Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

10-07-2021 om 15:58

Kunst-stof: alles over kunst! 🎨

Wat ik bij het andere forum nooit echt ben tegengekomen, wil ik graag hier zelf maar starten: een topic om over kunst te kletsen. 🎨 Ik hoop dat er meer liefhebbers zijn. 

Waar ik zoal aan denk om te bespreken, zijn natuurlijk de diverse kunstvormen. Met de daarbij behorende kunstenaars/artiesten, werkwijze, oude kunst, nieuwe kunst, wat voel je erbij of wat heb je ervan geleerd, etc.

Ik heb het onder de rubriek 'Media en Cultuur' gezet, omdat kunst en cultuur vaak in één adem worden gezegd. 


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

10-07-2021 om 16:02

TO schijnt af te trappen. 😉 

Ik ben pas een paar jaar echt geïnteresseerd in kunst. Schilderijen, maar ook beelden of andere vormen.

Ben wat kunstcursussen gaan doen, heb tv-programma's gezien en raakte steeds meer behoeftig aan kunst. En ik merk dat hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik het waardeer. Ook kunst die ik eerst niet begreep. 

Inmiddels ben ik zelf ook aan het schilderen geslagen. En tot mijn verbazing lijk ik er aanleg voor te hebben. 😁 Het is voor mijn hoofd heel ontspannend en voor mijn zelfvertrouwen een oppepper.

AcidicShark11

AcidicShark11

10-07-2021 om 16:45

Ik heb een opleiding gedaan in de kunst/cultuur richting. Enorm interessant maar geen brood in te verdienen.

Ik ben van de 'klassieke' kunst, met moderne kunst heb ik echt helemaal niets. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

10-07-2021 om 16:56

AeonofWinter schreef op 10-07-2021 om 16:45:

Ik heb een opleiding gedaan in de kunst/cultuur richting. Enorm interessant maar geen brood in te verdienen.

Ik ben van de 'klassieke' kunst, met moderne kunst heb ik echt helemaal niets.

Werk je daar nu niet in? Mis je het niet, of doe je wellicht iets anders met die interesse en kennis?

AcidicShark11

AcidicShark11

10-07-2021 om 17:21

Hen74 schreef op 10-07-2021 om 16:56:

[..]

Werk je daar nu niet in? Mis je het niet, of doe je wellicht iets anders met die interesse en kennis?

Nee, helaas na mijn afstuderen ben ik er nooit tussen gekomen. Wie weet later ooit nog eens 

Leuk! Ik doe mee. Hier ook een opleiding in de kunst, maar na veel omzwervingen in de cultuursector definitief een andere route gekozen weg van de kunst en cultuur. Inmiddels heeft het wel weer een plek veroverd in mijn huidige baan, maar bovenal ben ik gewoon kunstgenieter.

Leuk topic! 
Zelf enigszins geschoold in klassieke kunst en oudheid, en altijd interesse gehad in allerlei kunstvormen. Ik ben wel iemand voor wie het niet al te abstract moet worden, dan voel ik er niet zoveel bij. 
ik kom niet vaak meer in musea enzo. Ben wel van plan mijn kind hier enthousiast voor te krijgen, maar met 3,5 jaar is dat nog te vroeg. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 12:02

Hobbelster schreef op 10-07-2021 om 22:10:


ik kom niet vaak meer in musea enzo. Ben wel van plan mijn kind hier enthousiast voor te krijgen, maar met 3,5 jaar is dat nog te vroeg.


Nee echt niet! Ik woon tussen de musea en ga al met ze naar musea sinds ze 1,5 zijn. Gewoon lekker rondlopen in grote ruimtes, af en toe iets aanwijzen en dan na korte tijd weer naar buiten (MJK).  Gewoon het kind daarin volgen. Met een 2,5 jarig kind ben ik ooit meer dan een uur bij dezelfde installatie blijven staan. Die was helemaal niet op kinderen gericht, maar had wel een knop waarop je mocht drukken, waarna er licht- en geluidseffecten waren. Kind was helemaal betoverd.  

Ze zijn nu jonge tieners en zijn wegens corona al bijna 1,5 jaar niet in een museum geweest, maar hebben zelf (!) al een lijstje klaar voor in de zomervakantie. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

11-07-2021 om 23:23

AeonofWinter schreef op 10-07-2021 om 17:21:

[..]

Nee, helaas na mijn afstuderen ben ik er nooit tussen gekomen. Wie weet later ooit nog eens

Ja, wie weet inderdaad! Ben benieuwd!

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

11-07-2021 om 23:25

Draceana schreef op 10-07-2021 om 19:58:

Leuk! Ik doe mee. Hier ook een opleiding in de kunst, maar na veel omzwervingen in de cultuursector definitief een andere route gekozen weg van de kunst en cultuur. Inmiddels heeft het wel weer een plek veroverd in mijn huidige baan, maar bovenal ben ik gewoon kunstgenieter.

Fijn dat het leuk wordt gevonden!

Was je bewust van route veranderd? Of liep dat zo?

Waar geniet jij in het bijzonder van? 


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

11-07-2021 om 23:32

Hobbelster schreef op 10-07-2021 om 22:10:

Leuk topic!
Zelf enigszins geschoold in klassieke kunst en oudheid, en altijd interesse gehad in allerlei kunstvormen. Ik ben wel iemand voor wie het niet al te abstract moet worden, dan voel ik er niet zoveel bij.
ik kom niet vaak meer in musea enzo. Ben wel van plan mijn kind hier enthousiast voor te krijgen, maar met 3,5 jaar is dat nog te vroeg.

Fijn dat het gewaardeerd wordt!

Kun jij iets met uitleg bij een schilderij? Ik ben ook niet speciaal een liefhebber van abstract. Maar bij een cursus kunstgeschiedenis kreeg ik bijvoorbeeld over Rothko wat uitleg. En over Newman. Dat gaf me toch een andere kijk op ogenschijnlijk simpele kleurenvlakken. 

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 12:02:

[..]


Nee echt niet! Ik woon tussen de musea en ga al met ze naar musea sinds ze 1,5 zijn. Gewoon lekker rondlopen in grote ruimtes, af en toe iets aanwijzen en dan na korte tijd weer naar buiten (MJK). Gewoon het kind daarin volgen. Met een 2,5 jarig kind ben ik ooit meer dan een uur bij dezelfde installatie blijven staan. Die was helemaal niet op kinderen gericht, maar had wel een knop waarop je mocht drukken, waarna er licht- en geluidseffecten waren. Kind was helemaal betoverd.

Ze zijn nu jonge tieners en zijn wegens corona al bijna 1,5 jaar niet in een museum geweest, maar hebben zelf (!) al een lijstje klaar voor in de zomervakantie.

Ik denk ook dat het nooit te vroeg kan zijn. Misschien is het trouwens wel leuk om met een 3,5-jarig kind ergens iets te bekijken en hem of haar er dan over te laten tekenen of kleuren. Ter plekke. Zag op Instagram dat die meid van Project Rembrandt (Iris) haar kinderen ook last kleuren en tekenen in musea. 

Hen74 schreef op 11-07-2021 om 23:25:

[..]

Fijn dat het leuk wordt gevonden!

Was je bewust van route veranderd? Of liep dat zo?

Waar geniet jij in het bijzonder van?


Ik heb altijd al afwisselend/gelijktijdig in de cultuursector en het onderwijs gewerkt. Het was een bewuste keus om de cultuursector uit te gaan en verder te gaan in het onderwijs. 

Ik heb een voorkeur voor moderne kunst, hier heb ik ook de meeste kennis van. Maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de hedendaagse kunst, juist omdat hier altijd iets nieuws te ontdekken is. 

ja ik vind uitleg altijd wel fijn en ook leuk, ik ben ook zo iemand die met een gids mee loopt in t buitenland en die de audiotour doet enzo. Vooral die audiotours vind ik een fantastische uitvinding. Maar met een peuter werkt dat niet. 
ik weet niet, ik ben dan te druk met de kleine en met alle prikkels  om nog van de kunst of omgeving te genieten. Momenteel lastig met mijn long covid. Voorheen ook al een uitdaging. Gaat beter met man erbij, maar die is dan weer minder fan van musea. Hoewel hij t ook altijd wel weer leuk vindt als ik hem een keer meegesleurd krijg. 
Op vakantie willen we nog weleens splitsen, hij (voor kind) op terras of (met kind) speeltuin, ik in museum / galerie / kerk / kasteel. Daarna samen ergens wat eten en elkaar vertellen wat we hebben meegemaakt / gezien en verdere plannen maken voor de dag / route. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

12-07-2021 om 21:08

Draceana schreef op 12-07-2021 om 13:59:

[..]

Ik heb altijd al afwisselend/gelijktijdig in de cultuursector en het onderwijs gewerkt. Het was een bewuste keus om de cultuursector uit te gaan en verder te gaan in het onderwijs.

Ik heb een voorkeur voor moderne kunst, hier heb ik ook de meeste kennis van. Maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de hedendaagse kunst, juist omdat hier altijd iets nieuws te ontdekken is.

Klopt. Ook zo mooi om de tijdsgeest terug te zien in kunst. Ik heb de laatste tijd vaak 'walk trough's' van art shows gekeken de op YouTube. Dan zie je én diversiteit én wat er zoal nieuw is in dit wereldje. 

Trouwens ook leuk, onderwijs!


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

12-07-2021 om 21:15

Hobbelster schreef op 12-07-2021 om 20:42:

ja ik vind uitleg altijd wel fijn en ook leuk, ik ben ook zo iemand die met een gids mee loopt in t buitenland en die de audiotour doet enzo. Vooral die audiotours vind ik een fantastische uitvinding. Maar met een peuter werkt dat niet.
ik weet niet, ik ben dan te druk met de kleine en met alle prikkels om nog van de kunst of omgeving te genieten. Momenteel lastig met mijn long covid. Voorheen ook al een uitdaging. Gaat beter met man erbij, maar die is dan weer minder fan van musea. Hoewel hij t ook altijd wel weer leuk vindt als ik hem een keer meegesleurd krijg.
Op vakantie willen we nog weleens splitsen, hij (voor kind) op terras of (met kind) speeltuin, ik in museum / galerie / kerk / kasteel. Daarna samen ergens wat eten en elkaar vertellen wat we hebben meegemaakt / gezien en verdere plannen maken voor de dag / route.

Die scheiding van activiteiten is natuurlijk ook heel leuk!

Toch nog even om mee te denken. Als je man niet zo'n fan is, wordt hij dat misschien wel door met kind, vanuit kinderogen, kunst te bekijken. 😀 Heb jij de rust en tijd om te genieten en zij steken er spelenderwijs wat van op. 

Mijn partner is ook wat minder enthousiast. Je moet er ook de tijd voor (kunnen) nemen. Dat is bij hem ook wat minder. Mede door energie, waar we trouwens beide een gebrek aan hebben. Dus ik snap je wel m.b.t. long-covid. 

Soms is het bij ons ook een kwestie van de juiste plek. Religieuze kunst boeit hem al helemaal niet. 😉

Ja klopt, de ene keer spreekt het meer aan dan de andere keer. Het is wel erg leuk dat steeds meer musea ook echt inspelen op wat leuk is voor kinderen.
En mijn man vindt het leuker als het in 3D is bijvoorbeeld gebouwen en installaties in musea bekijken etc. en dan net wat meer erover horen via zo'n gids. Maar een museum met (vrijwel alleen maar) schilderijen is echt niets voor hem, terwijl ik dat juist heerlijk vind (mits het er rustig is).
Jammer dat jullie ook energietekorten hebben. Beperkt je toch wel erg in je doen en laen he.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.