Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

0lijfje schreef op 15-04-2026 om 11:28:

[..]

Echt he. Mijn kind met een netto inkomen van 2500 euro betaalt zich scheel aan benzine, maar hij gaat er niks van terugzien dankzij deze stomme maatregelen van het kabinet. Waardeloos is het.

Toen ik postte was ik positiever. Ik was hierbij vergeten dat de meeste bedrijven niet de maximale km vergoeding betalen (cao ziekenhuizen zit nu op 21 cent). Verhogen komt dus maar bij een klein deel van de burgers uit (al kan je wel meer terug vragen bij je aangifte als je met het ov reist). 

Kortom ik denk dat er qua vervoer iets extra's nodig is. Ik ben wel voor duurzaamheid stimuleren, dus misschien een fietsvergoeding of gratis ov/ov-kortingskaart voor werkenden?  of flink stimuleren van thuiswerken + (tijdelijke) bijdrage reiskosten voor kritieke beroepen. 

Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 11:51:

[..]

De werkgevers kunnen nu een hogere belastingvrije kilometervergoeding geven, is specifiek één van de maatregelen.

Jazeker uit de zak van de werkgever, dat wordt niet betaald door dit kabinet hoor. Een kado met het geld van iemand anders, zo kan ik het ook wel. 

Daglichtlamp schreef op 15-04-2026 om 09:33:

We hebben een kabinet zonder linkse partijen, dus ik snap je punt niet.

Riony heeft een ander beeld van links en rechts dan de standaard definities.

Alice12 schreef op 15-04-2026 om 11:31:

[..]

Ja, ik snap ook eigenlijk niet dat we deze flauwekul maar blijven pikken.

6 mei is er schijnbaar een demonstratie zag ik ergens op X voorbij komen. Zal het eens nakijken.

[..]

De werkgevers kunnen nu een hogere belastingvrije kilometervergoeding geven, is specifiek één van de maatregelen.

Die kilometervergoeding dekt nog geen kwart van de kosten. Dit is een lachertje.

[..]

Ik vraag me wel af hoe dat werkt. Dat zijn Cao afspraken die je ook niet zomaar overboord kunt gooien, denk ik? Lekker makkelijk uitdelen door de regering zo, dat is mensen blij maken met een dode mus. 

Miraval schreef op 15-04-2026 om 11:57:

[..]

Jazeker uit de zak van de werkgever, dat wordt niet betaald door dit kabinet hoor. Een kado met het geld van iemand anders, zo kan ik het ook wel.

Het is een combinatie, de werkgever moet het betalen maar als ze het betalen ontvangt de overheid er geen inkomsten op. Denk wel dat het relatief weinig kost (want alleen degene die nu al meer ontvangen dan de grens en de ov-reizigers hebben er voordeel van). 

[..]

Dit dus inderdaad. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2026 om 12:08 Topicstarter

De overheid heeft natuurlijk geen gratis geld. Alles wat ze uitgeven moet ook weer ergens vandaan komen. Dus verlagen van de accijns is niet gratis, ook dat zou worden betaald door ons allemaal. 

[..]

Wie denk je dat accijnsverlagingen en andere steun van de overheid betaalt dan?

Daglichtlamp schreef op 15-04-2026 om 12:08:

De overheid heeft natuurlijk geen gratis geld. Alles wat ze uitgeven moet ook weer ergens vandaan komen. Dus verlagen van de accijns is niet gratis, ook dat zou worden betaald door ons allemaal.

Laat ze dan ook eens stoppen met gratis geld voor andere groepen. Laat ze eens kijken naar het KGB en de kinderbijslag voor de hogere inkomens bijvoorbeeld. Of misschien het klimaatfonds en groeifonds een beetje verkleinen om burgers nu te kunnen ondersteunen.

Ik heb maandelijks 2400 euro extra kosten gemiddeld door de gestegen brandstofprijzen, laat dat bedrag even inzinken. En ik ben verre van de enige. Straks gaan werkgevers omvallen en wie zorgt dan voor de gedwongen ontslagen werknemers? 

Alleen omdat de overheid weigert te snijden in fondsen, in migratie, Oekraine, Gaza, EU, ontwikkelingshulp en in hun eigen ambtenarij bijvoorbeeld. Met als gevolg dat zaken voor Nederlandse burgers onder druk komen te staan zoals de zorg, veiligheid, onderwijs, sociale voorzieningen en hogere inflatie door gestegen kosten op alle vlakken wat weer koopkrachtverlies betekent voor Nederlanders. 

Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 12:14:

[..]

Wie denk je dat accijnsverlagingen en andere steun van de overheid betaalt dan?

Weet ik niet? Heb jij de coronasteun aan werkgevers gevoeld bijvoorbeeld, wat werkgevers overigens grotendeels ook weer zelf terug moesten betalen? Of voel jij de kosten van het Noodfonds voor de armere huishoudens? Dan zou die accijnsverlaging denk ik ongeveer hetzelfde voelen. De km vergoeding komt iig niet uit de zak van de regering. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2026 om 12:28 Topicstarter

Miraval schreef op 15-04-2026 om 12:16:

[..]

Ik heb maandelijks 2400 euro extra kosten gemiddeld door de gestegen brandstofprijzen, laat dat bedrag even inzinken. En ik ben verre van de enige. Straks gaan werkgevers omvallen en wie zorgt dan voor de gedwongen ontslagen werknemers?

Praktisch kan ik me nog voorstellen dat rijscholen tijdens de vorige brandstofcrisis geen clausule voor extreem stijgende brandstofprijzen in hun algemene voorwaarden hadden. Maar inmiddels had dat toch wel geregeld kunnen zijn? Zeker als de kosten van brandstof zo belangrijk zijn voor je bedrijfsvoering. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2026 om 12:30 Topicstarter

Het noodfonds zou een tijdelijk noodverband moeten zijn, voor die huizen waar je alleen door heel veel stoken het warm krijgt, eigenlijk is het belachelijk dat die huizen tussen de vorige brandstofcrisis en nu niet geïsoleerd zijn.  Dus wat mij betreft meer investeren in reductie van het gebruik van olie en gas. Isoleer die huizen eindelijk eens goed. (in plaats van dat weg te zetten als zinloze klimaatinvesteringen)

Miraval schreef op 15-04-2026 om 12:23:

[..]

Weet ik niet? Heb jij de coronasteun aan werkgevers gevoeld bijvoorbeeld, wat werkgevers overigens grotendeels ook weer zelf terug moesten betalen? Of voel jij de kosten van het Noodfonds voor de armere huishoudens? Dan zou die accijnsverlaging denk ik ongeveer hetzelfde voelen. De km vergoeding komt iig niet uit de zak van de regering.

Iedere cent die wordt uitgegeven en niet terugbetaald wordt uiteindelijk door de belastingbetaler opgehoest. De overheid kan alleen tijdelijk geld lenen, zoals nu helaas al jaarlijks het geval is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.