Media en cultuur
Boarn
25-07-2026 om 10:27
Puzzelboeken: Murdle, Murdoku, Cluedo enz...
Recent heb ik dit genre pas gevonden en zie dat er een uitgebreide collectie is van dit soort moord mysterie puzzelboeken. Misschien kunnen we tips, aanrader en afrader met elkaar delen?
Als je de titel noemt, waar het ongeveer over gaat, type puzzel en of het moeilijk of makkelijk is, dan weten anderen ook of deze boeken een aanrader of afrader is. Zelf zoek ik namelijk nog naar andere leuke speurboeken voor deze zomer ![]()
snjokorn
25-07-2026 om 17:47
Joszy schreef op 25-07-2026 om 17:36:
[..]
Ik zag hem op bol.com wel in het Engels inderdaad
Ohhh, díe heb ik nog niet....
Gevaarlijk topic is dit ![]()
BlairW
26-07-2026 om 10:04
Ik heb het rode Murdle puzzelboek aangeschaft voor de vakantie. Lijkt me erg leuk om te doen! Maar dus nog niet aan begonnen, dus geen idee of het echt zo leuk is 😁
Murdoku speel ik op mijn telefoon en vind ik wel leuk! Heb laatst de paarse aan een vriendin gegeven voor haar verjaardag en die vind het heel leuk in ieder geval. Best kans dat ik die nog ga aanschaffen.
Vorig jaar heb ik de denksport Efteling editie aangeschaft en die is echt heel leuk! Ik vind het vooral fijn dat er verschillende puzzels in staan. Niet steeds hetzelfde vind ik wel prettig. En de feitjes over de Efteling zijn interessant ook.
Ik heb zelf ook nog 2 van dit soort boeken, ook stripverhaal waarbij je eigen keuzes het verloop bepalen. Ik heb de sherlock Holmes versie en de “gevangen” versie.
https://www.999games.nl/nieuws/verwacht-adventure-by-book
ik weet nog niet helemaal wat ik er van vind. Kan soms mijn aandacht er niet helemaal bij houden, moet ook dingen tussendoor opschrijven enz. Misschien toch maar weer eens mee opnieuw beginnen in de vakantie.
Boarn
26-07-2026 om 17:00
Die stripboeken, dat ziet er ook leuk uit. Alleen vind ik dat er zo weinig op een pagina staat.
Het liefst heb ik een boek wat je echt helemaal moet uitpluizen van voor naar achter, maar waar ook geen kinderachtige puzzeltjes in staan. Iets wat echt een hersenkraker is en waar je lekker voor moet speuren.
Ik zag Het cozy puzzelboek in de boekhandel staan, maar als ik dan de puzzels zie dan denk ik, die zijn meer voor mn nichtje van 12. Een beetje kinderlijk, net zn doe-vakantieboek als wat je vroeger had.
Dutchgirly
26-07-2026 om 21:10
Wat een leuk topic. Ik stond laatst bij Philips ook te twijfelen om de Middle mee te nemen. Ik heb het niet gedaan, maar het lijkt me wel heel leuk.
Ik zag idd ook het cozy puzzelboek liggen, ik had het al op insta voorbij zien komen en toen leek het me heel leuk. Ik hou echt niet van die kruiswoordpuzzels met ouderwetse woorden enzo. Maar dit was zo simpel dat het voor kinderen leek. Gemiste kans wat mij betreft.
En ik zie hier het Sherlock Holmes boek van 999 games voorbij komen. Ik heb die thuis ook liggen. Maar ik kan er maar niet inkomen. Ik denk dat ik het teveel gedoe vindt, met het opschrijven, onthouden wat je allemaal al gezien hebt. Steeds maar opnieuw naar voor en naar achteren bladeren. Dit is het niet voor mij.
nlies
26-07-2026 om 23:32
Ik heb de murdoku bij de vriendenloterij gekozen als prijs. Zie wel of het wat is, is nog niet binnen
BlairW
27-07-2026 om 07:24
Dutchgirly schreef op 26-07-2026 om 21:10:
Wat een leuk topic. Ik stond laatst bij Philips ook te twijfelen om de Middle mee te nemen. Ik heb het niet gedaan, maar het lijkt me wel heel leuk.
Ik zag idd ook het cozy puzzelboek liggen, ik had het al op insta voorbij zien komen en toen leek het me heel leuk. Ik hou echt niet van die kruiswoordpuzzels met ouderwetse woorden enzo. Maar dit was zo simpel dat het voor kinderen leek. Gemiste kans wat mij betreft.
En ik zie hier het Sherlock Holmes boek van 999 games voorbij komen. Ik heb die thuis ook liggen. Maar ik kan er maar niet inkomen. Ik denk dat ik het teveel gedoe vindt, met het opschrijven, onthouden wat je allemaal al gezien hebt. Steeds maar opnieuw naar voor en naar achteren bladeren. Dit is het niet voor mij.
Ik kom dus inderdaad ook niet echt goed in die 999 games boeken. Maar ik schreef niks mee op tussendoor, dus misschien moet ik dat nog eens doen. Vind het idee van die boekjes namelijk wel heel leuk. Ga me er toch nog een keer aan wagen 😊
Dat cozy boekje heb ik ook even bekeken en lijkt inderdaad wel voor kinderen. En ik vind ook niet alle soorten puzzels daarin leuk. Dan zijn die denksport varianten leuker. Ik twijfel nog over de iconische televisie variant. Heb die van de quest laatst aan mijn vader gegeven.
Leatje
30-07-2026 om 10:11
The Mystery agency - De Museumroof,
Ik had deze aangeschaft, maar ik ben bijna halverwege en denk steeds te moeilijk. De puzzels zijn eenvoudig op te lossen waardoor ik mijn aandacht ben verloren. Een duur boek wel.. Er staat ook steeds bij welk onderdeel je moet noteren. Dus ipv dat je zelf de aanwijzingen verwerkt, staat erbij welke aanwijzing je waar in moet vullen. Ik hou meer van hersenkrakers en verbanden leggen
TwoThirds
30-07-2026 om 20:20
Boarn schreef op 26-07-2026 om 17:00:
Die stripboeken, dat ziet er ook leuk uit. Alleen vind ik dat er zo weinig op een pagina staat.
Het liefst heb ik een boek wat je echt helemaal moet uitpluizen van voor naar achter, maar waar ook geen kinderachtige puzzeltjes in staan. Iets wat echt een hersenkraker is en waar je lekker voor moet speuren.
Ik zag Het cozy puzzelboek in de boekhandel staan, maar als ik dan de puzzels zie dan denk ik, die zijn meer voor mn nichtje van 12. Een beetje kinderlijk, net zn doe-vakantieboek als wat je vroeger had.
Ken je Journal29?
Een interactief puzzelboek waarbij je echt heel erg out of the box moet denken.
Boarn
31-07-2026 om 18:29
Ik was vandaag in een boekwinkel en heb eens door het andere assortiment van detective puzzelboeken gebladerd. Moet zeggen dat mij die veel minder aanspreken. Veelntekst, weinig puzzels. En van een kruiswoord puzzelnwordt ik ook niet echt warm.
Dus ik houdt het nog bij Alice is niet de moordenaar als favo boek. Lekker dom wegstrepen, ik merk dat ik er heel rustig van wordt.
De Murdle en Murdoku boeken zijn bij veel boekenzaken wel echt uitverkocht. En de boeken zijn okk slecht te leveren geven ze aan.
Boarn
31-07-2026 om 18:33
TwoThirds schreef op 30-07-2026 om 20:20:
[..]
Ken je Journal29?
Een interactief puzzelboek waarbij je echt heel erg out of the box moet denken.
Is alleen in het Engels he? Dat is niet mijn voorkeur.
Reviews zijn wel goed.
Wasgij
01-08-2026 om 11:25
Ik heb (door dit topic😉) het puzzelboek "de moordzoeker" besteld.
Dit komt als het goed is vandaag binnen.
En nu ben ik erg benieuwd.
Meesje
01-08-2026 om 11:34
Boarn schreef op 31-07-2026 om 18:29:
Ik was vandaag in een boekwinkel en heb eens door het andere assortiment van detective puzzelboeken gebladerd. Moet zeggen dat mij die veel minder aanspreken. Veelntekst, weinig puzzels. En van een kruiswoord puzzelnwordt ik ook niet echt warm.
Dus ik houdt het nog bij Alice is niet de moordenaar als favo boek. Lekker dom wegstrepen, ik merk dat ik er heel rustig van wordt.
De Murdle en Murdoku boeken zijn bij veel boekenzaken wel echt uitverkocht. En de boeken zijn okk slecht te leveren geven ze aan.
Begrijp ik goed dat dit een soort woordzoeker is. Maar dan met alleen namen?
De thriller achtige puzzel boeken spreken mij wel aan. Ik ga ook eens zoeken
BlairW
01-08-2026 om 12:09
Ik heb deze nog aangeschaft ook :

Ik hou van woordzoekers en deze krijgt ook wel goede reviews. Ben benieuwd!
Boarn
01-08-2026 om 17:10
Meesje schreef op 01-08-2026 om 11:34:
[..]
Begrijp ik goed dat dit een soort woordzoeker is. Maar dan met alleen namen?
De thriller achtige puzzel boeken spreken mij wel aan. Ik ga ook eens zoeken
Nee juist niet. Het zijn 200+ pagina vol met alleen maar voornamen en je moet de voornamen wegstrepen die aan een criterium voldoen. Dus alles wat met een S begin, alles met dubbele letters achter elkaar, alle namen waar een xyz in zit enz. En dan blijft er als het goed is maar 1 naam over.