Media en cultuur
Roze_Hommel
05-05-2025 om 10:20
Eurovisie songfestival Claude
17 mei is het zover, dan staat Claude als het goed is in de finale van het Eurovisie Songfestival in Basel. Voor die tijd moet hij eerst de eerste halve finale op 13 mei doorkomen, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Bij de bookies staat hij nu op plaats 4.
Wat vinden jullie van zijn nummer en zijn jullie er al klaar voor?
LindaZe
18-05-2025 om 13:00
Ik heb niet gestemd en niet gekeken want ik moest vanmorgen vroeg uit de veren.
maar wat een bizarre uitslag!!
oostenrijk de winnaar, ok, wel terecht, het was een goede uitzending. Maar van dat nummer weet ik nu al dat het nauwelijks gestreamd gaat worden. Nemo had vorig jaar ook een opera maar ook een nummer dat je beter onthoudt.
Israel 2de door televoting is belachelijk. Het was een goede zangeres maar niet beter dan het vergelijkbare Frankrijk en Zwitserland. Ik kan me ook helemaal niet herinneren hoe dat Israelische nummer gaat.
Estland moet ik van zeggen dat ik dat nummer al weken grijs draaide… Ik heb een stukje van de halve finale gezien. Als die beter en stabieler had gezongen had die misschien ook wel gewonnen. Jammer.
Schemerlampje
18-05-2025 om 13:06
Widajo schreef op 18-05-2025 om 12:58:
[..]
Heeft een zwarte zanger ooit gewonnen? Wel een vrouw met baard, een groep met maskers en nog veel meer 'minderheden' ( kan niet op het juiste woord komen, brainfog, sorry)
En in 2019 was inderdaad een zwarte zanger hoog geëindigd, als enige ooit. ..
Ik kijk al jaren niet meer, maar hoeveel zwarte zangers doen er eigenlijk mee? Is het hele festival niet een vrij wit gebeuren?
LindaZe
18-05-2025 om 13:06
Liara schreef op 17-05-2025 om 15:02:
[..]
Ja, jammer was dat voor België. Hij had er best in mogen staan.
Ik ben denk ik voor Estland, ik moest zo lachen om dat liedje en die act, maar hij gaat niet winnen denk ik zo. En Letland vond ik erg fascinerend, blij dat zij ook in de finale staan.
Maar als Zweden wint is het ook niet erg. Die staan echt hoog bij de bookmakers.
😂 ik heb niet echt een topfavoriet eigenlijk, het wordt gewoon een leuke avond.
Belgie is 14de geworden van de 15… Al kruipen die totaal aantal punten per land toch wel erg dicht op elkaar
Zweden en Estland zijn het beide niet geworden. Helaas. Ik denk dat het liedje dat nu heeft gewonnen weinig gestreamd zal worden.
LindaZe
18-05-2025 om 13:08
Schemerlampje schreef op 18-05-2025 om 13:06:
[..]
Ik kijk al jaren niet meer, maar hoeveel zwarte zangers doen er eigenlijk mee? Is het hele festival niet een vrij wit gebeuren?
Destiny uit Malta in 2021 is half Nigeriaans. Zweden heeft volgens mij wel vaker Afrikaanse mensen gestuurd. Nederland: Claude, Edsilia, Glennis Grace
Zwarte mensen zijn maar een heel klein percentage van Europa dus logisch dat die niet oververtegenwoordigd zijn op het songfestival.
LindaZe
18-05-2025 om 13:09
Widajo schreef op 18-05-2025 om 00:58:
mijn bericht mag genegeerd worden, heb de verkeerde landen genoemd. Dacht echt dat Latte Machiato van Italië was...
Had Claude meer gegund. Europa is duidelijk niet klaar voor een zwarte zanger
Ik denk eerder dat de act te braaf was. Claude viel niet op behalve dat er wat minder geflits was dan bij andere acts.
Thora
19-05-2025 om 12:48
Dolfje schreef op 18-05-2025 om 08:55:
Het liedje van Oostenrijk was niet mijn ding, vond Italië,ondanks die rare witte schmink, beter toen ik het een paar keer gehoord had.
Ik vond het liedje van Italië erg mooi. Deed mij denken aan het liedje van S10. Mooi, klein, persoonlijk en breekbaar.
Thora
19-05-2025 om 12:50
IJsland kreeg wat mij betreft onterecht geen punten. Ik vond het een heel leuk nummer. Maar ja, ik hou van Ierse en Keltische muziek dat scheelt denk ik. En van IJsland dus echt objectief ben ik nu ook weer niet ![]()
Rockstar
19-05-2025 om 23:53
Thora schreef op 19-05-2025 om 12:50:
IJsland kreeg wat mij betreft onterecht geen punten. Ik vond het een heel leuk nummer. Maar ja, ik hou van Ierse en Keltische muziek dat scheelt denk ik. En van IJsland dus echt objectief ben ik nu ook weer niet
Nou echt he! Het was zo'n pakkend nummer. Maar goed, gelukkig wel een handje puntjes van de televotes. Looking at you Zwitserland, met 0 punten van het publiek. Wat zegt 2e in de juries als het publiek je niet mot?
Thora
20-05-2025 om 13:05
Rockstar schreef op 19-05-2025 om 23:53:
[..]
Nou echt he! Het was zo'n pakkend nummer. Maar goed, gelukkig wel een handje puntjes van de televotes. Looking at you Zwitserland, met 0 punten van het publiek. Wat zegt 2e in de juries als het publiek je niet mot?
Is ook zo. Enerzijds is de televoting goed omdat het publiek minder politiek stemt, tenminste dat hopen we. Anderzijds weet je niet wie er stemmen. Als er veel jonge mannen stemmen krijgen de schaars geklede dames juist veel punten en als er veel vrouwen stemmen die dames juist weer niet maar een leuke man wel. In beide gevallen is het vaak niet objectief.
Schemerlampje
20-05-2025 om 13:21
Stemmen over het mooiste liedje kan natuurlijk nooit objectief. En als je wilt dat het alleen om de muziek gaat, dan moet je er een radioshow van maken, dan valt dat hele show-gebeuren weg. Maar objectief zal het nooit worden.
CharlieB
20-05-2025 om 18:53
Thora schreef op 20-05-2025 om 13:05:
[..]
Is ook zo. Enerzijds is de televoting goed omdat het publiek minder politiek stemt, tenminste dat hopen we. Anderzijds weet je niet wie er stemmen. Als er veel jonge mannen stemmen krijgen de schaars geklede dames juist veel punten en als er veel vrouwen stemmen die dames juist weer niet maar een leuke man wel. In beide gevallen is het vaak niet objectief.
Ik denk dat in normale omstandigheden de televoting wel goed is. Maar met situaties als Oekraine en Israel is het volgens mij redelijk duidelijk dat het publiek juist héél politiek kan stemmen.
Maar smaak zal pok nooit objectief zijn. Ik denk wel dat je bijvoorbeeld met ander stem systeem het representatiever kan maken. Dat je niet 20x op je favoriet kan stemmen, maar als je een land 12 punten wil geven, je het hele rijtje af moet van 10 en 8 etc aan verschillende landen. Of een top 5. Kun je natuurlijk ook wel manipuleren door op de landen te stemmen die het laagst bij de bookmakers staat, maar lijkt me net iets representatiever dan 20x dezelfde
madee
20-05-2025 om 21:58
Nederland en België gaan ook onderzoeken of het stemsysteem wel eerlijk werkt. Daar waren de laatste dagen nieuwsberichten op nu punt nl over (ff geen zin om linkjes te zoeken en plaatsen)
Schemerlampje
23-05-2025 om 14:09
Het stemsysteem is toch al heel lang niet eerlijk geweest? Je kon altijd al voorspellen welke landen veel punten gingen geven aan een ander (buur)land. De stemming is altijd al politiek geweest. En nu het om Israël gaat, moet het opeens onderzocht worden? Vind ik ook wat hypocriet.
Wat mij betreft gaat dat hele songfestival al jaren niet meer om het mooiste liedje. En het politieke gestem, vond ik altijd al ergerlijk. Ik kijk dan ook al jaren niet meer.
Thora
23-05-2025 om 15:44
Op de een of andere manier kan ik geen link plaatsen. Daarom onderstaande tekst om op te googelen.
De veelzeggende patronen van het televoten bij het Eurovisie Songfestival. Maurice de Hondt.
Hier heeft hij uitgezocht hoe er gestemd wordt door de verschillende landen. Gebaseerd op niets anders dan cijfers en feiten.
Het is nogal ontluisterend maar wel heel interessant.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.