Media en cultuur
letterkoekje
28-11-2025 om 09:29
Vlaams-Nederlands <-----> Nederlands-Nederlands
Ik heb het al meer gezien: forummers die over een (begin)post van een andere forummer schrijven dat ze denken dat die andere Belg(ische) is. En nu lees ik het weer in een topic waarin iemand schrijft over emotionele en fysieke mishandeling. Ik heb de beginpost nog eens opnieuw gelezen en vraag me dan af: waaraan (denken jullie te) zien (jullie) dat iemand Belgisch is? Ik zie (in die beginpost) geen typische Belgische woorden/uitdrukkingen in. En die TO heeft nog niet geantwoord op de veronderstelling van de reageerders.
Gewoon een luchtig topic hoor, eentje waar we de verschillen nog eens leuk naast mekaar kunnen zetten.
Wat ik opvallend vind bij posts hier is: veelvuldig gebruik van wellicht.
Ik voelde mij gisterenavond niet goed, ik heb wellicht iets verkeerds gegeten. En dan heeft die 'wellicht' in de zin meestal de betekenis van 'misschien'.
Wanneer gebruik ik wellicht?
Een student heeft een zwaar zieke ouder waarvoor hij/zij zorgt.
Ik hoor dat betrokken student niet geslaagd is in de examens.
Dan zou ik kunnen zeggen: Heeft wellicht te weinig tijd gehad om te studeren door het verzorgen van zijn/haar moeder.
Wie kan mijn vraag uit de eerste alinea beantwoorden?
Alice12
30-11-2025 om 15:19
Herfstappeltaart schreef op 30-11-2025 om 07:16:
[..]
Ik ook.
In mijn omgeving betekent het echt vals spelen.
Wieder
30-11-2025 om 16:57
Een Vlaamse gast bij ons antwoordde op mijn vraag of hij nog iets (als een bepaalde saus ofzo, ik weet niet meer wat) bij zijn gerecht wilde: nee dank u, ik mag dat niet. Toen dacht ik, van wie niet? Maar hij vond het gewoon niet lekker.
duizel
30-11-2025 om 17:06
letterkoekje schreef op 30-11-2025 om 14:41:
'Opgewonden' in de zin van 'oehoe, bijna Sinterklaas', zei het kindje, dat gebruiken wij niet (of misschien mensen van de hoge burgerij). Wij zouden dan zeggen: mijn zoontje is zóóó opgedraaid door de nakende komst van de Sint. Opgewonden is bij ons toch meer in seksuele context of bij het horloge of de klok.
ALHOEWEL ...
Dan weer wel in de zin van: 'Ik ben me zo aan het opwinden over het gedrag van mijn collega, ik ontplof bijna!'
Moeilijk!Maar 'opgewonden' (in de verleden tijd dus), toch meer rond het thema: in stemming voor seks. Ja, zo is het wel. In de verleden tijd.
Mensen van de hoge burgerij gebruik ik niet en hoor ik ook nooit.
Opgedraaid ken ik ook niet in deze context. De nakende komst van de sint is denk ik ook echt vlaams.
Auwereel
30-11-2025 om 17:12
letterkoekje schreef op 30-11-2025 om 14:41:
'Opgewonden' in de zin van 'oehoe, bijna Sinterklaas', zei het kindje, dat gebruiken wij niet (of misschien mensen van de hoge burgerij). Wij zouden dan zeggen: mijn zoontje is zóóó opgedraaid door de nakende komst van de Sint. Opgewonden is bij ons toch meer in seksuele context of bij het horloge of de klok.
ALHOEWEL ...
Dan weer wel in de zin van: 'Ik ben me zo aan het opwinden over het gedrag van mijn collega, ik ontplof bijna!'
Moeilijk!Maar 'opgewonden' (in de verleden tijd dus), toch meer rond het thema: in stemming voor seks. Ja, zo is het wel. In de verleden tijd.
Goed om te weten!
Poezenmeisje
30-11-2025 om 17:26
"De vijand naakt..." ken ik alleen uit de geschiedenis stripserie die ooit in de Donald Duck stond. Dat is thuis onze geschiedeniscanon, regelmatig zoeken we hierin iets op.

Broadway
01-12-2025 om 08:28
"Juist" waar Nederlanders "nèt" gebruiken.
ik wilde juist gaan wandelen
ik wilde net gaan wandelen
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 11:43
Wij kijken vaak naar "Dagelijkse kost" met Jeroen Meus en daar valt me op dat hij heel veel verkleinwoordjes/andere uitspraken gebruikt. Soms zelfs zo erg dat het alleen maar moeilijker wordt om het uit te spreken. Voorbeeld: Koekskes. En ook ketel of pot i.p.v. pan.
Poezenmeisje
01-12-2025 om 13:15
Ik blijf "groentjes" een vreemd woord vinden voor groente.
Het went, maar het blijft vreemd.
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 15:35
Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 13:15:
Ik woon in Zeeland en wij hebben stiekem al een heleboel overgenomen van onze zuiderburen. Ik betrap me erop dat ik ook soms zeg: zullen we even een koffietje doen? 
Ysenda
01-12-2025 om 15:41
Herfstappeltaart schreef op 01-12-2025 om 15:35:
[..]
Ik woon in Zeeland en wij hebben stiekem al een heleboel overgenomen van onze zuiderburen. Ik betrap me erop dat ik ook soms zeg: zullen we even een koffietje doen?
die hoor ik hier in de randstad ook voortdurend, en dan heb ik geen van origine zuidelijke wonende collega's. En het zijn ook alleen vrouwen die het doen.
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 15:50
Ysenda schreef op 01-12-2025 om 15:41:
[..]
die hoor ik hier in de randstad ook voortdurend, en dan heb ik geen van origine zuidelijke wonende collega's. En het zijn ook alleen vrouwen die het doen.
Oja? Ik hoor het vaak op de Belgische t.v. en onwillekeurig zeg je het opdenduur ook. Ik wist niet dat het in de randstad ook werd gezegd. Waarom alleen vrouwen? 🤔
Broadway
01-12-2025 om 15:51
Herfstappeltaart schreef op 01-12-2025 om 15:35:
[..]
in terneuzen en omgeving klinkt het voor mij (zuid-oost) al echt heel vlaams
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 15:52
Broadway schreef op 01-12-2025 om 15:51:
[..]
in terneuzen en omgeving klinkt het voor mij (zuid-oost) al echt heel vlaams
Ja klopt. Ik woon zelf noordelijk van de Westerschelde dus niet aan de grens.
Marty1984
01-12-2025 om 16:37
Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 13:15:
Ik ben Belg, maar spreek toch echt van het woord groente en groentes of groenten.
Een "groentje" is bij mij een nieuweling. Iemand die bijvoorbeeld pas ergens begint te werken en dus nog groen achter haar oren ziet.
Rekenenisleuktaalook
01-12-2025 om 16:57
Marty1984 schreef op 01-12-2025 om 16:37:
[..]
Ik ben Belg, maar spreek toch echt van het woord groente en groentes of groenten.
Een "groentje" is bij mij een nieuweling. Iemand die bijvoorbeeld pas ergens begint te werken en dus nog groen achter haar oren ziet.
Tja, in Nederland ben je als jonkie nog niet droog achter de oren. Of je bent nog een groentje.
Je kunt hier niet groen achter de oren zijn.