Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Npo serie rampvlucht

Zojuist deze serie ontdekt. Heb twee afleveringen gekeken en sta nu al verstelt van hetgeen ik niet wist. Ik heb deze ramp ook niet bewust meegemaakt. 

Wie kan zich die periode herrineren en welke informatie werd er toen wel/niet bewust gedeeld en wat was aandeel van KLM en overheid.


oudmaarnognietkoud schreef op 30-09-2022 om 23:06:

[..]

Het vliegtuig heb ik niet zien neerstorten, wel een enorme vuurzee. Ter plaatse konden wij eerst de auto niet uit omdat er brandende brokken uit de lucht kwamen. Het eerste wat wij deden was de weg, de Groesbeekdreef, vrij houden voor de brandweer.

Poeh, heftig lijkt me dat, je maakt echt veel mee als agent maar dit had bijna nog niemand meegemaakt. 

Ginevra schreef op 30-09-2022 om 23:59:

[..]


Ga nou toch gauw een eind fietsen. Jij had er misschien niet van gehoord, dat is iets heel anders.

Op de fiets is wel een goed idee om wat wijken te leren kennen 😉. 

Ik kan me altijd zo weinig bij voorstellen dat mensen zo weinig interesse hebben in de directe wereld om hen heen maar wel de hele wereld overvliegen. 

Ik heb enige jaren terug wel de Air Crash Investigation zitten kijken op Natgeo. Werd vaak herhaald. Maar na een poos heb je alles wel gezien. Dit ging om heel ouderwetse vliegtuigen (die toen op en top modern waren natuurlijk) en waar de ontwerpers van geleerd hebben. De moderne vliegtuigen zijn veel veiliger en dus is er maar zelden iets spannends over te vertellen behalve dat je krap zit.

Ik vond vooral de afleveringen met veel overlevenden interessant, die met 100% doden minder. Je hoopt dat ze meteen dood waren en niet hebben hoeven lijden. Vooral die van Sully op de Hudson met 100% overlevenden, maar die kan ik intussen wel uitspellen.

Nou vooruit; een spannend linkje:


https://www.youtube.com/watch?v=C4EQ4L0gGDc

rionyriony schreef op 01-10-2022 om 08:29:

Ik heb enige jaren terug wel de Air Crash Investigation zitten kijken op Natgeo. Werd vaak herhaald. Maar na een poos heb je alles wel gezien. Dit ging om heel ouderwetse vliegtuigen (die toen op en top modern waren natuurlijk) en waar de ontwerpers van geleerd hebben. De moderne vliegtuigen zijn veel veiliger en dus is er maar zelden iets spannends over te vertellen behalve dat je krap zit.

Ik vond vooral de afleveringen met veel overlevenden interessant, die met 100% doden minder. Je hoopt dat ze meteen dood waren en niet hebben hoeven lijden. Vooral die van Sully op de Hudson met 100% overlevenden, maar die kan ik intussen wel uitspellen.

Ja, die laatste was zeker bijzonder. 


rionyriony schreef op 01-10-2022 om 08:29:

Ik heb enige jaren terug wel de Air Crash Investigation zitten kijken op Natgeo. Werd vaak herhaald. Maar na een poos heb je alles wel gezien. Dit ging om heel ouderwetse vliegtuigen (die toen op en top modern waren natuurlijk) en waar de ontwerpers van geleerd hebben. De moderne vliegtuigen zijn veel veiliger en dus is er maar zelden iets spannends over te vertellen behalve dat je krap zit.

Ik vond vooral de afleveringen met veel overlevenden interessant, die met 100% doden minder. Je hoopt dat ze meteen dood waren en niet hebben hoeven lijden. Vooral die van Sully op de Hudson met 100% overlevenden, maar die kan ik intussen wel uitspellen.

Nou vooruit; een spannend linkje:


https://www.youtube.com/watch?v=C4EQ4L0gGDc

Dat was ook echt een goeie film die daarover is gemaakt.

Ik heb over die serie gedroomd vannacht, nadat ik gisteravond 5 minuten na de aftiteling slapen... Man man, badend in het zweet wakker  Nou heb ik dat wel vaker bij spannende televisie, dus de volgende afleveringen kijk ik via NPO Start wel terug. 

Ginevra schreef op 30-09-2022 om 23:59:

[..]


Ga nou toch gauw een eind fietsen. Jij had er misschien niet van gehoord, dat is iets heel anders.

Precies, iedereen kende de in ieder geval de Bijlmer Bajes wel. De meeste mensen kende ook de Bijlmer wel.

Ik kende wat brandweermannen die aanwezig zijn geweest op de rampplek en helaas relatief jong zijn overleden aan allerlei ziektes. Er is altijd wel verband gelegd met deze ramp, ik kan mij niet herinneren dat er echt ooit een groot onderzoek is geweest dat de klachten van deze mannen en vrouwen echt linkte aan deze ramp.

interessant stuk over oa de mannen in witte pakken 
https://www.kijkmagazine.nl/mens/bijlmerramp-witte-pakken/

Tuinplant schreef op 01-10-2022 om 09:40:

[..]

Precies, iedereen kende de in ieder geval de Bijlmer Bajes wel. De meeste mensen kende ook de Bijlmer wel.

Ik kende wat brandweermannen die aanwezig zijn geweest op de rampplek en helaas relatief jong zijn overleden aan allerlei ziektes. Er is altijd wel verband gelegd met deze ramp, ik kan mij niet herinneren dat er echt ooit een groot onderzoek is geweest dat de klachten van deze mannen en vrouwen echt linkte aan deze ramp.

Ja, dat is er wel geweest, maar vrij laat, pas na jaren. Conclusie was dat er geen verband kon worden aangetoond. Conclusie was ook dat men een volgende keer veel eerder moest onderzoeken.

Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en het raakt me wel. Vind het mooi gedaan en indrukwekkend.. wil nu ook weten wat er in dat vliegtuig zat. 

OmaVan2 schreef op 01-10-2022 om 11:45:

[..]

Ja, dat is er wel geweest, maar vrij laat, pas na jaren. Conclusie was dat er geen verband kon worden aangetoond. Conclusie was ook dat men een volgende keer veel eerder moest onderzoeken.

Zeker. Ik weet dat er toen korpsen uit heel Nederland naar Amsterdam gingen. Ik weet van een vriendin van mij dat er best veel van de collega's die daar bij waren, later allerlei (vage) klachten kregen. Maar wat iemand aangaf, gezien de situatie, wat er allemaal in de hens stond qua stoffen, dat kan alleen maar hele ongezonde lucht zijn.

De nasleep van 9/11 is vergelijkbaar. Degenen die het overleefd hebben, de eerstehulpdiensten, er zijn veel mensen met klachten door inademing van het stof, de dampen enz.

Zusterclivia schreef op 04-10-2022 om 10:40:

[..]

Zeker. Ik weet dat er toen korpsen uit heel Nederland naar Amsterdam gingen. Ik weet van een vriendin van mij dat er best veel van de collega's die daar bij waren, later allerlei (vage) klachten kregen. Maar wat iemand aangaf, gezien de situatie, wat er allemaal in de hens stond qua stoffen, dat kan alleen maar hele ongezonde lucht zijn.

De nasleep van 9/11 is vergelijkbaar. Degenen die het overleefd hebben, de eerstehulpdiensten, er zijn veel mensen met klachten door inademing van het stof, de dampen enz.

Men moet gelijk beginnen met meten. Als een deel van de brandweer nog aan het blussen is, moet een ander deel al meten. Dit is bij de Bijlmerramp niet gebeurt en bij de vuurwerkramp in Enschede is dit veel beter opgepakt. Dan weet je ook waar je bij mensen met "vage klachten" naar kan zoeken. Overigens was bij het WTC in NYC heel de staalconstructie gecoat met een asbesthoudende coating. Dat is neergedwarreld over New York toen de gebouwen in elkaar stortten.

Dit soort "vage klachten" zijn vaak bijzonder lastig te duiden, maar als je niets meet is het al helemaal onmogelijk.

Reflectione schreef op 04-10-2022 om 04:53:

wil nu ook weten wat er in dat vliegtuig zat.


Daar ga je niet achter komen door de serie te kijken, want dat is niet echt bekend geworden.(althans niet geheel)

Ik vind de serie overigens wel boeiend, maar ook een hinderlijk format dat feit en fictie zo door elkaar lopen. Hoezo die Israëlische journalist? Bestond die echt of is dat een verzinsel om de politieke context te vertellen?

Dat El Al een bijzondere positie op Schiphol heeft weet iedereen, dat is althans gewoon bekend, maar klopt alles wat er over gezegd wordt in de serie? Straks gaan mensen denken dat als bewering B een verzinsel is, bewering A ook een verzinsel is.

Ginevra schreef op 04-10-2022 om 12:28:

[..]


Daar ga je niet achter komen door de serie te kijken, want dat is niet echt bekend geworden.(althans niet geheel)

Ik vind de serie overigens wel boeiend, maar ook een hinderlijk format dat feit en fictie zo door elkaar lopen. Hoezo die Israëlische journalist? Bestond die echt of is dat een verzinsel om de politieke context te vertellen?

Dat El Al een bijzondere positie op Schiphol heeft weet iedereen, dat is althans gewoon bekend, maar klopt alles wat er over gezegd wordt in de serie? Straks gaan mensen denken dat als bewering B een verzinsel is, bewering A ook een verzinsel is.


Oh? Ah, ja ik lees het nu... Ik ben niet verbaasd.

Zusterclivia schreef op 04-10-2022 om 13:40:

[..]


Oh? Ah, ja ik lees het nu... Ik ben niet verbaasd.

Als je wel eens met El Al gevlogen hebt dan is het duidelijk te zien. Je moet extra veiligheidscontroles door, en het is een afzonderlijke gate met extra veiligheidshokjes en -hekjes, en er lopen zwaar bewapende niet-Nederlandse security-types rond. Andere landen hebben/mogen dat niet. Dus dat deel is gewoon zichtbaar voor iedere reiziger.

De rest van wat er in de serie gezegd wordt, dat het Israelisch grondgebied binnen Schiphol is, dat er geheime wapenleveranties hebben plaatsgevonden in de Jom Kippoeroorlog, dat El Al zijn eigen gang kan gaan vwb vracht en zo, dat is deels in brede kring bekend en deels speculatie denk ik. Zo ver heb ik me er niet in verdiept maar ik had veel ervan wel eerder gehoord. Zie bv ook https://www.groene.nl/artikel/el-al-staat-nog-steeds-boven-de-wet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.