Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Koningshuizen

kunnen we weer terug naar het onderwerp. 
Open voor jullie vitties een eigen onderwerp.

kenfan schreef op 21-09-2025 om 13:23:

[..]

Die eenregelige reactie van jou "is dit nu nodig"vind ik niet minder hautain dan de mijne. Minder goed onderbouwd ook. Met nog een 'Heiliger dan gij "ondertoon erin. Die zul je in mijn reacties inderdaad zelden vinden. Want je hoeft niet met me eens te zijn.

Ik ben het dan niet eens met het CharlieB dat het plempen van plaatjes evenveel inhoud heeft als het uitwisselen van tips,inzichten en adviezen . Of die die nu gaan om over opvoedvraagstukken, een veganistisch chilirecept of verdachte appjes op de telefoon van je lief. Dat hoeft hij/zij/hen dan weer niet met me eens te zijn.

Is prima dat je het niet met me eens bent, hoeft ook niet, maar wat doe je hier in dit topic dan? Je had toch bij plaatje 1 al kunnen concluderen dat je jezelf veel te goed vindt voor dit topic en weg kunnen gaan? Waarom die behoefte om zo neerbuigend over ons te doen? Over niets toevoegen gesproken. Veel simpeler dan wegblijven is de oplossing niet. Jij blij, wij blij. 

mana_sutiyuq schreef op 21-09-2025 om 13:45:

kunnen we weer terug naar het onderwerp.
Open voor jullie vitties een eigen onderwerp.

Ik begrijp je opmerking wel, maar kan toch niet nalaten om te zeggen dat wat ik schreef, gewoon een reactie was op een inzending die suggereerde dat voor koningshuizen hier op dit forum geen plaats was. Dus, toch nog een beetje on-topic hoor.

Maar ik hou er rekening mee!

Ik geloof dat alles nu zo ongeveer wel weer gezegd is, dus graag weer terug naar het ‘inhoudsloos’ delen van plaatjes over koningshuizen. 

Forum Moderator schreef op 21-09-2025 om 16:09:

Ik geloof dat alles nu zo ongeveer wel weer gezegd is, dus graag weer terug naar het ‘inhoudsloos’ delen van plaatjes over koningshuizen.

Wat moeten we verstaan onder 'inhoudsloos', Moderator?

Dolfje schreef op 21-09-2025 om 12:42:

Nou hoe wordt een leuk topic weer om zeep geholpen.

Eens.

Lijkt me het beste dat er niet weer over asielzoekers wordt begonnen en ook niet meer ruzie over het bestaansrecht van het topic zelf. Al is het wat mij betreft wel prima als mensen die republikein zijn dat ook mogen zeggen.

Morgen, maandag 22 september, begint er een bijzondere moeder-dochterreis voor koningin Máxima en prinses Amalia. Samen reizen ze naar Washington D.C. en New York, waar Máxima in haar rol als speciale pleitbezorger van de VN-secretaris-generaal verschillende bijeenkomsten en vergaderingen bijwoont. Amalia is er de hele week bij om van dichtbij te zien hoe haar moeder internationaal werkt.

Dat levert hopelijk weer wat mooie plaatjes op!

Zelfs hier is gedoe. Jammer hoor. Ik dacht echt dat ik hier vrijuit mijn mening over ons koningshuis kon geven zonder gelijk verketterd te worden. 

Ik vind ons koningshuis leuk. Ik vind Willem Alexander leuk, ik vind Maxima leuk, ik vind de meiden leuk. En tot slot, ik vind Gravin Eloïse en haar moeder wereldwijven.

En geen republikein of zuurpruim die mijn mening kan doen veranderen.

Thora schreef op 21-09-2025 om 22:25:

Zelfs hier is gedoe. Jammer hoor. Ik dacht echt dat ik hier vrijuit mijn mening over ons koningshuis kon geven zonder gelijk verketterd te worden.

Ik vind ons koningshuis leuk. Ik vind Willem Alexander leuk, ik vind Maxima leuk, ik vind de meiden leuk. En tot slot, ik vind Gravin Eloïse en haar moeder wereldwijven.

En geen republikein of zuurpruim die mijn mening kan doen veranderen.

Ik vind ze ook leuk maar het is wel een anachronisme. Voor de betrokkenen is het ook niet fijn, ze kunnen hun leven niet vorm geven zoals ze dat zelf zouden willen. Ook als je geen troonopvolger bent zul je je moeten conformeren aan het protocol. Leven in een gouden kooi, wie wil dat? nee niemand

Fleurtje_5

Fleurtje_5

22-09-2025 om 11:55 Topicstarter

Een Gouden kooi? Er word vast flink op je gelet als je koning koningin prins of prinses bent. Maar binnen de kasteelmuren zal dat vast wel mee vallen neem ik aan. En tiktok-filmpjes zijn dan ook geen goed idee. Maar tiktokfilmpjes vind ik voor heel veel mensen geen goed idee. 

Privacy: Menige burger heeft misschien meer last van het gevoel dat hun privacy te wensen overlaat. Als ze in hun tuin zitten, de straat uit fietsen of wandelen.
Ik vermoed dat een koninklijk familielid ook kan bedanken voor de eer.

De kinderen van een president leven dan ook onder een vergrootglas. Toch? Zelfs de partner van premier Schoof kan zich bekeken voelen.

En ik vermoed dat het koningspaar meer last heeft van demonstranten die iets zouden kunnen gooien of iets naars of beledigends roepen.
Ik kan begrijpen dat er extra op gelet word. Hoewel het ook wel eens kan doorslaan:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/441877/protest-bij-bezoek-koning-trad-de-beveiliging-te-streng-op
.............
Fractievoorzitter Iris Brouwer-Vink stelde dinsdagavond vragen over de kwestie. Zij was benaderd door een vrouw die bij cultureel centrum De Kubus had gestaan toen het koningspaar daar 's ochtends naar binnen ging. Plotseling werd de vrouw door drie mensen van de DKDB weggeleid uit het publiek.

Volgens Brouwer-Vink had de vrouw een sjaal om haar schouders in de kleuren van de Palestijnse vlag, maar heeft zij verder niets gedaan of geroepen.
Toch mocht de vrouw pas weer terug in het publiek, nadat de koning en koningin De Kubus hadden verlaten.

GroenLinks wilde van burgemeester Mieke Baltus weten binnen welke kaders en regels de dienst had opgetreden. En of de burgemeester het standpunt deelt dat Lelystedelingen hun mening moeten kunnen uiten, mits dit ordentelijk en binnen de wet gebeurt.

..............

Bolmieke schreef op 22-09-2025 om 09:43:

[..]

Ik vind ze ook leuk maar het is wel een anachronisme. Voor de betrokkenen is het ook niet fijn, ze kunnen hun leven niet vorm geven zoals ze dat zelf zouden willen. Ook als je geen troonopvolger bent zul je je moeten conformeren aan het protocol. Leven in een gouden kooi, wie wil dat? nee niemand

Dit hoor ik vaker. Maar ik denk toch dat een bijstandsmoeder die elke dag weer moet sappelen best wil ruilen met een prinses. Alle voordeel heb zijn nadeel zoals de grote filosoof Johan Cruijf sprak.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

22-09-2025 om 11:59 Topicstarter

[..]

Ik heb wel eens gelezen over afgeschafte koningshuizen, die koninklijke familieleden waren helemaal niet blij dat de monarchie in hun land werd afgeschaft. Schandalig dat ze hun land uit moesten omdat de monarchie werd afgeschaft. De koning en zijn echtgenote en kinderen werden verbannen. En als je dan echt van je land en volk houd moet dat ontzettend pijn doen. De voormalige koning van Griekenland mocht jaren later voor zes uurtjes terug komen om de uitvaart van zijn moeder bij te wonen. Absurd.

Leven in een gouden kooi, wie wil dat? nee niemand

Mij lijkt het leven als lid van het koningshuis ook niet erg prettig, maar die gouden kooi vind ik betrekkelijk. Je kúnt ervoor kiezen afstand te nemen en ergens anders je leven te leiden. Prinses Christina heeft een groot deel van haar leven in New York gewoond en heeft daar gestudeerd en gewerkt en een gezin gehad. 

Koning Edward heeft zelfs troonsafstand gedaan om met Wallis Simpson te kunnen trouwen. 

Als ik wikipedia, en de diverse films en series mag geloven, zit het werkelijke pijnpunt ergens anders. Breken met de gouden kooi, betekent ook breken met je privileges. Je hebt dan niet meer je status en je vanzelfsprekende rechten en je toelage. 

Dat ex-koning Edward in ballingschap leefde zou niet zijn omdat hij geen voet meer in Engeland mocht zetten, maar omdat hij zijn status en toelage zou verliezen als hij in Engeland ging wonen. Tja, het is het een of het ander. 

Want dat is de realiteit van de gewone mensen buiten de gouden kooi: wij hebben meer vrijheid, maar kunnen ook niet vragen dat de rest van de wereld voor ons buigt, ons overal afhaalt met limousines en ereplaatsen geeft bij elk concert.  

Fleurtje_5

Fleurtje_5

22-09-2025 om 13:01 Topicstarter

Ginevra schreef op 22-09-2025 om 12:52:

[..]

Mij lijkt het leven als lid van het koningshuis ook niet erg prettig, maar die gouden kooi vind ik betrekkelijk. Je kúnt ervoor kiezen afstand te nemen en ergens anders je leven te leiden. Prinses Christina heeft een groot deel van haar leven in New York gewoond en heeft daar gestudeerd en gewerkt en een gezin gehad.

Koning Edward heeft zelfs troonsafstand gedaan om met Wallis Simpson te kunnen trouwen.

Als ik wikipedia, en de diverse films en series mag geloven, zit het werkelijke pijnpunt ergens anders. Breken met de gouden kooi, betekent ook breken met je privileges. Je hebt dan niet meer je status en je vanzelfsprekende rechten en je toelage.

Dat ex-koning Edward in ballingschap leefde zou niet zijn omdat hij geen voet meer in Engeland mocht zetten, maar omdat hij zijn status en toelage zou verliezen als hij in Engeland ging wonen. Tja, het is het een of het ander.

Want dat is de realiteit van de gewone mensen buiten de gouden kooi: wij hebben meer vrijheid, maar kunnen ook niet vragen dat de rest van de wereld voor ons buigt, ons overal afhaalt met limousines en ereplaatsen geeft bij elk concert.

Precies. Prinses Christina heeft geleefd daar waar ze wou leven. En de kunstschatten heeft ze verkocht.

Een deel van de kunstcollectie die eigendom was van Prinses Christina is verkocht op een veiling in 2019. Een schets van Rubens bracht toen ruim 7,2 miljoen euro op, en de totale opbrengst van de veiling was meer dan 9,6 miljoen euro. Het ging hierbij om privé-eigendom van de prinses, en minister Van Engelshoven bevestigde dat het aan de particuliere eigenaar was om te bepalen wat er met haar kunst gebeurde

Harry heeft ook gebroken met de koninklijke familie. Ik weet zeker dat hij dit meteen zou terug draaien als hij kon.

Fleurtje_5 schreef op 22-09-2025 om 13:01:

[..]

Harry heeft ook gebroken met de koninklijke familie. Ik weet zeker dat hij dit meteen zou terug draaien als hij kon.

Is hij daar niet een beetje mee bezig met dat terug draaien?

En ... voor wie denkt dat ik een superfan ben van koningshuizen: ik hoop dat ik hier nog mag blijven forummen en waarschijnlijk zien jullie het anders (door de ogen van Nederlanders, da's normaal) maar ik vind Willem-Alexander niet echt sympathiek overkomen. Maar da's dan weer de mening van een Belgische natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.