Media en cultuur
Boarn
25-07-2026 om 10:27
Puzzelboeken: Murdle, Murdoku, Cluedo enz...
Recent heb ik dit genre pas gevonden en zie dat er een uitgebreide collectie is van dit soort moord mysterie puzzelboeken. Misschien kunnen we tips, aanrader en afrader met elkaar delen?
Als je de titel noemt, waar het ongeveer over gaat, type puzzel en of het moeilijk of makkelijk is, dan weten anderen ook of deze boeken een aanrader of afrader is. Zelf zoek ik namelijk nog naar andere leuke speurboeken voor deze zomer ![]()
Boarn
25-07-2026 om 10:31
ik ben begonnen met Alice is niet de Moordenaar. Een boek dat alleen maar vol staat met voornemen en aannde hand van de hints moet je namen wegstrepen. Bijvoorbeeld alle namen die starten met een S, alle namen van 3 letters, namen waar een XYZ in zit enz. Het is wel elke pagina hetzelfde, maar juist het repeterende er van vind ik zelf rustgevend. Je hoeft er niet bij na te denken, maar je moet wel opletten. Uiteindelijk blijft er dus 1 naam over. Als je van "saai" houdt, dan is dit boek misschien leuk voor je.
In dezelfde serie heb je ook nog Lotte is niet de Moordenaar, Daan is niet de Moordenaar en De dader is niet Eva
Boarn
25-07-2026 om 10:36
Verder ben ik begonnen in een Murdoku puzzelboek (de paarse). Dat is eigenlijk een sudoku achtige puzzel. Je streept opties weg waar iemand kan staan in de ruimte en dan blijft er 1 plek over waar het slachtoffer kan liggen. En degene die in dezelfde kamer staat heeft het dan gedaan.
Heb er nu een stuk of 20 gedaan, vind ze nog niet heel moeilijk. Elke 2 pagina's is 1 puzzel, dus je kunt steeds een puzzeltje per keer doen. Volgens een vriendin gaan ze hierna wel lastiger worden, met meer denkwerk. Ik weet nog niet echt of ik dit genre heel leuk vind, terwijl ik normaal gesproken wel van sudoku houdt.
Boarn
25-07-2026 om 10:44
Ik heb nog een Murdle boek liggen (de rode), maar nog niet in begonnen.
Aan de hand van kaarten, codes en aanwijzingen achterhaal je wie de dader is, welk moordwapen er is gebruikt en waar het slachtoffer werd vermoord. Als ik de voorbeeld pagina's zie, dan is dit boek echt veel meer puzzelen.
Verder ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met Cluedo achtige boeken, The Mistery Agency en andere moord mystery boeken?
Promethium
25-07-2026 om 13:23
Leuk! Ik heb ze ook zien liggen, maar zelf nog geen ervaring mee, ik lees graag mee met de ervaringen!
Wasgij
25-07-2026 om 13:30
Ik zag er ook eentje bij Denksport, aan de hand van een verhaal van Suzanne Vermeer.
Maar die is wel prijzig 19.50.
https://www.denksport.com/puzzel/boeken/dossier-denksport-suzanne-vermeer/va-bdol-nlpn
Los al puzzelend het mysterie op!
In Dossier Denksport – Nachtclub is het aan jou om achter de waarheid te komen. Je krijgt bij elke puzzel iets nieuws te zien: een getuigenis, een kaart, een foto of een code. Door deze clues te verzamelen, kun je de geheimen ontrafelen. Weet jij het mysterie op te lossen?
snjokorn
25-07-2026 om 14:15
Ik ben begonnen met ´the official Agatha Christie puzzle book`; 9 hoofdstukken en elk hoofdstuk gaat over 1 van haar boeken. Er zijn verschillende soorten puzzels per hoofdstuk. Het is wel in het Engels (het is uiteraard wel heel handig als je de boeken kent)
Daarna kreeg ik `Mr. Brein whodunit puzzelboek´:
In dit boek vind je de aantekeningen van Agnes Whitstable, een gerenommeerde amateurdetective die in het typisch Engelse dorpje Bishop´s End woont. Zij neemt je mee in tien van haar interessantste zaken en nodigt je uit samen met haar de ware toedracht van het mysterie te achterhalen door de puzzels op elke bladzijde op te lossen. Er zijn moorden, diefstallen en vervalsingen die tot op de bodem moeten worden uitgezocht, en je komt onderweg heel wat verdachte personen tegen.
Leuk om te doen maar wel handig om alle puzzels bij het bijbehorende verhaal achter elkaar door te maken (geen lange pauzes inlassen)
En ben nu ook begonnen in murdocu. Ook leuk
Andarna
25-07-2026 om 15:26
Leuk topic!
Wij hebben voor de vakantie een hele stapel liggen. Voor mezelf Dossier Denksport, Suzanne Vermeer - Nachtclub. Ik ben dol op lezen, dus voor mij was deze een no brainer. De dader is niet Eva. Leuke opzet, fijn om soms een pagina uit te maken. Wel jammer dat er veel dubbele namen inzitten. En het Cosy puzzelboek voor ontspannen zomerdagen. Heerlijk voor tussendoor om even niet teveel na hoeven denken.
Vriend heeft Murdle, de zaak van de zeven schedels. Hebben we ook een probeer-exemplaar van, dus die moet ik nog even inpikken om te testen. En hij neemt The Mystery agency - De Museumroof mee. Maar daar moeten we nog in beginnen.
Hij wilde eigenlijk ook nog een mordoku, maar die was overal al uitverkocht in het dorp. Is die aan te raden?
Boarn
25-07-2026 om 15:27
Die jullie noemen @Wasgij en @ Snjokorn, zijn dat puzzelboeken waarbij je eerst een boek moet hebben gelezen? Want dan spreekt me dat niet zo aan, heb weinig puf voor echte leesboeken momenteel.
mut
25-07-2026 om 15:32
Ik kwam op facebook een advertentie tegen van cluehound magazines (ook in het Nederlands). Soort escaperoom / moordmysterie maar dan in tijdschrift - model. Misschien ook interessant
Joszy
25-07-2026 om 15:53
snjokorn schreef op 25-07-2026 om 14:15:
Ik ben begonnen met ´the official Agatha Christie puzzle book`; 9 hoofdstukken en elk hoofdstuk gaat over 1 van haar boeken. Er zijn verschillende soorten puzzels per hoofdstuk. Het is wel in het Engels (het is uiteraard wel heel handig als je de boeken kent)
Daarna kreeg ik `Mr. Brein whodunit puzzelboek´:
In dit boek vind je de aantekeningen van Agnes Whitstable, een gerenommeerde amateurdetective die in het typisch Engelse dorpje Bishop´s End woont. Zij neemt je mee in tien van haar interessantste zaken en nodigt je uit samen met haar de ware toedracht van het mysterie te achterhalen door de puzzels op elke bladzijde op te lossen. Er zijn moorden, diefstallen en vervalsingen die tot op de bodem moeten worden uitgezocht, en je komt onderweg heel wat verdachte personen tegen.
Leuk om te doen maar wel handig om alle puzzels bij het bijbehorende verhaal achter elkaar door te maken (geen lange pauzes inlassen)
En ben nu ook begonnen in murdocu. Ook leuk
Hoe is dat Agatha Christie boek? Ik heb al haar boeken staan, ooit samen met mijn vader bij elkaar gespaard en dit klinkt heel leuk! Wat voor type puzzels staan er in?
Wasgij
25-07-2026 om 16:48
Boarn schreef op 25-07-2026 om 15:27:
Die jullie noemen @Wasgij en @ Snjokorn, zijn dat puzzelboeken waarbij je eerst een boek moet hebben gelezen? Want dan spreekt me dat niet zo aan, heb weinig puf voor echte leesboeken momenteel.
Ik denk het niet maar dat weet ik niet zeker.
snjokorn
25-07-2026 om 17:16
Boarn schreef op 25-07-2026 om 15:27:
Alleen die van Agatha Christie. Als je het verhaal niet kent is het erg lastig om de puzzels op te lossen.
Die middelste zijn ´aantekeningen´van 1,5 bladzijde en daarna een stuk of 7-8 puzzels
snjokorn
25-07-2026 om 17:31
Joszy schreef op 25-07-2026 om 15:53:
[..]
Hoe is dat Agatha Christie boek? Ik heb al haar boeken staan, ooit samen met mijn vader bij elkaar gespaard en dit klinkt heel leuk! Wat voor type puzzels staan er in?
Ik vind ´m erg leuk (er is inmiddels al een tweede deel uit)
Als ik het eerste hoofdstuk er even bij pak (the mysterious affair at Styles):
Een gewone woordzoeker om mee te beginnen,
Een soort logiquiz met de plattegrond van de slaapkamers
Een woordslang (secret code) waarbij je zelf de beginletter moet vinden (en daarna dus de hele zin)
Een handgeschreven briefje welke in 6 stukjes gescheurd in een prullenbak gevonden was... wat staat er
Een erg lastige omdat het geen Nederlandse puzzel was: 2 cirkels waar je 8 4-letterwoorden in moet vullen (de 1 begint met MAKE, de ander met WILL), waar je steeds maar 1 letter mag veranderen en je zelf moet uitvinden in welk van de 2 cirkels het antwoord moet komen (steeds 2 clues)
Dan een soort filippine waarbij er steeds wat hokjes grijs gekleurd zijn, die bij elkaar vormen het antwoord.
Dan een cryptogram
Een plaatje van 10 kaarsen op/door elkaar. Welke kaars heeft het getal dat matcht met de volgorde waarin het werd opgepakt.
Een woordzoeker
En een symmetrische 'kruiswoordpuzzel' waar in alle hokjes al letters staan en waar je zelf dus een symmetrische puzzel van moet maken (hokjes zwart kleuren)
snjokorn
25-07-2026 om 17:34
Ik weet niet of die Agatha Christie in NL te koop is. Die van mij komt uit het Verenigd Koninkrijk (ik had 'm voor mijn verjaardag gevraagd aan iemand die daar in ieder geval contacten heeft of er wel eens heen moet).
Joszy
25-07-2026 om 17:36
snjokorn schreef op 25-07-2026 om 17:34:
Ik weet niet of die Agatha Christie in NL te koop is. Die van mij komt uit het Verenigd Koninkrijk (ik had 'm voor mijn verjaardag gevraagd aan iemand die daar in ieder geval contacten had of er wel eens heen moet).
Ik zag hem op bol.com wel in het Engels inderdaad