Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Thora schreef op 09-04-2026 om 10:23:

[..]

Dat zou een goed begin zijn. Of eens serieus op zoek gaan naar al die bermudadriehoeken waar overheidsgeld met bakken in verdwijnt.

Stem Progressief Nederland voor een hogere vermogensbelasting. Stem VVD voor beperktere groei op de zorg en sociale zekerheid, de twee zwarte gaten op onze begroting.

Handschoenvrouw schreef op 09-04-2026 om 10:58:

[..]

Stem Progressief Nederland voor een hogere vermogensbelasting. Stem VVD voor beperktere groei op de zorg en sociale zekerheid, de twee zwarte gaten op onze begroting.

Ik dacht meer aan geld dat uitgegeven wordt aan onooglijke kunstwerken, nutteloze bouwsels en vage projecten. Laten ze eens klein beginnen. Dan meer controle op onterechte uitkeringen (WAO/WIA) zodat er geld vrijkomt voor mensen die echt niet kunnen werken. Geen boetes voor het COA. Die worden namelijk betaald door de staat en dus betalen wij die boetes zelf. Meer zicht op onzinnige uitgaven van ziekenhuizen zoals peperdure apparaten die vervolgens stof vangen in een kelder omdat niemand weet hoe ermee om te gaan. Dat bedoel ik met bermudadriehoeken. 

Thora schreef op 09-04-2026 om 11:25:

[..]

Ik dacht meer aan geld dat uitgegeven wordt aan onooglijke kunstwerken, nutteloze bouwsels en vage projecten. Laten ze eens klein beginnen. Dan meer controle op onterechte uitkeringen (WAO/WIA) zodat er geld vrijkomt voor mensen die echt niet kunnen werken. Geen boetes voor het COA. Die worden namelijk betaald door de staat en dus betalen wij die boetes zelf. Meer zicht op onzinnige uitgaven van ziekenhuizen zoals peperdure apparaten die vervolgens stof vangen in een kelder omdat niemand weet hoe ermee om te gaan. Dat bedoel ik met bermudadriehoeken.

Kunstwerken: geen idee zou mogelijk kunnen. 

Onterechte uitkeringen: weet jij hoeveel %of€ onterecht is? Ik heb het idee dat de eisen al flink strenger zijn geworden de afgelopen jaren. Er zal vast een deel onterecht zijn, maar ik heb liever een klein % onterecht en een % menselijkheid dan dat we zo hard gaan selecteren/controleren dat er meer mensen in de problemen komen. Echter weet ik nu de cijfers niet dus mogelijk is er wel iets te "behalen". 

Boetes aan coa; als de regering/gemeentes zijn werk zou doen waren de boetes niet nodig. Ja het is schuiven met geld tussen potjes maar ik vind het ook een goede manier om goed werk af te dwingen. (Net zoals dat wij op werk betalen voor gebruik van de interne vergaderruimte, zo kan vastgoed hun budget weer verantwoorden en de ruimtes schoon en werkend houden). 

Er is al flink bezuinigd op ziekenhuizen de afgelopen jaren. Ik ken weinig ziekenhuizen met onnodige apparaten. Er is wel een hoop zorgfraude (volgens mij vooral bij de thuiszorg en "louche" instellingen), dus daar valt wel wat te halen. Toevoeging: evenals op regulatie van software prijzen. Dat de grootste elektronische patiëntendossier leverancier 40% winst kan maken (en niet eens de interne beveiliging op orde kan hebben)... 

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a46570306/winsten-chipsoft-rijzen-verder-de-pan-uit-gigantisch-dividend-gerrit-hans-mulder/

of 40.000 euro uitgeven voor een folder inclusief taalgebruik... wat een geldverspilling...

Neweve schreef op 09-04-2026 om 11:55:

[..]

Kunstwerken: geen idee zou mogelijk kunnen.

Onterechte uitkeringen: weet jij hoeveel %of€ onterecht is? Ik heb het idee dat de eisen al flink strenger zijn geworden de afgelopen jaren. Er zal vast een deel onterecht zijn, maar ik heb liever een klein % onterecht en een % menselijkheid dan dat we zo hard gaan selecteren/controleren dat er meer mensen in de problemen komen. Echter weet ik nu de cijfers niet dus mogelijk is er wel iets te "behalen".

Boetes aan coa; als de regering/gemeentes zijn werk zou doen waren de boetes niet nodig. Ja het is schuiven met geld tussen potjes maar ik vind het ook een goede manier om goed werk af te dwingen. (Net zoals dat wij op werk betalen voor gebruik van de interne vergaderruimte, zo kan vastgoed hun budget weer verantwoorden en de ruimtes schoon en werkend houden).

Er is al flink bezuinigd op ziekenhuizen de afgelopen jaren. Ik ken weinig ziekenhuizen met onnodige apparaten. Er is wel een hoop zorgfraude (volgens mij vooral bij de thuiszorg en "louche" instellingen), dus daar valt wel wat te halen. Toevoeging: evenals op regulatie van software prijzen. Dat de grootste elektronische patiëntendossier leverancier 40% winst kan maken (en niet eens de interne beveiliging op orde kan hebben)...

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a46570306/winsten-chipsoft-rijzen-verder-de-pan-uit-gigantisch-dividend-gerrit-hans-mulder/

Ik weet geen cijfers maar ik weet wel dat er heel veel mensen die 100% zijn afgekeurd makkelijk, deeltijd, zouden kunnen werken. Ook weet ik dat er veel mensen zijn met bijvoorbeeld post covid of een andere nare chronische ziekte maar gedeeltelijk afgekeurd zijn. Die laatsten komen dus in de problemen zoals je al stelt. Ik realiseer mij nu wel dat ik het meer over een herverdeling dan over bezuiniging heb. Mijn kennisover die eerste groep heb ik overigens omdat ik een tijd bij een instantie heb gewerkt waar ik veel met dit soort mensen te maken had. Het is tenenkrommend.

Met die zorgfraude en de softwareprijzen heb je een heel goed punt. Als dat goed aangepakt zou worden blijft er heel veel geld over om aan zinniger zaken te besteden. 

De titel van dit topic heet : “ aan de slag, Jetten”. Tot nu toe vind ik dat ze er een behoorlijke puinhoop van maken. Aan de slag zijn ze nog niet echt.

Alice12 schreef op 09-04-2026 om 13:53:

De titel van dit topic heet : “ aan de slag, Jetten”. Tot nu toe vind ik dat ze er een behoorlijke puinhoop van maken. Aan de slag zijn ze nog niet echt.

Jawel hoor….aan de slag met afbraak.

"Het kan wél" dat ze eens aan het werk gaan, maar waarschijnlijk is dat ook weer een metafoor. 

Tot nu toe is het maken van toffe Tiktokfilmpjes vanuit alle uithoeken van de wereld belangrijker dan Nederland besturen.

Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 13:57:

"Het kan wél" dat ze eens aan het werk gaan, maar waarschijnlijk is dat ook weer een metafoor.

Tot nu toe is het maken van toffe Tiktokfilmpjes vanuit alle uithoeken van de wereld belangrijker dan Nederland besturen.

Ze hadden met de PvdA er bij een meerderheidskabinet moeten vormen. Dan waren ze nu nog aan het formeren geweest, maar eenmaal aangetreden hadden ze meters kunnen maken. Nu moeten ze zich in allerlei bochten wringen, steeds weer en weer. 

Er gaan ontzettend grote geldstromen (minstens een miljard) naar tal van NGO's die (ongekozen)  meebesluiten over overheidsbeleid. De overheid volgt meestal blindelings hun besluiten en wij betalen. 

Als ze het toch niet helemaal eens zijn met de overheid dan gaan ze procederen (Urgenda bijvoorbeeld) en zo leggen ze ons hun ideeën op.

PensioNada schreef op 09-04-2026 om 14:02:

[..]

Ze hadden met de PvdA er bij een meerderheidskabinet moeten vormen. Dan waren ze nu nog aan het formeren geweest, maar eenmaal aangetreden hadden ze meters kunnen maken. Nu moeten ze zich in allerlei bochten wringen, steeds weer en weer.

De bochten van een achterlijk taalgidsje en een minister die door het stof moet omdat hij zich niet aan afspraken houdt. 

Nieuwe verkiezingen dan maar. En dan tot de conclusie komen dat die ook in vier maanden het ei van Columbus nog niet hebben uitgevonden.

rionyriony schreef op 09-04-2026 om 14:21:

Er gaan ontzettende grote geldstromen (minstens een miljard) naar tal van NGO's die (ongekozen) meebesluiten over overheidsbeleid. De overheid volgt meestal blindelings hun besluiten en wij betalen.

Als ze het toch niet helemaal eens zijn met de overheid dan gaan ze procederen (Urgenda bijvoorbeeld) en zo leggen ze ons hun ideeën op.

Zoek het jaarverslag van Urgenda eens op. Ik heb in 2024 gekeken. Ze kregen 2 miljoen binnen door eigen fondswerving, anderhalf miljoen van andere stichtingen en 1 miljoen van de overheid die ze verantwoorden als "out of the pocket" kosten voor groene projecten rondom bomen, planten en grasland.

Ze zetten er nadrukkelijk bij dat dit niet voor Urgenda zelf wordt gebruikt. Dus de overheid betaalt niet voor processen van Urgenda tegen die overheid.

Overigens dat Urgenda sommige van die zaken wint, komt doordat de overheid soms zijn huiswerk niet goed doet.

Ik denk dat veel van die andere NGO's overheidsgeld vooral gebruiken om projecten te doen. Ik weet dat dit in de ontwikkelingssamenwerking vaak ook zo werkt. 

Handschoenvrouw schreef op 09-04-2026 om 14:59:

Nieuwe verkiezingen dan maar. En dan tot de conclusie komen dat die ook in vier maanden het ei van Columbus nog niet hebben uitgevonden.

Asjeblieft niet. Misschien vindt dit kabinet nog de juiste weg. Het grote probleem wordt gevormd door die kudde die op extreemrechtse partijen stemmen, partijen die geen programma hebben waar over is nagedacht en in feite one issue partijen zijn.

PensioNada schreef op 09-04-2026 om 15:02:

[..]

Asjeblieft niet. Misschien vindt dit kabinet nog de juiste weg. Het grote probleem wordt gevormd door die kudde die op extreemrechtse partijen stemmen, partijen die geen programma hebben waar over is nagedacht en in feite one issue partijen zijn.

Het probleem wordt gevormd door die kudde die op een partij als d66 stemt. Een partij die zich niet aan afspraken houdt en een partij die van alles belangrijk vindt, behalve de belangen van Nederland. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.