Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Koningshuizen

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 18:38 Topicstarter

kerstbeer schreef op 17-09-2025 om 18:28:

Leuk topic, Fleurtje.

Nu met de gewenste titel.

Wat betreft koningshuis als instituut, ik heb liever dit dan een president.

Naar het buitenland toe, geeft het toch altijd meer elan als een royal komt bezoeken. Meestal is het ook minder controversieel omdat ze niet politiek (horen te ) zijn.

De kans op protesten zoals vandaag in Engeland tegen Trump is daarmee veel kleiner.

Toen Queen Elisabeth was gestorven was Engeland in oprechte rouw. Die lange rijen mensen die persoonlijk afscheid wilde nemen. 

De rillingen liepen over mijn lijf toen ik al die mensen langs de route zag staan toen de begrafenisauto langs reed, de mensen die bloemen gooiden en applaudisseerden. Dat volk hield echt van hun queen. De Queen staat ergens voor, meer dan een president ooit zou kunnen denk ik.

Toen ons koningspaar ergens op Staatsbezoek ging en een paar politici mee ging werd gezegd dat het koningspaar hoog aanzien heeft in bepaalde landen. De deuren gingen eerder open voor het koningspaar en dat was in het voordeel van die politici. Ik denk dat het niet alleen maar 'poppenkast is zoals dat vaak word genoemd. Want een president met zijn first lady kan dan ook poppenkast genoemd worden.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 18:49 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 17-09-2025 om 18:23:

de monarchie in Griekenland eindigde in 1973. De financiële crisis waar je denk ik op doelt begon eind 2009, als gevolg van de wereldwijde recessie die er toen was. Lijkt me niet dat dat met elkaar te maken heeft.

Een financiële crisis ontstaat ook niet van de ene op de andere dag lijkt mij.

Oorzaken van de crisis
Onderliggende financiële problemen:
In de nasleep van de financiële crisis van 2008 kwam aan het licht dat Griekenland grote financiële problemen had, waaronder een onhoudbare staatsschuld die niet klopte met de gerapporteerde cijfers.

Verlies van kredietwaardigheid:
Griekenland verloor zijn kredietwaardigheid op de internationale markt, waardoor het geld lenen duurder en moeilijker werd

Ik blijf het schandalig vinden hoe Royals verbannen werden en hun land uit moesten. De koning van Griekenland (die getrouwd is met de zus van de Deense koningin Margrethe, moest in 1967 met zijn vrouw en kinderen zijn land verlaten, en mocht in 1981 van de regering zes uurtjes terug komen voor de uitvaart van zijn moeder. Absurd dat er zo met hen werd omgegaan.

https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/monarchie-griekenland-afgeschaft

.............

Het verhaal van de Griekse monarchie lijkt wel een Griekse tragedie. Ballingschappen, oorlogen en referenda bepaalden het leven van veel Griekse vorsten. In 1974 werd de monarchie definitief afgeschaft, maar de laatste Griekse koning Constantijn en zijn gezin hadden toen al een veilig heenkomen in Londen gevonden. Tegenwoordig wonen verschillende Griekse royals weer in Griekenland. Gewoon als burger, want de Griekse troon is leeg en blijft leeg.

....................

De laatste koning van de Hellenen, zoals de koning van Griekenland officieel heet, was Constantijn II, die in 1967 – al drie jaar na zijn aantreden – zijn vaderland moest verlaten. Samen met zijn echtgenote Anne-Marie en hun kinderen kwam hij via Italië in het Verenigd Koninkrijk terecht.

Constantijn leerde zijn kinderen de Griekse taal en bleef jaren hopen dat hij Griekenland zou terugzien. In 1981 was het zover, Constantijn mocht van de Griekse regering zes uur in zijn vaderland doorbrengen voor de uitvaart van zijn moeder, koningin Frederika. Bij aankomst op het vliegveld boog hij voorover en kuste hij de grond.

..................

Fleurtje_5 schreef op 17-09-2025 om 18:38:

[..]

Toen Queen Elisabeth was gestorven was Engeland in oprechte rouw. Die lange rijen mensen die persoonlijk afscheid wilde nemen.

De rillingen liepen over mijn lijf toen ik al die mensen langs de route zag staan toen de begrafenisauto langs reed, de mensen die bloemen gooiden en applaudisseerden. Dat volk hield echt van hun queen. De Queen staat ergens voor, meer dan een president ooit zou kunnen denk ik.

Toen ons koningspaar ergens op Staatsbezoek ging en een paar politici mee ging werd gezegd dat het koningspaar hoog aanzien heeft in bepaalde landen. De deuren gingen eerder open voor het koningspaar en dat was in het voordeel van die politici. Ik denk dat het niet alleen maar 'poppenkast is zoals dat vaak word genoemd. Want een president met zijn first lady kan dan ook poppenkast genoemd worden.

Eens. 

Inderdaad. Het is niet alleen een poppenkast, maar ook het hele circus eromheen voor de verkiezingen. 

Wat betreft Elizabeth II en haar begrafenis; zij was wel ook heel bijzonder in de zin dat de meeste mensen geboren waren toen zij al koningin was. Alleen als je ongeveer 80 was, kon je misschien haar vader nog herinneren. 

Het ziet ernaar uit dat er ook heel lang geen Queens Regnant meer zullen zijn (waarbij dus de koningin de troon overneemt en niet alleen de vrouw is van), omdat de volgende drie generaties allemaal mannen zullen zijn. 

Misschien leuk feitje over het Engelse koningshuis in de geschiedenis: 

Er zijn in Engeland verschillende vrouwen geweest die Queen Regnant zijn geweest: 

Mary I (Bloody Mary)

Elizabeth II (de bekende en succesvolle "Virgin Queen"). 

Mary II: die regeerde samen met haar man William III. William III stond via zijn moeder ook dichtbij de Engelse troon. Hij was stadhouder hier in Nederland, waar hij ook toevallig III was. Zij worden vaak "William en Mary" genoemd als men het over hun regeerperiode heeft. 

Anne: de zuster van Mary. Zij had veel zwangerschappen, maar geen enkel kind overleefde haar. 

Victoria: de waarschijnlijk bij iedereen welbekende koningin van de negentiende eeuw. 

Elizabeth II. 

--- 

Dan had je nog:

Mathilda, de dochter van Henry I waarvoor we terug moeten naar de 12de eeuw. Nadat haar broer stierf in een bootongeluk, wilde haar vader dat zij hem opvolgde. Echter, haar neef Stephen nam snel de troon wat resulteerde in een lange burgeroorlog. Mathilda was kort even aan de macht, waardoor sommigen haar ook rekenen als een Queen regnant. De meeste tijd had Stephen het echter voor het zeggen. Het was wel uiteindelijk Mathilda's zoon die de troon overnam van Stephen en daar stammen alle anderen hierboven genoemd vanaf. 

Lady Jane Grey: De koningin van 9 dagen. Nadat Edward VI stierf waren velen bang voor de Katholieke inslag van zijn zuster Mary en brachten Jane, de jonge, protestantse nicht van Edward en Mary op de troon. Tevens dachten edelen Jane als een marionet te kunnen gebruiken om zelf de macht te krijgen. Mary bracht een leger volgelingen op de been en Jane werd gevangen gezet. Mary wilde eerst Jane's leven nog sparen maar toen er weer een opstand in haar naam plaats vond is Jane toch onthoofd. Een tragische geschiedenis. Ondanks Jane's jonge jaren stond zij bekend als een zeer geleerd en vriendelijk persoon. 

-

Verder is het ook nog verschillende keren voorgekomen dat de moeder of vrouw van een koning tijdelijk "regent" werd. Dwz dat zij de regering leidde terwijl de koning afwezig was, bijvoorbeeld als hij bij een oorlog betrokken was in het buitenland.

Een voorbeeld hiervan is: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eleonora_van_Aquitani%C3%AB

Zij had een veelbewogen en interessant leven eerst als koningin van Frankrijk en toen van Engeland. 

--

Twee anderen die ik nog even wilde noemen, die enkel macht hadden in een gedeelte van wat later Engeland werd: 

Boudica, die het tegen de Romeinen opnam

Æthelflæd van Mercia, die het tegen de Vikingen opnam. 

ik noemde het theater, dat vind ik zelf een betere term dan poppenkast. 
Ook theater kan mensen raken, ontroeren, verbinden, irriteren, en noem maar op. 
De gevoelens die het oproept zijn echt. Maar het is een schijnwereld van kleding, decor en grime en bepaalde teksten die erbij horen. Het is ingestudeerd en het volk wil het graag zien en geeft er betekenis aan. 

Stelje voor dat Willem-Alexander, Máxima en de prinsessen in een gewone rijtjeswoning in Nieuwegein wonen. Ze dragen een joggingpak, Willem-Alexander haalt met de stationcar een paar traytjes bier als ze in de bonus zijn, en Máxima loopt onopgemaakt met haar haar in een paardenstaart en vermoeide blik met de kliko naar buiten. En dat niet even voor een “kijk eens hoe gewoon ze zijn-fotomomentje “ , maar elke dag, net zoals wij allemaal. Geen jurken, geen diademen, luxe auto’s, pakken, villa’s en paleizen, diamanten etc. 
Dan is binnen een paar weken de magie weg. Dan zie je dat het gewone mensen zijn onder de kostuums en de grime. En daarom houden wij en zij het sprookje in stand. Mensen willen de kostuums en de diademen en paleizen zien. 

WA als gezette vijftiger in een nieuwbouwwijk met gezin hoeven we niet te zien. Die hebben we dagelijks al om ons heen. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 19:04 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 17-09-2025 om 15:00:

Ik ben ook eens gaan googlen en kwam op de volgende site;

Onderzoek: Kosten Koningshuis

“De Nederlandse monarchie kost de belastingbetaler ruim 345 miljoen euro per jaar, bijna zes keer zoveel als door de overheid bekend gemaakt wordt. Ons vorstenhuis is niet alleen een van de duurste van Europa, maar ook een van de rijkste, zo blijkt uit het rapport ‘De verborgen kosten van het koningshuis’. Door een ingewikkelde financiële structuur blijft een groot deel van het vermogen buiten beeld van de fiscus”

Dat is een hoop geld!
Daar kun je jaarlijks flink wat extra woningen voor bouwen, we hebben een afschuwelijk te kort aan betaalbare woningen in dit land.

Wat kost geen geld? 

Ik wil het hier daar helemaal niet over hebben, maar als je begint over geld van de belastingbetaler dan moet je dit ook mee nemen:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/rekening-voor-eten-asielzoekers-loopt-in-de-miljoenen-noodopvang-drijft-prijs-van-cateraars-op/64101737.html

https://www.telegraaf.nl/binnenland/miljoenenstrop-door-opvang-asielzoekers-in-hotels-geld-vliegt-de-schatkist-uit/64307506.html

Fleurtje_5 schreef op 17-09-2025 om 18:49:

[..]

Een financiële crisis ontstaat ook niet van de ene op de andere dag lijkt mij.

Nope. Maar je plaatst een heel lang verhaal, zonder enige verband tussen het ruime van de monarchie en een financiële crisis 36 jaar later. Wat wil je daar nou mee zeggen?

En over het afscheid van Elizabeth: er zijn ongeveer 2 miljoen mensen afscheid gaan nemen. Ja, dat zijn we heel veel, maar de overige 68 miljoen Britten dus niet. Zoveel zegt het niet over hoe het hele volk er over denkt 

Fleurtje_5 schreef op 17-09-2025 om 19:04:

[..]

Wat kost geen geld?

Ik wil het hier daar helemaal niet over hebben, maar als je begint over geld van de belastingbetaler dan moet je dit ook mee nemen:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/rekening-voor-eten-asielzoekers-loopt-in-de-miljoenen-noodopvang-drijft-prijs-van-cateraars-op/64101737.html

https://www.telegraaf.nl/binnenland/miljoenenstrop-door-opvang-asielzoekers-in-hotels-geld-vliegt-de-schatkist-uit/64307506.html

Eens!
Kost ook (een hoop) geld, de kosten omtrent asielopvang kunnen omlaag.

Dus is het belangrijk nu voor een partij te kiezen die daadwerkelijk wat aan de problemen omtrent asiel wil doen, niet eentje die alleen maar populistische praatjes heeft, en er stiekem garen bij spint zolang de problemen blijven bestaan.

@Kerstbeer: je zegt dat de komende 3 generaties in de UK mannen zullen zijn. Maar dat weten we niet: William en daarna George daarna eventuele kinderen die George dan heeft (dat kan ook een meisje zijn). Eerstvolgende troonopvolger op dit moment is Charlotte. De Queen heeft de opvolgingsregels aan laten passen zodat Charlotte voor Louis komt in de opvolgingslijn.

Mugske schreef op 17-09-2025 om 21:10:

@Kerstbeer: je zegt dat de komende 3 generaties in de UK mannen zullen zijn. Maar dat weten we niet: William en daarna George daarna eventuele kinderen die George dan heeft (dat kan ook een meisje zijn). Eerstvolgende troonopvolger op dit moment is Charlotte. De Queen heeft de opvolgingsregels aan laten passen zodat Charlotte voor Louis komt in de opvolgingslijn.

Nou ik hoop dat er in dat koningshuis eens iemand homo is. Lijkt me een goede stunt als George homo blijkt en dus niet voor nakomelingen gaat zorgen.

Ik vind het wel wat hebben om een monarchie te zijn. Een republiek zijn is ook niet gratis. Stel je eens voor dat je een soort Trump in Nederland zou hebben en wat dat wel niet zou kosten. 

MRI

MRI

17-09-2025 om 22:23

Mick87 schreef op 17-09-2025 om 21:40:

[..]

Nou ik hoop dat er in dat koningshuis eens iemand homo is. Lijkt me een goede stunt als George homo blijkt en dus niet voor nakomelingen gaat zorgen.

Nou inderdaad. Er moet toch wel eens iemand in al die koningshuizen gay zijn? En hoe onmenselijk is het dan dat je moet spelen dat je hetero bent?

Mick87 schreef op 17-09-2025 om 21:40:

[..]

Mocht dat zo zijn dan vindt hij wel een draagmoeder, voor zijn kinderen.

Yumi schreef op 17-09-2025 om 22:37:

[..]

Mocht dat zo zijn dan vindt hij wel een draagmoeder, voor zijn kinderen.

Vraag me af wat ze zouden doen als hij homo is. Want dat is wereldwijd bij lange na niet overal geaccepteerd. Denk dat je dan met staatsbezoeken aan Afrikaanse landen en landen als Pakistan wel een probleem hebt. Dat wordt dan wel echt een toneelstukje opvoeren denk ik

Mugske schreef op 17-09-2025 om 21:10:

De 3 generaties na Elizabeth: Charles, William, George.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.