Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Eurovisie songfestival Claude

17 mei is het zover, dan staat Claude als het goed is in de finale van het Eurovisie Songfestival in Basel. Voor die tijd moet hij eerst de eerste halve finale op 13 mei doorkomen, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Bij de bookies staat hij nu op plaats 4. 

Wat vinden jullie van zijn nummer en zijn jullie er al klaar voor?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

23-05-2025 om 15:58

Thora schreef op 23-05-2025 om 15:44:

Op de een of andere manier kan ik geen link plaatsen. Daarom onderstaande tekst om op te googelen.

De veelzeggende patronen van het televoten bij het Eurovisie Songfestival. Maurice de Hondt.

Hier heeft hij uitgezocht hoe er gestemd wordt door de verschillende landen. Gebaseerd op niets anders dan cijfers en feiten.

Het is nogal ontluisterend maar wel heel interessant.

https://maurice.nl/2025/05/18/de-veelzeggende-patronen-van-het-televoten-bij-het-eurovisiesongfestival/

Schemerlampje schreef op 23-05-2025 om 14:09:

Het stemsysteem is toch al heel lang niet eerlijk geweest? Je kon altijd al voorspellen welke landen veel punten gingen geven aan een ander (buur)land. De stemming is altijd al politiek geweest. En nu het om Israël gaat, moet het opeens onderzocht worden? Vind ik ook wat hypocriet.
Wat mij betreft gaat dat hele songfestival al jaren niet meer om het mooiste liedje. En het politieke gestem, vond ik altijd al ergerlijk. Ik kijk dan ook al jaren niet meer.

Het stemmen op je buurland heeft op geen enkele manier zoveel impact als dit. Dít gooit het hele speelveld overhoop. Op je buurland stemmen niet. 

CharlieB schreef op 23-05-2025 om 16:04:

[..]

Het stemmen op je buurland heeft op geen enkele manier zoveel impact als dit. Dít gooit het hele speelveld overhoop. Op je buurland stemmen niet.

En buiten dat was het stemmen op je buurland dit jaar ook complete chaos toch?   

Misschien heel blond, maar ik snap dat demografische plaatje van MdH niet, en ook de uitleg kan ik niet volgen. Wat wil hij nu eigenlijk zeggen, kan iemand me dat in Jip en Janneke-taal uitleggen?

madee schreef op 23-05-2025 om 17:17:

Misschien heel blond, maar ik snap dat demografische plaatje van MdH niet, en ook de uitleg kan ik niet volgen. Wat wil hij nu eigenlijk zeggen, kan iemand me dat in Jip en Janneke-taal uitleggen?

Volgens mij wil hij zeggen dat er behalve in Nederland en Scandinavië,  er in andere landen dus minder/weinig gestemd wordt op een zwarte artiest. 

ach en als je je bvpn op België zet kun je vanuit nl gewoon op nl stemmen. Dus niet op je eigen land kunnen stemmen is ook een farce.

Schemerlampje schreef op 23-05-2025 om 17:44:

[..]

Volgens mij wil hij zeggen dat er behalve in Nederland en Scandinavië, er in andere landen dus minder/weinig gestemd wordt op een zwarte artiest.

Nou vooral niet op donkere mannen. Donkere vrouwen krijgen wel gewoon punten maar de mannen zijn niet populair in bepaalde landen.

BlairW schreef op 23-05-2025 om 16:23:

[..]

En buiten dat was het stemmen op je buurland dit jaar ook complete chaos toch?

Wanneer kregen 'wij' voor het laatst veel punten van België en Duitsland? En dan telt 2019 niet mee...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.