Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Thora
07-04-2026 om 13:18
Neweve schreef op 06-04-2026 om 15:20:
[..]
Over welke partijen spreek je nu? Want de laatste alinea lijkt te verwijzen naar de regeringspartijen maar die zijn niet links.
Wat betreft je statement rondom links: ik ben het met je eens dat links moeite heeft om stemmen te verzamelen. Ikzelf denk dat het is omdat ze juist veel focussen op de toekomst (klimaat, sociale zekerheid). Daarbij merk ik dat veel mensen migratie een belangrijk onderwerp vinden, daar weten de rechtse partijen toch beter op in te spelen.
Oh is het daarom. Nou, het is ook een serieus probleem waar heel snel iets aan gedaan moet worden. Dus beter dat ze er op in spelen zoals je stelt.
Thora
07-04-2026 om 13:23
Joszy schreef op 07-04-2026 om 08:16:
[..]
Interessant! Ik vind persoonlijk juist de rechtse partijen antidemocratisch (geen lid kunnen worden van een partij en dus niet kunnen bijsturen als leden) en uitsluiten (als je migrant ben willen we je niet in ons land. En als je moslim bent al helemaal niet).
Ik begrijp je woede op rechts, maar wat migratie betreft ligt het toch iets genuanceerder. Misschien toch eens luisteren als iemand van een rechtse partij iets hierover zegt. Als zo iemand tenmiste de kans krijgt om uiteen te zetten wat ze bedoelen, want er begint er altijd een doorheen te tetteren. In ieder geval in talkshows.
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 13:24
Thora schreef op 07-04-2026 om 13:23:
[..]
Ik begrijp je woede op rechts, maar wat migratie betreft ligt het toch iets genuanceerder. Misschien toch eens luisteren als iemand van een rechtse partij iets hierover zegt. Als zo iemand tenmiste de kans krijgt om uiteen te zetten wat ze bedoelen, want er begint er altijd een doorheen te tetteren. In ieder geval in talkshows.
Linkje?
Thora
07-04-2026 om 13:39
Handschoenvrouw schreef op 07-04-2026 om 13:24:
[..]
Linkje?
Waarvan? Kijk gewoon naar de politieke zender waar de debatten live worden uitgezonden. Of google even naar wat je precies wilt weten.
Neweve
07-04-2026 om 15:44
Thora schreef op 07-04-2026 om 13:18:
[..]
Oh is het daarom. Nou, het is ook een serieus probleem waar heel snel iets aan gedaan moet worden. Dus beter dat ze er op in spelen zoals je stelt.
Ikzelf zie migratie niet als een groot probleem, alleen als een rookgordijn. Ik zie wel dat er echte problemen zijn, woningnood, bestaanszekerheid, tekorten in de zorg, de beschikbaarheid van energie.
Zelfs als we de migratie naar 0 brengen lossen we deze problemen niet op. En ik ben van mening dat we goed voor de medemens moeten zorgen, ongeacht als deze 10-100-1000-10000km in verderop geboren is.
Ik vind het oprecht jammer dat het vorige kabinet weinig heeft kunnen betekenen als het om migratie gaat. Ik had gehoopt dat we het dan als "opgelost" want de grenzen zijn opslot konden benoemen en aan de echte problemen konden werken.
Net zoals ik had gehoopt dat d66 aan zijn progressieve en klimaatbeleid zou vasthouden. Maar alle punten die ik belangrijk vond zijn volgens mij gesneuveld/in de koelkast gezet. Moet denk ik ook wel als je wilt reageren met partijen die rechtser zijn dan jij. We gaan het zien wat dit minderheidskabinet brengt. Het voelt wel steeds duidelijker als een minderheidskabinet, ik hoor weinig positiefs van alle kanten ![]()
Poezenmeisje
07-04-2026 om 15:58
Het boeit me niet of links of rechts iets aan de problemen van mensen doet, als er maar iets aan gedaan wordt.
Als kinderen en pubers maanden moeten wachten op een intake en vervolgens nog weer maanden moeten wachten op passende hulp, dan is er gewoon iets heel erg mis in dit land.
Thora
07-04-2026 om 16:21
Neweve schreef op 07-04-2026 om 15:44:
[..]
[..]
Ikzelf zie migratie niet als een groot probleem, alleen als een rookgordijn. Ik zie wel dat er echte problemen zijn, woningnood, bestaanszekerheid, tekorten in de zorg, de beschikbaarheid van energie.
Zelfs als we de migratie naar 0 brengen lossen we deze problemen niet op. En ik ben van mening dat we goed voor de medemens moeten zorgen, ongeacht als deze 10-100-1000-10000km in verderop geboren is.
Ik vind het oprecht jammer dat het vorige kabinet weinig heeft kunnen betekenen als het om migratie gaat. Ik had gehoopt dat we het dan als "opgelost" want de grenzen zijn opslot konden benoemen en aan de echte problemen konden werken.
Net zoals ik had gehoopt dat d66 aan zijn progressieve en klimaatbeleid zou vasthouden. Maar alle punten die ik belangrijk vond zijn volgens mij gesneuveld/in de koelkast gezet. Moet denk ik ook wel als je wilt reageren met partijen die rechtser zijn dan jij. We gaan het zien wat dit minderheidskabinet brengt. Het voelt wel steeds duidelijker als een minderheidskabinet, ik hoor weinig positiefs van alle kanten
Naar 0 brengen is weer het andere uiterste. Maar een beter beleid zou veel geld, ergernis en ellende schelen. Neem alleen al het feit dat een afgewezen asielzoeker gewoon weer opnieuw kan beginnen met procederen. De boetes aan het COA (die van belastinggeld betaald worden). En het is niet moeilijk om te begrijpen dat als er minder mensen in Nederland zijn er meer mensen een huis kunnen krijgen.
Het vorige kabinet heeft niet veel kans gehad om er iets aan te doen. Binnen een maand begon het geschreeuw dat er niet geleverd werd. Iedere onbenul zou kunnen weten dat een wetsverandering er niet binnen een paar weken doorheen gedouwd kan worden. Waarom werd dat dan wel van het kabinet Schoof verwacht? Mevrouw Faber werd vanaf het begin beschimpt. Was het niet vanwege haar taak dan was het om haar uiterlijk.
En nu het nieuwe "nu gaat alles goed komen" kabinet niet direct levert, noch besluiten van het vorige kabinet waar gigantisch om gehuild werd, zoals de bezuinigingen bij de NPO, het afschaffen van de C-support, ongedaan maakt, is er ineens wel alle begrip.
PensioNada
07-04-2026 om 16:37
Thora schreef op 07-04-2026 om 16:21:
[..]
Naar 0 brengen is weer het andere uiterste. Maar een beter beleid zou veel geld, ergernis en ellende schelen. Neem alleen al het feit dat een afgewezen asielzoeker gewoon weer opnieuw kan beginnen met procederen. De boetes aan het COA (die van belastinggeld betaald worden). En het is niet moeilijk om te begrijpen dat als er minder mensen in Nederland zijn er meer mensen een huis kunnen krijgen.
Het vorige kabinet heeft niet veel kans gehad om er iets aan te doen. Binnen een maand begon het geschreeuw dat er niet geleverd werd. Iedere onbenul zou kunnen weten dat een wetsverandering er niet binnen een paar weken doorheen gedouwd kan worden. Waarom werd dat dan wel van het kabinet Schoof verwacht? Mevrouw Faber werd vanaf het begin beschimpt. Was het niet vanwege haar taak dan was het om haar uiterlijk.
En nu het nieuwe "nu gaat alles goed komen" kabinet niet direct levert, noch besluiten van het vorige kabinet waar gigantisch om gehuild werd, zoals de bezuinigingen bij de NPO, het afschaffen van de C-support, ongedaan maakt, is er ineens wel alle begrip.
Bij het kabinet-Jetten begon het gejank over de 10 steden al voordat het kabinet geïnstalleerd was. Dat is blijkbaar de moderne manier van politiek bedrijven. Ik houd er ook niet van. Bovendien had Wilders een noodwet beloofd waarvan heel juridisch onderlegd Nederland van links tot rechts al had gezegd: kan niet. Dat er flauwe grappen zijn gemaakt over Fabers uiterlijk, hoort ook bij die onaangename politieke cultuur van tegenwoordig. En helaas maakt links en rechts zich hier schuldig aan.
Ik sta tot nu toe ook bepaald niet te juichen bij het optreden van het nieuwe kabinet. Tot op heden, te veel voortzetten van beleid van Rutte c.s. Maar je moet wat. Het volk stemt te veel op partijen die weinig kwalitatief goede ministers kunnen leveren en 1 of 2 thema's hebben: migratie, islam, boeren. Dus is dit kabinet momenteel 1 van de minst slechtste opties.
Hopelijk wordt de mensen ooit wakker en stemmen ze op partijen die echt voor hun belangen opkomen.
Alice12
07-04-2026 om 16:44
Joszy schreef op 07-04-2026 om 09:22:
[..]
Natuurlijk. Maar die zijn bijna allemaal fel tegen migratie en sluiten in mijn ogen daarmee mensen uit. En de pvv vind ik niet elitair maar FvD bijvoorbeeld wel.
Ik vind de SP ook vrij duidelijke standpunten hebben over migratie.