Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Moderne uitdrukkingen

Al die "tictoc" uitspraken, wat de hellie, heerlij de peerlie walgelijk vind ik het.

Dat veel van die figuren op sociale media broodje zeggen tegen een snee brood. Is dat iets nieuws? Regionaals? 
Een broodje is een bolletje, puntje, Italiaanse bol, pistoletje etc.  Maar in veel van die filmpjes zeggen ze " ik heb hier een desembroodje" en dan is het een snee brood.
Dit kan ook in het ergernis topic trouwens 

geen uitdrukking maar het woord passie vind ik echt verschrikkelijk geworden.

Dolfje schreef op 17-05-2026 om 20:28:

Dat veel van die figuren op sociale media broodje zeggen tegen een snee brood. Is dat iets nieuws? Regionaals?
Een broodje is een bolletje, puntje, Italiaanse bol, pistoletje etc. Maar in veel van die filmpjes zeggen ze " ik heb hier een desembroodje" en dan is het een snee brood.

Dat is niet nieuw, maar wel irritant. We hebben al een woord voor een snee brood. Boterham! 

Beterlaat2021! schreef op 17-05-2026 om 09:03:

"In je kracht staan"
"Je moet het nog een plekje geven"

Nog erger vind ik 'iemand in zijn kracht zetten'. Blijf lekker van die ander af, zeg. 

Grietje2 schreef op 17-05-2026 om 20:45:

geen uitdrukking maar het woord passie vind ik echt verschrikkelijk geworden.

O ja zo stom. Je moet een passie hebben in je leven. Of je werk moet je passie zijn. Ik heb niet echt passies in mijn leven. Wat nu?

Een vorkje prikken. 

Ninoea schreef op 17-05-2026 om 15:41:

[..]

Ze deden allemaal een plas én alles bleef zoals het was …

Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was (zo heb ik em geleerd)

Dolfje schreef op 17-05-2026 om 20:28:

Een broodje is een bolletje, puntje, Italiaanse bol, pistoletje etc. Maar in veel van die filmpjes zeggen ze " ik heb hier een desembroodje" en dan is het een snee brood.

Een sneetje brood is echt vooroorlogse taal. Zoiets heet een boterham.

Grindelwald schreef op 17-05-2026 om 21:09:

[..]

O ja zo stom. Je moet een passie hebben in je leven. Of je werk moet je passie zijn. Ik heb niet echt passies in mijn leven. Wat nu?

Ik ook niet. Heb dat volgens mij op een bijeenkomst van UWV, toen ik werkloos was ook gezegd. Ik heb geen passie. Voor mij is een passie iets waarvoor ik mijn laatste geld niet aan een behoorlijke maaltijd besteed maar aan die passie. Anders is het gewoon een hobby. Die mevrouw begreep me niet

ToetieToover schreef op 17-05-2026 om 08:31:

POV

(zwaar irritant vind ik die)

Ik onthoud ook nooit waar het voor staat. 

Thora schreef op 17-05-2026 om 15:23:

In het kader van bah. Hij moet er nog een plasje over doen. Of, hij trekt ineens zijn keutel in. Zo smerig maar het wordt zo vaak gebruikt. Vergadertaal is vreselijk.

Vreselijk! Ik vind door merg en been al een akelige uitspraak. Teveel beelddenker denk ik. 

Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 20:13:

Al die "tictoc" uitspraken, wat de hellie, heerlij de peerlie walgelijk vind ik het.

Ik gebruik hier thuis wel regelmatig “wat de brie?” 😆 

hier hoor ik opeens slay voorbijkomen. Geen uitdrukking maar die straattaal woorden vind ik ook lastig. 

"in je kracht staan"    

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.