Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Handschoenvrouw
24-03-2026 om 13:07
Miraval schreef op 24-03-2026 om 12:38:
[..]
Aahhh dus het mag geen geld (belastinggeld) kosten wanneer de middeninkomens ervan kunnen profiteren, of laat staan de hogere inkomens. Maar zodra men praat over inkorten WW naar 1 jaar, dan maakt het niet uit dat het (belasting)geld kost?
Het is de kool niet waard? Ik weet niet of je het nieuws volgt maar de gevolgen van deze oorlog gaan we nog jarenlang voelen, naast de brandstofprijzen die NU zorgen voor problemen bij veel mensen. Misschien was het energienoodfonds achteraf ook helemaal niet nodig geweest, die prijzen zijn ook weer gestabiliseerd.
Gewoon de belasting tijdelijk verlagen naar 9% ipv 21% zou al heel veel helpen.
Het doel van deze maatregel zou zijn om middeninkomens die veel voor hun werk rijden te ontlasten. Een redelijk doel vind ik en wellicht op termijn nodig, maar op korte termijn vooral kostbaar door de vaste kosten voor overheid en ondernemers. Die worden gewoon doorberekend aan de consument, en uiteindelijk ook aan de belastingbetaler.
Het is een sprookje dat er in Den Haag een "grote knop" zit waardoor het BTW-percentage eventjes zonder extra kosten naar beneden kan worden bijgesteld, daar zijn de systemen van overheid en ondernemers namelijk niet op berekend.
En het is helemaal niet zeker dat de olieprijs nog maandenlang zo hoog blijft. Als dat zo is kan Trump in ieder geval de midterms op zijn buik schrijven dus ik voorzie een stukje deëscalatie.
Daglichtlamp
24-03-2026 om 13:16
Sowieso is accijns een veel snellere knop om aan te draaien dan BTW. De wetswijziging die daarvoor nodig is, is veel ingewikkelder. Dus als er al iets komt met belastingen zal dat verlaging van accijns zijn, geen verlaging van BTW.
Thora
24-03-2026 om 13:50
Het kwartje van Kok is er destijds ook moeiteloos doorheen geramd. Misschien dat ze dit nu eindelijk terug kunnen geven?
Daglichtlamp
24-03-2026 om 14:04
Thora schreef op 24-03-2026 om 13:50:
Het kwartje van Kok is er destijds ook moeiteloos doorheen geramd. Misschien dat ze dit nu eindelijk terug kunnen geven?
Dat was accijns, geen BTW.
Handschoenvrouw
24-03-2026 om 14:10
Thora schreef op 24-03-2026 om 13:50:
Dat "kwartje van Kok" was in 1991 een verhoging van 22 guldencent incl. de toen geldende BTW (nu een slordige 12 eurocent?).
Als je dat nu afzet tegen de benzine- en dieselprijzen van ruim boven de 2,50/2,60 dan kom je amper aan de 5%. Ik denk niet dat de gemiddelde autorijder naar een dergelijke korting op zoek is, die heeft belang bij het einde van de oorlog en de brandstofprijzen terug naar normaal.
Thora
24-03-2026 om 14:59
Daglichtlamp schreef op 24-03-2026 om 14:04:
[..]
Dat was accijns, geen BTW.
Het gaat toch om de benzine?
Daglichtlamp
24-03-2026 om 16:36
Thora schreef op 24-03-2026 om 14:59:
[..]
Het gaat toch om de benzine?
Het was een reactie op iemand die voorstelde dat de BTW op de brandstof wel even omlaag kon. Dat kan niet zomaar. Accijns die je ook betaald over brandstof, is een gemakkelijker knop om aan te draaien.
Vandaag bleek weer in de Eerste Kamer dat een meerderheid voor wetsvoorstellen niet vanzelfsprekend is (en dat partijen in de Eerste Kamer regelmatig anders stemmen dan dezelfde partijen in de Tweede Kamer):
Dus er komt geen extra mogelijkheid om ongewenste buitenlandse beïnvloeding d.m.v. geld tegen te gaan.
Partijen die in de Tweede Kamer nog instemden met de wet, haakten nu af. D66, BBB, SP, ChristenUnie en CDA vonden in de senaat dat de wet een te zwaar middel was voor het beoogde doel. Burgemeesters en het Openbaar Ministerie (OM) zouden volgens het kabinet in de toekomst ‘twee tot vijf keer per jaar’ inzage gaan eisen in de boeken van verdachte instellingen.
Maar in een eerdere hoorzitting in de Eerste Kamer lieten zowel het Nederlands Genootschap van Burgemeesters als de topman van het OM weten helemaal niet op deze bevoegdheid te zitten wachten. Burgemeesters vreesden voor hun neutrale positie in de eigen gemeente en het OM zag er niets in om als ‘een duizenddingendoekje’ te worden ingezet, aldus topman Rinus Otte.
rionyriony
24-03-2026 om 17:45
Wat dacht je erover om wat minder asielzoekers Nederland binnen te laten meneer Heinen? Scheelt heel wat miljarden, zo'n 2,7 miljard kostte dat afgelopen jaar dus daar kan je heel wat Nederlanders mee helpen de extra onkosten van de dure energie op te vangen.
Bovendien wil het over- overgrote deel van de bevolking al die asielzoekers niet. Ook om heel andere redenen. Democratie? "Volkspartij voor Vrijheid en Democratie"? Laat me niet lachen.
Daglichtlamp
24-03-2026 om 17:51
We kunnen al 1 miljard besparen als we nu eindelijk gewoon de spreidingswet uitvoeren. Dat lijkt me een prima idee.
Verder wordt gezinshereniging in de nu voorliggende wetsvoorstellen al beperkt, dus er wordt zeker wel aan gewerkt. (en we kunnen natuurlijk even terug de geschiedenis in gaan waarom deze wetten nog niet van kracht zijn, dat had namelijk gemakkelijk gekund, als er niet zo nodig in juli 2025 een extra amendement toegevoegd moest worden aan deze wetten dat gesteund werd door rechtse partijen in de Tweede Kamer. Zonder dat amendement waren deze wetten in het najaar van 2025 al aangenomen in de Eerste Kamer.).
rionyriony
24-03-2026 om 18:11
Veel mensen willen geen AZC. Ze willen de samenhang van hun gemeente niet blijvend verkrachten vanwege wat belangetjes van ambtenaren. Iedereen heeft recht op zijn eigen cultuur.
Er is door geen enkel kabinet in het verleden uitgevoerd wat de mensen in overgrote meerderheid wilden: geen of zeer weinig immigranten. Een groot democratisch tekort.
Natuurlijk bestaan er mensen die er geen last en zelfs voordeel van hebben. Ambtenaren en NGO's bijvoorbeeld. Die spinnen daar garen bij. Die willen al die macht, invloed en extra afnemers van hun diensten. Die willen al die banen en de zekerheid daarvan in de toekomst. Al die rechters, politie, artsen, onderwijzers. Ondernemers willen al die extra afzet van hun producten. Dus die zullen zich met hand en tand tegen minder immigratie verzetten.
Handschoenvrouw
24-03-2026 om 18:29
rionyriony schreef op 24-03-2026 om 18:11:
Veel mensen willen geen AZC. Ze willen de samenhang van hun gemeente niet blijvend verkrachten vanwege wat belangetjes van ambtenaren. Iedereen heeft recht op zijn eigen cultuur.
Er is door geen enkel kabinet in het verleden uitgevoerd wat de mensen in overgrote meerderheid wilden: geen of zeer weinig immigranten. Een groot democratisch tekort.
Natuurlijk bestaan er mensen die er geen last en zelfs voordeel van hebben. Ambtenaren en NGO's bijvoorbeeld. Die spinnen daar garen bij. Die willen al die macht, invloed en extra afnemers van hun diensten. Die willen al die banen en de zekerheid daarvan in de toekomst. Al die rechters, politie, artsen, onderwijzers. Ondernemers willen al die extra afzet van hun producten. Dus die zullen zich met hand en tand tegen minder immigratie verzetten.
Zo. Dokters, verpleegkundigen, onderwijzers, ambtenaren en de politie die bewust heel veel immigratie willen omdat ze daar belang bij zouden hebben.
Ben je nou gewoon ongefundeerd boos om je heen aan het slaan, of denk jij dat écht?
Yumi
24-03-2026 om 18:34
De oppositiepartijen zijn ontevreden over de samenwerking, wat wil het kabinet? Samenwerken met links of rechts?
Oppositie: kabinet-Jetten mist plan voor Kamersteun
Willen ze met één of twee partijen een grote deal maken over meerdere onderwerpen tegelijkertijd, of liever per onderwerp kijken welke partijen steun geven? "Ze hebben geen idee", zegt Jesse Klaver.
Het is allemaal een beetje vrijheid blijheid.
Joost Eerdmans (JA21)
Volgens de fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA, de grootste oppositiepartij, heeft het kabinet "geen plan". "De haast die ze hadden in de formatie, zie ik totaal niet in het maken van plannen en het zoeken van bredere samenwerking in het parlement."
Volgens minister Hans Vijlbrief (D66) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is er "zeker" een plan over hoe steun te organiseren vanuit de oppositie. Als hem wordt gevraagd wat dat plan is, antwoordt hij: "Dat is een beetje het geheim van de smid en houden we even achter de deuren van de coalitie."
Ook Joost Eerdmans van JA21, de op twee na grootste oppositiepartij, zegt dat premier Jetten "geen strategie" heeft om structureel meerderheden te vinden.
Ook ChristenUnie-fractievoorzitter Mirjam Bikker ziet dat de coalitiepartijen "nog op gang moeten komen". Ze maant de regering tot haast: "We zitten nu in een fase dat ik denk: haal die watten eens uit je oren."
Oppositie: kabinet-Jetten mist plan voor Kamersteun
Miraval
24-03-2026 om 20:24
Het zal allemaal wel hoor, maar ik vind het bizar dat Nederland zo afwachtend is met compensatie/maatregelen om de burger te beschermen tegen die bizarre brandstofprijzen. Waar andere landen dit wel doen, blijft Nederland met toch al een van de hoogste prijzen voor brandstof, weer eens achter.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nog-geen-accijnsverlaging-op-brandstof-in-nederland-in-deze-landen-maakt-de-overheid-benzine-al-wel-goedkoper/
Jetten zou prima kunnen zeggen we verlagen de accijnzen voor 1 maand, en dan zien we wat er gebeurd en of dit langer noodzakelijk is. Het noodfonds energie is snel opgetuigd, coronasteun idem, en nu komt de rekening direct te liggen bij de burger/ondernemer/consument.
https://www.accountant.nl/nieuws/2026/3/pomphouders-zien-omzet-tankstations-kelderen-door-hoge-benzineprijzen/#:~:text=Pomphouders%20zien%20omzet%20tankstations%20kelderen%20door%20hoge%20benzineprijzen
Sommige pomphouders aan de grens zien 50% minder inkomsten nu, inkomsten die Nederland mist en rechtstreeks naar Belgie en Duitsland gaan omdat ingrijpen nog niet wenselijk is. Wie gaat straks die pomphouder compenseren? En voor het klimaat is al helemaal een kutsmoes nu, dat geloof ik best in gewone tijden, maar dit zijn weer uitzonderingen waar niemand iets aan kan doen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-week-start-met-hogere-prijzen-voor-benzine-en-diesel/
In 1 week zijn de benzineprijzen (advies) met 8.5 cent gestegen en Diesel zelfs met 21 cent. Deze kosten worden niet alleen betaald door de automobilist, maar ook door de ondernemer, en later weer aan de consument. Dus alle boodschappen gaan omhoog in prijs, voorrijkosten, afleverkosten, OV, kortom alles waar brandstof nodig is. En de overheid profiteert natuurlijk maximaal, want de inkomsten op BTW gaat lekker mee omhoog.
In januari al de gestegen accijns, vanaf begin maart sterk gestegen kosten en het doorberekenen gaat in (bij mij) vanaf april, waardoor ik feitelijk 1 maand zeker een heel stuk minder winst heb gemaakt. Werknemersorganisaties roepen nu om een verhoging van de reiskosten, op wiens conto mogen die bijgeschreven worden?
Woensdag is er een debat hierover. Ik ben benieuwd.
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10596934/druk-op-kabinet-om-inkomenssteun-huishoudens-en-bedrijven-neemt-toe
rionyriony
25-03-2026 om 07:49
Is toch hoogsteigenaardig dat er überhaupt een druk nodig zou moeten zijn vanuit het overgrote merendeel van de samenleving op de zogenaamde hoeders van de democratie? En misschien gaan ze dan "een beetje toegeven". Hoera; wat zijn ze toch weer goed!
Terwijl ze nota bene aangesteld zijn voor het welzijn van de mensen en niet hoe zij dat welzijn zien, maar hoe die mensen dat zelf zien.
Dit zijn regenten; men behandelt zijn eigen land, ons land, als een koloniaal bezit.
Daglichtlamp
25-03-2026 om 09:07
Yumi schreef op 24-03-2026 om 18:34:
Volgens de fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA, de grootste oppositiepartij, heeft het kabinet "geen plan". "De haast die ze hadden in de formatie, zie ik totaal niet in het maken van plannen en het zoeken van bredere samenwerking in het parlement."
Ik zie bijvoorbeeld dat gister alle begrotingen waar over gestemd werd gewoon aangenomen zijn in de Tweede Kamer, met telkens verschillende meerderheden. Dus ik denk dat er inderdaad niet aan 1 kant steun gezocht wordt, maar wisselend. Of het kabinet daar een goed plan voor heeft weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het gemakkelijker onderhandeld voor het kabinet als de oppositie weet dat er voor het kabinet ook een mogelijkheid is steun aan de tegenovergestelde kant te zoeken.