doet alsof je met deze mensen aan dezelfde tafel je high-tea nuttigt.

Wat bedoel je hiermee precies?

rionyriony schreef op 17-04-2026 om 10:35:

[..]

Je moet in elke situatie voor iets kiezen boven niets, dan.

Blijkbaar oordeelt deze politieke partij dat het niet genoeg is om er je stem en reputatie voor te offeren, want wat blijft hangen is dat je een loopje met de PVV-kiezer kan nemen door eerst de mensen te vertellen dat er substantieel veel aan de problematiek van de immigratie zal worden gedaan en op het laatst nemen ze steeds meer terug totdat er haast niets meer is behalve wat kleinigheden voor de bühne. Daar doen ze het niet voor.

Niets doen is ook een keuze. En zowel een stem voor als tegen de wet is een keuze. Niet stemmen is je stem opofferen, maar dat doet de pvv niet (denk ik). En keuzes maak je om verschillende redenen. 

Waarom vind jij dat aannemen van deze wet (zonder de novelle) een loopje nemen is met de pvv kiezer?

Ik vind juist dat tegen stemmen een loopje met de pvv-kiezer nemen is. De pvv-kiezer wil NU een strenger beleid. Deze wet is strenger dan huidig. Ja het kan nog strenger maar opnieuw het hele traject doorlopen zal langer duren. Is het dan niet beter om deze wet aan te nemen en uit te voeren en dan alleen voor het amendement/novelle het uitgebreide traject te lopen? 

Joszy schreef op 17-04-2026 om 19:52:

[..]

Vind je dan ook dat de overheid op zijn minst niet moet stimuleren dat mensen kinderen krijgen? Of maximaal 1 per koppel?

De mensen waarover dit gaat komen vaak na gezinshereniging met 15 kinderen op de proppen. En anders vermeerderen ze zich hier wel in rap tempo.

die ook maar even stimuleren zich niet voort te planten?

Neweve schreef op 17-04-2026 om 19:48:

[..]

Wat bedoel je hiermee precies?

Ze schrijft erover alsof ze ze persoonlijk kent.

In goed nieuws: het minimumloon stijgt, vooral voor 18-21 als ik het lijstje zo zie. Goede zaak want dat is de groep die ook gaan voor zichzelf "moet" zorgen. 

https://nos.nl/artikel/2610846-minimumloon-voor-jongeren-stijgt-tot-ruim-2-euro-per-uur-erbij

Ik heb het idee dat het kabinet voortvarend van start gaat. Ze pakken veel dingen op (soms wel onhandig). Ik ben het overigens met nog niet veel punten die ze tot nu toe hebben ingebracht eens, maar deze wel. 

Handschoenvrouw schreef op 17-04-2026 om 14:02:

Land | Aanvragen per miljard € bbp
Nederland: 31
Frankrijk: 54
Duitsland: 55
Italië: 77
België: 81
Spanje: 96
Griekenland: 293

Deze diagram geeft obv de 2024-cijfers het aantal asielaanvragen per miljard bruto nationaal product die een land verdient. Per miljard verdiende Euro's moet Griekenland dus 293 asielzoekers opvangen, Duitsland 55 en Nederland maar 31.

Nederland staat bovenaan omdat dit land scheef hangt van de rijkdom en door de relatief beperkte toestroom de opvang gemakkelijk kan bekostigen vergeleken met andere EU-landen.

https://www.cgdev.org/blog/costs-hosting-refugees-oecd-countries-and-why-uk-outlier#:~:text=The%20mean%20spend%20was%20$6%2C100,ODA%20per%20refugee%20/%20asylum%20seeker

Wel zo eerlijk om dan ook de kosten van asielzoekers per land erbij te benoemen, oa van opvang en faciliteiten. 

Dan zie je ineens dat Nederland qua kosten op plaats 6 staat van Europese landen, boven de door jou genoemde landen, met Griekenland bijna als hekkensluiter onderaan. 

Het is een combinatie van aantallen, oppervlakte en kosten. 

En makkelijk kan bekostigen? Ten koste waarvan dan? Want wederom hier de suggestie dat de rijken dan maar meer moeten betalen, maar vanaf wanneer ben je dan rijk? 

Wat scheef is in Nederland is het aantal werkenden tegenover het aantal niet werkenden (gepensioneerd, arbeidsongeschikt of bijstand), in 2023 waren er 120 mensen met werk tegenover 100 mensen die niet werken. Dat maakt het behoorlijk lastig (zeker in de toekomst) om het sociale stelsel zo te houden als het is.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/werkenden

Daarnaast is de vermogensongelijkheid significant kleiner wanneer je pensioenvermogen mee zou nemen in de berekeningen, waar het gespaarde pensioen van ondernemers bijvoorbeeld wel mee telt in die berekeningen, ook het ondernemersvermogen telt mee in de berekeningen wat vaak ook bestaat uit materieel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/26/vermogensverschil-tussen-huishoudens-kleiner-bij-meetellen-pensioenopbouw

Daarmee zeg ik niet dat er geen vermogensongelijkheid is, die is er wel degelijk, maar met pensioen meegenomen is die wel een stuk kleiner. 

Wanneer we het zo relatief makkelijk kunnen betalen, waarom zijn er dan zoveel problemen met koopkracht en het rondkrijgen van de begroting? 

Yumi schreef op 17-04-2026 om 12:22:

[..]

Zet het aantal asielaanvragen tegenover de oppervlakte km² van de andere Europese landen, en je krijgt een hele andere uitkomst.

Nederland 547 m²

België 383 km²

Duitsland 240 km²

Frankrijk 122 km²

Spanje 97 km²

Huh, België vangt meer asielzoekers op en heeft een kleiner oppervlak en toch is het aantal met om lager. 

Ik snap je punt maar ergens klopt hier iets niet  

België versus Nederland:

30668km2 vs 41864km2

39615 vs 32175 asielzoekers. 

Dus dan kom je uit op 

België: 1,2 asielzoekers met km2 

Nederland: 0,77 per km2

Sterker nog: nu ik het heb berekend kloppen de aantallen totaal niet! 

Ter vergelijking Amsterdam is 220km2 dus als we de asielzoekers evenredig zouden verdelen over het land zouden er maar 170 in Amsterdam hoeven te wonen. Er starten jaarlijks 2 keer zoveel geneeskundestudenten aan de UvA. Kortom zoveel is het niet. 

Omdat de twijfel is gezaaid ook nog even uitgerekend voor Duitsland: 229750 asielzoekers/ 357683km2 = 0,64. Dus Duitsland vangt inderdaad minder mensen op (niet een factor 2 zoals hierboven maar wel 20%). 

In het linkje van feija staat ook de verdeling per aantal inwoners. Dan staat Nederland zelfs onder het Europese gemiddelde. 

Neweve schreef op 17-04-2026 om 20:03:

In goed nieuws: het minimumloon stijgt, vooral voor 18-21 als ik het lijstje zo zie. Goede zaak want dat is de groep die ook gaan voor zichzelf "moet" zorgen.

https://nos.nl/artikel/2610846-minimumloon-voor-jongeren-stijgt-tot-ruim-2-euro-per-uur-erbij

Ik heb het idee dat het kabinet voortvarend van start gaat. Ze pakken veel dingen op (soms wel onhandig). Ik ben het overigens met nog niet veel punten die ze tot nu toe hebben ingebracht eens, maar deze wel.

Voortvarend om ons land en onze zeggenschap afhandig te maken en ons een minderheid in eigen land te maken, zal je bedoelen. Het verwondert me hoe luchtig mensen daar tegenaan kunnen kijken. 

Ik zou dat mijn kind niet willen aandoen omdat ik beter heb meegemaakt, maar misschien, als het proces zich langzaam voltrekt (binnen twee decennia hooguit), dat jongere generaties langzaam aan die nieuwe realiteit gewend raken en dat de veranderingen dan niet zo als een schok aankomen. 

Ook in Iran destijds heeft men, door een verkeerde keus, zijn eigen noodlot getekend. Men had op dat moment geen idee. Momenteel is er weer zo'n kruispunt, nu in Nederland. Zo zie ik dat. Veel mensen lijken dat niet te zien. Ze maken zich druk om bijzaken. En passeren ongemerkt een heel belangrijk kruispunt en ze kunnen daarna niet meer terug.

Ik vraag me wel af hoe in Iran kinderen en kindskinderen die keuze destijds van hun ouders resp grootouders zien momenteel. En hoe die ouderen dat voelen. Schaamte om hun naïviteit destijds, of misschien leggen ze de volle verantwoordelijkheid bij dat regime zelf en niet bij hun goedgelovigheid.  

rionyriony schreef op 17-04-2026 om 20:32:

[..]

Voortvarend om ons land en onze zeggenschap afhandig te maken en ons een minderheid in eigen land te maken, zal je bedoelen. Het verwondert me hoe luchtig mensen daar tegenaan kunnen kijken.

Ik zou dat mijn kind niet willen aandoen omdat ik beter heb meegemaakt, maar misschien, als het proces zich langzaam voltrekt (binnen twee decennia hooguit), dat jongere generaties langzaam aan die nieuwe realiteit gewend raken en dat de veranderingen dan niet zo als een schok aankomen.

Ook in Iran destijds heeft men, door een verkeerde keus, zijn eigen noodlot getekend. Men had op dat moment geen idee. Momenteel is er weer zo'n kruispunt, nu in Nederland. Zo zie ik dat. Veel mensen lijken dat niet te zien. Ze maken zich druk om bijzaken.

Ik probeer je gedachtengang te begrijpen. Wie bedoel je met 'ons', wij als Nederlanders? Vind je dat Nederland helemaal van de Nederlanders moet blijven? Wat maakt dat je 'ons' zo belangrijk vindt? Wat vond je vroeger beter? Wat is je grootste angst? Sorry, dat zijn wel heel veel vragen, maar ik ben oprecht benieuwd hoe je tot jouw zienswijze komt. 

Joszy schreef op 17-04-2026 om 19:52:

[..]

Steeds meer Nederlanders krijgen geen kinderen. De kinderwens is afgenomen, door o.a bewust kiezen voor vrijheid, carrière of zorgen over de problemen in de wereld. 

Neweve schreef op 17-04-2026 om 20:18:

[..]

Huh, België vangt meer asielzoekers op en heeft een kleiner oppervlak en toch is het aantal met om lager.

Ik snap je punt maar ergens klopt hier iets niet

België versus Nederland:

30668km2 vs 41864km2

39615 vs 32175 asielzoekers.

Dus dan kom je uit op

België: 1,2 asielzoekers met km2

Nederland: 0,77 per km2

Sterker nog: nu ik het heb berekend kloppen de aantallen totaal niet!

Ter vergelijking Amsterdam is 220km2 dus als we de asielzoekers evenredig zouden verdelen over het land zouden er maar 170 in Amsterdam hoeven te wonen. Er starten jaarlijks 2 keer zoveel geneeskundestudenten aan de UvA. Kortom zoveel is het niet.

Omdat de twijfel is gezaaid ook nog even uitgerekend voor Duitsland: 229750 asielzoekers/ 357683km2 = 0,64. Dus Duitsland vangt inderdaad minder mensen op (niet een factor 2 zoals hierboven maar wel 20%).

In het linkje van feija staat ook de verdeling per aantal inwoners. Dan staat Nederland zelfs onder het Europese gemiddelde.

(long covid en teveel typen...sorry) De cijfers kloppen wel, maar ik kon mijn bericht niet meer corrigeren, vandaar mijn bericht van 13.41uur;
Ter aanvulling uiteraard bedoel ik ; zet de oppervlakte en aantal inwoners per km² tegenover elkaar. 

Het ging mij om bevolkingsdichtheid, kijk naar Den Haag is dat het streven...6.901 inwoners per vierkante kilometer en we zijn er nog niet

Op basis van inwonertal en welvaart moet de gemeente Den Haag halverwege volgend jaar 2306 opvangplekken voor asielzoekers hebben, blijkt uit cijfers die verantwoordelijk minister Van den Brink vrijdag naar buiten heeft gebracht. De spreidingswet, die aan de basis ligt van die verdeling, blijft wat het nieuwe kabinet betreft vooralsnog bestaan.
Ministerie: gemeente Den Haag moet plek hebben voor 2306 asielzoekers | Regio | AD.nl

De aantallen per km² kloppen wel degelijk;

De gemiddelde bevolkingsdichtheid in Nederland is ongeveer 536 inwoners per vierkante kilometer (536 per km²). In 2025 wordt de bevolking geschat op 18.448.775 inwoners, wat resulteert in een bevolkingsdichtheid van 547 per km². De hoogste bevolkingsdichtheid vindt plaats in Den Haag, met 6.901 inwoners per vierkante kilometer.
Bron CBS

In 2025 bedroeg de bevolkingsdichtheid in België 385 inwoners per km²
.    Bron Statbel

Neweve schreef op 17-04-2026 om 20:03:

Uiteindelijk schieten we hier niets mee op, integendeel...

De vraag is wel of veel jongeren de nieuwe minimumlonen ook echt in hun portemonnee gaan merken. In veel cao's en sectoren liggen de lonen voor hen al hoger dan het wettelijke minimum.

Door de verhoging van het minimumjeugdloon stijgen ook automatisch de Wajong-uitkering, de loonkostensubsidie en de aanvullende bijstand. Dat kost structureel 60 miljoen euro extra per jaar.

Het is op voorhand niet te zeggen in hoeverre ondernemers de extra personeelskosten doorberekenen in de prijzen in de winkels. Het kabinet verwacht dat als dat volledig gebeurt, de prijzen met 0,5 tot 1,5 procent zullen stijgen.

Wat betreft de asielinstroom. Ik heb de cijfers opgevraagd van maart 2026:

Duitsland: 10.205
Nederland:  3.968

Dat is verhoudingsgewijs uiteraard zwaar uit balans gezien de grootten en bevolkingsaantallen van beide landen. Dat lijdt geen twijfel.

AI vond nog iets anders interessants: 

Samenstelling asielzoekers Nederland

Een interessante bevinding uit januari en februari 2026: Palestijnen waren waarschijnlijk de grootste groep asielzoekers. Dit is echter niet direct zichtbaar in de statistieken, omdat 17% in januari en 20% in februari als "nationaliteit onbekend" zijn geregistreerd. Dit is meestal het geval bij Palestijnen, omdat Nederland Palestina niet als staat erkent.

De overige groepen waren:
- Syriërs (8-10%)
- Sudanezen (8%)
- Turken (5-6%)
- Somaliërs (5%)

Nederland ontvangt relatief veel asielaanvragen van "onbegeleide minderjarigen" – in december 2025 was Nederland het land met de meeste asielaanvragen van minoren in de gehele EU (315 van de 1.330 totaal).

Mijn conclusie is tevens dat er elementen in onze samenleving zijn, die ongeacht hun motieven, Nederland voor voldongen feiten willen gaan stellen. Dat is het patroon. Een opzet dus. En hun minions uiteraard. 

Er zijn tevens mensen die meelopen in misplaatst goed vertrouwen. Ze hebben verleerd zelf te denken, maar als deze mensen écht goed willen, dan zou ik daar maar snel mee beginnen. 

Yumi schreef op 17-04-2026 om 22:33:

[..]

Steeds meer Nederlanders krijgen geen kinderen. De kinderwens is afgenomen, door o.a bewust kiezen voor vrijheid, carrière of zorgen over de problemen in de wereld.

En wat te denken van de angst voor het idee je kind(eren) te moeten laten opgroeien in een land dat steeds minder de normen en waarden nastreeft van eigen cultuur?

ik schreef het laatst al eens: wij doen ons best onze dochters op te voeden in de wetenschap dat gelijkwaardigheid en zelfstandigheid een groot goed zijn, en vervolgens verkeren ze in een land waar ze door diverse groepen als minderwaardig worden ingeschaald.

Wanneer is een Syriër eigenlijk Palestijn? 

Veel Palestijnen komen blijkbaar vanuit Syrië hier heen. Zijn zij dan de "nationaliteit onbekend"?

https://rfgmedia.nl/vergeten-vluchtelingen-palestijnen-zoeken-houvast-in-het-nieuwe-syrie/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.