Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

My 600 LB life

Wie kijkt dit? Ik nu Voor het eerst en eerlijk waar ik weet niet wat ik zie! 
Verhaal van de dag is het verhaal van Gina, die meer dan 250 kilo weegt.wat een horror zeg. Ik ben moe maar neem de rest op want ik wil weten of het haar lukt om haar leven te veranderen! 


Nou de meesten blijven de helft van de uitzendtijd problemen hebben,, komen zelfs aan, want die verwachtten een wondermiddel van dokter Now (of hoe hij ook heet) en dat is er dus niet. En ze blijven volhouden dat ze echt hun best hebben gedaan. En dan zien ze ineens het licht en gaan afvallen.
Opvallend is ook dat 9 van de 10 geen steun van thuis krijgen (Het is zo ongezellig dat je niet mee-eet) 9 van de 10 familieleden ook te zwaar zijn, en  dat er niemand zegt: Moet je iedere dag wandelen? Ik wandel met je mee.
Allemaal heel voorspelbaar dus, je kunt de helft missen en het nog volgen 

Dit moest ik even opzoeken maar ik vond een website met voor en na foto’s. Het trieste is dat veel mensen die zoveel afvallen daarna toch weer aankomen.

Echt zo triest om te zien.
Wat nlies zegt klopt ook. De meeste afleveringen verlopen hetzelfde. Toch fascineert het me. Hoe komt het dat je je bijna dood eet? En hoe verloopt het mentale en fysieke proces na het besluit om af te vallen?

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 23:43:

Echt zo triest om te zien.
Wat nlies zegt klopt ook. De meeste afleveringen verlopen hetzelfde. Toch fascineert het me. Hoe komt het dat je je bijna dood eet? En hoe verloopt het mentale en fysieke proces na het besluit om af te vallen?

Ik heb heel wat afleveringen gezien, en verdrietig genoeg zijn ze allemaal getraumatiseerd. Ofwel door ouderproblematiek (mishandeling, verwaarlozing, verslaving) ofwel door seksueel misbruik. Ik heb echt ingezien dat mensen die zo obees zijn, niet ‘gewoon’ dik zijn door te veel te eten omdat ze geen zelfbeheersing hebben. Het is een copingsmechanisme, het zit veel dieper. 

Ze gaan ook redelijk vaak naar een psycholoog met de fantastische naam Dr Paradise. Ik keek het veel, maar nu sport ik op die dag en tijd. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

30-07-2021 om 04:50

Rose85 schreef op 30-07-2021 om 00:23:

Ze gaan ook redelijk vaak naar een psycholoog met de fantastische naam Dr Paradise. Ik keek het veel, maar nu sport ik op die dag en tijd.

Ik vind eigenlijk de mentale ondersteuning enorm tegenvallen. Dr Paradise komt vaak pas na maanden in beeld, nadat de deelnemers eerst zelf nog een paar maanden tevergeefs aangerommeld hebben. Want als ze op eigen houtje in staat waren af te vallen hadden ze dat eerder ook wel gedaan. Als je zoveel te zwaar bent zit er altijd iets achter (zoals hierboven al door iemand beschreven) en is mentale support vanaf het begin noodzakelijk. Het afvallen is eigenlijk sowieso een puur mentaal proces, aangevuld met wellicht wat advies van een diëtist. 

Ik vind het programma verder niet om aan te zien. Idd nooit support uit de omgeving en aan het einde zie je helaas meestal niet echt het resultaat na een aantal jaar, het eindigt meestal als ze groen licht krijgen voor de operatie volgens mij en dan zijn ze natuurlijk nog steeds heel zwaar. Je ziet nooit ineens een slanke den. Ik heb wel eens wat gegoogled en sommige zijn wel echt dun geworden en gebleven, knap is dat hoor.

Woezelisboos schreef op 30-07-2021 om 04:50:

[..]

Ik vind het programma verder niet om aan te zien. Idd nooit support uit de omgeving en aan het einde zie je helaas meestal niet echt het resultaat na een aantal jaar, het eindigt meestal als ze groen licht krijgen voor de operatie volgens mij en dan zijn ze natuurlijk nog steeds heel zwaar. Je ziet nooit ineens een slanke den. Ik heb wel eens wat gegoogled en sommige zijn wel echt dun geworden en gebleven, knap is dat hoor.

Je hebt nog een programma 'where are the now' dat het vervolg laat zien. Daar zie je de aanloop naar en resultaat van de noodzakelijke huidcorrecties na een dergelijk gewichtsverlies van de eerdere deelnemers.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

30-07-2021 om 07:52

Ysenda schreef op 30-07-2021 om 07:24:

[..]

Je hebt nog een programma 'where are the now' dat het vervolg laat zien. Daar zie je de aanloop naar en resultaat van de noodzakelijke huidcorrecties na een dergelijk gewichtsverlies van de eerdere deelnemers.

Oh ja.. en zie je dan meestal dat ze wel flink afgevallen zijn of zitten er toch ook veel bij die terug bij af zijn?

Het erge bij die programma’s is dat het ze gaat om de kijkcijfers, niet om de deelnemers. En de deelnemers hopen op een behandeling en oplossing die voor henzelf niet bereikbaar is (om welke reden dan ook, maar waarschijnlijk financieel). Ik vind het (om die reden) misbruik van mensen met reëele problemen. Ik sluit me aan bij wat Phlora zegt, er zit vaak groot leed onder en het eten is een copingmechanisme. Ze zitten vast in hun psychische ellende en onder het mom van “de helpende hand” worden ze in al hun kwetsbaarheid tentoongesteld en vervolgens uitgezwaaid. Zulke programma’s ervaar ik daarom als leedvermaak, ik vind dat erg pijnlijk voor de mensen die het betreft. 

Sommige mensen blijven echt wel slank. Maar dat is echt een klein percentage. Wb Dr Paradise; ik vind het ook wel pittig om te zien dat ze eerst maar wat aanklooien. De verhalen die ze hebben zijn vreselijk. Ik ben het er ook mee eens dat vanaf het begin hulp horen te krijgen. 

Dat heb ik ook heel veel gekeken, ik heb een tijdje mensen begeleid met sporten voor en na een bariatrische ingreep. Vandaar de interesse.

Ik ben daarmee gestopt (niet met kijken) omdat ik niet zo veel geduld heb als dr Now en als deelnemers niet gemotiveerd zijn en tijdens het sporten liever recepten gaan uitwisselen om de frikandellen met mayo te pureren zodat ze wel binnen blijven (na de ingreep) nah, toen ben ik wat anders gaan doen met mijn tijd.

Dr Now vind ik echt goed in het omgaan met de eetverslaafden. Hij geeft niet toe aan manipulatie maar blijft wel medisch goed alert. 

Hij vraagt ze eerst minder te gaan eten, want zijn idee is: als ze het nu niet kunnen, zijn ze niet gemotiveerd genoeg en ook ná de operatie moeten ze blijven werken aan beheersing van hun porties anders rekken ze hun maag zo weer uit.

Na de operatie is als het goed is de fysieke drang weg om te eten en dan komen de mentale drijfveren naar boven. Dan pas biedt hij psychologische hulp aan.

Op één of andere manier vind ik het fascinerend om te zien hoe de deelnemers zelfdestructief en verslavingsgedrag hebben ontwikkeld. Meestal voel ik me een soort ramptoerist: je ziet veel ellende.

Ook de relaties die ze hebben met de mensen om ze heen, die brengen het eten wel “want anders”. Dat vind ik ook zo’n bijzonder element, die “enabelers”.

De zelfzorg is vaak slecht, soms hebben ze niet eens kleding zonder gaten, of je hoort dr Now vragen of het nog lukt met douchen (hij ruikt ze natuurlijk) want al die plooien gaan smetten en het is een enorm zware opgave om zichzelf te wassen dus dat lukt niet altijd. Gelukkig is het geen geur-tv.

Ik kan me nog één aflevering heugen waar zowel moeder als dochter te zwaar waren. Ze woonden in een vervuild huis met tig honden en dr Now ging ook moeder opereren omdat ze een open wond had. Dr Now vroeg om veeeeel desinfectie bij de operatie en sprak moeder vermanend toe dat ze de wond moest wassen omdat er hondenharen in zaten.

Ook moesten ze de poep van de dochter afbikken! Die had thuis een postoel naast haar bed en zette op een gegeven moment zo haar bord eten daar neer. Brrr. Op een gegeven moment ging vader dood en gingen ze terug naar huis, want shock, uitvaart en de honden hè.

er.is.maar.1.Pino schreef op 30-07-2021 om 08:12:

Het erge bij die programma’s is dat het ze gaat om de kijkcijfers, niet om de deelnemers. En de deelnemers hopen op een behandeling en oplossing die voor henzelf niet bereikbaar is (om welke reden dan ook, maar waarschijnlijk financieel). Ik vind het (om die reden) misbruik van mensen met reëele problemen. Ik sluit me aan bij wat Phlora zegt, er zit vaak groot leed onder en het eten is een copingmechanisme. Ze zitten vast in hun psychische ellende en onder het mom van “de helpende hand” worden ze in al hun kwetsbaarheid tentoongesteld en vervolgens uitgezwaaid. Zulke programma’s ervaar ik daarom als leedvermaak, ik vind dat erg pijnlijk voor de mensen die het betreft.

Precies dit. Ze worden tentoongesteld, zo worden ze bijvoorbeeld van onderaf gefilmd zodat ze heel erg dik lijken. De meesten zijn psychisch niet in orde.

Ik volg de afleveringen via de Ziggo app, dus als ze al uitgezonden zijn geweest, je hoeft daar niet de reclameblokken verplicht te kijken, je kunt dan ook delen overslaan van het programma.

ToetieToover schreef op 30-07-2021 om 08:24:


Ook moesten ze de poep van de dochter afbikken! Die had thuis een postoel naast haar bed en zette op een gegeven moment zo haar bord eten daar neer. Brrr. Op een gegeven moment ging vader dood en gingen ze terug naar huis, want shock, uitvaart en de honden hè.

Naar huis gaan voor de uitvaart van je vader is niet heel onlogisch toch?

Brabeau schreef op 30-07-2021 om 09:31:

[..]

Naar huis gaan voor de uitvaart van je vader is niet heel onlogisch toch?

Uiteraard niet. Het geeft aan in wat voor situatie ze komen, het is interessant hoe de kandidaten daar vervolgens mee omgaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.