Media en cultuur
Zeespiegel
17-05-2026 om 06:16
Moderne uitdrukkingen
veel uitdrukkingen en gezegdes die ik van mijn moeder/op school heb geleerd, zijn reeds lang in onbruik.
Dus zit ik al enige tijd te denken, al moderne technologie moet toch ook tot nieuwe uitdrukkingen en gezegdes leiden?
Nou hoorde ik laatst eindelijk de eerste:
"Er moet een nieuwe batterij in mijn buikje". Toen mijn kleuter geen energie meer had.
Dit topic is om nieuwe/moderne uitdrukkingen en gezegdes met elkaar te delen.
Mick87
18-05-2026 om 00:02
Delulu zijn of zoiets.
En wij zeggen als collega's onderling als er weer zo'n macho uitzendkracht komt: daar komt weer iemand uit de manosfeer aan
SombraOnline
18-05-2026 om 03:24
Tango schreef op 17-05-2026 om 23:37:
[..]
Ik onthoud ook nooit waar het voor staat.
Point of view. Maar de meeste mensen gebruiken het verkeerd.
Zeespiegel
18-05-2026 om 06:42
Thora schreef op 17-05-2026 om 15:23:
In het kader van bah. Hij moet er nog een plasje over doen. Of, hij trekt ineens zijn keutel in. Zo smerig maar het wordt zo vaak gebruikt. Vergadertaal is vreselijk.
Misschien niet nieuw maar ook in het kader van bah: "Als een engeltje die over je tong piest." Bij iets dat dan juist heel lekker is. En dat krijg je dan te horen in een restaurant aan het diner. Jakkes.
Zeespiegel
18-05-2026 om 06:49
Peaches schreef op 17-05-2026 om 20:52:
[..]
Dat is niet nieuw, maar wel irritant. We hebben al een woord voor een snee brood. Boterham!
Wat als erover nadenkt ook een beetje raar woord is. (Niet iedereen doet boter+ham erop, dus een beetje de vraag waarom dat de officiële benaming is.) Een snee brood is toch een accuratere omschrijving.
(En dit valt dan weer onder "mierenneuken".)