Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Het verhaal van Nederland, de tweede wereldoorlog

En een link naar de andere uitzendingen 'het verhaal van Nederland'

https://hetverhaalvannederland.ntr.nl/category/uitzendingen/

Herfstappeltaart schreef op 02-04-2026 om 12:58:

[..]

Nee toch

Jawel. Ik kwam net langslopen, heb het gesprek zelf verder niet gevolgd, maar hier viel m'n bek wel van open ja. Het was ook niet een heel jong iemand, ik heb geen idee wat er tegenwoordig nog geleerd wordt op school over WW2, maar een 40-plusser.

Ik heb gisteren gekeken, en zeker weer wat geleerd; ik wist/ weet ook niet alles.
Terwijl ik met mijn 54 jaar al heel wat boeken, documentaires en films over de 2e wereldoorlog verslonden heb. 
Prachtig verteld en verfilmd overigens.

Ik heb ook de eerste 2 afleveringen gezien, mooi! Ik vind het een fijne manier om iets meer te weten komen over de geschiedenis van ons land. En het zorgt er ook voor dat ik zelf op zoek ga naar extra informatie (zoals waarom Hitler nu eigenlijk zo'n hekel had aan Joden).

Globaal weet ik wel ongeveer wat er is gebeurd natuurlijk, maar ik kan niet zeggen dat veel details van de geschiedenis-les van de middelbare school zijn blijven hangen. In mijn herinnering ging het met geschiedenis ook voornamelijk over de 1e wereldoorlog (of tijdsperiodes eeuwen geleden), waarschijnlijk ook omdat ik tweetalig onderwijs volgde (en we dus volgens mij ook schoolboeken hadden die in Engeland werden gebruikt ipv vertaalde Nederlandse boeken).

Thora

Thora

16-04-2026 om 11:47 Topicstarter

Gisteren de derde aflevering gezien over de Jodenvervolging. Hoewel we allemaal weten dat het gebeurde komt het toch weer binnen om te zien hoe ze dit aangepakt hebben. Stapje voor stapje en dan ineens de grote boem. 

Mooi dat de februaristaking ook genoemd is. Ook al had deze vreselijke gevolgen, dit waren wel helden die genoemd mogen worden. Ook vond ik het heel goed dat de Roma, de Sinti en de Jehova's getuigen ook genoemd werden. Ook zij waren de pisang destijds.

Net terug zitten kijken, komt ook hier extra binnen. Valt me wel op dat het weer veelvuldig over Amsterdam gaat, zo nu en dan een andere stad en voor de rest over 'in de provincies' gesproken wordt. Nederland is vgm groter dan Amsterdam ...

Chiquita schreef op 16-04-2026 om 14:30:

Net terug zitten kijken, komt ook hier extra binnen. Valt me wel op dat het weer veelvuldig over Amsterdam gaat, zo nu en dan een andere stad en voor de rest over 'in de provincies' gesproken wordt. Nederland is vgm groter dan Amsterdam ...

Ja maar meer dan 60% van de Joodse bevolking woonde in Amsterdam dus dat het veel over Amsterdam gaat is logisch. 

Plus dat het effect van alle maatregelen daar veel meer zichtbaar werd in de maatschappij. 1 gezin dat in een dorpje in de provincie woonde wegvoeren was in zo'n dorpje niet echt opvallend. Het zou zelfs kunnen zijn dat het de mensen aan de andere kant van het dorp niet eens opviel. 

In Amsterdam was voor de Duitsers met resultaat te boeken. 

Bakblik schreef op 16-04-2026 om 14:55:

[..]

Ja maar meer dan 60% van de Joodse bevolking woonde in Amsterdam dus dat het veel over Amsterdam gaat is logisch.

Plus dat het effect van alle maatregelen daar veel meer zichtbaar werd in de maatschappij. 1 gezin dat in een dorpje in de provincie woonde wegvoeren was in zo'n dorpje niet echt opvallend. Het zou zelfs kunnen zijn dat het de mensen aan de andere kant van het dorp niet eens opviel.

In Amsterdam was voor de Duitsers met resultaat te boeken.

Maar in Twente is er juist een heel goed en afwijkend verhaal te vertellen. Niet over 1 gezin, maar over de hele Joodsche Raad. 

In Enschede was al in 1941 een grote razzia waarbij mannen werden afgevoerd naar Mauthausen om te 'werken'. Hun doodsberichten kwamen binnen bij de Joodsche Raad. Die zagen al snel dat allerlei jonge en kerngezonde mensen in no-time stierven. Dit, plus de verhalen van Joden die uit Duitsland gevlucht waren en vaak in Enschede belandden, zorgde ervoor dat de Joodsche Raad in Twente onderduik wilde organiseren. De voorzitter van de Joodsche Raad in Twente ging naar de centrale Joodsche Raad in Amsterdam en volgens het verhaal zei hij: heren, heeft u wel eens nagedacht over onderduiken? Daarop kreeg hij het antwoord: mijnheer Menko, dat woord willen wij niet horen. Waarop Menko volgens het verhaal zei: goed maar dan kom ik hier niet terug.

Hij is toen teruggegaan naar Twente en heeft daar met steun van een gereformeerde dominee (Overduin) de onderduik opgezet. Volgens mij met geld van de textielbaronnen van Twente.

Hierdoor heeft in Twente een relatief hoog percentage Joden de oorlog overleefd.

Dominee Overduin stond trouwens na de bevrijding in huis bij gezinnen van NSB-ers om de vrouwen en kinderen daar te beschermen, want zeker de kinderen hadden geen invloed gehad op de keuzes van hun vaders. Echt een bijzondere man!

Thora

Thora

16-04-2026 om 16:32 Topicstarter

Chiquita schreef op 16-04-2026 om 14:30:

Dat vind ik dus ook. Af en toe komt Den Haag in beeld maar dan gaat het over de regering of het koningshuis. Hoewel ik wel even dacht een scene bij de Grote Kerk te herkennen. Er woonden inderdaad veel Joden in Amsterdam maar vorige keer was ook grotendeels Amsterdam. Best Jammer.

Thora

Thora

16-04-2026 om 16:34 Topicstarter

Joszy schreef op 16-04-2026 om 15:54:

[..]

Maar in Twente is er juist een heel goed en afwijkend verhaal te vertellen. Niet over 1 gezin, maar over de hele Joodsche Raad.

In Enschede was al in 1941 een grote razzia waarbij mannen werden afgevoerd naar Mauthausen om te 'werken'. Hun doodsberichten kwamen binnen bij de Joodsche Raad. Die zagen al snel dat allerlei jonge en kerngezonde mensen in no-time stierven. Dit, plus de verhalen van Joden die uit Duitsland gevlucht waren en vaak in Enschede belandden, zorgde ervoor dat de Joodsche Raad in Twente onderduik wilde organiseren. De voorzitter van de Joodsche Raad in Twente ging naar de centrale Joodsche Raad in Amsterdam en volgens het verhaal zei hij: heren, heeft u wel eens nagedacht over onderduiken? Daarop kreeg hij het antwoord: mijnheer Menko, dat woord willen wij niet horen. Waarop Menko volgens het verhaal zei: goed maar dan kom ik hier niet terug.

Hij is toen teruggegaan naar Twente en heeft daar met steun van een gereformeerde dominee (Overduin) de onderduik opgezet. Volgens mij met geld van de textielbaronnen van Twente.

Hierdoor heeft in Twente een relatief hoog percentage Joden de oorlog overleefd.

Dominee Overduin stond trouwens na de bevrijding in huis bij gezinnen van NSB-ers om de vrouwen en kinderen daar te beschermen, want zeker de kinderen hadden geen invloed gehad op de keuzes van hun vaders. Echt een bijzondere man!

Misschien dat daar nog iets over komt. Er komen vaker onderbelichte zaken voorbij in deze serie. Zoals in deel 1 over die boksers. Het zou in ieder geval wel leuk zijn als ook dit soort zaken terugkomen in Het Verhaal.....

Thora schreef op 16-04-2026 om 16:34:

[..]

Misschien dat daar nog iets over komt. Er komen vaker onderbelichte zaken voorbij in deze serie. Zoals in deel 1 over die boksers. Het zou in ieder geval wel leuk zijn als ook dit soort zaken terugkomen in Het Verhaal.....

Toen ze het hadden over 1941 en Mauthausen verwachtte ik hier ook wel iets over. Maar helaas..

misschien komt het nog inderdaad!

ook in de provincies was er verzet. Zo zorgden de limburgse mijnwerkers door langzaam te werken voor minder opbrengst uit de mijnbouw en waren er onderduikers op boerderijen in de provincies. 

Juist dat ene gezin dat uit een dorp werd weggevoerd, zal in een klein dorp grote impact hebben gehad. Daar is een iedereen kent iedereen cultuur.

Ik kijk 1 aflevering vooruit maar in aflevering 5 komen er duidelijk andere plaatsen aan bod.
Mooie serie weer al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet iets nieuws heb gehoord. Maar goed, ik ben een geschiedenisfan en WO 2 in het speciaal.

Ik vind het zo jammer dat 4 en 5 mei tegenwoordig altijd in of nét na de meivakantie vallen. Wij, als school, besteden er met groep 8 een hoop aandacht aan. Gaan altijd met de kinderen, die niet op vakantie zijn, naar de herdenking. Altijd een leerkracht die dat in de vakantie gaat doen. 

Maar, het is best lastig om er genoeg tijd aan te besteden. Als christelijke school vieren we ook Pasen, zijn er de Koningsspelen, het is gewoon best veel in deze weken. 

De serie is best geschikt voor kinderen in groep acht, maar kost te veel tijd helaas. 

Joszy schreef op 16-04-2026 om 16:35:

[..]

Toen ze het hadden over 1941 en Mauthausen verwachtte ik hier ook wel iets over. Maar helaas..

misschien komt het nog inderdaad!

Voor wie geïnteresseerd is, er is nu wel een podcast serie gestart. Ook van de EO. Het heet de Joodse Raad van Twente en wordt gepresenteerd door de kleinzoon van Sig Menko, de voorzitter van de Joodse Raad van Twente

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.