Media en cultuur
Thora
28-03-2026 om 12:43
Het verhaal van Nederland, de tweede wereldoorlog
Kijkt er iemand? Ik heb het eerst deel gisteren teruggekeken en ik vond het heel interessant. Net als in de eerste serie van het verhaal van Nederland, wordt er aandacht besteed aan mensen waar je normaliter niet zoveel over hoort. Deze keer ging het o.a. over de boksers Ben Bril (Joods) en zijn sportgenoot Sam Olij (lid van de NS
. Sam pakte later Ben op en zette hem en zijn gezin gevangen met het excuus plicht is plicht.
Ook vind ik dat Daan het weer geweldig doet. Hij vertelt het allemaal op een prettige duidelijke manier en is ook nog leuk om naar te kijken.
Chiquita
02-04-2026 om 13:42
En een link naar de andere uitzendingen 'het verhaal van Nederland'
https://hetverhaalvannederland.ntr.nl/category/uitzendingen/
Anna76
02-04-2026 om 13:49
Herfstappeltaart schreef op 02-04-2026 om 12:58:
[..]
Nee toch
![]()
Jawel. Ik kwam net langslopen, heb het gesprek zelf verder niet gevolgd, maar hier viel m'n bek wel van open ja. Het was ook niet een heel jong iemand, ik heb geen idee wat er tegenwoordig nog geleerd wordt op school over WW2, maar een 40-plusser.
Zilver_gray
02-04-2026 om 14:10
Ik heb gisteren gekeken, en zeker weer wat geleerd; ik wist/ weet ook niet alles.
Terwijl ik met mijn 54 jaar al heel wat boeken, documentaires en films over de 2e wereldoorlog verslonden heb.
Prachtig verteld en verfilmd overigens.
masatu
02-04-2026 om 16:28
Ik heb ook de eerste 2 afleveringen gezien, mooi! Ik vind het een fijne manier om iets meer te weten komen over de geschiedenis van ons land. En het zorgt er ook voor dat ik zelf op zoek ga naar extra informatie (zoals waarom Hitler nu eigenlijk zo'n hekel had aan Joden).
Globaal weet ik wel ongeveer wat er is gebeurd natuurlijk, maar ik kan niet zeggen dat veel details van de geschiedenis-les van de middelbare school zijn blijven hangen. In mijn herinnering ging het met geschiedenis ook voornamelijk over de 1e wereldoorlog (of tijdsperiodes eeuwen geleden), waarschijnlijk ook omdat ik tweetalig onderwijs volgde (en we dus volgens mij ook schoolboeken hadden die in Engeland werden gebruikt ipv vertaalde Nederlandse boeken).