Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Slaan we door in inclusief willen zijn?

Disney maakt de laatste jaren remakes van veel van de klassiekers  met ‘echte mensen’. Nu zijn ze bezig met Sneeuwwitje. 
Sneeuwwitje gaat nu door een latina gespeeld worden en mensen met dwerggroei vinden dat dwergen er niet op die manier in thuishoren (ivm stigma). Maar ja: Het heet niet voor niets SneewWITJE toch? 

Het betreffende Artikel: 

https://nos.nl/l/2414548 

(Betreft een discussievraag). 


dat ze in gesprek gaan met mensen met dwerggroei snap ik. Je wilt namelijk wel respectvol blijven.
Maar Latina die Sneeuwwitje speelt, dat klopt gewoon niet. Bij andere films, zoals Ariël, maakt het minder uit. Maar in dit geval is haar uiterlijk onderdeel van het verhaal en de titel.

Dit speelde ook al rondom De Kleine Zeemeermin remake. 

71CA6862-8FD6-4511-868A-802ABF030CB1.png

Ik denk dat ze beter nieuwe verhalen kunnen maken en daarin andere culteren laten schitteren, dan de oude sprookjes op deze manier aan te passen. Dat hebben ze ook gedaan met Coco en Vaiana. Dus waarom ze deze live action remakes op deze manier nodig zijn begrijp ik niet. 

Ik las het en dacht echt: gaan we nou overal over zeuren? Dit is toch gewoon het verhaal/sprookje???!!!!!! 

Dan zijn er op wel wat dingen om over te zeuren:
- dat vrouwen de troep van anderen opruimen (assepoester, sneeuwitje)
- als vrouw door een onbekende in je slaap gekust worden en er dan maar mee trouwen (wederom sneeuwitje, doornroosje)
- stockholmsyndroom: verliefd worden op je ontvoerder (belle en het beest)
- Je lichaam verkopen/ iets doen wat je absoluut niet wil om maar bij de man waar je verliefd op bent (zeemeermin) 

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

ScarceKudu74

ScarceKudu74

26-01-2022 om 08:17

Haha...'een kindje zo wit als sneeuw'...en dat laat je dan spelen door een latina  

Op zich maakt het me niet wie welke rol speelt. Als ze het een beetje leuk doen. Maar sprookjes zijn vaak regio/cultuur verbonden. Sneeuwwitje is toch Duits ofzo. 
Er zullen andere sprookjes en vertellingen zijn in andere culturen. En ik snap wel dat mensen trots zijn op hun. Sprookjes. En daar liever de eigen vertolking van zien.

Dutchgirly schreef op 26-01-2022 om 08:09:

Dit speelde ook al rondom De Kleine Zeemeermin remake.

71CA6862-8FD6-4511-868A-802ABF030CB1.png

Ik denk dat ze beter nieuwe verhalen kunnen maken en daarin andere culteren laten schitteren, dan de oude sprookjes op deze manier aan te passen. Dat hebben ze ook gedaan met Coco en Vaiana. Dus waarom ze deze live action remakes op deze manier nodig zijn begrijp ik niet.

Dat snap ik ook niet. Maar goed, de Duitse en Deense sprookjes zijn in Amerika natuurlijk gewoon verbasterd naar Amerikaans Disney. Alsof iemand nog enige link weet met pre-20e eeuws Germaans gebied. 

MRI

MRI

26-01-2022 om 08:55

KillerQueen schreef op 26-01-2022 om 08:10:

Ik las het en dacht echt: gaan we nou overal over zeuren? Dit is toch gewoon het verhaal/sprookje???!!!!!!

Dan zijn er op wel wat dingen om over te zeuren:
- dat vrouwen de troep van anderen opruimen (assepoester, sneeuwitje)
- als vrouw door een onbekende in je slaap gekust worden en er dan maar mee trouwen (wederom sneeuwitje, doornroosje)
- stockholmsyndroom: verliefd worden op je ontvoerder (belle en het beest)
- Je lichaam verkopen/ iets doen wat je absoluut niet wil om maar bij de man waar je verliefd op bent (zeemeermin)

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

ja mooie opsomming en ook nog:

- Belle en het Beest: uiterlijk telt niet, een mooi karakter telt... als je tenminste een man bent

Nou ja, dat is wel een beetje zeuren om het zeuren.. Ze heet Sneeuwwitje. Ik heb zelf ook een kleurtje en heb mij als kind werkelijk nooit afgevraagd waarom Sneeuwwitje wit is. Ze woonde gewoon in een ver, koud land en daar zijn vaker blanke dan donkere mensen. 

En zoals hier boven is vermeld en in het kader van ons beeld veranderen van hoe je als meisje geprofileerd wordt in de maatschappij, misschien zijn er belangrijkere dingen die ze zouden moeten aanpassen in de verhalen ipv de kleur van de actrice

Draai het om en dan is de wereld te klein (dus een blanke vrouw die een latina rol speelt). Dat is natuurlijk al jarenlang aan de gang in Hollywood, dus die boosheid snap ik wel, maar ik vind dit dan weer het andere uiterste. 
Persoonlijk word ik een beetje moe van al die verfilmingen van tekenfilms. Ik heb liever originele verhalen zoals Moana of Encanto. 

KillerQueen schreef op 26-01-2022 om 08:10:

Ik las het en dacht echt: gaan we nou overal over zeuren? Dit is toch gewoon het verhaal/sprookje???!!!!!!

Dan zijn er op wel wat dingen om over te zeuren:
- dat vrouwen de troep van anderen opruimen (assepoester, sneeuwitje)
- als vrouw door een onbekende in je slaap gekust worden en er dan maar mee trouwen (wederom sneeuwitje, doornroosje)
- stockholmsyndroom: verliefd worden op je ontvoerder (belle en het beest)
- Je lichaam verkopen/ iets doen wat je absoluut niet wil om maar bij de man waar je verliefd op bent (zeemeermin)

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

Precies dit. 

Ja, we slaan hier helemaal in door. 

We slaan volledig door. 
Waarom maken ze niet gewoon nieuwe verhalen waarin het niet uitmaakt wie ze voor personages casten? Laat de verhalen uit onze eigen cultuur gewoon behouden blijven. 

Lollypopje schreef op 26-01-2022 om 08:05:

dat ze in gesprek gaan met mensen met dwerggroei snap ik. Je wilt namelijk wel respectvol blijven.
Maar Latina die Sneeuwwitje speelt, dat klopt gewoon niet. Bij andere films, zoals Ariël, maakt het minder uit. Maar in dit geval is haar uiterlijk onderdeel van het verhaal en de titel.

Lijkt me dat dwergen die acteur willen worden juist handig gebruik maken van hun natuurlijk gebrek aan lengte. Die doe je tekort als je dwergen bant uit films. 

En James Bond ook donker...WAAR GAAT HET HEEN MET DE WERELD. 
Maar even serieus entertaiment, verhalen, sprookjes zijn lang gericht geweest op de witte markt. Maar de wereld is niet homogeen. Voor mij gaat het vooral om het verhaal en de fantasie. Dan maakt het toch niet uit wie wat speelt?

Viva-amber schreef op 26-01-2022 om 09:45:

En James Bond ook donker...WAAR GAAT HET HEEN MET DE WERELD.
Maar even serieus entertaiment, verhalen, sprookjes zijn lang gericht geweest op de witte markt. Maar de wereld is niet homogeen. Voor mij gaat het vooral om het verhaal en de fantasie. Dan maakt het toch niet uit wie wat speelt?

Maar omgekeerd zou het cultuurtoeeigening worden genoemd als je blanken een rol zou geven in een verhaal wat duidelijk uit een andere cultuur komt. Waarom mag er niks meer voor onze eigen cultuur overblijven? Ik stoor me ook enorm aan de huidige trend in langlopende tv-series. Kijk naar Greys Anatomy van 20 jaar terug en nu en 't is om te huilen. Alles wat tegenzit of zat in het leven is nu opeens de schuld van het zwart zijn wordt er elke aflevering opnieuw weer ingepeperd, terwijl ze 20 jaar geleden begonnen als ijzersterke personages (Bailey bijv.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.