Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

2 zussen uit huis gezet door woningstichting

Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.

Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.

Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?


Ik las dat e voorlopig nog wel mogen blijven inmiddels 

Urgentie is er juist wel. Ze hebben ook al vervangende woonruimte afgewezen (en dat kan ik me goed voorstellen, ze willen natuurlijk helemaal niet verhuizen uit het huis waar ze met hun moeder hebben gewoond). Ik vind dit soort situaties lastig . Het is ook niet dat ze onmiddellijk na het overlijden moesten verhuizen. Ze hebben daar echt wel tijd voor gekregen (en krijgen nu nog meer tijd). Woonruimte is gewoon schaars.

Ik vind het ook lastig. Menselijk gezien zou je denken "laat die meiden lekker in hun ouderlijk huis blijven". Aan de andere kant hebben ze niet de vereiste leeftijd voor deze huizen en staan er veel anderen te wachten om te kunnen wonen. Als moeder was blijven leven waren ze uiteindelijk waarschijnlijk toch ook uit huis gegaan, ze hebben er de leeftijd voor. Ik denk dat de beste oplossing zou zijn als ze vervangende woonruimte zouden krijgen, passend bij hun leeftijd en omstandigheden...maar ja....is die er?

Ik vind de berichtgeving hierover wat misleidend; ze hebben nu acht maanden tijd gekregen om wat anders te vinden, waarbij ze een door de woningstichting aangeboden vervangende woning hebben afgewezen. Daarbij zegt de woningstichting dat ze onvoldoende inkomen hebben voor de huur. Daar zijn objectieve normen voor, het is niet dat de woningstichting dat zelf bedenkt. 

Dat staat natuurlijk los van dat het een schrijnende situatie is, om net volwassen én je moeder én je ouderlijk huis te verliezen. Vandaar ook dat de woningstichting ze binnen de mogelijkheden probeert te helpen. 

Ik las dat ze er niet mogen blijven wonen omdat een huurder 23 moet zijn en ze zijn allebei jonger. Ik wist niet dat je onder de 23 geen huis mocht huren? Mag je dan alleen een kamer ofzo?

Dit verhaal komt me ongeveer bekend voor van een tijdje (enkele jaren?) geleden. Was een jongen (18 of 19?) die alleen achterbleef na het overlijden van een ouder en toen heeft de woningbouw toch uiteindelijk toe gegeven.

Mijn oma had zich in 2016 ingeschreven voor een huur appartementje samen met haar man. Samen hadden ze voldoende inkomen, maar zij alleen niet. Haar man was ernstig ziek en toen heb ik de woningbouw gebeld of ze met haar eigen inkomen (en heel veel spaargeld/erfenis) nog wel in aanmerking zou komen voor zo'n appartementje als haar man zou overlijden in de tussentijd. Ja hoor werd gezegd, spaargeld telde ook mee.
Dat vond ik opmerkelijk aangezien het altijd op inkomen gaat, maar goed, de woningbouw zei het toch?
Je raadt het al; oma's man kwam te overlijden en een week later kreeg ze een appartementje aangeboden. Zitten we daar op gesprek zegt de woningbouw; uw inkomen is niet voldoende. Ik heb moeten praten als brugman en 10x verwezen na het gesprek dat ik met ze gehad en toen hebben ze dat terug geluisterd. Omdat mijn oma het gemakkelijk kon betalen heeft ze de woning alsnog gekregen. De woningbouw vertelde toen dat ze per jaar een X aantal mensen een woning kunnen toewijzen terwijl die personen niet volledig aan de eisen voldoen. 
Wellicht vallen deze zussen nu ook in zo'n 'regeling' ?

Netherfield schreef op 31-08-2021 om 08:24:

Ik las dat ze er niet mogen blijven wonen omdat een huurder 23 moet zijn en ze zijn allebei jonger. Ik wist niet dat je onder de 23 geen huis mocht huren? Mag je dan alleen een kamer ofzo?

Het probleem is dat je onder de 23 jaar geen huurtoeslag krijgt voor dit huis, waardoor ze te weinig inkomen hebben om de huur te betalen. 

Dat zou mooi zijn, Melon. Misschien is er een erfenis waardoor ze het toch kunnen betalen. 

Miraval

Miraval

31-08-2021 om 08:30 Topicstarter

Nu is dit een van vele voorbeelden. Ik lees het nu meer om SM. Natuurlijk ligt de situatie genuanceerder maar er zijn er meer die in zo'n situatie terecht komen waarbij de woningstichting de kinderen uit het huis zet. En idd er is al heel grote krapte op de woningmarkt en vooral voor jongvolwassenen is het moeilijk een eigen woning te vinden. Je ziet steeds vaker dat ze tof hun 24/25 jaar thuis blijven wonen puur omdat er geen woning beschikbaar is en de wachttijden van 10 jaar gemiddeld is natuurlijk ook bizar. Je moet je dus met 15 jaar al in laten schrijven voor een woning als je met 25 jaar uit huis wil gaan.

Er zal veel meer bijgebouwd moeten worden in de sociale huurklasse. Echter waar is er nog ruimte? Projectontwikkelaars kiezen liever voor prestige projecten met dure koopwoningen ipv huurwoningen in de sociale sector. Ondertussen worden woningstichtingen rijk door huurinkomsten met minimale bijdrage aan het opknappen van bestaande oudere huurwoningen. Ik denk dat de overheid hier hard tegen op moet treden en echt in moet zetten op de sociale woningbouw. Particulier huren is al helemaal niet te betalen voor jongeren. En zo zijn zij de grootste verliezers op de woningmarkt.

Ik vind dat huurhuizen met voorrang toebehoren aan de kinderen die er opgegroeid zijn, mits zij de huur kunnen betalen uiteraard. Vind het echt schokkend dat dit soort uitzettingen hier in Nederland met regelmaat gebeuren. Elke maand lees ik wel iets soortgelijks. Vreselijk om als jong volwassene al wees te zijn en dan ook nog uit je ouderlijk huis geschopt te worden. Het zou niet moeten mogen... 

redbulletje schreef op 31-08-2021 om 08:31:

Ik vind dat huurhuizen met voorrang toebehoren aan de kinderen die er opgegroeid zijn, mits zij de huur kunnen betalen uiteraard. Vind het echt schokkend dat dit soort uitzettingen hier in Nederland met regelmaat gebeuren. Elke maand lees ik wel iets soortgelijks. Vreselijk om als jong volwassene al wees te zijn en dan ook nog uit je ouderlijk huis geschopt te worden. Het zou niet moeten mogen...

Ik ben dat in principe met je eens maar zie ook wel hobbels op de weg. Stel zus 1 krijgt een vriend en trekt daarbij in...dan kan zus 2 zéker de huur niet meer betalen en zoals iemand hierboven al zei: voor huurtoeslag komen ze niet in aanmerking...

Het is gewoon de regels volgen.
En ik begreep dat ze een andere woning hadden afgewezen vanwege de locatie!

Miraval schreef op 31-08-2021 om 08:30:

Nu is dit een van vele voorbeelden. Ik lees het nu meer om SM. Natuurlijk ligt de situatie genuanceerder maar er zijn er meer die in zo'n situatie terecht komen waarbij de woningstichting de kinderen uit het huis zet. En idd er is al heel grote krapte op de woningmarkt en vooral voor jongvolwassenen is het moeilijk een eigen woning te vinden. Je ziet steeds vaker dat ze tof hun 24/25 jaar thuis blijven wonen puur omdat er geen woning beschikbaar is en de wachttijden van 10 jaar gemiddeld is natuurlijk ook bizar. Je moet je dus met 15 jaar al in laten schrijven voor een woning als je met 25 jaar uit huis wil gaan.

Er zal veel meer bijgebouwd moeten worden in de sociale huurklasse. Echter waar is er nog ruimte? Projectontwikkelaars kiezen liever voor prestige projecten met dure koopwoningen ipv huurwoningen in de sociale sector. Ondertussen worden woningstichtingen rijk door huurinkomsten met minimale bijdrage aan het opknappen van bestaande oudere huurwoningen. Ik denk dat de overheid hier hard tegen op moet treden en echt in moet zetten op de sociale woningbouw. Particulier huren is al helemaal niet te betalen voor jongeren. En zo zijn zij de grootste verliezers op de woningmarkt.

Ik ben het helemaal met je onderste alinea eens.

Hier is ook zo iets geweest daar kregen de kinderen in dezelfde buurt een jongere woning toe gewezen.

Herfstappeltaart schreef op 31-08-2021 om 08:34:

[..]

Ik ben dat in principe met je eens maar zie ook wel hobbels op de weg. Stel zus 1 krijgt een vriend en trekt daarbij in...dan kan zus 2 zéker de huur niet meer betalen en zoals iemand hierboven al zei: voor huurtoeslag komen ze niet in aanmerking...

Tenzij ze dan 23 geworden is en/of inmiddels volledig werkt.

Maar goed, wel een flinke hobbel ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.