Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Kees Van der Spek

Courage schreef op 14-06-2026 om 13:55:

Ik breng het niet meer op om naar hem te kijken. Het onderwerp wordt nodeloos uitgerekt tot een programma van een uur ofzo. Het verhaal zelf heeft vaak niet veel om het lijf of is al in allerlei varianten aan bod gekomen. Uitgekauwd dus. En hij lost vaak niets op.
De laatste afleveringen zijn juist helemaal niet goed voorbereid. Ad hoc beslissingen. Zijn zoon Joep die de boel nog enigszins redt. Het slachtoffer dat in de auto in het buitenland nog last minute met belangrijke info komt.

Dit

Ik breng het al jaren niet meer op, denk dat ik 2 hooguit 3 afleveringen ooit heb gezien. Zelfde verhaal met John van den Heuvel, die had vroeger een programma waarin hij op zoek ging naar kinderen die waren meegenomen naar het buitenland. 

Via welke zender wordt het uitgezonden Letterkoekje?
(en ja, de regels omtrent notarissen e.d. zijn in Nederland net zo strikt als in België).

Yumi schreef op 15-06-2026 om 10:45:

[..]

Dit

Ik breng het al jaren niet meer op, denk dat ik 2 hooguit 3 afleveringen ooit heb gezien. Zelfde verhaal met John van den Heuvel, die had vroeger een programma waarin hij op zoek ging naar kinderen die waren meegenomen naar het buitenland.

Dat programma heb ik meen ik vorige week nog gezien. Toch nog genoeg gevallen om er nog steeds programma’s over te maken. Verdrietig hoor.

letterkoekje schreef op 15-06-2026 om 08:35:

Net weer een uitzending gezien: een 22-jarige vrouw neemt het huis annex zorgboerderij van een dominee over (toevallig ook weer een dominee, volgens mij klussen al die criminelen bij als dominee) en wordt voor 500.000 euro opgelicht.

Blijkt dat er helemaal geen vergunning was om in die boerderij mensen te laten overnachten en daar bovenop hing de eigenaar van de zorgboerderij een dwangsom boven zijn hoofd voor elke dag dat daar toch nog mensen logeerden. Er worden aktes opgemaakt, er worden leningen met Rabobank afgesloten. Die leningen worden binnen de week verstrekt aan een meisje dat omzeggens niks op haar spaarrekening heeft en die een inkomen heeft dat juist haar vaste lasten dekt.

Dan vraag ik me af: worden die vergunningen bij de notaris niet gecontroleerd en hoe zit dat dan met die medewerker van de Rabobank? Want dit gaat niet om de simpele malafide transacties tussen 2 personen, hier zijn nog veel meer mensen (met officiële functies) bij betrokken die geacht worden een onwetend persoon bij te staan en te behoeden voor foutieve of criminele constructies. En die notaris bijvb die giet dat allemaal in een wettelijke akte zonder blikken of blozen? Dat zijn volgens mij serieuze beroepsfouten. Ik weet dat in België (is niet Nederland natuurlijk, weet ik ook wel, maar Nederland is toch ook geen ver-weg-landje-ergens-in-de-brousse) als iemand zijn huis wil verkopen, de notaris nakijkt of dat huis wel echt eigendom is van diegene die het claimt. Of op het huis dat te koop wordt aangeboden geen soort beslag ligt, als gevolg van schulden, echtscheiding, ..., ... En dan bedoel ik: niet de documenten die een potentiële verkoper voorlegt voor waar aannemen (iedereen kan alles op papier voorstellen alsof er geen vuiltje aan de lucht is), maar bij de betrokken instanties zoals het kadaster, de gemeente, bank, waar overal nog?, CONTROLEREN of dit een wettelijke verkoop kan worden.

Ik weet wel dat er bij soortgelijke programma's als bij KvdS serieuze research wordt gedaan alvorens een uitzending wordt gemaakt en dat niet elke situatie geschikt is om er een uitzending van te maken. Maar je kan er toch niet omheen dat zoals in dit specifieke geval, met de verkoop van een onroerend goed toch 'losjes' wordt omgesprongen.

Zoals iemand hierboven schreef: de uitzending leidt tot weinig of niks. In dit geval was van der Spek en zijn team, tesamen met de gedupeerde vrouw naar Tsjechië gegaan (was dominee nu nieuw leven begonnen), ze hebben hem geconfronteeerd met feiten die hij dan weer ontkende. En toen zijn ze naar Nederland teruggekomen en zegde die jonge vrouw: ik heb nu meer rust want ik heb het hem in zijn gezicht kunnen zeggen. Dan vraag ik (letterkoekje) mij af: was dat alles wat je nodig had om een drama van 500.000€ te kunnen plaatsen? Want oplossingen of regelingen opdat die vrouw nog ooit in rustigere financiële wateren zou kunnen terecht komen, daar wordt niet over gesproken.

Voor dat moment geeft het een soort opluchting dat je alles gedaan hebt wat je kon om de dader te pakken te krijgen. Voor rustigere financiële wateren bestaat schuldsanering. Grote kans dat ze haar daar achter de schermen iets over verteld hebben. Of haar in contact gebracht hebben met een andere vorm van slachtoffer hulp.

letterkoekje

letterkoekje

15-06-2026 om 13:59 Topicstarter

Courage schreef op 15-06-2026 om 11:18:

Via welke zender wordt het uitgezonden Letterkoekje?
(en ja, de regels omtrent notarissen e.d. zijn in Nederland net zo strikt als in België).

Via Play, Courage. Dat is een gedeeltelijke betaalzender die onderdeel is van VTM.

Nogmaals bedankt aan iedereen die reageert. Zo kan ik mijn idee rond Nederlandse TV-programma's ook wat scherper stellen. Ten goede of ten kwade. Want ik keek/kijk wel graag naar de Nederlandse televisie. Alhoewel veel minder dan vroeger, in het algemeen is tv-kijken bij ons fel geminderd. Maar tijdens het eten doen we dat meestal, we weten na al die jaren samen ook al niet altijd meer wat tegen mekaar zeggen! 

Waar wij ook altijd naar kijken is de Rijdende Rechter, ook via Play. Maar dat zijn echt oude afleveringen. Vroeger keken we op de dinsdagavond rechtstreeks, toen is John Reed gekomen als rechter en toen werd het - tot onze spijt - afgevoerd en was het ook op een betaalzender van jullie dat het nog werd uitgezonden. Blijkbaar heeft onze Play nu een aantal programma's van jullie RTL (of wat is dat bij jullie) opgekocht en kunnen wij nog kijken naar de uitzendingen van 2017 en zo. 😊 Maar mij maakt dat niet uit, mensen maken nog altijd over dezelfde dingen ruzie: blaffende honden, harde muziek, erfgrenzen, bomen die voor overlast zorgen. Ik hou er wel van, van die Nederlanders die al wat ze aan lelijke woordenschat in huis hebben in 1 uitzending bovenhalen. Zoals: hij/zij liegt de ganse troep bij mekaar, je liegt dat het gedrukt staat, takkenwijf, k*tmongool, je hebt de hele buurt al besodemiederd, ..., ... . Maar Belgen zijn geen haar beter hoor! 

Misschien vind je dit ook leuk Letterkoekje, daar kan je lekker graven en hartstikke leuke dingen tegenkomen: https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ 

Dan wel via een VPN, Letterkoekje, die Schatkamer. En die dan instellen op een Nederlandse server. Men heeft wegens auteursrechten of weet ik wat voor rechten, de toegang vanuit het buitenland afgesloten. 

letterkoekje

letterkoekje

15-06-2026 om 16:02 Topicstarter

Oh, wat leuk en lief van jou dat je dit post. Heb al eens vluchtig gekeken, Moxxie, maar moet nu soep gaan maken. Echt bedankt, ik ga er uitgebreid naar kijken!

letterkoekje

letterkoekje

15-06-2026 om 16:04 Topicstarter

wat is een VPN, Zorroo? Bedoel je dat ik die vanuit Vlaanderen niet kan bekijken? Dat zou jammer zijn!

Zilver_gray schreef op 15-06-2026 om 11:33:

[..]

Dat programma heb ik meen ik vorige week nog gezien. Toch nog genoeg gevallen om er nog steeds programma’s over te maken. Verdrietig hoor.

Dit zijn allemaal herhalingen. 

Hi Letterkoekje + diegene die zich hier maar blijven verbazen over hoe naïef mensen kunnen zijn in al hun kwetsbaarheid.

misschien ook wel interessant om dan te kijken naar https://www.rtl.nl/programma/5421268/opgelicht-de-liefde

Alhoewel ik Ellie Lust een vreselijke presentatrice vind, vond ik deze verhalen ook vaak erg schrijnend. Nog steeds kan er niet vaak genoeg gewezen worden op dit soort oplichting.

Weet niet of jij dit ook kunt terugkijken Letterkoekje?

Zilver_gray schreef op 15-06-2026 om 11:33:

[..]

Goh wist niet dat het programma nog steeds bestaat, dat er genoeg gevallen zijn wist ik wel. Ondanks de strengere eisen, toestemming andere ouder of voogd, is het eenvoudig om met de auto naar Verweggistan te gaan. 

letterkoekje

letterkoekje

15-06-2026 om 18:06 Topicstarter

Kersje schreef op 15-06-2026 om 17:15:

Hi Letterkoekje + diegene die zich hier maar blijven verbazen over hoe naïef mensen kunnen zijn in al hun kwetsbaarheid.

misschien ook wel interessant om dan te kijken naar https://www.rtl.nl/programma/5421268/opgelicht-de-liefde

Alhoewel ik Ellie Lust een vreselijke presentatrice vind, vond ik deze verhalen ook vaak erg schrijnend. Nog steeds kan er niet vaak genoeg gewezen worden op dit soort oplichting.

Weet niet of jij dit ook kunt terugkijken Letterkoekje?

Net geprobeerd, dan moet ik me abonneren op Videoland, dus dat gaat 'um niet worden.

Ellie Lust, is dat niet een agente die geregeld in Opsporing verzocht kwam? Of waar ken ik haar van? 

Maar Kersje, ik verbaas me niet over hoe naïef mensen kunnen zijn in de liefde hoor! In België - maar dat was op de radio - ook een geval waar ik bijna kwaad van werd dat mensen zelf niet verder nadenken: vrouw is gescheiden en heeft nog goeie band met ex. Vrouw leert één of andere Afrikaan kennen. Ik maak het heel kort: Afrikaan wil geld. Vrouw begint met geld te storten tot ze niks meer heeft. Verkoopt haar appartement om opbrengst aan 'haar geliefde' te sturen. 'Geliefde' is nog niet tevreden, vrouw vraagt aan haar ex om haar een som (grote) som voor te schieten. Ex doet dat. Wat denk je hoe het verhaal eindigt? Dat is dan een man die ze NOG NOOIT gezien heeft. En die is al met meer geld weg dan ik in mijn ganse leven zal bezitten (en waarvoor ik mijn ganse leven gewerkt heb!). Neen, Kersje, als je dacht dat het verbazing was wat mij bezig houdt, dat is het niet! Want je hebt goed, je hebt naïef maar in mijn ogen heb je ook een soort van dom. Iemand helpen met geld, ok. Maar een wildvreemde die geld blijft vragen dan moeten toch alle toeters en bellen afgaan, dan moeten toch alle lichten op rood springen. 

Wat ik ook vind - ik blijf met mijn slecht karakter doorgaan - mensen die opgelicht worden, daar is ook een groot aantal bij die door hun eigen hebberigheid worden opgelicht. Denk aan enorme rente op belegd geld dat door oplichters wordt beloofd: op het einde van de rit is er geen rente en is die mensen hun eigen geld ook nog gewoon foetsie! Ik heb dikwijls naar Opgelicht! van Jaap Jongbloed gekeken, ook jammer dat dat programma verdwenen is. Toen moest ik dikwijls denken dat de hebberigheid van sommige mensen aan de basis van hun drama lag. Natuurlijk niet een jonge vrouw die in een modeshow mag meelopen als ze eerst zoveel stort, of ook niet iemand die op Marktplaats iets verkoopt en zijn geld niet ziet. Maar een zeker percentage van slachtoffers is door hun hang naar 'nog meer geld' slachtoffer van hun eigen gedrag.

Yumi schreef op 15-06-2026 om 17:52:

[..]

Goh wist niet dat het programma nog steeds bestaat, dat er genoeg gevallen zijn wist ik wel. Ondanks de strengere eisen, toestemming andere ouder of voogd, is het eenvoudig om met de auto naar Verweggistan te gaan.

Ik las net dat wat er nu uitgezonden wordt herhalingen zijn.

letterkoekje

letterkoekje

15-06-2026 om 20:20 Topicstarter

@ Moxxie: ik krijg deze boodschap als ik op een uitzending van Robbert Ten Brink van Lingo uit 1989 ( ) klik die in het overzicht van alle programma's stond: 

Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio.
Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar.

Nochtans was ik heel hoopvol toen ik zag staan: honderdduizenden programma's gratis bekijken. En ik kon klikken op een programma maar toen ik het driehoekje aanklikte om het programma echt te bekijken, kwam dus bovenstaande tekst.

Niks dus, maar ik ga me echt niet vervelen hoor!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.