Media en cultuur
SophieHowl
12-07-2021 om 13:06
Harry en Meghan vervolg deel 7
Hier kunnen we verder praten over ons favoriete koppel, dat nog altijd de headlines haalt, en over de mensen om hen heen.
Laten we ons aan de welbekende forumregels houden
Moderatie-infobericht: In dit topic mag besproken worden wat H&M zelf naar buiten brengen. Berichten uit sensatiezoekende en onbetrouwbare platforms als The Sun, Daily Mail en Daily Express en andere nare speculaties uit het roddelcircuit, blijven vanaf nu achterwege. Ook het gekat naar elkaar moet stoppen. Als dit niet mogelijk blijkt zullen (topic)bans uitgedeeld worden.
LittleIbex87
30-12-2022 om 09:13
Moxxie schreef op 30-12-2022 om 09:05:
Wat bijzonder, nu heeft Rondstruiner het verkeerd gedaan. Blijkbaar mag je wel een bekendheid onophoudelijk de grond inboren met behulp van allerlei riooljournalistiek, maar degene die daar tegenin gaat is verkeerd bezig.
Mij, en ik denk alle andere mensen die zich storen aan dit topic, gaat het nog niet eens zozeer om Harry en Meghan, maar om de hetze en de lading online haat die rondgaat op het internet. Het is een maatschappelijk probleem. In het geval van Harry en Meghan is het ook heel duidelijk dat hoe langer het duurt het steeds smeriger wordt. Eerst was er Piers Morgan die alle ruimte kreeg om zijn haat te spuwen, toen openlijk racisme met de foto van het aapje en onlangs de column van Jeremy Clarkson. Wat een dieptepunt was dat. Ik had nog nooit zulke vuiligheid gelezen over een bekendheid, de tranen sprongen echt in mijn ogen. Die column kwam niet zomaar uit de lucht vallen, het is het resultaat van een crescendo dat nu al een paar jaar duurt. Dat gebeurt omdat er een voedingsbodem voor is, de volgers die deze drek lezen of kijken, ervan smullen, erom lachen, erop reageren of het delen.
Als je dat echt zo vond dan hield je het niet zo levendig. Iedereen heeft een reden om dit soort dingen te lezen de jouwe is echt niet mooier dan die van een ander.
Moxxie
30-12-2022 om 09:17
Reficul schreef op 30-12-2022 om 09:13:
[..]
Als je dat echt zo vond dan hield je het niet zo levendig. Iedereen heeft een reden om dit soort dingen te lezen de jouwe is echt niet mooier dan die van een ander.
Dus dit is niet wat ik echt vind, ik zit te liegen?
Rondstruiner
30-12-2022 om 09:36
[..]
Wow. Bizar.
Zoals de waard is....
Daglichtlamp
30-12-2022 om 09:39
[..]
Dat is ook wel een van de redenen dat ik heel lang gewacht heb om te zeggen wat ik vond van dit draadje. Alles bij elkaar vind ik dat het draadje een stuk gebalanceerder is geworden sinds ik dat wel gedaan heb.
LittleIbex87
30-12-2022 om 09:44
Rondstruiner schreef op 30-12-2022 om 09:36:
[..]
Wow. Bizar.
Zoals de waard is....
Stook stook
LittleIbex87
30-12-2022 om 09:45
Moxxie schreef op 30-12-2022 om 09:17:
[..]
Dus dit is niet wat ik echt vind, ik zit te liegen?
In ieder geval voel jij jezelf beter dan een aantal posters hier. Dat doet vast wat met je.
LittleIbex87
30-12-2022 om 09:51
SophieHowl schreef op 29-12-2022 om 23:36:
Eigenlijk is het Britse koningshuis innig verwikkeld in de afwikkeling van de verzelfstandiging van de oude koloniën van Groot-Brittannië. Er is veel oud zeer onder de bevolking van de voormalige koloniën en in de Commonwealth. Terecht, want zij zijn uitgebuit en de oorspronkelijke bevolking en hun nazaten zijn het slachtoffer van discriminatie, tot lang na de vrijmaking; tot in het heden.
Ook in de VS, ondanks de fameuze transatlantische connectie met Groot-Brittannië, bestaat er wrok naar de oude kolonisator, die vaak als arrogant wordt gezien.
Het koningshuis probeert zo te manoeuvreren dat haar toekomst zo goed mogelijk wordt gewaarborgd, eigenlijk een onmogelijke opgave om zonder kleerscheuren te volbrengen.
Het huwelijk van Harry met Meghan was welkom, want Meghan zou natuurlijk bruggen kunnen slaan waar dat voor de Britse, blanke/witte royals niet op eenzelfde wijze mogelijk zou zijn.
Maar er was een kink in de kabel: Harry was al jaren ongelukkig, niet zozeer in zijn militaire rol (integendeel) maar vooral in de liefde. De pers jaagde op zijn partners die vervolgens allemaal afhaakten en Harry, mede doordat hij getraumatiseerd is door de ervaringen van zijn moeder, beschuldigde de pers hiervan de oorzaak te zijn.
Zijn vriendin Meghan had haar eigen (onrealistische) ideeën over hoe ze haar rol binnen de koninklijke familie wilde invullen; modernisatie, emancipatie, naar eigen inzicht hervormen en handelen, en vooral niet in het keurslijf dat Harry met haar verafschuwde.
Harry wilde Meghan niet verliezen en heeft haar (denk ik) onvoldoende voorbereid op de massale belangstelling van publiek en de obsessieve aandacht van de boulevardpers, die grotendeels leeft van kopij over de koninklijke familie. Meghan was/is een gemakkelijker doelwit voor de pers omdat de terughoudendheid die de pers betracht ten aanzien van de directe troonopvolgers, niet van toepassing is.
Harry wilde haar niet kwijt en was boos op William die Harry waarschuwde niet te snel van stapel te lopen met Meghan. Harry wilde Meghan snel aan zich binden.
Daarnaast heeft Harry verzuimd Meghan de kaders waarbinnen royals mogen opereren, uit te leggen. Alle minor royals staan in dienst van het staatshoofd en diens opvolgers, en ook Harry werd feitelijk een minor royal, toen William kinderen kreeg. Het koningshuis is nadrukkelijk geen politiek platform; Charles heeft bijvoorbeeld flink onder vuur gelegen om zijn strijd voor milieubehoud.
Ik denk dat het een goed besluit was om uit de koninklijke familie te stappen. Het ging niet goed met Harry en Meghan.
Logischerwijs waren Charles, William een andere mening toegedaan, want zij stellen de monarchie voorop, zo zijn ze geconditioneerd.
Naar wat ik begreep had Elizabeth wel begrip voor Harry en Meghan, mogelijk dacht zij terug aan haar zus Margaret, die het ook moeilijk had in haar rol en in de liefde.
Harry en Meghan wilde Groot-Brittannië verlaten; een voor de hand liggende keuze vooral voor Meghan maar gezien de financiering van de beveiliging geen handige.
Dus er moest geld komen, veel geld. Harry en Meghan hebben hun titels te gelde gemaakt, en als hun missie was om onrecht wat hen is aangedaan aan de kaak te stellen, zijn ze hun doel uit het oog verloren door geen namen te noemen, en daardoor ongerichte projectielen op het koningshuis en de hofhouding af te schieten. Daarnaast hebben ze gekozen voor Oprah en Netflix, in plaats van een meer serieuze reportage van een nieuwszender of artikel in een serieuze krant. Misschien had Harry ook niet meer zo’n vertrouwen in de serieuze pers, na wat BBC’s Panorama met het interview met Diana heeft aangericht.
Wat ik nu zie is dat Harry en Meghan gelukkig zijn met hun gezin; het is ze gegund.
Hun familie zijn ze echter grotendeels kwijt.
Of ze op termijn een betekenisvolle invulling kunnen geven aan hun leven, via hun goede doelen, is twijfelachtig. Hoe meer ze in de media verschijnen met hun verhaal, hoe moeilijker het zal zijn om te netwerken en sponsoren te vinden; tenslotte hebben veel vooraanstaande gefortuneerde Amerikanen banden met de politiek en zijn dus ook gebonden aan het buitenlandbeleid van de VS.
Harry en Meghan hebben denk ik wat inschattingsfouten gemaakt in hun media-optredens, vooral als het om hun ecologische voetafdruk gaat.
Het Britse koningshuis worstelt met de eisen van het publiek om meer down to earth te zijn; relevanter naar de huidige maatschappij en minder afstandelijk. Tegelijkertijd verliest het koningshuis aan de vroegere “magie” doordat alle schandalen breed worden uitgemeten, waarbij de burgers een kritische houding aannemen en zich laten horen op social media. Het is (oa met Andrew) wel duidelijk dat het koningshuis zich niet kan beperken tot het gewoon in het geheel niet reageren op commotie: Andrew moest wel degelijk het veld ruimen. Aldus ligt de toekomst van de monarchie onder vuur en is Charles bezig met bezuinigingen. De royals hebben misschien niet meer zoals vroeger een voorbeeldfunctie. De vrouwen zijn sinds Diana een boegbeeld voor de Britse mode-industrie en voor hen is het moeilijker om inhoudelijk te worden beoordeeld op hun inzet, want het gaat altijd eerst om hoe ze eruit zagen op officiële gelegenheden. Catherine en Sophie en uiteraard Anne werken keihard.
Ik vraag me af hoe William en Catherine de toekomst van hun kinderen inschatten. Als de monarchie blijft bestaan; is George’s pad duidelijk. Maar Charlotte en Louis zullen slechts tijdelijk een belangrijke rol vervullen, totdat George trouwt en kinderen krijgt. Staat hun eenzelfde lot te wachten als Harry?
Gelukkig hebben de kinderen van William een stabielere gezinssituatie dan William zelf, dankzij Catherine. Maar de aandacht van de pers zal zich naarmate de kinderen ouder worden, met name op Charlotte en Louis richten. Je ziet nu al in de pers dat zelfs de kleine Louis al wordt geframed in de rol van ondeugende en mediagenieke persoonlijkheid. Terwijl die jongen niets anders doet dan ieder kind zou doen.
William zal nog heel wat jaren moeten wachten eer hij koning wordt. George kan dan al kinderen hebben. Misschien kunnen Charlotte en Louis in die tijd toch een eigen carrière opstarten, buiten het koningshuis? En hopelijk komt er ooit eens een mediacode, maar dan zullen er eerst heel wat minder tabloids moeten zijn, wil dat werken.
Ik vind dit wel een mooie post. In feite word je slaaf van je eigen positie. Macht geld en het nu maar zien te behouden en het liefst vermeerderen.
Moxxie
30-12-2022 om 10:20
Reficul schreef op 30-12-2022 om 09:45:
[..]
In ieder geval voel jij jezelf beter dan een aantal posters hier. Dat doet vast wat met je.
Ik denk dat ik een vrij gangbare mening heb hoor, in mijn omgeving denkt in ieder geval iedereen er zo over. Er is wel wat meer voor nodig om me het gevoel te geven dat ik boven de rest uitstijg.
Rondstruiner
30-12-2022 om 10:23
Reficul schreef op 30-12-2022 om 09:44:
[..]
Stook stook
Wat wil je nou eigenlijk zeggen in dit topic? Je loopt alleen maar sneren uit te delen aan iedereen.
Fleurtje_5
30-12-2022 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 30-12-2022 om 09:39:
[..]
Dat is ook wel een van de redenen dat ik heel lang gewacht heb om te zeggen wat ik vond van dit draadje. Alles bij elkaar vind ik dat het draadje een stuk gebalanceerder is geworden sinds ik dat wel gedaan heb.
In dit draadje word al 1,5 jaar een mening of kritiek gegeven over wat er zoal in het nieuws verschijnt over H en M.
H en M zoeken zelf de media op. Over wat er dan zoal geschreven word kan over gediscussieerd worden. Je kan ook zeggen 'dat klopt niet'.
Maar het interview met Oprah, daar kun je niet van zeggen 'ze zullen het vast niet zo bedoeld hebben zoals ze het zelf zeiden' als dat interview al een flinke poos op de planning stond zullen ze het vast wel voorbereid hebben.
Ook werden geregeld mooie foto's geplaatst. Bijvoorbeeld die van Lilybet.
Sinds de netflixserie er aan zat te komen, en de aflevering besproken werd, de docu waarin H en M over hun zelf praten, en de familie van H proberen te schaden, sindsdien word er hier geklaagd dat we H en M toch helemaal niet kennen en bla bla bla.
Jij klaagde gisteren dat je het ergerlijk vond dat ik (alleen maar mooie) foto's plaatste, en dat schreef je op het moment dat ik al een tijdje gestopt was met foto's plaatsen. Maar de pagina's met nare persoonlijke vernederingen aan mij noem je niet.
Hier worden geen haat of scheldberichten geplaatst zoals men blijkbaar elders op internet doet. Ik zit niet op facebook, instagram of twitter. Het liep in dit draadje gebalanceerd tot dat Netflixdocu besproken werd, alle berichten in dit draadje staan er nog. Dan kun je meteen zien waar het "ongebalanceerder" werd.
PS. Telkens plaats je twijfels of verdachtmakingen over een kritisch kanaal, krant of site. Maar dat kun je gewoon aangeven waarom je dat niet gelooft. Denk je dat ik Netflix wel kan geloven? Die betalen echt geen miljoenen voor een braaf huisje-boompje-beestje verhaal. Dat moet knallen voor de kijkcijfers. Als 'jullie' op de bank zitten en 'waar voor je geld' willen zien. En denk je dat Oprah niet stiekem heeft zitten smullen toen H en M tegenover haar zaten om leugens te vertellen over Kate en William? Zij had toen ook tegen H kunnen zeggen 'jongen los het op met je broer want anders komt dit nooit meer goed'. Nee wekenlang reclame maken dat er een bom ging vallen. En toen de queen was overleden zei Oprah dat ze op een verzoening tussen de broers hoopt. Waarom toen pas?
Fleurtje_5
30-12-2022 om 10:37
Reficul schreef op 30-12-2022 om 09:51:
[..]
Ik vind dit wel een mooie post. In feite word je slaaf van je eigen positie. Macht geld en het nu maar zien te behouden en het liefst vermeerderen.
Tis ook een mooie post van Sophiehowl.
ps. Plus dat William daarboven op zich nog staande moet weten te houden tegen de aantijgingen in de Netflixdocu. H weet hoe zwaar hij het zelf had met de pers, waarom dan zulke zware narigheid op het dak van zijn broer sturen? Die broer heeft het ook moeilijk gehad, maar ze hadden toen iig elkaar. Waarom dit niet binnenskamers bespreken, er zal vast een theepot mogen sneuvelen, of zoek een leger coachen.
W en H waren oprichters van 'Heads Together' en ze deden goed werk. Ze zullen vast wel iemand kennen die hen kan adviseren om hun heads together weer te krijgen.
felija
30-12-2022 om 10:44
Je kent de familie ook niet, Fleurtje. Je hebt geen idee wat er zich achter de schermen afspeelt en dat is maar goed ook. Ze hebben al nauwelijks privacy.
En ja, je doet wel degelijk mee aan de hetze tegen Harry en Meghan, kennelijk heb je dat zelf niet eens in de gaten.
LittleIbex87
30-12-2022 om 11:31
Rondstruiner schreef op 30-12-2022 om 10:23:
[..]
Wat wil je nou eigenlijk zeggen in dit topic? Je loopt alleen maar sneren uit te delen aan iedereen.
Nog maar eens lezen dan
Daglichtlamp
30-12-2022 om 13:21
Fleurtje_5 schreef op 30-12-2022 om 10:36:
[..]
Het liep in dit draadje gebalanceerd tot dat Netflixdocu besproken werd, alle berichten in dit draadje staan er nog. Dan kun je meteen zien waar het "ongebalanceerder" werd.
Als je met gebalanceerd bedoeld dat alleen mensen die er ongeveer hetzelfde in staan postten in dit draadje dan heb je gelijk. Dat was inderdaad grotendeels het geval. Dat zie ik alleen niet als gebalanceerd.
EnchantedDragonfly18
30-12-2022 om 14:13
Fleurtje_5 schreef op 30-12-2022 om 10:36:
[..]
![]()
In dit draadje word al 1,5 jaar een mening of kritiek gegeven over wat er zoal in het nieuws verschijnt over H en M.
H en M zoeken zelf de media op. Over wat er dan zoal geschreven word kan over gediscussieerd worden. Je kan ook zeggen 'dat klopt niet'.Maar het interview met Oprah, daar kun je niet van zeggen 'ze zullen het vast niet zo bedoeld hebben zoals ze het zelf zeiden' als dat interview al een flinke poos op de planning stond zullen ze het vast wel voorbereid hebben.
Ook werden geregeld mooie foto's geplaatst. Bijvoorbeeld die van Lilybet.
Sinds de netflixserie er aan zat te komen, en de aflevering besproken werd, de docu waarin H en M over hun zelf praten, en de familie van H proberen te schaden, sindsdien word er hier geklaagd dat we H en M toch helemaal niet kennen en bla bla bla.
Jij klaagde gisteren dat je het ergerlijk vond dat ik (alleen maar mooie) foto's plaatste, en dat schreef je op het moment dat ik al een tijdje gestopt was met foto's plaatsen. Maar de pagina's met nare persoonlijke vernederingen aan mij noem je niet.
Hier worden geen haat of scheldberichten geplaatst zoals men blijkbaar elders op internet doet. Ik zit niet op facebook, instagram of twitter. Het liep in dit draadje gebalanceerd tot dat Netflixdocu besproken werd, alle berichten in dit draadje staan er nog. Dan kun je meteen zien waar het "ongebalanceerder" werd.
PS. Telkens plaats je twijfels of verdachtmakingen over een kritisch kanaal, krant of site. Maar dat kun je gewoon aangeven waarom je dat niet gelooft. Denk je dat ik Netflix wel kan geloven? Die betalen echt geen miljoenen voor een braaf huisje-boompje-beestje verhaal. Dat moet knallen voor de kijkcijfers. Als 'jullie' op de bank zitten en 'waar voor je geld' willen zien. En denk je dat Oprah niet stiekem heeft zitten smullen toen H en M tegenover haar zaten om leugens te vertellen over Kate en William? Zij had toen ook tegen H kunnen zeggen 'jongen los het op met je broer want anders komt dit nooit meer goed'. Nee wekenlang reclame maken dat er een bom ging vallen. En toen de queen was overleden zei Oprah dat ze op een verzoening tussen de broers hoopt. Waarom toen pas?
Jouw eerste post in dit topic en je begint met dit
"Animatieserie waarin Meghan hoofdrol speelt? Waarom verwonderd mij dat niet? Iedereen is gelijk, maar als je met een prins trouwt gaan deuren wijder voor je open en krijg je ook nog absurd meer 'salaris'. Dan kijkt men niet meer naar je kunnen maar naar 'je status'."
Jouw kritiek is niet begonnen met de Netflix serie, die begon al op dag 1 in dit topic. En dan heb je het over je eigen persoonlijke vernederingen hier terwijl je zelf post op dezelfde manier over H&M. Waarom is het anders als het jou betreft?