Media en cultuur
SophieHowl
12-07-2021 om 13:06
Harry en Meghan vervolg deel 7
Hier kunnen we verder praten over ons favoriete koppel, dat nog altijd de headlines haalt, en over de mensen om hen heen.
Laten we ons aan de welbekende forumregels houden
Moderatie-infobericht: In dit topic mag besproken worden wat H&M zelf naar buiten brengen. Berichten uit sensatiezoekende en onbetrouwbare platforms als The Sun, Daily Mail en Daily Express en andere nare speculaties uit het roddelcircuit, blijven vanaf nu achterwege. Ook het gekat naar elkaar moet stoppen. Als dit niet mogelijk blijkt zullen (topic)bans uitgedeeld worden.
SophieHowl
11-09-2022 om 09:06
Hamer schreef op 11-09-2022 om 00:01:
[..]
1. Verhinderen dat er een publicitair voordeel kon worden genoten door de Sussexes
2. Via een door hen vertrouwde bron lekken is beter dan losse journalisten met de eer laten strijken. Bovendien zou het tijdstip van aankondiging (alle media weten het dan al maar er rust een tijdsembargo op) zijn verlaat omdat de koninklijke familie aan het wachten was op leden die nog reisden (waaronder Harry), maar het nieuws verspreidde zich snel en er was geen houden meer aan.
3. Iedereen die het zwarte jasje van BBC-presentator Huw Edwards zag (die deed hij al aan in de middag, grofweg rond het tijdstip van overlijden), begreep dat de koningin waarschijnlijk overleden was. Hetzelfde geldt voor de parlementariërs waaronder oppositieleider Keir Starner die een briefje kreeg, schrok, en snel een zwart jasje ging aantrekken. Dit was live te zien op de tv. Ik volgde het nieuws zelf ook de hele middag en was ook al tot de conclusie gekomen dat de koningin waarschijnlijk was overleden.
De families Gloucester en Kent waren vandaag in grote getale aanwezig bij de proclamatie. Die banden lijken hecht te zijn.
Uiteraard is dit mijn interpretatie. Misschien zit ik ernaast. Ik vind de aankondiging van Lady C op zijn minst merkwaardig. Ze is echter zo goed geïnformeerd, onder andere heeft ze weken geleden al een hint gegeven dat de koningin ernstig ziek was, dus meer dan “mobility issues”, dat het niet anders kan dan dat ze wordt vertrouwd door hofkringen of hoge adel of hoge politieke kringen. Of een combinatie daarvan.
Ik denk dat je dit goed inschat.
In deze tijden gaat het nieuws snel en dat royals een vriend de primeur gunnen in plaats van de door hen gehate roddelpers, is niet verrassend.
Toen de BBC zijn presentatoren gepaste kleding liet dragen, terwijl er nog familieleden onderweg waren naar Balmoral, dacht menigeen dat de aankondiging alleen maar uitbleef uit piëteit met de familie.
Harry was de enige die nog onderweg was toen de officiële aankondiging uitging.
Madamecannibale
11-09-2022 om 09:30
Poezel_en_Wip schreef op 11-09-2022 om 08:54:
Ze was ook gewoon al 96 hè. Het ging er een keer van komen.
Dat inderdaad. En op die leeftijd hebben de meeste mensen kanker volgens mij.
Hamer
11-09-2022 om 09:30
redbulletje schreef op 11-09-2022 om 08:35:
Is de doodsoorzaak eigenlijk al bekend gemaakt?
In het Verenigd Koninkrijk bestaat de regel dat boven een bepaalde leeftijd “ouderdom” als doodsoorzaak kan worden aangenomen. Bij prins Philip hebben ze het ook daarop gegooid.
Het was aan de blauwe handen van de koningin wel duidelijk dat daar waarschijnlijk een infuus in had gezeten en dat ze dus een behandeling onderging.
Hamer
11-09-2022 om 09:36
Gisteren hebben ook Anne, Tim, Peter, Zara, Andrew, Beatrice, Eugenie, Edward, Sophie en Louise gezamenlijk de bloemen bij Balmoral bekeken en met het publiek gesproken.
Prinses Anne reist vandaag met haar overleden moeder mee naar Edinburgh.
Hamer
11-09-2022 om 09:49
De koningin is de eerste monarch sinds 1542 die in Schotland is gestorven. Dit heeft geleid tot een uitbreiding van “operatie London Bridge” (het plan rondom de uitvaart van de Queen) met “operatie Unicorn”. De eenhoorn is het symbool van Schotland en nu zij daar is gestorven geeft het de mogelijkheid om een aantal Schotse elementen toe te voegen.
Uitvoerder van de plannen is de Earl Marshall, de hertog van Norfolk. De hertogen van Norfolk zijn als hoogste niet-koninklijke edelman al eeuwen verantwoordelijk voor het regelen van kroningen en uitvaarten van de vorst.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:06
Hamer schreef op 10-09-2022 om 23:06:
[..]
Ze heeft inmiddels uitgelegd waarom ze dat deed: Harry en Meghan wilden er een publicitair voordeel mee halen door nog even “afscheid te nemen” terwijl ze al dood was. Daarnaast hadden zowel mensen bij een krant als de BBC al gelekt.
https://youtu.be/-ECSF7Umm6c
Verder zijn de relaties nog steeds uiterst gespannen, de gezamenlijke exercitie maakt daarin geen verschil. Als je op de lichaamstaal let, dan zie je hoe met name Catherine zo ver mogelijk bij Meghan uit de buurt blijft. Ik denk dat het een verzoening voor de camera is, in ieder geval wat de vrouwen betreft.
Lady C zie ik als een soort hofnar. Iemand die net iets meer weet en ook iets meer kan zeggen zonder nare gevolgen. Maar ik kan het mis hebben. Lady C heeft het anders nooit mis (voor zover ik weet) over datgene wat ze zegt.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:08
SophieHowl schreef op 10-09-2022 om 23:17:
[..]
Is Lady Campbell dan zo zelfingenomen, dat zij meent dat zijzelf hoogstpersoonlijk diende in te grijpen om te voorkomen dat Harry en Meghan ‘een publicitair voordeel’ konden behalen?
Dacht Lady Campbell dat de koninklijke familie dit zelf niet kon afhandelen?
Charles heeft Harry en Meghan duidelijk gecommuniceerd dat er in kleine kring afscheid zou worden genomen, waarbij alleen de partners van de kinderen van Elizabeth aanwezig waren.
Harry is niet in hetzelfde vliegtuig afgereisd als William, Andrew, Edward en Sophie. De kranten melden dat hij niet meemocht.
Lady Campbell kan gerust zijn.
Lady Campbell afficheert zichzelf graag als konigsgezind en beweegt in adellijke kringen. Beide goede redenen om zich aan het protocol te houden en de overlijdensaankondiging aan Buckingham Palace te laten.
Maar ze kon de scoop niet weerstaan.
Dat geloof ik wel.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:10
SophieHowl schreef op 10-09-2022 om 23:32:
Inmiddels melden kranten dat William Harry en Meghan “te elfder ure” heeft uitgenodigd na een telefoontje van koning Charles, die wil dat de broers hun geschil opzij zetten in de periode naar de begrafenis toe.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11200001/Prince-William-releases-heartbreaking-tribute-Queen-side.html
Het zou me niet verbazen als Charles dit heeft gevraagd. En het is ook goed zo.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:14
Hamer schreef op 10-09-2022 om 23:35:
[..]
Ik denk dat ze gevoed wordt vanuit de koninklijke familie zelf, via de Gloucesters, en dat dit een opzetje is. Net als toen ze bekend maakte dat het prinses Anne was die iets gezegd had over Meghan’s achtergrond (maar niet de huidskleur) over de gevolgen voor eventuele kinderen.
Een soort hofnar dus. Die zware onderwerpen luchtig maakt.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/hofnar-de-brutaalste-persoon-in-de-middeleeuwen
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:15
redbulletje schreef op 11-09-2022 om 08:33:
[..]
Ze is natuurlijk wel een actrice.
Dat is ook wat ik dacht.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:21
Poezel_en_Wip schreef op 11-09-2022 om 08:54:
Ze was ook gewoon al 96 hè. Het ging er een keer van komen.
Klopt, ze heeft een mooi lang leven gehad, ze was nog goed bij haar hoofd, had nog beide benen en alle organen, ze zat nog niet zolang geleden op een paard. Maar als het dan zover is, word niet alleen naar leeftijd gekeken maar vooral naar wie ze was.
Ik las gisteren in de krant dat een man zei dat voor zijn gevoel echt een familielid was gestorven. De Queen was er altijd.
Fleurtje_5
11-09-2022 om 13:24
Hamer schreef op 11-09-2022 om 09:30:
[..]
In het Verenigd Koninkrijk bestaat de regel dat boven een bepaalde leeftijd “ouderdom” als doodsoorzaak kan worden aangenomen. Bij prins Philip hebben ze het ook daarop gegooid.
Het was aan de blauwe handen van de koningin wel duidelijk dat daar waarschijnlijk een infuus in had gezeten en dat ze dus een behandeling onderging.
Die blauwe handen had ze al langer. In 2019 toen het koningspaar van Jordanië op visite was had ze ook al blauwe handen. Op oudere leeftijd hebben ouderen vaak een dunne huid.
De queen had nou eenmaal echt blauw bloed.
Poezie
11-09-2022 om 13:45
Fleurtje_5 schreef op 11-09-2022 om 13:24:
[..]
Die blauwe handen had ze al langer. In 2019 toen het koningspaar van Jordanië op visite was had ze ook al blauwe handen. Op oudere leeftijd hebben ouderen vaak een dunne huid.
De queen had nou eenmaal echt blauw bloed.