Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Daglichtlamp
08-04-2026 om 19:11
Winterkoud schreef op 08-04-2026 om 18:36:
Dat deel wat betreft het UNWRA is ook zeker niet klaar zie nieuwsbericht in nu van vandaag.
Op deze manier wordt straks je meerderheid vinden bij alle partijen lastig.
En overigens terecht dat JA21 en SGP hier op terug komen en aangeven te balen van samenwerken met A zeggen en B doen.
En bv JA21 had zelfs nog soort van steun gegeven (in een ander jasje) aan de bezuinigingen in de AOW.
https://www.nu.nl/politiek/6391892/ja21-en-sgp-delen-tik-uit-aan-sjoerdsma-zoek-het-maar-uit-met-je-66-zetels.html
Om eerlijk te zijn denk ik dat het kabinet opgelucht adem haalt als het bij een motie van treurnis blijft. Gezien de manier waarop gister dit tweeminuten debat aangevraagd werd door JA21 om dit urgent in te plannen nog deze week inclusief stemmingen werd rekening gehouden met een motie van wantrouwen.
rionyriony
08-04-2026 om 19:11
Dit vind ik nou echt te weinig: https://www.nu.nl/politiek/6391892/ja21-en-sgp-delen-tik-uit-aan-sjoerdsma-zoek-het-maar-uit-met-je-66-zetels.html
Ik weet dus niet waarom ze zo mild zijn; misschien willen ze nog niet dat het kabinet valt. Pas later. Of misschien nog te weinig steun voor een motie van wantrouwen ; je weet niet wat er speelt in die fractiekamers. Maar ik vind dit een heel slecht kabinet dat stijlloze streken uithaalt waarbij ze niet meer geven om enig decorum.
En ook het gedrag van Letschert schiet tekort; ze wordt bekritiseerd vanwege haar aanpak van antisemitisme en haar standpunt over het demonstratierecht. Diverse Kamerleden uiten zorgen over de veiligheid van Joodse studenten en de toenemende prestatiedruk door het bsa. Het bsa, dat studenten verplicht om binnen het eerste studiejaar voldoende studiepunten te behalen, wordt door onderzoek in twijfel getrokken wat betreft effectiviteit en impact op diplomakansen. Hoewel er veel zorgen zijn, kiest minister Letschert ervoor om geen landelijk ingrijpen te forceren en wil ze de discussie vooral bij de onderwijsinstellingen laten.
Nou dat heeft tot nu toe weinig geholpen. Zwak eitje deze minister.
PS: mensen hier waren me al voor. 
Jorni
08-04-2026 om 19:18
LazyCat schreef op 08-04-2026 om 18:08:
[..]
Ik vind dat de vakbonden groot gelijk hebben, dit asociale beleid moet niet doorgaan. Begin eerst maar eens met bezuinigen op jezelf, of het geld elders halen.
Super dat dit van tafel is. Nu dit ook nog.
Jorni
08-04-2026 om 19:19
Yumi schreef op 08-04-2026 om 18:42:
[..]
Dat gaf ik in mijn vorige bericht ook al aan, het switchen van links naar rechts, net zoals het uitkomt.... en eerdere afspraken verbreken, daarvoor worden ze "gestraft". Daar sta je dan met je minderheid en het toverwoord samenwerken.....
Net goed!
Yumi
08-04-2026 om 19:25
Winterkoud schreef op 08-04-2026 om 19:05:
[..]
Eens hoor! Zowel inderdaad in jouw bericht betreft de AOW en wat je al deels aangaf betreft deze switch van Sjoerdsma. En dit nieuwsbericht wat daarover in het nieuws staat, bevestigd dat nogmaals, met ook een motie van treurnis die ze morgen willen indienen volgens nu.
Je zou zeggen dat je als minderheidskabinet dan toch zorgt dat je in ieder geval beloftes nakomt in deze onderhandelingen.
Dat past wel bij dit kabinet, het is een en al treurnis 
Inderdaad, dit is een slecht begin als minderheidskabinet, het vertrouwen is weg als je beloftes verbreekt. Ben benieuwd of dit nog goedkomt. 🗳️?
Handschoenvrouw
08-04-2026 om 19:40
Yumi schreef op 08-04-2026 om 19:25:
[..]
Dat past wel bij dit kabinet, het is een en al treurnis
Inderdaad, dit is een slecht begin als minderheidskabinet, het vertrouwen is weg als je beloftes verbreekt. Ben benieuwd of dit nog goedkomt. 🗳️?
Laten we het hopen, anders zitten we tot einde jaar zonder missionair kabinet.
Daglichtlamp
08-04-2026 om 19:41
Als dit kabinet had willen kiezen voor links of rechts dan hadden ze natuurlijk geen minderheidskabinet hoeven vormen. Ik heb ook geen idee hoe ze de kool en de geit willen sparen en toch effectief willen regeren. Het debat in de Eerste Kamer heeft gister laten zien dat daar een nog grotere balanceeract nodig is dan in de Tweede Kamer.
Thora
08-04-2026 om 20:12
Daglichtlamp, jij hebt duidelijk verstand van zaken. Ik zou bijna denken dat je stiekem in het kabinet zit. Of er nauw mee te maken hebt. 
Neweve
08-04-2026 om 20:34
Ik ben echt heel benieuwd naar komend kwartaal (richting Prinsjesdag), wat weten ze te bereiken, hoe ziet de begroting eruit.
Ik heb nu nog het idee dat het een echt minderheidskabinet is: aka niemand is tevreden. Tegelijkertijd is dit kwartaal vooral over het akkoord en aftasten gegaan (en afronden van de voorjaarsnota gemaakt door kabinet schoof). Kortom echt veel is er nog niet gebeurd.
Daglichtlamp
08-04-2026 om 20:51
De voorjaarsnota is wel door dit kabinet opgesteld, toch? Maar de begrotingen over 2025 waar de Tweede Kamer nog over moest stemmen waren nog van kabinet Schoof. Die zijn inmiddels allemaal aangenomen in de Tweede Kamer, en deels ook door de Eerste. Ik denk dat de begrotingen van Schoof extra ingewikkeld waren omdat die deels in tegenspraak zijn met wat de huidige partijen met elkaar hebben afgesproken in hun regeerakkoord.
Miraval
08-04-2026 om 22:26
LazyCat schreef op 08-04-2026 om 18:08:
[..]
Ik vind dat de vakbonden groot gelijk hebben, dit asociale beleid moet niet doorgaan. Begin eerst maar eens met bezuinigen op jezelf, of het geld elders halen.
Het geld hoeft nergens anders vandaan gehaald te worden, werkgevers betalen al jaren teveel aan Aof premies, en dat geld wordt door de regering doodleuk ingezet voor de "vrijheidsbijdrage" oa. Terwijl er een overschot is in de pot, worden wel bezuinigingen aangekondigt voor WW en WIA en gaan de Aof premies weer eens omhoog. Dat is een vreemde manier van betaalde premies gebruiken, stel je voor dat je gewone verzekering zo met ontvangen premiegelden om zou gaan...
Jammer dat er nu pas meer gehoor aan gegeven wordt, want er is een massa claim opgesteld door werkgevers om de teveel betaalde premie terug te ontvangen. Het maakt de loonkosten op deze manier onnodig hoger en de uitkeringen lager, terwijl dat dus nergens voor nodig is met het overschot wat er zou moeten zijn.
Yumi
09-04-2026 om 00:33
Miraval schreef op 08-04-2026 om 22:26:
[..]
Het geld hoeft nergens anders vandaan gehaald te worden, werkgevers betalen al jaren teveel aan Aof premies, en dat geld wordt door de regering doodleuk ingezet voor de "vrijheidsbijdrage" oa. Terwijl er een overschot is in de pot, worden wel bezuinigingen aangekondigt voor WW en WIA en gaan de Aof premies weer eens omhoog. Dat is een vreemde manier van betaalde premies gebruiken, stel je voor dat je gewone verzekering zo met ontvangen premiegelden om zou gaan...
Jammer dat er nu pas meer gehoor aan gegeven wordt, want er is een massa claim opgesteld door werkgevers om de teveel betaalde premie terug te ontvangen. Het maakt de loonkosten op deze manier onnodig hoger en de uitkeringen lager, terwijl dat dus nergens voor nodig is met het overschot wat er zou moeten zijn.
Massaalbezwaar.nl wil namens veel eisers tegelijk een schadevergoedingsclaim vanwege een onrechtmatige overheidsdaad inzake de Aof-premie bij de overheid neerleggen. En mogelijk volgen nog meer claimorganisaties. Als werkgever kunt u deelnemen aan zo’n collectieve procedure. Ook is het mogelijk om zelf een civiele procedure te starten.
Aof-claim
Daglichtlamp
09-04-2026 om 07:14
Jullie hebben groot gelijk. De lasten op arbeid moeten omlaag. Maar dan zul je wel de lasten elders moeten verhogen. Toch maar voor de echt rijken een serieuze vermogensbelasting?
Miraval
09-04-2026 om 08:54
Daglichtlamp schreef op 09-04-2026 om 07:14:
Jullie hebben groot gelijk. De lasten op arbeid moeten omlaag. Maar dan zul je wel de lasten elders moeten verhogen. Toch maar voor de echt rijken een serieuze vermogensbelasting?
Ik ben helemaal niet tegen een hogere vermogensbelasting, ik ben wel benieuwd wie dan onder de echt rijken zullen vallen? Vanaf welk bedrag aan beleggingen, liquide middelen of zelfs onroerend goed ben je echt rijk? En bedrijfswinsten mogen ook zwaarder belast worden, de Vpb en winstuitkeringen, geen probleem mee.
Maar de echt rijken zijn maar een klein percentage van de Nederlanders, daar haal je geen miljarden bij op, dus zullen ook de (hogere) middeninkomens hiermee getroffen gaan worden schat ik zo.
Daarnaast vind ik dat de overheid dan ook wel mag nadenken over geld wat naar het buitenland gaat, naar klimaat, de zorgfraude flink aanpakken (daar gaan ook miljarden in om) en zelf in mogen krimpen. En doe iets aan de toeslagen, het KGB en de kinderbijslag vanaf een bepaald inkomen.
Thora
09-04-2026 om 10:23
Daglichtlamp schreef op 09-04-2026 om 07:14:
Dat zou een goed begin zijn. Of eens serieus op zoek gaan naar al die bermudadriehoeken waar overheidsgeld met bakken in verdwijnt.