Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Ik heb geen geld genoeg om uitgesproken rechts te zijn hoewel ik niet arm ben (wat dat dan ook betekenen moge). Ik kan best een pan macaroni met groenten en een nieuwe telefoon betalen. En ik krijg géén huursubsidie. Moet alles zelf betalen; val in geen enkele categorie die ergens korting voor krijgt. 

Ik was heel vroeger extreemlinks dus linkser dan PvdA maar dat is eraf gegaan sinds PvdA en D'66 gingen dwalen. Dat was nog vóór Pim Fortuijn en voelde me opgelucht dat iemand zich over de misstanden uit ging spreken. Zo in de tijd van de eerste PC's en internet. Ik wist niet dat er zoveel verzet zou komen tegen best redelijke gevoelens, vertolkt door deze verontwaardigde wat chique man die dat met zijn dood moest bekopen.

En zie wat het allemaal geworden is nu. Wat een willekeur, wat een onrust. Ik begreep het niet maar nu weet ik dat het  b-e-l-a-n-g-e-n zijn van een selecte groep mensen, veelal ambtenaren, die een vast cordon maken en die deze op een unfaire manier beschermen tegen elke democratische waarde in. De EU verdragen waren een gouden vondst voor hen. 

Mijn directe woonomgeving bestaat uit 30% islamitisch (meestal eigen taal), 30% Oost-Europees (onverstaanbaar) en 30% Nederlands. Als ik ga winkelen is de kans groot dat ik niemand tegenkom die Nederlands spreekt en dat de caissiere de eerste en de enige is.

Oekraïne is 14x groter dan Nederland en er wonen niet eens 2x zoveel mensen.

Als er een aanslag is in Maastricht, dan hoeven die mensen toch niet naar Barcelona te verkassen?

En ondertussen worden de regels voor mensen met dienstplicht uit Eritrea versoepeld zodat ze recht hebben op een verblijfsvergunning in Nederland. Het hele systeem piept en kraakt, de belofte was meer grip op migratie... dat kan samen met rust in de portomonnee ook mooi de prullenbak in.

Ongelofelijk deze beslissingen...

rionyriony schreef op 02-04-2026 om 15:31:

Ik heb geen geld genoeg om uitgesproken rechts te zijn hoewel ik niet arm ben (wat dat dan ook betekenen moge). Ik kan best een pan macaroni met groenten en een nieuwe telefoon betalen. En ik krijg géén huursubsidie. Moet alles zelf betalen; val in geen enkele categorie die ergens korting voor krijgt.

Ik was heel vroeger extreemlinks dus linkser dan PvdA maar dat is eraf gegaan sinds PvdA en D'66 gingen dwalen. Dat was nog vóór Pim Fortuijn en voelde me opgelucht dat iemand zich over de misstanden uit ging spreken. Zo in de tijd van de eerste PC's en internet. Ik wist niet dat er zoveel verzet zou komen tegen best redelijke gevoelens, vertolkt door deze verontwaardigde wat chique man die dat met zijn dood moest bekopen.

En zie wat het allemaal geworden is nu. Wat een willekeur, wat een onrust. Ik begreep het niet maar nu weet ik dat het b-e-l-a-n-g-e-n zijn van een selecte groep mensen, veelal ambtenaren, die een vast cordon maken en die deze op een unfaire manier beschermen tegen elke democratische waarde in. De EU verdragen waren een gouden vondst voor hen.

Mijn directe woonomgeving bestaat uit 30% islamitisch (meestal eigen taal), 30% Oost-Europees (onverstaanbaar) en 30% Nederlands. Als ik ga winkelen is de kans groot dat ik niemand tegenkom die Nederlands spreekt en dat de caissiere de eerste en de enige is.

Ik vind het best interessant wat je schrijft, wat bedoel je met dwalen van PvdA en D'66? En wie is die selecte groep mensen en wat is die unfaire manier? Heeft dat voornamelijk betrekking op migratie of bedoel je het in bredere zin? 

Heb je misschien een voorbeeld van iemand die jij wel hoog in het vaandel hebt staan? Een online platform waar je graag komt?

Poezenmeisje schreef op 02-04-2026 om 17:41:

Als er een aanslag is in Maastricht, dan hoeven die mensen toch niet naar Barcelona te verkassen?

Mensen zullen uitwaaieren over Europa. 

Als Oekraïne door Rusland bezet wordt zal een groot deel van de bevolking van 30 miljoen ervandoor gaan. Op basis van eerdere "ervaringen" is gebleken dat het Russische leger er geen probleem mee heeft huizen te plunderen, de bewoners te verjagen en vrouwen te verkrachten. 

De Russische staatsmedia geven zelf aan dat vooral jongere Oekraïners naar heropvoedingskampen moeten.

Ze zullen niet allemaal naar Nederland komen, maar een slordig half miljoen denk ik wel. We zijn een welvarend land en velen zullen familieleden volgen.

Handschoenvrouw schreef op 02-04-2026 om 18:05:

[..]

Als Oekraïne door Rusland bezet wordt zal een groot deel van de bevolking van 30 miljoen ervandoor gaan. Op basis van eerdere "ervaringen" is gebleken dat het Russische leger er geen probleem mee heeft huizen te plunderen, de bewoners te verjagen en vrouwen te verkrachten.

De Russische staatsmedia geven zelf aan dat vooral jongere Oekraïners naar heropvoedingskampen moeten.

Ze zullen niet allemaal naar Nederland komen, maar een slordig half miljoen denk ik wel. We zijn een welvarend land en velen zullen familieleden volgen.

Zelenski heeft een akkoord gesloten met de emir Tamim Bin Hamad Al Thani. 
Het Qatarese ministerie van Buitenlandse Zaken, meldde dat ze samen gaan werken op het gebied van defensie. 

Oekraïne sloot eerder veiligheidsakkoorden voor tien jaar met Qatar en Saoedi-Arabië. Zelensky hoopt op korte termijn een vergelijkbaar akkoord te sluiten met de VAE.

Over welvarend gesproken.. In de VAE klotst het geld tegen de plinten, dus die hebben Europa binnenkort helemaal niet meer nodig.

Yumi schreef op 02-04-2026 om 18:57:

[..]

Zelenski heeft een akkoord gesloten met de emir Tamim Bin Hamad Al Thani.
Het Qatarese ministerie van Buitenlandse Zaken, meldde dat ze samen gaan werken op het gebied van defensie.

Oekraïne sloot eerder veiligheidsakkoorden voor tien jaar met Qatar en Saoedi-Arabië. Zelensky hoopt op korte termijn een vergelijkbaar akkoord te sluiten met de VAE.

Over welvarend gesproken.. In de VAE klotst het geld tegen de plinten, dus die hebben Europa binnenkort helemaal niet meer nodig.

Wat is dát moeilijk, toegeven dat het steunen van Oekraïne een noodzaak is, niet alleen voor de geopolitieke positie van Europa en de veiligheid van Oekraïense burgers maar ook om het simpele feit dat de meeste West-Europeanen helemaal geen miljoenen Oekraïeners willen opvangen.

Die veiligheidsakkoorden zijn gesloten om Oekraiense kennis te delen met de Golfstaten, daar gaan ze de oorlog dus niet mee winnen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2026 om 19:46 Topicstarter

En welk deel van Oekraïne ligt niet in bereik van de Russische aanvallen?

Thora schreef op 02-04-2026 om 11:12:

[..]

Migratie en al die miljarden die naar andere zaken gaan als het eigen land. Natuurlijk zijn de diplomatieke betrekkingen belangrijk en is het goed dat er meegedaan wordt met de bescherming van Europa. Maar het is van de gekke dat er Nederlanders zijn met gaten in hun gebit of soms zelfs helemaal geen gebit meer omdat de tandartskosten zo hoog zijn. En dat er mensen zijn die niet eens geld hebben voor hun persoonlijke hygiëne. Dat oude mensen zitten te verpieteren omdat er geen geld is voor zorg. Dat er sowieso op zorg en onderwijs wordt bezuinigd.

Ik ben het helemaal met je eens, laten we mensen in armoede meer steunen. En laten we dus stemmen op de sociale, economisch linkser partijen en niet stemmen op partijen die o.a. de uitkeringen willen verlagen/verkorten. 

En wat betreft het dik gedrukte deel: ik zie investeren in Europa en het buitenland als investeren in Nederland. Zorgen dat Nederland beschermt is tegen oorlog (en meer vluchtelingen) door een ander land te helpen lijkt me slim. Daarbij  mede door de Europese afspraken kan de haven van Rotterdam het zo goed doen. Ontwikkelingshulp voorkomt inhumane situaties, vluchtelingen en geest weer handelsmogelijkheden. 

Henri Bontenbal pleit voor heroverweging van de geplande sluiting van bestaande kolencentrales. Redenen:

- Kolencentrales bieden stabiele, betrouwbare elektriciteit.
- Aardgascentrales zijn nu de belangrijkste back-up, maar gasprijzen stijgen sterk en de Nederlandse gasvoorraad is gedaald naar 5,2% (laagste niveau in de EU).
- Kolencentrales kunnen nodig zijn als alternatieve brandstof, vooral als andere elektriciteitsproductie niet tijdig beschikbaar is.

Tja het is wel beter voor het milieu dan biomassa (en ook miljarden goedkoper (qua transport vele vele miljarden goedkoper dan zon en wind)) maar slechter dan olie en gas.

Moeten we dat serieus nemen. Henri die enig tegenwicht biedt aan de rest van het D66 blok. Nee, maar het klinkt wel leuk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.